Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk

Kort inntrykk over Gears 5

Skrevet av Ayub Dizaei den 28 september 2019 klokken 21:44

DENNE BLOGGEN INNEHOLDER SPOILER!!!

Jeg har nå spilt Gears 5 på Xbox One i over to uker nå og tiden er nå kommet til å dele mine tanker rundt Microsofts største og mest ambisiøse Gears of War-spill noensinne.

Kort inntrykk over Gears 5

Kort overblikk over historien til Gears of War-serien bygger den seg opp rundt kampen mellom dronning Myrrah (herskeren over Locust-hæren) og Gears-gjengen. I starten begynner det hele med et godt sammensveiset team bestående av Marcus, Dom, Baird og Cole, men etterhvert som tiden går får man oppleve både oppturer som å klare å beseire dronning Myrrah, redde noen og drepe mange Locust, og nedturer som døden over noen vi var glad i. Akkurat hvem det gjelder overlater jeg til deg å finne ut på egenhånd.

Nok om det. La meg heller prate mer om Gears 5 som er enda et spill i serien hvor du løper rundt og skyter, slår og kapper av fiender i flere tusen biter for så fortsette videre og repetere prosessen gang etter gang. Man skulle nesten tro at når det er kommet hele seks Gears of War-spill i serien, hvor stort sett gameplayet har forholdt seg til det samme opp igjennom årene, skulle man bli lei av det men slik er det nå heldigvis ikke for meg. I hvert fall ikke riktig enda.

Det eneste jeg er skuffa over er å se Marcus Feenix er blitt byttet ut fra å være seriens hovedfigur til heller sønnen hans, JD som vi bli introdusert til i Gears of War 4 og nå Kait Diaz i Gears 5. Jeg må si det føles veldig rart ut å ikke kunne styre mannen med kort lunte nå lenger, men heller noen unge soldater hvor den ene leter etter svar og familiebakgrunn. The Coalition skal ha et klapp på skuldra for å prøve noe nytt, men da får de i det minste gjøre det på en bra måte også.

Det jeg mener med det er hovedsakelig historiedelen. Den gir ikke like bra følelsesmessig inntrykk på meg som trilogien fikk til. Når det handler om Gears 5 er det hovedsakelig det at jeg skulle ønske ting var litt annerledes ved å heller ha brukt mer tid på å gå i dybden fremfor å vise litt her og der. Da Kait begynner å se flashbacks fra hennes fortid eller det ene blodige sekvensen i landsbyen var helt surrealistisk god! Jeg ville veldig gjerne likt å sett flere av slike momenter utover hele kampanjedelen, men slik ble det dessverre ikke.

Noe annet jeg liker med Gears 5 er The Coalitions positive syn på å stadig gjøre noe nytt for spillere verden over. Dette er nok noe av det vanskeligste - å få veteraner av serien til å henge med og samtidig inkludere nye spillere til serien. Med åpne universer som et av dagens store tema i spill ser vi stadig flere spill med åpent landskap og mye mer utforskende muligheter. Gears 5 er intet unntak fra formularen og her får vi oppleve to enorme landskaper, ørkenområde og tundraen som vi suser oss gjennom med en jolle. Tøft, men hvorfor kunne ikke The Coalition gjort det enda mer dynamisk eller utfordrende? I stedet for å kjøre fra punkt A til B helt problemfritt, ville jeg ønsket å bli jaget av gigantiske vesener komme fra ingensteder eller en-til-to Brumak løpende etter deg og fyrer løs med dødelige raketter. Action! Jeg skulle ønske det var mer action framfor fredelige vandreturer i disse to nydelige landskapene.

Utviklerne spøkte virkelig ikke da de sa at dette er den største og lengstvarige Gears of War-opplevelsen noensinne. Jeg tenkte "dette har jeg hørt mange ganger" og det har jeg, og alltid endt opp med å runde ferdig spillet i løpet av kort tid. Med Gears 5 tok jeg feil og endte opp med å spille i nesten 20 timer før jeg ble ferdig med kampanjedelen. For ordensskyld må det nevnes at jeg spilte på vanskelighetsgraden Experienced - et vanskegrad jeg opplevde smule i overkant vanskeligere enn det kanskje burde ha vært? Det er det nok utviklerne som vet bedre om, men hadde det ikke vært for noen få glitches og tekniske feil så hadde jeg vel aldri klart å bli ferdig med spillet.

Gears 5 er definitivt ikke slutten på serien, men jeg håper utviklerne bruker mer og lengre tid på neste spill før det kommer ut. Vær så vennlig og gå tilbake til det Gears of War-serien er kjent for, skap flere overraskende momenter og lever ut en historiedel som går mer inn i dybden!

Heldigvis er det noe annet som duger med Gears 5 og det er flerspillerdelen. Her har jeg fått prøvd meg på ulike moduser, men det jeg har forholdt meg mest til er den nye Escape-modusen. Den er helt ubeskrivelig rått å spille sammen med andre folk. Det føles litt ut som en fusjon mellom Gears of War og Call of Duty sin Zombies-modus. Jeg elsker det!

Har du spilt Gears 5 og hva tenker du om det?