Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
Bloodborne

Bloodborne: The Old Hunters

Får de gamle jegerene blodet til å koke igjen, eller burde de holdt seg borte? Vi har anmeldt den første utvidelsen til Bloodborne...

Bloodborne er et svært polariserende spill. Mange liker det mørke, dystre designet, andre hater det. Mange liker "prøve og feile"-metoden, andre hater den. Nærmest alle aspekter av Hidetaka Miyazakis nyeste eventyr diskuteres på ulike forum daglig. Personlig faller jeg generelt under de førstnevnte kategoriene. Å utforske de stemningsfylte område samtidig som jeg prøver å lære meg nye fienders styrker og svakheter, har holdt meg oppe mange kvelder det siste året. Nå har dog nærmest alle hemmeligheter og taktikker blitt funnet, så jeg gledet meg til å starte på blanke ark med The Old Hunters. Ville de gamle jegerene leve opp til forventningene?

Skip

Allerede fra starten av er det tydelig at man bør være level 65 eller høyere for å ha en sjanse i det nye området kalt The Hunter's Nightmare. Den første fienden du møter er nemlig en annen jeger. Sikkert bare for å overraske oss i starten? Niks. I starten er faktisk andre jegere de vanlige fiendene, og de har som vanlig tilgang til en rekke av de samme våpnene som deg. Har du eksperimentert med de ulike våpnene har du derfor en fordel, siden du da vet hva du kan forvente deg. Her snakker vi jegere som spammer skyteknappen, bruker den lengste versjonen av Hunter's Axe for å holde deg på avstand, enkelt hopper unna de tyngste angrpene dine og mye mer. Personlig var jeg level 98 på New Game+, og hadde litt problemer med disse gærningene i starten. Heldigvis var det som vanlig kun min egen feil hver gang jeg døde. Etter noen runder lærte jeg dessuten hvordan de kunne beseires.

Bloodborne
Har ikke jeg vært her før?

Startområdet er i all hovedsak en litt lysere utgave områder fra det originale spillet, lagt i ruiner. Dette førte til at nysgjerrigheten tok overhånd. Jeg utforsket hver minste lille krok, ikke bare for å se hva som var annerledes, men også for å lete etter nytt utstyr. Ett minutt var all tiden det tok før jeg fant noen relativt gode hansker og et nytt våpen. Begge disse var svært lette å finne siden områdene var så kjente. Finnes det en ny gjenstand på hjørnet av katedralen, kanskje? Det gjorde det gitt. Samtidig som jeg var glad og stolt over å ha funnet de gjemte gjenstanden begynte det å dukke opp en tanke. Har From Software virkelig bare endret lyssettingen og noen få detaljer i gamle områder?

Skip

Svaret er i alt for stor grad ja. Særlig det første området. Jeg har gått gjennom områder som er urovekkende like både Cathedral Ward og andre deler av Yharnam. Når jeg samtidig kjemper mot de samme fiendene som tidligere, begynner følelsen av déjà vu å melde seg urovekkende raskt. For selv om det første møtet med den nye Bell Holder-fienden var utfordrende og gøy, møtte jeg stadig på illsinte hunder, "gresshoppene" fra Cainhurst Castle, miniversjoner av Blood-Starved Beast og mange flere. "Never change a winnnig team" er det noe heter. Vel, det er kanskje lurt å gjøre noen endringer når motstanderen har lært seg svakhetene dine.

Hovedgrunnen til at jeg ikke totalslakter The Old Hunters for dette er at de nye elementene er like bra designet som originale. Å oppdage disse selv er mye av opplevelsen, så jeg skal ikke røpe alle sammen, men jeg kan nevne noen av nyvinningene.

Bloodborne
Jeg mistet tellinga over hvor mange ganger jeg døde mot han her.

Finner du en rune kalt "The Beast's Embrace" kan du gjøre deg om til et monster med helt nye angrep. Er ikke dette noe som faller i smak er også "Gatling Gun" lett å finne. Navnet sier seg vel selv? Våpenet kan betraktes som en mobilversjon av det Djura brukte mot deg i Old Yharnam. Har du problemer med en fiende som er god i nærkamper? Brenn av nesten alle kvikksølv-kulene med denne nye doningen.

Selv om jeg helt klart kjenner igjen From Softwares design i de nye områdene, og mange av dem helt klart føles som en slags miks av tidligere områder, er de en fryd å utforske.

Det samme kan sies om bossene. Igjen dreier det seg om en miks av nytt og gammelt, og jeg har blant annet kjempet mot en stor skapning med hårete føtter stikkende ut av ryggen. Angrepene er av den klassiske typen. Kommer jeg langt unna hopper de høyt opp i lufta, forsvinner en liten stund, for så å lande rett ved siden av meg. Er jeg nærmere kommer det to, tre slag etterfulgt av en liten pause hvor jeg kan angripe. Vi har sett det før, men det er samtidig en oppskrift som fungerer godt, særlig når kampene gradvis endrer seg fordi monsteret skifter form og angrepsvarianter når den har mistet noe av helsen sin.

BloodborneBloodborneBloodborne
Bloodborne
Vannet der var skinnende rent før jeg kom, helt ærlig!

Alt i alt føles Bloodborne: The Old Hunters ut som innhold From Software ikke rakk å gjøre ferdig før lanseringen, som de trengte litt ekstra tid til å pusse på. For all del, de beste sidene ved Bloodborne er med i pakken. Noen nye fiender, utstyr, egenskaper, bosser og områder ga meg den gode Bloodborne-følelsen tilbake, men mangelen på innhold og variasjon skaper et kraftig skår i gleden. Er du dog en skikkelig Bloodborne-fan, som ikke vil plages av å se gamle fiender og innhold på nytt, vil The Old Hunters helt klart være verdt et kjøp. For meg er derimot variasjon et veldig viktig salgsargument for utvidelser, og The Old Hunters tilbyr bare en lite sprøyte med ferskt blod. Det er ikke nok til å tilfredsstille de som allerede har gått lei.

BloodborneBloodborne
Skip
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
De nye våpnene er kule. Noen interessante fiender og områder
-
Altfor mye gjenbruk fra grunnspillet.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene