Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Firaxis klart å fange utforskerlysten som jeg elsker ved Civilization-spillene, og etter syv gjennomspillinger av den tidlige koden lover dette godt for det ferdige spillet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Farvel jorden. Vi levde i harmoni i tusener av år, men vi visste alle at det bare var et spørsmål om tid før menneskeheten rettet blikket mot stjernene. Og reiste. Men hvor? Og hvordan vil vi bli tatt imot i vårt nye hjem? Og gjerne viktigere; har menneskeheten lært av historien? Eller er den dømt til å gjøre akkurat de samme feilene som ble gjort her på jorden? Velkommen til Civilization: Beyond Earth!

Etter å ha gitt oss fem grundige gjennomganger av verdenshistorien i Civilization-serien velger nå Firaxis å slippe oss løs på nye ukjente horisonter. Civilization: Beyond Earth er på ingen måte en oppfølger til Sid Meier's Alpha Centauri, da dette spillet i stor grad fortalte en egen historie fra begynnelse til slutt. Men Civilization: Beyond Earth kan på mange måter sees på som en alternativ tilnærming til den samme grunntanken, med nye spillsystemer og kraftig oppgradert grafikk.

Civilization: Beyond Earth

Det her altså ikke snakk om enda en reise gjennom vår tusenårige historie, men heller en reise igjennom en historie som ikke allerede er skrevet. Det er ikke gitt at vi på 1300-tallet går inn i en kunstnerisk renessanse, at Kina oppfinner kruttet på 800-tallet, eller at en rabiat man med stygg bart bruker blitzkrieg-taktikk for å underlegge seg Europa i 1939. Hvordan menneskeheten utvikler seg etter at den lander på denne nye ukjente verdenen er i stor grad opp til spilleren og de datastyrte motstanderne.

Dette er en annonse:

Det nye forskningssystemet er derfor ikke lagt på en rett linje, men sprer seg heller ut i alle retninger fra den første teknologien man får. Teknologiene deles mellom grener, og løvblad som henger under disse. Grenene tar kort tid å forske fram og løvbladene lang tid, og da gir også løvbladene de største forbedringene.

Civilization: Beyond Earth

Ved første øyekast kan Civilization: Beyond Earth ligne veldig på Civilization V. Spillkartet er delt opp i det ikoniske sekskantede rutenettet som femmeren innførte, og selv om dette er en fremmed planet så ser områdene veldig jordaktig ut. Her er det ørken, gresslignende sletter, fjell og hav, og polene er dekket av ubeboelige områder med is. Men det sier seg vel egentlig litt selv; fordi hvis menneskeheten skal kolonisere en annen planet en gang i framtiden så vil de vel velge en planet som ligner jorden?

Etter å ha utforsket litt forandres dette bildet derimot totalt, da de originale beboerne på planeten åpenbarer seg. Noen dyr som ikke kan kategoriseres som noe annet enn grønne Zerglings patruljerer i horisonten, og det er ikke godt å vite om intensjonen deres er godartet eller aggressiv. Er dette som barbarene i Civilization V, som bare eksisterer for å flippe ut og drepe alt de kommer over? Eller er dette fredelige skapninger som kan leve ved siden av, og kanskje i, samfunnet vårt? Dette er i stor grad opp til spilleren.

Dette er en annonse:
Civilization: Beyond Earth

Valget om å leve i harmoni med disse skapningene eller utrydde dem, og hvordan man forholder seg til det originale biologiske mangfoldet på planeten, har stor påvirkning på hvordan sivilisasjonen utvikler seg. Spillet deler dette opp i tre potensielle fokusområder; Harmony, Supremacy og Purity. Når man spiller en kampanje vil man som oftest plukke poenger fra alle tre retningene. Men det er absolutt anbefalt å fokusere mest på en av de, da det er her man får oppgradert enhetene.

Dette Affinity-systemet sikrer at de forskjellige sivilisasjonene man spiller med utvikler seg i forskjellige retninger. Dette, sammen med forskingssystemet, skaper en forfriskende variasjon som jeg føler at Civilization-serien har manglet. Å skaffe affinity-poeng i de forskjellige fokusområdene gjør man ved å forske fram spesifikke teknologier, og ved å ta valg i questene som spillet gir. Questene er som oftest enkle valg som spilleren kan gjøre, eller små oppdragsrekker som introduserer spilleren for forskjellige spillsystemer. I tillegg har kultur-systemet hentet det beste fra Civilization V, og tilpasset det til hvordan forskjellige mennesker velger å spille.

Civilization: Beyond Earth

Det er bare åtte sivilisasjoner å velge mellom, men forskjellen mellom disse ligger stort sett bare på hvilken farge byene og enhetene har. De gir små bonuser, som Brasilias +10% kampeffektivitet og Polystralias ekstra handelsrute per by. Men de tvinger ikke spilleren inn i en gitt rolle, slik mange av sivilisasjonene i Civilization-serien ofte gjorde.

Det som virkelig skaper variasjon er at man i tillegg til sivilisasjon kan velge hvlket romskip man lander med, og hva lasterommet der skal inneholde. Har man med seg en ekstra soldat? Eller et laboratorie som gir en gratis teknologi ved starten? Kombinasjonen av alle tre valgene gir da altså gode muligheter til å skreddersy sin egen sivilisasjon.

Civilization: Beyond Earth

Om vi sammenligner med den ultimate versjonen av Civilization V, med alle ekstrapakkene, vil Civilization: Beyond Earth selvfølgelig føles litt blodfattig. Her er hverken religionssystemer, spesialistenheter, eller annen snacks som ble innført med Gods & Kings og Brave New World. Men i forhold til den første spartanske versjonen av Civilization V så har dette spillet mye å sette tennene i. Firaxis kjenner også sitt publikum godt. De vet at de kan tette alle hullene senere, både i spillet og i sine egne budsjetter, ved å lansere ekstrapakker. Samtidig har også Civilization-serien et helt fantastisk modder-miljø som kommer til å gjøre underverker med dette spillet.

Denne preview-versjonen gav meg bare muligheten til å spille de første 250 rundene av spillet, men dette stoppet meg ikke fra å starte på nytt syv ganger med forskjellige sivilisasjoner og kart. Firaxis har klart å fange utforskerlysten som jeg elsker ved Civilization-spillene, og gjort spillopplevelsen moro selv om man fokuserer på krig, nasjonsbygging, kultur eller vitenskap. Det er liten tvil om at denne bergenseren ser frem til å få teste det ferdige spillet 24. oktober.

Civilization: Beyond Earth
Civilization: Beyond EarthCivilization: Beyond EarthCivilization: Beyond Earth
Civilization: Beyond EarthCivilization: Beyond EarthCivilization: Beyond Earth
Civilization: Beyond EarthCivilization: Beyond EarthCivilization: Beyond Earth

Relaterte tekster

6
Civilization: Beyond EarthScore

Civilization: Beyond Earth

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Der hvor verdenshistorien har begynt å føles som en tvangstrøye på Civilization-serien kommer nå Beyond Earth med nye ideer og valg som har konsekvenser for spillet ditt.



Loading next content