Det er en fin dag i fremtiden. Solen skinner på sine steder, folk spiser is, leser aviser, sparker ball og handler sko, alt er som vanlig. Inntil det faktum at en by i Midt-Østen ved navn Al-Khali viser seg å være bygd på ruiner som inneholder direkte ren ondskap. Faktum er at det meste inne i denne nygamle byen består av ren jævelskap, og vil helst drepe alle mennesker. Slik kan vi ikke ha det - eller hva? En topptrent spesialstyrke sendes inn for å undersøke det hele. Selvsagt blir hele gjengen hakkebiff ganske kjapt, og i stedet sendes en enda mer topptrent spesialstyrke inn. Her er spilleren medlem og operasjonen har startet.
Clive Barker er en herre som elsker dette med å være morbid og slem. Han har blant annet skrevet en rekke bøker der det meste som er ondt og ekkelt tas opp, og han har skrevet og regissert Hellraiser og Lord of Illusions. Herr Barker har dessuten tidligere vært involvert i spillutvikling. Da sammen med EA og det fantastisk fete spillet Clive Barker's Undying, et spill som skulle ha blitt en serie, men som dessverre floppet og raserte de planene. Nå har herr Barker enda en gang satt seg ned og skrevet handlingen til et spill, denne gangen Clive Barker's Jericho. Den forteller historien om en gjeng mennesker som er en blandning av psykopater og overnaturlige soldater med forkjærlighet til metall og spritet opp av dødens ansikt.
Soldatene i styrken går under navnet Jerichos, og er topptrente stridsklare menn som er dyktige på å slå/skyte i hjel og som bruker ulike former av magi. Gjengen man har kontroll over besitter flere ulike roller, vi finner alt fra krypskyttere til ninjaer og tunge soldater som sprer død rundt seg. Hver karakter har dessuten en magisk egenskap og når gjengen er samlet kan man veksle mellom de ulike karakterene for å få brukt disse ulike rollene, noe som kommer til å kreves avhengig av hvilke situasjoner man befinner seg i. Alle karakterer er ikke til for å dele ut juling, men det finnes også en som kan hele de skadede, eller til og med gjenopplive døde medlemmer. Som ekstra snacks finnes det også en ånd som kan binde sammen to karakterers egenskaper i en karakter, og dette kan brukes i en kort stund.
Jericho-gjengen har en utfordrende oppdrag fremfor seg ettersom det viser seg at byen de befinner seg i er fylt med portaler til andre tidsepoker enn den de befinner seg i. Blant annet kommer de gale spesialsoldatene til å få reise til år 4000 før Kristus, korstogs-årene, romertiden og flere andre historiske tidsepoker hvor ondskapen har infiltrert. Oppgaven er selvsagt å begi seg inn i jakt på monstrene og forvandle de til små hauger av boblende kebabkjøtt. Mange av fiendene består nemlig akkurat som omgivelsene i Prey, av rødt og grått kjøtt. Tidsreiser, massevis av våpen, karaktersmessig variasjon, magiske krefter og kebabkjøtt. Kan det bli bedre?
Visuelt sett kommer det til å bli en miks mellom gotiske og stemningsfylte tempel, skumle katakomber og tørre Midt-Øst gater der ulike former av demoner farer rundt. Det vi har sett hittil imponerer med tanke på monsterdesign, men vi håper at det også kommer til å bli satset på ubehaglig nervøs stemning som gjør at det kryper i skinnet på spilleren. For mye action, og et skrekkspill mister helt plutselig det spillet skal gjøre - nemlig skremme. Personlig håper jeg på en ren miks med actionbobler der alt braker sammen på de mest helvetes måter vi har sett for siden å lure inn spilleren i et psykisk og skremmende spill.
Clive Barker's Jericho er en kruttduftende og kjøttfylt skrekkfest med massevis av action, og jeg lengter utrolig mye etter å få sette tennene i dette spennende spillet. Designet og mangfoldet med de ulike tidsepokene som man må besøke og ondskapen som føles nærliggende og lokkende. Jeg håper virkelig at den slemme herr Barker har gjort en like bra jobb med handlingen og utformningen av dette spillet som han hadde i sitt forrige spill - Clive Barker's Undying. Den som lever får se.