Vi har ikke vært helt fornøyde med de siste årenes Crash-spill, men nå tar Radical Entertainment nye tiltak og håper på den måten og gjenopprette det orange pungdyret til den statusen han hadde da Naughty Dog utviklet hans spill. Vi traff nylig produsenten Kirsten Forbes og lead designeren Joe McGinn i San Francisco.
- Vårt mål er å friske opp og ta tilbake den gamle Crash. Ta tilbake den gamle fansen. Derfor kommer vi å by på mer utfordring og motivasjonen for mer avanserte spillere samt mengder av referenser bakover i spillserien, sier Kirsten Forbes.
Cortex har mutert en rekke ulike dyr (15 for å være eksakt), men takket å være Crash har han nå skaffet seg en magisk orm som han kan sette på dyrene. Da har han muligheten til å kontrollere disse. Gjennom å bruke dyrenes ulike angrep og egenskaper gjelder det siden å komme seg gjennom plattformseventyret. Spillet har et miljøverntema ettersom Crash kjemper for å stoppe huggingen av skogen.
Et artig innslag er at Radical Entertainment har valgt å implementere et samarbeid som innebærer at hele eventyret kan spilles ilag med en venn. Det blir litt som i Kameo: Elements of Power der man kan kombinere ulike dyr for å effektivisere seg frem i spillet. Teamet som jobber med Crash of the Titans hos Radical Entertainment har i opp igjennom tiden skapt The Simpsons: Road Rage, The Simpsons: Hit & Run og Crash Tag Team Racing. Men nå er det slutt på sjangermiksen.
- Vi vil lage et linjært spill uten sjangermiks som består av plattformhopping og å beseire fiender, sier Joe McGinn.
Spillet utvickles også til PSP (Supervillain), Gameboy Advance og Nintendo DS (Amaze) og skal lanseres til samtlige formater i oktober.