Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Daniel har testet Logitech G923

Logitech har kommet med nytt rattsett i budsjettklassen, og Daniel har testet om det er noe å investere i.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Logitech kom i høst ut med sin seneste utgave av ratt til simracing forbeholdt budsjettspillere. Logitech G923 skal være en oppgradering fra tidligere G29/G920, men er det det? Jeg har tatt turen ut på både asfalt og grus for å teste.

G-serien til Logitech har alltid vært å regne som gode nybegynner-sett for de som har lyst til å ta turen inn i simracing-verdenen. Det er riktignok i den høyere enden av kategorien prismessig, men samtidig langt lavere enn de mer profesjonelle settene. Nettopp derfor har de også vært svært populære.

Logitech G923
Rattet ser bra ut og kan gjøre det lettere å overbevise interiørdesigneren i huset om investering.

Det kan kanskje føles som at det hele tiden kommer nye versjoner av rattserien, men da G923 ble sluppet i høst var det fem år siden sist vi fikk en nyhet fra Logitech (G29/G920). De har hele tiden hatt forskjellig nummer på serien i forhold til om rattet passer til PlayStation eller Xbox (begge til PC), men dette har de gått bort fra med den nyeste utgaven. Nå heter det rett og slett G923, PlayStation- eller Xbox-utgaven. Det gjelder med andre ord å være våken om man skal bestille rattsettet til bruk med konsoll.

Jeg har fått testet PlayStation-utgaven både på PlayStation 5 og PC for å gjøre mine erfaringer, og la meg bare si det først som sist at det er lekende lett å komme i gang på begge systemer. På PlayStation er det direkte plug-and-play, og på PC er det en kjapp nedlastning av programvaren som skal til for at det fungerer som normalt. Selvsagt må finjusteringer gjøres i de forskjellige spillene da dette er individuelt mellom spillene, men det er ingen som helst kommunikasjonsproblemer mellom enheten og konsollen. Her stopper derimot den veldig gode følelsen.

Dette er en annonse:
Logitech G923
Helsort design på PlayStation-utgaven er absolutt ikke å forakte.

Selv om Logitech markedsfører deres nye TrueForce- og Dual Clutch-teknologi er dette stort sett bare et markedsføringstriks mer enn noe annet. Følelsen i rattet er per i dag rimelig lik det jeg kjenner fra forgjengeren, og selv om dette er noe som kan forbedres på sikt jo mer utgivere av spill får tid til å jobbe med teknologien er det begrenset hvor drastisk endringene kan bli, og da har jeg også testet rattet med spill som har TrueForce-støtte. At Logitech har klart å presse inn Dual Clutch-teknologi i dette settet er imponerende med tanke på at det er noe vi stort sett har funnet i langt dyrere sett tidligere. Dessverre kan det virke som det har vært med å øke prisen på dette rattet også, og de som har mest nytte av denne funksjonen har nok allerede gått videre til et litt mer eksklusivt sett, og dette gjør det litt unødvendig flott.

Den kanskje største oppgraderingen kontra forgjengeren er bremsepedalen som nå virker langt mer naturtro enn tidligere. Uten at Logitech har markedsført det noe særlig har de lagt til en ekstra fjær i bremsepedalen som gjør den stivere, og nå fungerer hele rekkevidden til pedalen som bremse kontra ca halvparten i forrige utgave. Pedalsettet til Logitech har alltid vært et lite ankerpunkt, men her har de virkelig tatt lærdom og forbedret seg. Skal du derimot plassere pedalene på et gulv uten teppe må du forberede deg på å plassere noe bak pedalene for at de skal holde seg på plass. Settes de rett på gulvbelegg eller parkett flyr de fort av gårde ved første nedbremsing. Jeg måtte ta meg en tur å Ikea og handle gulvteppe ene og alene for dette formålet, og med det fungerer det veldig fint ettersom pedalene har tagger som 'borer' seg fast i teppet. Det er ikke ideelt, men det fungerer.

Logitech G923
Pedalene har fått en sårt trengt oppdatering med G923
Dette er en annonse:

Utseendemessig er det ikke store forandringer fra G29 til G923 annet enn at hele rattet nå er i ensfarget sort fremfor røde hjul og fargede knapper (Xbox-versjonen har riktignok fargede ikonknapper). Rattet føles godt å holde i, men følelsen av at hele basen er i plastikk er fortsatt tilstede. Monteringen til et bord eller skrivebord er enkel, men for at rattet skal sitte skikkelig på plass anbefaler jeg å plassere en musematte eller lignende mellom bord og ratt. Dette gjør basen langt stødigere og du slipper også unna noe lyd. Helt stille blir det derimot ikke, og det kan være greit å ha godt med volum på spillet ved bruk av rattet eller bruke headset.

Logitech G923 er et veldig godt rattsett til å spille bilspill med, enten det er rally i skogen eller banekjøring, men det har absolutt gått bort fra prisklassen det lå i, og for den summen du nå betaler for Logitech-rattet finnes det flere konkurrenter som er bedre. Heldigvis har det allerede vært på tilbud flere ganger, og har du allerede forgjengeren holder videresalgsprisen seg godt nok til at en oppgradering ikke behøver å være så dyr. Skal du derimot kjøpe et helt nytt sett ville jeg nok kanskje heller sett mot et annet om du må ut med fullpris med mindre du er litt som meg at du liker Logitech ekstremt godt som merke.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Godt og presist rattsett i sin klasse. Føles godt å holde i. Enkelt å sette opp.
-
Bråker en del, Litt plastikkfølelse over basen. Prisen har økt betraktelig.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content