Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2 gikk fra en grei looter-shooter til et bra spill med "Forsaken", men hvordan har det siste året og den nye utvidelsen påvirket romskytespillet?

Det har gått litt opp og ned med Destiny 2. Spillet startet temmelig greit med grunnutgaven, dubbet "Year 1" eller bare Y1 av fans, men led etter hvert av innholdstørke og frustrerende sesongutvidelser. Med Forsaken ble mye av spillet overhalt, vi fikk et nytt kapittel i kampanjen og måtte ta farvel med en kjær følgesvenn, og derfra har det bare gått bedre og bedre med romskyteren. Våpen og utstyr fikk tilfeldig utdelte egenskaper, og romkværna var i gang, for hvilken looter-shooter med respekt for seg selv har ikke massevis av loot og innhold? Problemet var at det kanskje var litt /for/ tilfeldig og knotete å få tak i et spesifikt stykke utstyr man kanskje manglet.

Destiny 2: Shadowkeep

Bungie lyttet til tilbakemeldingene fra fansen, og etter hvert som Y2 gikk sin gang gikk vi fra i stor grad tilfeldig utdelt utstyr og våpen, til at vi kunne bestemme selv akkurat hvilken rustningsdel eller hvilke våpen vi ønsket å kværne oss frem til. Dette toppet seg i den siste sesongen i Y2, hvor man kunne velge hvilket stykke loot man ønsket seg fra en matrise, såfremt man hadde ressursene til det og klarte å fullføre aktiviteten for å løse inn utstyret.

I tillegg brøt Bungie med utgiveren Activision/Blizzard, og man kunne formelig se hele spillet senke skuldrene etter hvert som utviklerne fikk større frihet til å gjøre mer hva de ville.
Mikrotransaskjonene ble omorganisert og ble mer utseende-orientert, og etter hvert fikk vi nytt innhold som på samlebånd. Forståelig nok ble det litt flere av de siden Bungie stiller mindre pengesterke uten en utgiver i ryggen, men de har veid opp for det i massevis ved å gjøre grunnspillet "Free to play" på alle plattformer (f.o.m. 01.10.2019).

For noen så høres dette kanskje ut som et luksusproblem, men det ble etter hvert såpass ille at da jeg og madammen plukket opp spillet igjen litt ut i Forsaken (etter en lengre pause) så hadde vi kolossalt mye innhold å spille oss igjennom. Jeg hadde ca 400 timer spilt da Shadowkeep kom ut og vi hadde fremdeles mye igjen, deriblant Exotic Quests (som gir de gjeveste belønningene) som vi ikke hadde hatt tid til å fullføre. Så om du er ute etter valuta for pengene stiller Destiny 2 knallhardt.

Nå, etter mye venting, masse memes (Moon's Haunted!), og en rekke med dyptgående og utbroderende tekster om hva som har foregått i kulissene hos Bungie såvel som tankegangen bak utviklingen av Destiny 2, er endelig det tredje året inne og den tredje utvidelsespakken ute!
Vi får en beskjed fra Eris Morn, en kjenning fra det første Destiny-spillet, om at noe er i gjære på månen. Luna var den første romkolonien menneskene bygde, og nå må vi se å få oss tilbake dit dritkjapt! Vi åpner til en stor invasjon i regi av "The Vanguard", de som beskytter jordas siste by...

Destiny 2: Shadowkeep

Okay vi må ta en liten pause. Det er så ufattelig mye lore i Destiny-universet, at om jeg måtte skrive oppsummeringer og forbehold hadde jeg aldri blitt ferdig med denne anmeldelsen. Istedenfor vil jeg anbefale denne filmen av "Lore Connoisseur Extraordinaire" - My Name Is Byf - den varer omtrent fire timer og tar for seg de viktigste hendelsene. Ja, en kjapp oversiktsfilm tar fire timer, det sier litt om hvor mye det er å begrave seg i.

Tilbake til der vi slapp! Vi lander på månen hvor helvete har brutt løs. Rundt oss svermer det av såkalte "Hive" som stormer ut av alle kriker og kroker mens bakgrunnen er dominert av et gigantisk blodrødt slott. Vi har ikke noe annet valg enn å slåss tilbake, og etter en hard innsats greier vi å få et fotfeste på gode gamle Luna. Mens et sykt dystert og stilig utvalg musikk dundrer i bakgrunnen får vi beskjed om å komme oss til "The Scarlet Keep". Det blir etter hvert såpass ille at The Vanguard slipper ned tanks som vi må bruke for å unngå å bli overveldet av hordene.

Vel fremme må vi ta oss gjennom en rekke labyrintlignende ganger før vi møter på en kjenning vi helt definitivt sikkert 100% skulle mene var død, og for å gjøre ting bedre er ikke han spesielt begeistret for å se oss heller. Det hele er intenst og skikkelig gøy å spille gjennom, og jeg tenker at jeg må nok ta med en alt-figur tilbake hit for å oppleve det på nytt.

Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2-kampanjene har tidligere hatt en tendens til å starte veldig eksplosivt for å så miste futten etter hvert virker det nå som de har lært, og den dramatiske strukturen varierer nå heller litt mer opp og ned så vi får rom til å puste. Dette tjener alle på, og gjør det litt mindre slitsomt å spille gjennom på nytt om man skal assistere en venn eller vil levle en ny figur. Det må sies at kampanjen ikke er helt ferdig enda, da det kommer flere kaptiler gjennom sesongen, så om du synes den slutter litt brått er det bare derfor.

For det kommer nok av nye venner (forhåpentligvis). Mellom byttet av plattform fra Battle.net til Steam og at grunnspillet har blitt F2P så har Destiny 2 også fått et nytt inngangspunkt for nye spillere, kalt "New Light". Dette innebærer et splitter nytt oppdrag satt til "The Cosmodrome" som mange Destiny 1-veteraner nok vil gjenkjenne, samt skreddersydd tilgang til alt innholdet som man ikke trenger å kjøpe noen av DLCene for å spille.
Dessverre har jeg ikke rukket å prøve ut dette enda, da jeg har lagd maks antall figurer det går an på en konto, men jeg får se om jeg enten kan slette en eller se på noen andre spille det.

Destiny 2: Shadowkeep

Bungie overrasket oss også et par dager før Shadowkeep ble sluppet med en gedigen liste QoL-forbedringer som de har gjort, og som fast deltaker på Destiny-redditen ble jeg svært glad for å se at de var innom mange av punktene vi hadde samlet sammen til såkalte "Bungie Plz"-forespørsler (for å slippe at folk maser i mange separate tråder). Dette varmer hjertet mitt, for det å se at konstruktiv kritikk og siviliserte samtaler - såvel som forståelse for at utviklerne er mennesker de og - virker og har mer for seg enn å sutre og true folk på Twitter, er en lærdom jeg håper flere tar til seg.

Andre nye innslag er det lenge etterlengtede "Armour 2.0"-systemet. For med Shadowkeep har Bungie bestemt seg for å dra spillet litt mer i rollespill-retningen. Så alt av rustninger som du får fra nå av støtter det nye systemet hvor man istedenfor vage beskrivelser om hva ting gjør, får eksplisitte tall å forholde seg til, i tillegg til at de har endret litt på navn og begreper slik at vi får stats som "Intelligence" istedenfor det noe platte "Super Regeneration".

Destiny 2: Shadowkeep

Men det virkelig fiffige med det nye systemet er at man nå kan velge helt fritt hvilken type rustning man vil ha, for når du har samlet deg et sett du er fornøyd med kan du velge deg ut hvilke forbedringer du vil ha på de (i motsetning til at man måtte håpe på at et stykke utstyr hadde forbedringen idet man fikk det). Om du ikke er fornøyd, eller bare vil prøve deg på en litt annen spillestil kan du endre forbedringen for en grei pris.

Et par forbehold finnes dog, for rustninger finnes i tre forskjellige utgaver: "Solar", "Void", og "Arc". Hver av disse tre har en viss motstandsdyktighet til skadetyper av samme sort, men de har også en forkjærlighet for enkelte våpen. For å si det enkelt så kan du kun forbedre typ ladetiden på automatrifler kun om du har på deg "Solar"-rustning, og så videre.

Destiny 2: Shadowkeep

For å snakke litt om ulemper så finnes det fremdeles et par. En er bare resultatet av at spillet har blitt såpass stort, men etter hvert som man prøver å fullføre alle de forskjellige målene så er det lett å miste oversikten. Heldigvis har vi noen ildsjeler som har tenk på dette og lagd verktøy for å hjelpe deg på ferden. Disse to anser jeg som 100% nødvendige for å spille Destiny 2 på en nogenlunde fornuftig måte, så jeg vil anbefale deg å sette deg inn i de så fort som mulig om du ikke har gjort det allerede.

1:Destiny Item Manager (DIM)
DIM er det viktigste verktøyet, og lar deg sortere gjennom den etter hvert voksende samlingen med utstyr og våpen du erverver deg. Du kan lage utstyrssett, filtrere på avanserte parametere, men kanskje viktigst av alt lar DIM deg bytte utstyr direkte uten at du må inni utstyrsskjermen. Du trenger faktisk ikke være innlogget engang!

Dette høres kanskje ikke så stort ut, men etter hvert som mesteparten av utstyret ditt ligger i hvelvet og du plutselig finner ut at du trenger en spesifikk snikskytterrifle for en raidboss så kommer du til å takke meg for at du slipper å dra ut av raidet - inn i tårnet - finne banken - hente rifla - og så dra tilbake til raidet igjen. Istedenfor trenger du bare å dra rifla over til figuren din og *presto* så er den i hendene dine.

Destiny 2: Shadowkeep

2: Braytech
Kanskje ikke like kritisk, men fremdeles veldig kjekk. Braytech er en veldig fin oversiktsside som lager sjekklister over det du trenger å gjøre ferdig, plukke opp etc. Den kommer også med en veldig hendig "This Week"-funksjon som viser det hvilke oppdrag som er i rotasjon denne uken, samt muligheten til å se hvor mange kamper du må ha i "Crucible" (PvP) for å gå opp i rank.
Bortsett i fra dette, så... Anbefaler jeg deg egentlig bare å laste ned Destiny 2 til enten PC, Xbox One, eller PS4, og prøve det ut. Du trenger ikke bekymre deg for hvilken plattform du velger da cross-save er implementert (dog sjekk på kontoen din om det er slått på for å være sikker), og du kan bevege deg fritt mellom de så lenge du har spill-lisensene dine i orden.

Her kommer du til å finne et utall kjente stemmer (seriøst), sykt bra musikk, presis skytemekanikk, og et samfunn som har gått inn for å ta imot alle dere "Kinderguardians" med åpne armer.

Som en liten bonus helt til slutt vil jeg inkludere et eksempel på det alltid like humoristiske skillet mellom leveling-rustning og "når man har fått utstyret på styr"

Destiny 2: ShadowkeepDestiny 2: Shadowkeep