Mikrotransaksjoner fortsetter å stikke frem sitt stygge hode, og kanskje er det ingen statistikk som fremhever hvor problematiske de er, som den nye bekreftelsen på at Diablo IV-spillere alene har brukt over 150 millioner dollar på dem.
Totalt har Diablo IV generert over 1 milliard dollar for Blizzard, hvilket betyr at rundt 15 % av de totale inntektene kommer fra mikrotransaksjoner. Dette stammer fra premiumvalutaen i spillet - Platinum - kosmetiske gjenstander og spillets Battle Pass (noe alle moderne titler ser ut til å ha).
Selvfølgelig har Diablo IV ikke vært uten sin rettferdige andel av kontroverser rundt mikrotransaksjonene, med rustningssett til 28 dollar, kontroversiell hesterustning som bare kan kjøpes av Platinum, og Father's Judgment-pakken til en pris på hele 65 dollar. Likevel har all opprøret tydeligvis ikke bremset ting; kanskje folks FOMO bare er for sterk?
Diablo IV forbereder seg for øyeblikket på sin første utvidelse - Vessel of Hatred - som gjenintroduserer Mephisto til serien, samt introduserer den nye spiritborn-klassen. Det er for øyeblikket uklart hvor mange mikrotransaksjoner som vil være innebygd i DLC-innholdet, men jeg vil satse på mye.
Dataene ble opprinnelig rapportert av Harrison Froeschke, Diablo IVs Senior Product Manager, via sin LinkedIn, selv om dette ser ut til å ha blitt tatt ned (takk, Gamepressure).