Å kun legge til Star Wars-figurene i det allerede enorme Disney Infinity-universet, ville nok vært tilstrekkelig for å øke salget alene. Likevel går Disney går "all-in" ved å lansere to fulle, separate Star Wars-"playsets" som en del av den nye pakken. Det er derfor ganske åpenbart at Disney Infinity 3.0 er den største interaktive lekegrinden serien har presentert noen gang, og de gir seg ikke der heller. I tillegg til Star Wars har Disney Infinity 3.0: Play Without Limits også et playset basert på den siste Pixar-filmen, og totalpakken inkluderer blant annet ny racing og tonnevis av nye figurer fra både Disney- og Marvel-universene.
Lederne av den tredje Infinity-pakken, John Blackburn og John Vignocchi, understreker at pakken vil tilby en komplett spillbar opplevelse av Star Wars-sagaen. Samtidig hevder de at de øvrige delene av spillet, eksempelvis creation-verktøyet, er blitt kraftig forbedret. Det er ikke spart på noen ting, og de fysiske Disney, Marvel og Star Wars-figurer som er plassert rundt om kring i rommet bærer vitne om kvalitetsfokuset. De kunne lett ha blitt solgt som collectibles for samlere.
Denne gangen har Avalanche Software fått hjelp av flere andre studioer, som har kompetanse fra forskjellige områder. Det spiller ingen rolle om handler om slåssing, kjøring, flyving eller utforsking. Disney vier alle områder den samme oppmerksomheten. Det handler om detaljene, og det virker derfor som en smart idé å fordele utviklingen over flere ulike team. Når det er sagt har ikke alle teamene kommet like langt og kvaliteten skiller derfor ganske mye mellom de ulike delene foreløpig. Forhåpentligvis vil man ikke kunne si det samme når det ferdige spillet kommer til høsten.
Studio Gobo Development-sjef Tom Williams er tydelig stolt av playsettet basert den opprinnelige Star Wars-trilogien. Det kan nok være fordi han er en selverklært blodfan av filmene. Star Wars: Rise Against the Empire er nemlig formet etter utviklernes egne minner fra barndommen. Det henter frem de ikoniske figurene Luke Skywalker, Princess Leia, Han Solo, Chewbacca og Darth Vader, og sender dem ut for å utforske kjente planeter fra filmene.
Til å begynne med kan Ninja Theory, altså studioet bak DmC: Devil May Cry, virker som et merkelig valg til utviklingen av et familievennlig Disney-spill. Lead Designer Stephen Stanyon påpeker imidlertid at de ble valgt for sin ekspertise knyttet til om kampsystemer. De har nemlig hatt ansvaret for å videreutvikle kampsystemet til Infinity 3.0. Dette var høyst nødvendig, ettersom det andre Star Wars-playsettet sender Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Yoda og Darth Maul ut på en reise gjennom galaksen som krever hyppig bruk av både lyssablene og The Force. Resultatet er et mer smidig og elegant system enn tidligere, som fremdels er barnevennlig siden man kun bruker én av knappene. Det høres kanskje simpelt ut, men det fungerer veldig bra!
Samtidig dreier Disney Infinity 3.0: Play Without Limits seg altså om mer enn bare Star Wars, og ved siden av å ha hovedansvaret for spillet som helhet har Avalance Software utviklet Inside Out-playsettet. Som navnet antyder er dette playsettet knyttet til sommerens Pixar-film med samme navn, og spillet plukker opp historien der filmen slutter. Inside Out-playsettet byr på en blanding av 2D og 3D, og hensikten er å navigere seg gjennom marerittartige nivåer mens man samler inn gjenstander fra filmen. Nivåene jeg fikk se var imidlertid ikke ferdigutviklede, så det var vanskelig å gjøre seg opp en skikkelig mening om dem. De virket på en måte litt tomme foreløpig, så jeg håper det gjenstår endel arbeid. Samtidig så co op-mulighetene veldig lovende ut.
Inside Out er altså med, Star Wars er med, og jaggu har ikke utviklerne lagt til racing á la Mario Kart også. De kaller det Speedway, og denne delen har Sumo Digital hatt ansvaret for. Dessuten la la ikke utviklerne skjul på at Mario Kart var inspirasjonskilden deres. De var heller åpne om at de så mot "de beste" da de skulle forme Speedway. I tråd med kravet om høy kvalitet har naturligvis kjørefysikken blitt bygget opp på nytt fra grunnen av, og etter litt trening vil nok de fleste anse den som forbedret. Mitt største ankepunkt var at stunt var så enkle å gjennomføre (en lett berøring med spaken resulterer eksempelvis i en full 360) at jeg til å begynne med gjorde stunts uten å mene det, til helt feil tider. Det tok likevel ikke lang tid før jeg kom inn i det, og jeg satt så absolutt pris på det fartsfylte avbrekket.
Nevnte jeg at creation-verktøyene er blitt utbedret? Vel, i tillegg til å by på de fysiske figurene, et stort utvalg av playsets og massevis av verdener å utforske, gjør Disney Infinity 3.0 det lettere å lage dine egen opplevelser enn noen gang før. Senior Director Brian Nelson hos Disney Interactive, nevner at den fornyede Toy Box-modusen har kuttet ut de mange forvirrende tutorial-meldingene, til fordel for klar visuell veiledning. I tillegg oppfører lekene seg mer om ekte leker, og for å stoppe en AT-AT-robot på isplaneten Hoth kan du jo eksempelvis prøve å fjerne batteriene. Bare et forslag, liksom.
I det hele tatt er Disney Infinity 3.0: Play Without Limits en mektig pakke, og jeg liker at utviklerne vil levere noe skikkelig fremfor å surfe på suksessbølgen og bare gjøre nok til å sikre inntektene videre. De nye og forbedrede systemene gjør noe for opplevelsen, og ingen kan klage på den enorm mengden med kjente figurer man kan leke med. Disney Infinity 3.0 etterlot meg met et langt kraftigere inntrykk enn jeg hadde trodd, takket være størrelsen og allsidigheten. Jeg ser frem til å leke uten grenser mens høstmørket legger seg over landet vårt.