film-anmeldelser
Dune: Part Two

Dune: Part Two

Denis Villeneuve er tilbake for å fullføre filmatiseringen av Frank Herberts legendariske første del av denne enorme og omfattende sci-fi-sagaen.

La meg starte med å slå fast at selv om få filmer er helt perfekte, anser jeg hele Denis Villeneuves produksjon, inkludert den første Dune, for å være noe nær mesterverk. Det betyr ikke at jeg ikke ville endret en eneste ramme, få kunstverk er direkte ufeilbarlige, men Villeneuve demonstrerer gang på gang at han mestrer håndverket sitt på en så fascinerende måte at selv noe så vanskelig som en grandios, men samtidig intim tolkning av en av de mest avanserte, dype og allegoriske sci-fi-romanene ikke er utenfor hans rekkevidde.

Villeneuve har nå regissert og skrevet så mange bunnsolide filmer på tvers av sjangre at begrepet utfordrende oppfølger egentlig ikke gjelder, men samtidig er presset stort i disse usikre tider, der enkeltstående filmer kan bli suksesser i millionklassen, mens franchisesatsinger, som alt både DC og Marvel har produsert i det siste, ikke lenger kan regnes som pålitelige. Så hvordan kan en episk sci-fi-oppfølger med mye på hjertet fungere med et budsjett på 190 millioner dollar, samtidig som den prøver å avslutte en svært ambisiøs tolkning av Herberts første roman?

Ok, jeg trekker ut tiden. Svaret er ganske enkelt at Villeneuve ikke bare demonstrerer at han i bunn og grunn forstår hva Dune handler om, men også klarer å finne essensen, den røde tråden, i Herberts mildt sagt fasetterte manus. Dune: Part Two er blant Villeneuves beste, og det sier ikke så rent lite, og den er uten tvil en av årets beste blockbustere av flere grunner.

Part Two tar opp tråden etter den temmelig kyniske, systematiske og planlagte utslettelsen av Atreides-familiens virksomhet på ørkenplaneten Arrakis, og den rivaliserende klanen, Harkonnen-familien, er nå tilbake i den ettertraktede krydderproduksjonen med keiser Shaddam IVs velsignelse. Paul Atreides må hevne seg på Harkonnen-overhodene og resten av det dypt korrupte Landsraad, og han gjør det gjennom ørkenfolket Fremen, som må stå imot Harkonnen-overtakelsen kvadratkilometer for kvadratkilometer.

Mange av de viktigste karakterene fra den allerede stjernespekkede første filmen er tilbake. Timothée Chalamet er guddommelig i rollen som Paul, men selv om Dune: Part Two så å si er "hans" film, får han støtte av et stjernelag bestående av blant andre Josh Brolin, Zendaya, Rebecca Ferguson og Stellan Skarsgaard, samt de nye fjesene Austin Butler (som er fantastisk som den nokså sentrale Feyd-Rautha Harkonnen), Florence Pugh og Christopher Walken. En god del av filmens budsjett har gått til dette ville utvalget, men man får følelsen av at ingen er valgt utelukkende på grunn av stjernestatus. De er der fordi de spiller sine respektive roller med dybde og engasjement, og det finnes ikke et svakt ledd mellom dem.

Kombinert med noen av de mest episke krigssekvensene jeg tror noensinne har blitt vist på det store lerretet, som, selv om de benytter seg av CG-animasjon, gjør det på en utrolig taktil og fysisk måte (på samme måte som for eksempel The Lord of the Rings ). I tillegg leverer Hans Zimmer sin kanskje beste filmmusikk til dags dato, og selv om noen av verkene hans er litt overvurderte, spør du meg, er dette minneverdig, bisarr, unik og ikonisk.

Dune: Part Two
Dune: Part TwoDune: Part Two

Er det noe å kritisere? Vel, ja, selv om det er nok av faktiske handlingstråder å gripe fatt i, karakterer å eksponere og utvikle og hendelser å dekke, føles Dune: Part Two lang. To timer og 46 minutter er ikke noe å kimse av, og det er svært få filmer, om noen, som er så lange uten at det føles litt trettende og minner deg om at balansepunktet mellom episk omfang og noe som egentlig bare er utdraget for sakens skyld, er syltynt. Dune: Part Two føles litt for lang, men jeg har gjentatte ganger klaget på dette når det gjelder store Hollywood-filmer, og har innsett at ikke alle opplever den mentale trettheten på samme måte som meg. Den andre siden av mynten er imidlertid at Dune: Part Two trenger den lange spilletiden til å virkelig utforske noen av de mer sentrale temaene som er så avgjørende for å kunne hevde at man har tolket Herberts verk, og det gjør den med selvtillit. Faktisk går det til tider til og med litt fort i svingene, noe som igjen viser hvor vanskelig det har vært å holde den røde tråden. Men vi har klart det, det har vi virkelig.

Og dermed er vi i mål. Villeneuve klarte det, skuespillerne klarte det, manusforfatter John Spaiths klarte det, komponist Hans Zimmer klarte det, de leverte en vellykket, ambisiøs og velkonstruert tolkning av en bok som tidligere ble ansett som umulig å tolke. Ikke bare det, i prosessen har Villeneuve ytterligere befestet sitt rykte som en av Hollywoods mest konsekvente og spennende regissører - ja, kanskje noensinne. Med sju filmer under beltet, som alle får en helhjertet anbefaling fra meg, er det ikke annet å si enn bravo.

9 / 10