Norsk
Gamereactor
forspill
Metroid Prime: Federation Force

En smakebit på Metroid Prime: Federation Force

Spillet fikk massiv kritikk da det ble annonsert, men er det egentlig så ille? En tidlig test peker i retning av "nei, slett ikke"...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ikke ofte et spillannonseringer får en så surmaget mottagelse som Metroid Prime: Federation Force fikk på E3 i fjor. Til og med forkortelsen til spillet (Metroid PFF) ble tatt som en fleip, og fansen som hadde ventet så lenge på et storslått comeback fra Samus Aran lot seg ikke imponere av det vesle spillet til den bærebare 3DS-konsollen. Hva er dette for noe, spurte de, og hvorfor har alle så store hoder? Atmosfæren blant Nintendo-fansen ble heller ikke bedre av et distinkt fravær av AAA-spill til Wii U, og det gikk så langt at noen startet en underskriftskampanje for å få PFF kansellert til fordel for noe "bedre".

Likevel forsvarte Nintendo og utvikler Next Level Games spillet deres. De har hele veien insistert på at kvaliteten er på plass, og derfor brettet vi ivrig opp ermene da tiden var kommet for å teste en nesten ferdigutviklet versjon av det forhatte spillet.

HQ
Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Dette er en annonse:

Det er fortsatt snakk om et spill som er én del skytespill og én del eventyrspill, selv om eventyrdelen utgjør en større porsjon av totalpakken. Uansett er det et spill som fokuserer på multiplayer, men det er på ingen måte onlineskytespillet vi tok dette for å være ved annonseringen.

Det stemmer riktig nok at kontrollene er veldig like de vi kjenner fra actionspill. Faktisk krever nesten dette spillet at du har C-stick-tillegget til konsollen, eller den nye New 3DS-modellen, slik at man får to analogspaker å styre med. Alternativet er bevegelseskontroller, men disse fungerer ikke særlig bra i sammenlikning. Uansett følger skuddene dine en kurvet bane, slik at du ofte må sikte litt i forkant av hva som er naturlig i andre spill. Dette betyr imidlertid ikke at muligheten til å låse siktet til fiender er fjernet, da dette fremdeles er mulig med skulderknappen. Sånn sett holder Metroid Prime: Federation Force seg tro til resten av Prime-serien.

I dette spillet er dere imidlertid ikke dusørjegere, men heller velutstyrte soldater fra "The Federation", som har hver deres mekaniske drakt. Før hvert oppdrag får du sjansen til å tilpasse denne drakten, både med tanke på det kosmetiske og med tanke på å fylle opp tre såkalte "perk slots". Slike "perks" kan være alt fra bedre rustning til ekstra kraft til laserne dine. Viktigere enn dette er imidlertid valg av våpen. Hvis du skal til et varmt miljø fullt av lava nytter det ikke med et våpen som skyter ild, for eksempel. Du trenger heller noe som trosser omgivelsene, som en iskanon. Riktig "loadout" er derfor elementært hvis man skal lykkes.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
Dette er en annonse:

Den største overraskelsen i Metroid Prime: Federation Force var dog brettstrukturen. Brettene vi fikk teste i demoen ble spilt som et lokalt co-op-spill, altså ikke over nettet, og brorparten passet bedre til eventyrkategorien enn skytespillkategorien. Det var mange plattformsekvenser og mye utforskning mellom skytingen.

Det første brettet het Remote Base, og var satt til en snødekt planet der oppdraget var å utslette alle ville dyr. Det var et lite kart der man ble oppfordret til å holde seg samlet mens man gikk til angrep på og forsvarte seg mot diverse flyvende vesener. Forlatte bygninger gjorde brettet til en liten labyrint, som skjulte mange hemmelige passasjer. Etterhvert som vi jobbet oss videre lærte vi mer om hva som hadde skjedd her, før det hele ble avsluttet med en bosskamp. Stilen var med andre ord Metroid Prime slik vi kjenner det fra tidligere, bare noe simplifisert.

Det andre oppdraget var satt til vesentlig varmere trakter, og det hadde også et større fokus på gåteløsing. I en grotte oppdaget vi eksempelvis at det lå en masse baller spredt rundt omkring. Disse måtte legges på plass i matchende hull før veien videre ble åpnet. Greit nok, ikke sant? Vel, samtidig måtte man selvfølgelig slåss mot en masse fiender, som ikke var særlig keene på å la oss passere. Vi klarte det likevel, og til slutt fikk vi plukket med oss den mystiske gjenstanden vi var sendt for å hente. Her var det imidlertid ikke snakk om noen bosskamp først, så dette er tydeligvis ikke noe som skjer i samtlige oppdrag.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force
HQ

Hvis vi går litt tilbake til kritikken spillet fikk ved annonseringen, gikk deler av denne på den visuelle stilen til spillet. Etter å ha spilt dette med egne hender kan vi ikke se at dette skal bli noe stort problem. Figurene mangler riktig nok endel karisma, og animasjonene er langt fra perfekte, men alt fungerer som det skal. Grafikken er nokså enkel, men det må man nesten regne med på denne plattformen. Dessuten er selve designet i tråd med hva en kan forvente fra et Prime-spill.

Totalt fikk vi godt over en time med spillet, og vi er beroliget. Next Level Games har gjort en god jobb, og mange av kritikerne blir nok nødt til å svelge stoltheten og innrømme at de tok feil. Metroid Prime: Federation Force overrasker med tanke på sin originalitet, og med blandingen av skytespillkontroller i et eventyroppsett. Det største spørmålet her er om dybden er, vel dyp nok. Det får vi svaret på i starten av september, når fullversjonen kommer for salg.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force

Relaterte tekster

1
Metroid Prime: Federation ForceScore

Metroid Prime: Federation Force

ANMELDELSE. Skrevet av Martin Andresen

Man kan ikke alltid få alt man ønsker seg, og Federation Force ble ikke slik fansen hadde ønsket. Samtidig klarer dette spillet seg helt greit på egne ben...



Loading next content