Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Farpoint

Farpoint

Sony har gitt oppgaven med å revitalisere Playstation VR som spillplattform til Farpoint. Vi har sjekket hvor godt de har lyktes...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Til tross for at Sony solgte nesten en million enheter av deres Playstation VR i lanseringsvinduet, vil nok mange mene at teknologien kom og gikk uten at det ble noe særlig mer enn et skuldertrekk. De parkerte riktig nok HTC Vive og Oculus Rift når det kom til salget, men det virker som om de fleste av oss nå er tilbake for TV-en eller PC-skjermen. Mangelen på ekte spillopplevelser har sørget for at VR ble en dille, og egentlig et håp om den ultimate spillopplevelsen som endte på samme måte som Kinect.

Sony har imidlertid et ess i ermet, og det heter Farpoint. Det er et science fiction-skytespill som først og fremst er et skikkelig spill, og samtidig en opplevelse som skal overgå trenden med glorifiserte tech-demoer som har preget samtlige VR-plattformer. Farpoint skal være for Playstation VR det Killzone: Mercenary var for Playstation Vita, en påminnelse om at Sony kan levere fullverdige spillopplevelser til et format preget av gimmicker. Spillet skal normalisere virtual reality, og det skal bevise at plattformen har en fremtid hos et bredt publikum. Det er mye som står på spill, og for å sørge for at forholdene ligger til rette har Sony valgt å lage et eget VR-gevær basert på Move-kontrolleren.

Farpoint
Dette er en annonse:
FarpointFarpoint

Vi kan bare anta at nervene har vært i helspenn hos det lille studioet Impulse Gear, for plutselig ble oppmerksomheten rundt spillet deres skyhøy. Plutselig er det deres produkt som skal revitalisere VR-plattformen som konsept, og det er opp til dem å få folk til å finne frem VR-brillene fra skapet.

Farpoint er i bunnen et skytespill hvor du som spiller blir strandet på Mars etter en eksplosjon som ødelegger den nærliggende observasjonsstasjonen. Derfra skal du finne dine kollegaer, og eventuelt en ny energikilde til menneskeheten. Mellom deg og målet ditt finnes det en haug av insektlignende fiender (tenk Starship Troopers) som ønsker å rive deg i fillebiter.

Sony slipper altså spillet i en pakke som også inneholder en såkalt Playstation VR Aim, som er en Move-kontroller designet som et gevær, og den er fullt utstyrt med de knappene man vanligvis finner på en håndkontroller. Designet er enkelt, men det fungerer. Bak avtrekkeren finner vi de fire vanlige knappene, og de to analogspakene er plassert der det er naturlig å ha hendene. Geværet føles robust til tross for at det er plast, og inne i spillet reagerer geværet på de minste bevegelser. Aim fungerer riktig nok kun med dette spillet akkurat nå, men det er varslet oppdateringer til både The Brookhaven Experiment og Dick Wilde. Forhåpentligvis blir det en fast tilføyelse i kommende spill til plattformen.

Dette er en annonse:

Med Aim-kontrolleren i hendene beveger du deg rundt på Mars' overflate, og som i alle andre spill blir utfordringene og våpenarsenalet større. Virtual reality tilfører en ny dimensjon til en ellers standard oppskrift. Det er så klart tilfredsstillende å løfte geværet og se gjennom hologramsiktet, men noen stor innovasjon er det ikke. Ellers beveger du deg gjennom historien på lineært vis, alt mens du sikter, skyter, kaster granater og skanner samleobjekter. Selve historiedelen varer i omtrent tre timer, og med tanke på de intense sanseinntrykkene er det en passe lengde. I Farpoint er du nemlig i fare hele tiden, så dette er på ingen måte en avslappende VR-opplevelse.

I løpet av den første halvdelen kan du klare deg fint ved å stå rolig på et strategisk sted (som i Time Crisis), men når vanskelighetsgraden stiger blir man nødt til å bevege seg mens man sikter. Her melder den vanlige kvalmen seg, et problem de færreste VR-spill har klart å unngå. Det hjelper en del å ha Aim-kontrolleren i hendene, da denne gir en følelse av å være forankret til omgivelsene, men kvalme og svimmelhet er ikke til å unngå - samme hvor godt spillet forsøker.

Farpoint
FarpointFarpoint

Her finnes det både insekter og roboter å skyte på, dialoger å lytte til, samt storslåtte sekvenser som gir Farpoint en skikkelig science fiction-stemning. De enkle spillmekanikkene gjør det dessuten enklere å følge med på den engasjerende (om ikke litt klisjefylte) historien. På en måte minner det litt om en mer aktiv versjon av Firewatch, som har en fokusert historie med mekanikker som gjør akkurat nok til å skjule den lineære fremdriften. Spillet er faktisk så engasjerende at jeg til tider blir fullstendig revet med, og jeg føler meg som figuren i spillet. I disse øyeblikkene lykkes Farpoint med å innfri forventningene mange har hatt til VR-revolusjonen, nemlig fullstendig innlevelse.

Det hjelper også at spillet er ganske pent å se på. Særlig mellomsekvensene lykkes med å fange hver av figurenes trekk og personlighet på imponerende vis, og jeg tar ofte meg selv i å glede meg til å se hva som venter rundt neste sving. Dessverre blir de ulike nyansene av brunt på Mars litt kjedelige etter en stund, men spillet er jo heller ikke så langt.

Det er mulig å oppleve mer av Farpoint når historiedelen er ferdig, og dette skjer primært i co-op-del hvor du og en venn kan jobbe sammen om å knuse horder av fiender. Her er det poengtavler som skal sørge for at du blir værende, men også strukturen og balansen er god. Det skader heller ikke at det føles veldig godt å lykkes med en strategi som du og kompisen har blitt enige om på forhånd.

Det er nesten ikke mulig å understreke nok hvor mye press det har ligget på Impulse Gear under utviklingen av Farpoint, og det er imponerende at de ikke har bukket under. Enda mer imponerende er det at dette fremstår som den mest helstøpte tittelen til Playstation VR så langt, i hvert fall etter Resident Evil 7: Biohazard. Spillet er forenklet til et punkt hvor noen kanskje vil kritisere ambisjonsnivået, men det viktigste for min del er at det funker. Det funker både historiemessig og i forhold til bruken av Aim-kontrolleren. Spillet er riktig nok dyrt, og pakken er enda dyrere, men Farpoint fikk meg til å få tilbake troen på VR som en av flere mulige fremtider for spillbransjen - en verden hvor innlevelse henger høyest. Vi ses på Mars.

HQ
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Fantastisk Aim-kontroller, engasjerende historie, gode figurer, bred variasjon av fiender, og pen grafikk.
-
Litt mye bruk av brunfarger, høy pris for en begrenset pakke, og det blir tøft for magen og hodet etter en stund.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
FarpointScore

Farpoint

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Sony har gitt oppgaven med å revitalisere Playstation VR som spillplattform til Farpoint. Vi har sjekket hvor godt de har lyktes...

0
Farpoint får gratis innhold

Farpoint får gratis innhold

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Litt over en måned etter at spillet ble sluppet får Playstation VR-spillet Farpoint den første innholdspakken. Denne heter Cryo Pack, er gratis og du finner den i...

0
Har Farpoint fått lanseringsdato?

Har Farpoint fått lanseringsdato?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I fjor sommer kunne Sony annonsere at studioet Impulse Gear jobber med Farpoint til Playstation VR. Selv om det nylig lanserte Resident Evil 7: Biohazard kan spilles fra...

1
Farpoint kommer til Playstation VR

Farpoint kommer til Playstation VR

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Farpoint utvikles av et helt nytt studio kalt Impulse Gear eksklusivt til Playstation VR. Du har akkurat kræsjlandet på en planet fylt med fiendtlige vesener. Vi fikk...



Loading next content