Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
nyheter
Fortnite

Fortnite fører til ekstreme arbeidstider og dårlig stemning i Epic

Såkalt "crunch", altså at utviklerne jobber mye lenger enn vanlig, har vært ganske vanlig i spillindustrien i flere tiår, men det er først de siste årene at praksisen har fått mer oppmerksomhet blant spillerne. De færreste har tydeligvis tenkt over at noen av verdens beste og mest populære spill har krevd at utviklere ofrer helse, familie og hva det måtte være for å levere varene, og nå er det Epic Games' tur til å gå under lupen.

Polygon har nemlig gjort litt gravende journalistikk, og fått nærmere informasjon om hvordan suksessen til Fortnite har påvirket studioets kultur. Blant annet hevder de at spillets jevnlige oppdateringer og eventer har ført til at store deler av utviklerne jevnlig har måtte jobbe 70 timer i uken, og i noen tilfeller over 100. Dette har ofte skjedd spontant om for eksempel mange spillere har vært misfornøyde med de nyeste endringene av spillet, noe som skal ha fått ledelsen til å kreve at folk kansellerte planene i privatlivet for å fikse problemene så raskt som mulig eller risikere å få sparken. Det skal være flere eksempler på at sistnevnte har skjedd.

Nå er dette som sagt ikke noe nytt, og vi kan alltids fortsette å diskutere om disse arbeidstidene er ekstreme eller ei, om utviklerne bør forvente slike krav i dagens "Live Service"-spill og lignende. Personlig synes jeg uansett at vi som spillere bør huske at det er mennesker som skaper disse fantastiske produktene vi koser oss med, så man bør tenke seg om et par ganger før man klager på ting man ikke vet hvordan fungerer eller hvor mye tid og kraft det tar å fikse dem. Bare min mening. Hva mener du?

Fortnite