Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging

Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]

Missing Avatar
warwigan
Gå inn på start, trykk på "kjør" skriv inn cmd, så får du opp en svart side med hvit skrift hvor du skriver inn "ipconfig", da får du vite det du trenger

mr. x
Missing Avatar
St-Nick
Trenger litt hjelp her.
Har hatt litt problemer med skjermen i det siste, så jeg besluttet meg for å prøve å oppdatere skjermkortdriveren min. Åpner DriverDetective som vanlig og laster ned en driver som heter catalyst eller noe, og starter innstallasjonen. Omtrent når det dukker opp en skrift hvor det står noe om at lyd-outputtet elns blir oppdatert popper det opp en tekstboks hvor det står at jeg må avbryte oppdatteringen med én gang fordi at det ikke er tilpasset Windows XP. "Greit nok", tenker jeg, og trykker avbryt. Desverre er ALL LYD på datamaskinen min nå totalt ueksisterende. dette gjør meg jævlig muggen.

Finnes det noen måte å innstallere den gamle driveren jeg hadde før hvis det hjelper?

Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
Missing Avatar
Master_bandit
Har du slettet din gamle driver før du installerte den nye? Hvis ikke så kan dette ha skylden til kluss med drivere.
Men hva heter skjermkortet ditt? ATI/AMD skal ha ei god håndsplukking innenfor valg av drivere skreddersydd for ditt skjermkort.

Og driverbasen til kortet ditt heter nok for Catalyst Control Center, eller CCC som den liker å kalle seg

Missing Avatar
St-Nick
*Phew* etter intens googling hele natta fikk jeg fiksa det! Jeg tror ikke driveren ble slettet for jeg greide å få den innstallert igjen istedenfor den nye som tydeligvis hadde føkka til lyden.

Jeg har to ATI Radeon HD skjermkort. Desverre fungerer de ikke helt optimalt siden det er en fil/gruppe/implementasjon/whatever som heter MOM. som mangler i et eller annet ATI-relatert program på dataen. Jeg har googlet litt anngående problemet, men det virker litt avansert, og jeg tørr ikke helt prøve å fikse uten hjelp fra en som har mer greie på data...

Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
Missing Avatar
Master_bandit
Så du fikk ikke den nye til å virke? Prøv å installere den nye driveren på nytt, men nå prøver du å bruke ATI sin avinstallasjonsveiviser som skal ligge i kontrollpanelet. Da blir alt av ATI relatert programvare slettet og da kan du prøve å installere den nye på nytt. Tror neppe at ATI legger ut ødelagte drivere for nedlasting. Hva heter driveren forresten?

Men det er veldig viktig at du får rett driver da og at det er rett til OS ditt.

Missing Avatar
St-Nick
Vel, jeg tror faktisk muligens at det kan ha vært ATI's veiviser som ble brukt til innstallasjonen(den så annerledes ut ihvertfall), problemet var tilsynelatende at filene som ble innstallert ikke var ment for Windows XP og derfor måtte jeg avbryte.

Hvordan ser jeg hva navnet på driveren er?(n00b question, I know) Jeg får ikke lastet ned driveren for øyeblikket siden Driver Detective crapper ut(jeg bruker det siden jeg ikke helt har giddet å lære hvordan jeg oppdaterer drivere manuelt, spesielt ikke siden jeg fant ut at det finnes programmer som kan gjøre det for deg), men på listen over drivere står det ihvertfall (2) ATI RadeonHD 4870 X2(men det er nok litt urelatert til spørsmålet ditt da).

Tardax
Tardax
Jeg vurderer å kjøpe en PC, men har ikke så mye peilig på hva som er bra og dårlig. Trenger noen tips til gode, men ikke altfor dyre PCer. Prisen kan ligge mellom 8-12.000 alt etter hvor lang tid jeg bruker på å bestemme meg om jeg skal kjøpe eller ikke.

Håper dere kan komme med noen gode tips og gjerne en link til PCen.

Missing Avatar
St-Nick
Mitt eneste råd er at du bør finne deg en ekspert på området som kan håndplukke hvilke deler PC-en din skal bygges av(det finnes sider som Nettshop.no hvor du kan sette sammen din egen PC del for del når du bestiller den). Du kan spare penger sånn og ende opp med en bedre "hjemmelagd" PC som er bedre enn de som er å få hos f.eks elkjøp. Er selv så heldig at fattern kjenner det lokale sykehusets data-dude og han var grei og ga oss liste over delene som skulle til. Alt i alt kosta maskina 13.000 spenn, og den funker faktisk akkurat like bra som den splitter-nye PCen til 16.000 som en kamerat av meg kjøpte til konfirmasjonen sin(bedre, faktisk; maskinen hans overoppheter hele tiden).

Uansett, lykke til med letingen da!

Missing Avatar
Master_bandit
Siterer St-Nick:
Vel, jeg tror faktisk muligens at det kan ha vært ATI's veiviser som ble brukt til innstallasjonen(den så annerledes ut ihvertfall), problemet var tilsynelatende at filene som ble innstallert ikke var ment for Windows XP og derfor måtte jeg avbryte.

Hvordan ser jeg hva navnet på driveren er?(n00b question, I know) Jeg får ikke lastet ned driveren for øyeblikket siden Driver Detective crapper ut(jeg bruker det siden jeg ikke helt har giddet å lære hvordan jeg oppdaterer drivere manuelt, spesielt ikke siden jeg fant ut at det finnes programmer som kan gjøre det for deg), men på listen over drivere står det ihvertfall (2) ATI RadeonHD 4870 X2(men det er nok litt urelatert til spørsmålet ditt da).

Drivere MÅ installeres manuelt. Om det finnes programmer der ute som faktisk gjør dette for deg er jeg veldig skeptisk til.

men altså du har windows XP home/pro edition og 2x ATI Radeon HD 4870? i Så fall gjør slikt så skal alt bli bedre, hvis ikke så er det noe annet som tuller:

1. Hvis du hadde Windows XP home/pro og Radeon HD 4870 så laster du ned denne før du begynner:
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-
xp

(Her velger du "Option 1")

P.S: Har du 64x versjonen så laster du ned denne:
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp64/radeon
x-xp64

2. Før du installerer så sletter du de forrige drivere med ATI avinstallasjonsveiviser som ligger i kontrollpanelet.

3. Når PC-en har restartet så installerer du. Her følger du bare veiviseren.

4. Når dette er ferdig og PC-en har restartet seg på nytt så skal det meste være ordnet. (her kan oppløsninger etc bli fikset siden de velger skjermens optimale oppløsning.)

Det finnes flere metoder å finne driveren på, men hvis du har catalyst control center oppe så kan du trykke der og gå på informasjons-centeret.
Hvis ikke så kan du skrive "dxdiag" i START KJØR. Og deretter trykker SKJERM

Ash Ketchum
Ash Ketchum
Jeg har Windows Word innstalert på maskinen min, men jeg slettet for en stund siden mappen på "Alle programmer" og snarveien på skrivebordet. Så nå når jeg skal bruke programmet finner jeg det ikke. Hvordan lager jeg en ny snarvei?

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Missing Avatar
Master_bandit
da går du inn på min datamaskin og programfiler så ligger den sikkert der. Når du finner mappen til word så skal det være ei kjørefil til word og her bare høyreklikker du på den og velger "send til --> skrivebord"

Baardern
Baardern
Er det noen som har erfaring med CorelDraw? Jeg lurer fordi jeg satt faenmeg tre timer med ett jævla bilde, så tenke jeg at jeg skulle lagre dritten, og da er det naturlig å trykke på hva enn som er oppe i venstre hjørnet, men greia er at oppi venstre hjørnet er det en knapp som heter "New", og da fikk jeg bare en blank side opp, jeg finner ingen måte og få tilbake arbeidet. Jeg finner det ganske sykt at jeg ikke fikk ett spørsmål om jeg virkelig har lyst til å miste flere timers arbeid.

Jævelhøns
Missing Avatar
nintendofreak
Siterer Ash Ketchum:
Jeg har Windows Word innstalert på maskinen min, men jeg slettet for en stund siden mappen på "Alle programmer" og snarveien på skrivebordet. Så nå når jeg skal bruke programmet finner jeg det ikke. Hvordan lager jeg en ny snarvei?

Klikk og dra fra Start-menyen hvis du er på XP.

Gaffeltruckdriving maaaaaaan!
QAZW
QAZW
Jeg bare lurer på en ting: Jeg har Windows 7 på en PC og har tenkt til å installere xp på den istedenfor, men får det ikke til. Når jeg booter fra xp cden og den har loada kommer det en melding om at jeg ikke har noen Hard Drive installert.
Hvordan skal jeg få installert xp?

Missing Avatar
nintendofreak
Har du endra boot-sekvensen i BIOS?

Når du skrur på PCen skal det være et steg hvor du kan trykke F1-12, Delete eller noe sånt. Trykk på den riktige tasten for å komme inn i BIOS. Finn menyen som heter "Boot Sequence" eller noe i den duren og plasser CD-driven øverst. Da skal det virke.

Gaffeltruckdriving maaaaaaan!
QAZW
QAZW
Fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. Gikk inn Bios og disabla SATA som Native og da funka det.

kokiri
kokiri
Prossesoren min: " AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-56 1.80 Ghz "

Kan noen hjelpe meg å finne en Driver til denne, har aldri gjort noe slikt før.

Har Vista Home Premium 32 bit

jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
Sk8erboy
Sk8erboy
Somebody help me too?
Er dette bra?
SYSTEM COLOR Alienware M11x, Cosmic Black edit
PROCESSOR Intel® Core™2 Duo SU7300 1.3GHz (3MB Cache) edit
OPERATING SYSTEM Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, English edit
WARRANTY AND SERVICE 1 Year Basic Plan edit
In-Home Service after Remote Diagnosis: for issues covered by Limited Hardware Warranty, technician and/or part will be dispatched, if necessary, usually in 1 or 2 business days following Remote Diagnosis. During Remote Diagnosis, you may be asked to access the inside of your system (where safe to do so) or to participate in troubleshooting until a cause can be isolated.
MEMORY 4GB Dual Channel DDR3 at 800MHz edit
HARD DRIVE 250GB SATAII 7,200RPM edit
EXTERNAL OPTICAL DRIVE Dell External Multi-Format CD/DVD USB Writer edit
AUDIO AND ACCESSORIES Alienware TactX Headset edit
AUDIO AND ACCESSORIES PureAV Silver Series - 8ft Video / Audio cable edit
MOBILE BROADBAND Gobi™ Mobile Broadband with GPS - supports Verizon edit
Personalize
PERSONALIZED PLATE Personalized Nameplate (Jorgen Robertson) edit
ALIENFX COLOR Mars Red edit
WALLPAPER Alienhead Glow edit
GEAR STORE Alienware Orion Laptop Backpack - Fits Laptop of Screen Sizes Up to 17" - Black edit
PRE-INSTALLED GAMES Steam and Portal™ Factory Installed edit
GAMING I/O Razer Mamba Wireless Laser Gaming Mouse edit
GAMING CONTROLLERS Xbox 360 Corded Controller - Chill White edit
STORAGE Midnight Blue 8GB Data Traveler 100 USB Flash Drive edit
My Accessories
OFFICE SOFTWARE Microsoft® Office Home and Student 2007 - English edit
DATASAFE ONLINE BACKUP Dell Online Backup 2GB for 1 year edit
ADOBE & ENTERTAINMENT Adobe Photoshop Elements + Adobe Premiere Elements edit
ALSO INCLUDED WITH YOUR SYSTEM
VIDEO CARD 1GB NVIDIA® GeForce® GT 335M
LCD PANEL 11.6-inch WideHD 1366x768 (720p) WLED
SOUND OPTIONS Internal High-Definition Surround Sound Audio (5.1)
Adobe Reader Adobe Acrobat Reader
NETWORK CARD Integrated 10/100 Network Interface Card
AUTOMATIC UPDATES Automatic Updates: On
WEBCAM 1.3MP Web Cam
Standard Nameplate Trigger

Dark_orc
Dark_orc
Hey, lurer på 2 ting.
har to grafikk kort.
Nvidia Geforce 9800 GT og Nvidia Gefore GTX 260
1) er dette bra? xD
2) kan man koble disse sammen med noe som heter sli bridge? (eller no) fikk med en sli bridge og hørt at det kobler sammen to grafikk kort.

Takk for all hjelp.

Ole-Christian
Ole-Christian
Siterer Dark_orc:
Hey, lurer på 2 ting.
har to grafikk kort.
1) er dette bra? xD
2) kan man koble disse sammen med noe som heter sli bridge? (eller no) fikk med en sli bridge og hørt at det kobler sammen to grafikk kort.

Takk for all hjelp.

Et GeForce GTX 260 er et relativt kraftig skjermkort, men det er ikke lenger 9800GT. Og nei, det er ikke mulig å koble disse to kortene sammen med Scalable Link Interface (SLI) da du trenger to identiske kort for å kunne gjøre det. Noe du imidlertid kunne gjort er å dedikere 9800GT-kortet til å kun kjøre PhysX, mens GTX 260-kortet tar seg av det grafiske. Men ytelsesforskjellen vil være relativt minimal sammenlignet med kun ett GTX 260, og i tillegg vil det kun gi litt økning i ytelse i spill med støtte for PhysX - noe som ikke akkurat finnes i tusenvis. Det spørs også om strømforsyningen din er kapabel til å mate begge kortene med adekvat strømmengde, samt om hovedkortet ditt i det hele tatt har støtte for flere skjermkort. Altså flere PCIe X16-spor.

Siterer Sk8erboy:
*forkortet*

Ser rimelig bra ut, dog ikke det kraftigste man får.

• Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
ikonn_i_apalln
ikonn_i_apalln
Nå kommer jeg med et spørsmål...
Kan man koble sammen to Nvidia Geforce 9600GT ?

Takker for alle svar

Dark_orc
Dark_orc
Siterer The Silent Assassin:
Citerer Dark_orc:
Hey, lurer på 2 ting.
har to grafikk kort.
1) er dette bra? xD

Takk for all hjelp.

Et GeForce GTX 260 er et relativt kraftig skjermkort, men det er ikke lenger 9800GT. Og nei, det er ikke mulig å koble disse to kortene sammen med Scalable Link Interface (SLI) da du trenger to identiske kort for å kunne gjøre det. Noe du imidlertid kunne gjort er å dedikere 9800GT-kortet til å kun kjøre PhysX, mens GTX 260-kortet tar seg av det grafiske. Men ytelsesforskjellen vil være relativt minimal sammenlignet med kun ett GTX 260, og i tillegg vil det kun gi litt økning i ytelse i spill med støtte for PhysX - noe som ikke akkurat finnes i tusenvis. Det spørs også om strømforsyningen din er kapabel til å mate begge kortene med adekvat strømmengde, samt om hovedkortet ditt i det hele tatt har støtte for flere skjermkort. Altså flere PCIe X16-spor.

Citerer Sk8erboy:
*forkortet*

Ser rimelig bra ut, dog ikke det kraftigste man får.

takk for svar, ja 9800gt er allerede dedikert til physx

The xbox 360 guy
The xbox 360 guy
Kan man sette inn en til prossessor på en PC??
Pluss, må man kjøpe en kraftigere strøm dings viss jeg skal sette inn et nytt grafikkort og prossessor??? Og jeg skal oppgradere RAMen også, tror jeg.

Og kan jeg gjøre det??
Her er specsene:
Base processor
Core 2 Quad Q6600 (K) 2.4 GHz (95W)

*
1066 MHz front side bus
*
Socket 775

Chipset
Intel G33 Express
Motherboard

*
Manufacturer: Asus
*
Motherboard Name: IPIBL-LB
*
HP/Compaq motherboard name: Benicia-GL8E

RAM: 4GB DDR2 SDRAM
(kan oppgraderes til 8 GB )

Video Graphics
GeForce 9600 GS

* 768 MB GDDR2 memory
* I/O Ports: HDMI, VGA, DVI-I (single-link or dual-link)

Sound/Audio
Integrated High Definition audio

* Realtek ALC 888S chipset
* Supports up to 8 audio channels

Network (LAN)
Integrated 10/100/1000 Base-T networking interface

Lagt til 2010-02-07 15:10:
og hvilken prossesor burde jeg kjøpe`?

Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
bendik920
bendik920
Nei, på det hovedkortet der kan du ikke ha 2 prossessorer, om det er det du antyder. Du kan kjøpe ny prosessor og sette inn, men hovedkortet begrenser valget ditt. Med det hovedkortet der kan du velge imellom:
Intel Core 2 Quad (Yorkfield core) Q9xxx
Intel Core 2 Duo (Wolfsdale core) E8xxx
Intel Core 2 Quad (Kentsfield core) up to Q6600
Core 2 Duo E6x00 (Conroe core) up to E6700
Core 2 Duo E4x00 (Conroe core) up to E4400

Skjermkort bør du gå for et av de nyere ATI kortene, HD 5serien

fargen på denne teksten matcher bildet mitt

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!