Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Hjelp! Jeg skal få meg ny pc!


Hei! Lurte bare på om det er noen der ute som kan hjelpe meg i å sette sammen en stasjonær gaming pc til under 10.000 kroner!

Den trenger ikke å være "Crysis eller Crysis 2" materiale, men må være god nok til å kjøre spill som Counter-strike: Source og de fleste nye titler uten å hakke/lagge/fps-drop!

Hadde vært herlig om folk kunne linke forskjellige pc'er på dette forumet... gjerne sammensatte på komplett.no O.S.V

Denne tråden hjelper ikke bare meg, men også de andre som tenker på å kjøpe seg en ny pc!

På forhånd, takk for hjelpen! Håper dere kan hjelpe meg i å finne en rimelig gaming-pc som er bedre enn bare ok, men fortsatt billig!
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Kødda litt på Komplett, dette ser greit ut,

"Komplett Gamer i05"

Ahead Nero 9 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Støtsikker PC-eske
Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
Fractal Design Define R2 Black Pearl
Silver Power SP-SS500 500W PSU
ASUS P7H55-M PRO, H55, Socket-1156
Intel Core™ i5 Dual Processor i5-650
Gainward GeForce GTS250 1GB PhysX CUDA
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S
USB2 multikortleser 3.5" sort for
Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,
Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB
PC Uten OS, White Box PC
Garanti 3 år - Sende inn

Håper du forstår noe
  • 0
Må si meg litt uenig i F0xHunters oppsett her. Det er ingen gaming-PC verdig dagens spill. For det første er skjermkortet utdatert, og ærlig talt rimelig svakt. Det har ikke støtte for teknologi som DirectX 11, noe som vil utgjøre en stor forskjell i flere kommende spill. For det andre er prosessoren kun en tokjerne, og spill utnytter i større og større grad flere kjerner. Den har hyperthreading (virtuelle kjerner), men det er ingen virkelig erstatning for en fysisk kjerne.

Derfor anbefaler jeg å skifte ut prosessoren med en Intel Core i5 750 og skjermkortet med et Radeon HD 5770, men ellers beholde de andre delene. En mer fremtidsrettet og kraftigere PC. Noe dyrere, men absolutt vel verdt det.

Kan for øvrig nevne at mange klager over at det lydabsorberende materialet på innsiden av panelene i Fractal Design-kabinettet har en noe merkverdig lukt. Men ved siden av det er det et knallkabinett til en svært rimelig penge. Det finnes også de som ikke merker noe til lukten, bare så det er sagt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer VixzOrius:
...men må være god nok til å kjøre spill som Counter-strike: Source og de fleste nye titler uten å hakke/lagge/fps-drop!...


Og jeg valgte bare noe random egentlig Valgte kabinettet fordi det så sexy ut
  • 0
Første gang jeg så på tråden etter jeg laget den. PC er bestillt! Endte på 11.000. Herlig at du anbefaler akkurat den prossesoren og det skjermkortet, for det var de to jeg bestilte Og bestillte et enda mer epic kabinett, F0xHunter. Takk for hjelp uansett, tror den ble veldig bra iforhåndtil prisen
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Siterer VixzOrius:
Første gang jeg så på tråden etter jeg laget den. PC er bestillt! Endte på 11.000. Herlig at du anbefaler akkurat den prossesoren og det skjermkortet, for det var de to jeg bestilte Og bestillte et enda mer epic kabinett, F0xHunter. Takk for hjelp uansett, tror den ble veldig bra iforhåndtil prisen


Nice. Mulig å få se hele oppsettet ditt, eller?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Acer Aspire 5739g er ganske bra. Og den koster ca 7000. Jeg vet om noen som sier at den drar MW2 på fullt og BF BC2 på fullt uten lag!! Og ifølge denne linken: http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/intro.aspx (en link som skanner pc'en din, og finner ut om du drar et spill eller ikke), kan jeg dra til og med Crysis på fullt!!!! Se her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502195
Åh! På Komplett.no koster PC'en bare 6000! Men du finner sikkert en bedre en da
  • 0
http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10180

Har hatt den selv i en måned nå, klarer alle nye spill på fullt, med unntak av Crysis hvor RAMen førte til bluescreens... Jeg tok den kraftigste prosessoren, skjermkortet og RAMen, og forandret ellers lite. Du kan jo velge å vrake selv ;)
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Citerer VixzOrius:
Første gang jeg så på tråden etter jeg laget den. PC er bestillt! Endte på 11.000. Herlig at du anbefaler akkurat den prossesoren og det skjermkortet, for det var de to jeg bestilte Og bestillte et enda mer epic kabinett, F0xHunter. Takk for hjelp uansett, tror den ble veldig bra iforhåndtil prisen


Nice. Mulig å få se hele oppsettet ditt, eller?


1.00 334490 Komplett Gamer i05

1.00 586448 Ahead Nero 9 Essentials OEM
støtter LabelFlash og LightScribe
1.00 497731 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
for XP/Vista/Windows 7
1.00 105353 Støtsikker PC-eske

1.00 405726 Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
Uncoated gaming
1.00 451753 CM Storm Scout Midi Tower Sort
Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Ba
1.00 481009 Silver Power SP-SS650 650W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Standard, 1× 6pin PC
1.00 581259 Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156
4xDDR3, ATX, GbLAN, USB3.0, PCI-Ex(2.0)x16
1.00 492762 Intel Core? i5 Quad Processor i5-750
Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w
1.00 579053 XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
1.00 488177 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S
DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black
1.00 499634 USB2 multikortleser 3.5" sort for
CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD
1.00 352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
1.00 579127 Hitachi Deskstar? P7K1000.C 500GB, 7200R
16MB Cache, SATA
1.00 301248 CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g,
WPA/AES/WPA2, RP-SMA kontakt
1.00 497593 MS COA Label Windows Home Premium 7
Nordic, 32/64 bit
1.00 497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
Komplett
1.00 497737 MS MANUAL Win Home Premium 7 NO
Komplett
1.00 497635 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
32/64 bit
1.00 492658 Call of Duty Modern Warfare 2
PC

Bare kopierte hele driten;) Kabinette er forresten veldig stort så det er ikke noe problem for meg å kjøpe nye deler om det er noen veldig "svake". Ser den bra ut, TSA?
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Jeg har langt ifra så mye peil som TSA, men dette så veldig greit ut ;) Du kan jo alltids sette inn nye deler om du ikke blir fornøyd, men det tror jeg du blir
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Det ser absolutt bra ut det der, ja. Hovedkortet har støtte for nye USB3.0 og stort sett det meste av helt ny teknologi. Men kanskje mer essensielt for fremtidige oppgradringer er at det har støtte for flere skjermkort. Radeon HD 5770 er også såpass energieffektivt at en 650W strømforsyning er mer enn tilstrekkelig til å kjøre to av dem i CrossFire. Altså er det bare å kjøpe et 5770 til når ett begynner å henge litt etter, og dermed få ikke langt unna dobbelt så god ytelse. Nesten alle 5xxx-serie kortene skalerer knall i vanlig to-veis CrossFire.

Prosessoren ville jeg si er det beste prosessorkjøpet på dagens marked, og dersom ytelsen begynner å henge litt etter om et stund (si et år-halvannet) er det ikke verre enn å klokke den. Fantastisk klokker. Skal ikke by på for altfor mange utfordringer å ta den med opp fra 2,6GHz til 3,8 - 4,0GHz. Det er nesten 40% ytelsesforbedring. Er heller ikke så vanskelig som mange gjerne tror, dersom man har tilbrakt de nødvendige timene på diverse overklokkingssider og lest guider og lignende på forhånd.

Hva kabinettet angår må jeg si at det kanskje er litt overdrevet og "flashy" i mine øyne, men utvilsomt svært funksjonabelt og velkonstruert. Som du sier har det plass til stort sett alt av hardware, sett vekk ifra massive vannkjølingsradiatorer og server-hovedkort dog. Men det er vel uansett ikke noe du kommer til å putte i det.

Kan kanskje legge til at 500GB lagringsplass har en tendens til å bli litt snevert. Det gjør det iallfall for meg. Men det er mer opp til personlig bruk enn noe annet. Kan også legge til at PCen du får her blåser sokkene av den bærbare Parkour Gamer kom med.

Btw, hvilken skjerm har du?

Siterer kvidogbleg:
Jeg tok den kraftigste prosessoren, skjermkortet og RAMen


Det kraftigste skjermkortet? Håper ikke det ble avgjort hvilket av dem som er kraftigst utifra pris. For i så fall fikk du et gammelt kort uten støtte for blant annet DirectX 11.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Det kraftigste skjermkortet? Håper ikke det ble avgjort hvilket av dem som er kraftigst utifra pris. For i så fall fikk du et gammelt kort uten støtte for blant annet DirectX 11.


Gikk heldigvis ikke i fella, tok et med støtte for DX11 heldigvis... Eller ifølge komplett hadde det det ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599447&view=detailed#Pro
ductTabs


Du må gjerne slakte, men jeg er langt ifra noen "pro" på området. Anbefal gjerne et annet jeg kan sette inn når den tid kommer
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer kvidogbleg:
Citerer The Silent Assassin: Det kraftigste skjermkortet? Håper ikke det ble avgjort hvilket av dem som er kraftigst utifra pris. For i så fall fikk du et gammelt kort uten støtte for blant annet DirectX 11.

Gikk heldigvis ikke i fella, tok et med støtte for DX11 heldigvis... Eller ifølge komplett hadde det det ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599447&view=detailed#Pro
ductTabs


Du må gjerne slakte, men jeg er langt ifra noen "pro" på området. Anbefal gjerne et annet jeg kan sette inn når den tid kommer


Slakte? Det der er det samme kortet som jeg har selv. Eller, jeg har to av dem, men dog. Det er et ekstremt godt kort som det rett og slett ikke finnes noe bedre alternativ til i dag. Drar jo alle spill på maks, er energieffektivt og kjører kjølig. Kanskje når ATI lanserer 6xxx-serien senere i år, eller starten av neste år. Men på den tid er vel uansett Sandy Bridge det mest interessante. (Intels etterfølger til Nehalem-brikkesettet, altså X58 ) Det beste når tiden for oppgradering kommer kan nok være å heller sette inn et nummer to. Det er ikke planlagt noen nye store sprang verken arkitekturmessig eller softwaremessig på skjermkortfronten på en god stund.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Det var da godt jeg valgte riktig da ;D

Takk for tipsene, kanskje jeg burde sette inn enda ett når jeg har tid
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer kvidogbleg:
Det var da godt jeg valgte riktig da ;D

Takk for tipsene, kanskje jeg burde sette inn enda ett når jeg har tid


Hvordan ser PCen din ut ellers? Enda et 5870 er egentlig ikke nødvendig med mindre du spiller Crysis på en 30" med 2560x1600 oppløsning.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Mange av delene er standard komplett-deler da, fikset egentlig bare på prosessor, grafikkkort og RAM.

Prosessoren er en AMD Phenom X4 965 med 3,4 gigahertz i klokkehastighet. Tok den nå egentlig fordi pengeforskjellen var så liten mellom en med 3,0 og 3,2. Bør kanskje få meg en bedre strømforsyning, for den lager litt lyd...

RAMen heter noe så langt som Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin. Fant ikke noe bedre valg i PC-byggeren, tenkte at jeg minst måtte ha 4GB. Litt usikker på om det var riktig å gå for den dyreste thou...

Ellers så har jeg en harddisk på 1TB, med 5400 RPM. Nå er jeg helt blank på harddisker, men jeg har funnet ut at jeg kunne nok valgt en bedre til spilling.

Lydkort? Standaren til komplett, Realtek-et eller annet *For lat til å finne det ut*

Strømforsyningen tror jeg kanskje kunne vært bedre. Akkurat nå har jeg bare den som følgte med på komplett, nemlig Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte . Vet du om en bedre, eller er denne egentlig bra nok?

Sånn, det var vel det mest vesentlige. Skjermen er egentlig en ganske billig og kjip en, men den har nå 1980 x 1080.

Noe som trenger forbedring? Isåfall sier jeg bare takk på forhånd
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Prosessoren er rimelig god, selv om AMD generelt ligger noe bak Intel for øyeblikket. Den er dog perfekt til gaming, og yter der nesten helt likt som Intels Core i7-prosessorer. Den klokker også knall. Dersom du driver med mye enkoding, videoredigering, crunching eller lignende kan jo sekskjernen 1090T være noe å titte på. Vil ikke gi noen endring i spilleytelsen, tho.

RAMen er vel helt grei. Kingston er ganske så pålitelige som RAM-produsent, og 1333MHz klokkefrekvens er mer enn godt nok. Det går dog helt fint an å klokke den opp til 1600MHz, eller i nærheten av det, om det er noe du absolutt vil. 4GB holder lenge.

5400rpm er ganske treg spindelhastighet for en harddisk. Burde iallfall vært 7200rpm. Ville nok anta at spill, programmer og operativsystemet laster litt tregt? Det absolutt beste er jo en SSD, og det er nok den oppgraderingen jeg i størst grad ville anbefalt deg. Du vil ikke se så stor forskjell i spill, annet enn eventuelt lastetider, men PCen ville ellers føles mye raskere. Du innstallerer operativsystemet på SSDen, sammen med programmer og yndlingsspillene, og resten på en vanlig spinnende harddisk. Ta en titt på denne; http://amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Harddisk/SSD/Intel-X25-M
-Mainstream-Solid-State-DriveSSDSA2MH080G2C1-888263.aspx


Lydkortet er innebygget i hovedkortet ditt, og der er Realtek vanlig, ja. Om lyd er noe du er veldig opptatt av kan et dedikert lydkort være verdt en titt, men det kan være ganske dyrt og i mine øyne unødvendig uten veldig gode høyttalere eller hodetelefoner.

Strømforsyningen er et svakt punkt i maskinen din, absolutt. Ikke misforstå, det er en kurant mid-range enhet, men passer ikke i en såpass high-end maskin som din. Strømforbruket ditt under maks load kan nok være farlig nær enhetens kapasitet. Den er heller ikke særlig pålitelig når det kommer til 12v. Den er i hvert fall ikke kapabel til å håndtere to 5870. Dersom det er noe du kunne vurdert i fremtiden er denne en av markedets beste enheter; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460921 (Den er billigere på Amentio, men der funket ikke linken)

Kort oppsummert er egentlig maskinen din komplett, sett vekk ifra en litt kjip harddisk og en billig strømforsyning.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Tusen takk for tipsene
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Det ser absolutt bra ut det der, ja. Hovedkortet har støtte for nye USB3.0 og stort sett det meste av helt ny teknologi. Men kanskje mer essensielt for fremtidige oppgradringer er at det har støtte for flere skjermkort. Radeon HD 5770 er også såpass energieffektivt at en 650W strømforsyning er mer enn tilstrekkelig til å kjøre to av dem i CrossFire. Altså er det bare å kjøpe et 5770 til når ett begynner å henge litt etter, og dermed få ikke langt unna dobbelt så god ytelse. Nesten alle 5xxx-serie kortene skalerer knall i vanlig to-veis CrossFire.

Prosessoren ville jeg si er det beste prosessorkjøpet på dagens marked, og dersom ytelsen begynner å henge litt etter om et stund (si et år-halvannet) er det ikke verre enn å klokke den. Fantastisk klokker. Skal ikke by på for altfor mange utfordringer å ta den med opp fra 2,6GHz til 3,8 - 4,0GHz. Det er nesten 40% ytelsesforbedring. Er heller ikke så vanskelig som mange gjerne tror, dersom man har tilbrakt de nødvendige timene på diverse overklokkingssider og lest guider og lignende på forhånd.

Hva kabinettet angår må jeg si at det kanskje er litt overdrevet og "flashy" i mine øyne, men utvilsomt svært funksjonabelt og velkonstruert. Som du sier har det plass til stort sett alt av hardware, sett vekk ifra massive vannkjølingsradiatorer og server-hovedkort dog. Men det er vel uansett ikke noe du kommer til å putte i det.

Kan kanskje legge til at 500GB lagringsplass har en tendens til å bli litt snevert. Det gjør det iallfall for meg. Men det er mer opp til personlig bruk enn noe annet. Kan også legge til at PCen du får her blåser sokkene av den bærbare Parkour Gamer kom med.

Btw, hvilken skjerm har du?


Tusen takk for masse informasjon! Jeg er virkelig fornøyd med pc-kjøpet mitt nå Når det kommer til 500 gb lagringsplass tok jeg det billigste, fordi jeg har en 1,5 terrabite disk der jeg har alle filmene mine;) ^

Har en BENQ HD 24' skjerm. Vet ikke all infoen til den, men den er ihvertfall helt fantastisk;)

Nå er det bare å sitte å glede seg til den nye datamaskinen, men selvfølgelig skal det være transport-streik akkuratt når jeg bestiller ny pc

Igjen, tusen takk for hjelpen, TSA!

Tror du forresten den er i stand til å kjøre Modern Warfare 2, Battlefield Bad Company 2 og Counter-Strike: Source på full grafikk med nogen lunde høy fps?
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Siterer VixzOrius:
Tror du forresten den er i stand til å kjøre Modern Warfare 2, Battlefield Bad Company 2 og Counter-Strike: Source på full grafikk med nogen lunde høy fps?


Det tror jeg nok
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Hadde vært konge
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!