Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Stadig flere velger å prøve seg på å bygge maskinene sine selv, så det er på høy tid med en tråd dedikert til det. Det er mange fordeler ved å bygge selv over å velge ferdigbygd. Billigere og kraftigere komponenter til akkurat ditt bruk, samt utstrakt kunnskap om hvordan en PC er satt sammen og fungerer. Det kan være ekstremt verdifullt i en rekke tilfeller. Her er et par linker til diverse guider som kanskje kan være nyttig for en fersk PC-bygger;

http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552
http://www.pcmech.com/byopc/

Antar at mange også vil finne en mer visuell demonstrasjon nyttig;

http://www.youtube.com/watch?v=QQQ30QoF_-8
http://www.youtube.com/watch?v=4CStOC0hET8
http://www.youtube.com/watch?v=OAM6tt8dwrA

Her finner du en rekke anbefalinger av alle mulige komponenter; http://www.hardware.no/anbefalinger/

Her kan spørsmål om eller hjelp til å sette sammen et oppsett stilles, samt alle spørsmål om byggeprosessen i seg selv. For å gjøre det lett å hjelpe foretrekkes det for eksempel at man oppgir pris, bruksområde osv dersom man vil ha hjelp til å sette sammen et oppsett. Hvis du har problemer med noe under byggingen - husk at et bilde sier mer enn tusen ord.

Når man skal bygge en PC er det i første omgang helt essensielt at komponentene passer sammen. Det viktigste å huske på her er at de to prosessorprodusentene, AMD og Intel, opererer på hver sine brikkesett. Det vil si at hovedkortene er spesielt beregnet på én spesiell prosessorfamilie fra en av produsentene. Disse er ikke kompitable med hverandre. Hver produsent har også ulike sokler, for eksempel har Intel for øyeblikket LGA1366 og LGA1156 (tallet refererer til antall pins som gir kontakt mellom prosessoren og sokkelen på hovedkortet). Disse er heller ikke kompitable med hverandre, bortsett fra at AMD har noen bakoverkompitable prosessorer. Man kan eksempelvis plassere en AM3-prosessor i et AM2+-hovedkort.

Andre ting man må huske på er at RAMen burde være kompitabel med brikkesettet. Det finnes for øyeblikket tokanalssett, altså at to brikker kjører på én kanal for bedre båndbredde, og trekanalssett der tre brikker kjører på én kanal. Det vil dog kunne fungere fint med et tokanalssett i et trekanals hovedkort, men man utnytter ikke delene til det fulle på den måten.

Det er også viktig å sørge for at man velger riktig strømforsyning. Jeg ville anbefale alle å velge en som leverer en del mer enn det maskinen egentlig trenger. Dette kommer av at strømforsyninger er mest effektive når de jobber på 50-60 % av kapasiteten sin, og bråker derfor også mindre, og at man helst vil unngå at man har en for svak enhet ved fremtidige oppgraderinger. Strømforsyningen vil også ha en betydelig lenger livssyklus hvis den ikke presses til sitt ytterste.

Spør ivei om byggeprosessen. Og lykke til med byggingen!
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
WHOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!! Har nå bygget en pc!!!! Ble litt redd når bare viftene slo seg på første gangen men satt jeg RAM-brikken i at annet spor og BAM. Det ble endel kabelrot men hva kan du forvente?

Alt gikk som smurt, og nå skal jeg installere OS på den. R3'en var stille som en ............ ninja. Og hvis det er noen jeg har å takke så er det deg, TSA
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Awesome. Noen mulighet for bilder av maskinen, eller?

Siterer mikkelrevmann:
R3'en var stille som en ............ ninja. Og hvis det er noen jeg har å takke så er det deg, TSA


Fractals kabinetter er generelt kjent som ekstremt lydisolerende, ja. De første versjonene av kabinettene var dog plaget av at det lydisolerende materialet på innsiden av blant annet sidepanelene hadde en snodig lukt. Merket noe til det på den nyere versjonen?

Hyggelig å kunne være til hjelp, tho.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Wicked thread! Bra initiativ TSA!

Siterer The Silent Assassin:
Hadde vært fint hvis du kunne tatt et oversiktsbilde der du fikk med mesteparten av komponentene. Spesielt nedre del av hovedkortet, under skjermkortene. Jeg ser ikke om du har koblet frontpanel-kablene og SATA-kablene riktig nå. De kablene du ikke har plugget inn fra frontpanelet så ut som USB, FireWire og lydkabler. USB-tilkoblingene på hovedkortet burde stå spesifisert under selve kontakten, og iallfall i manualen. Det burde også stå USB på kabalen. Det er dog viktig at du ikke kobler USB-kabler til f.eks. FireWire, da det kan skade hovedkortet ditt.


Aight, skal se om jeg kan få til noen mer oversiktlige og greie bilder i morgen, forhåpentligvis i et rom med litt bedre belysning enn dette. Høres ut som om jeg har tullet det til litt med kablene, det må jeg nesten få ordnet på!

"Kabal"?

Siterer The Silent Assassin:
Flere av dem ser ut som SATA-kabler. Altså kablene du bruker til å koble harddisker, SSDer, optiske drev osv til hovedkortet med. Kabelen med flere tilkoblinger på er egentlig beregnet til å gi strøm til harddiskene i hot-swap-brønnene. Det er designet slik at du kan lett kan få på plass dekselet over dem igjen, etter å ha koblet dem til.


Ah, takk for forklaringen. Jeg har dog ikke egentlig noe i de brønnene?

Siterer The Silent Assassin:
Ser ut som du bare har koblet til strøm. Er kanskje en fordel å koble den til hovedkortet også, så du faktisk får brukt den.


Haha, jeg visste det var noe jeg hadde glemt
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Aight, skal se om jeg kan få til noen mer oversiktlige og greie bilder i morgen, forhåpentligvis i et rom med litt bedre belysning enn dette. Høres ut som om jeg har tullet det til litt med kablene, det må jeg nesten få ordnet på!


Okay. Hadde som sagt vært en fordel å kunne se alt. Har du forsøkt å starte den enda, forresten?

Siterer Yuggothian:
"Kabal"?


En forferdelig skriveleif. Skal selvsagt være "kabel".

Siterer Yuggothian:
Ah, takk for forklaringen. Jeg har dog ikke egentlig noe i de brønnene?


Jo, du har vel iallfall SSDen der. Men ut i fra bildene ser det ut til at de adekvate kablene er tilkoblet SSDen. Det gjenstår bare å se om de er korrekt tilkoblet i andre enden også. Kabelen som fulgte med kabinettet er egentlig kun for å kutte ned på kabelrotet når man bruker flere disker. Man ikke bruke den.

Siterer Yuggothian:
Haha, jeg visste det var noe jeg hadde glemt


Haha, fort gjort

Siterer Yuggothian:
Wicked thread! Bra initiativ TSA!


Strategist må nesten få all æren for å ta initiativ. Denne tråden er en del av alle de andre endringene som skjer på forumet for tiden, igangsatt av Strategist. Jeg bare skrev førsteposten.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Okay. Hadde som sagt vært en fordel å kunne se alt. Har du forsøkt å starte den enda, forresten?


Nei ærru gæren! Det har jeg ikke turt enda! Og med tanke på at det er en ganske god sjans for at jeg kan ha koblet til noen kabler feil er det kanskje best i og med at det kan føre til skader osv.

Siterer The Silent Assassin:
En forferdelig skriveleif. Skal selvsagt være "kabel".


Null stress! Sliter selv med skrivefeil i hytt og pine siden jeg ikke har blitt helt vandt med G19en enda.

Siterer The Silent Assassin:
Jo, du har vel iallfall SSDen der. Men ut i fra bildene ser det ut til at de adekvate kablene er tilkoblet SSDen. Det gjenstår bare å se om de er korrekt tilkoblet i andre enden også. Kabelen som fulgte med kabinettet er egentlig kun for å kutte ned på kabelrotet når man bruker flere disker. Man må ikke bruke den.


Åh, jeg har bare kalt dem skuffer inntil nå. Jaja, der lærte jeg noe nytt.

Siterer The Silent Assassin:
Strategist må nesten få all æren for å ta initiativ. Denne tråden er en del av alle de andre endringene som skjer på forumet for tiden, igangsatt av Strategist. Jeg bare skrev førsteposten.


Takk til dere begge to i såfall! Dette er definitivt en endring jeg er for.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Ingen funky lukt nei, men det om at de der silikon greiene i kabel administarsjonshullene var løse var helt sant. Måtte stappe dem inn igjen noe ganger.

Det var en ting jeg tror jeg gjorde feil. Jeg skrudde på hovedkortet med kabinettet sine hovedkortskruer, bare for å bli oppmerksom at det var noe som het motherboard stands. Er disse veldig viktige?

Ellers med pc'en var det ikke noe galt, men strømforsyning var av helt utrolig kvalitet, Chieftec A-serien anbefales på det varmeste.

Bildet kommer i no time
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Greier ikke faa installer windows 7, Har lastet det ned og ekstraktet det til en usb stick men det vil ikke funke
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Ingen funky lukt nei, men det om at de der silikon greiene i kabel administarsjonshullene var løse var helt sant. Måtte stappe dem inn igjen noe ganger.


Det er vel ikke akkurat et altfor stort problem. Hva synes du om kabinettet så langt, i forhold til pris?

Siterer mikkelrevmann:
Jeg skrudde på hovedkortet med kabinettet sine hovedkortskruer, bare for å bli oppmerksom at det var noe som het motherboard stands. Er disse veldig viktige?


Du skrudde hovedkortet rett i kabinettet? Uten stand-offs? I så fall er den nesten merkelig at du ikke har fått kortslutning allerede. Ja, de er veldig viktige. Dessuten vil du få problemer med å få skjermkort og lignende til å passe, siden hovedkortet sitter for langt bak. Du er nødt til å montere stand-offs.

Siterer mikkelrevmann:
Ellers med pc'en var det ikke noe galt, men strømforsyning var av helt utrolig kvalitet, Chieftec A-serien anbefales på det varmeste.


Nå er vel ikke akkurat Chieftec den mest lovpriste produsenten av strømforsyninger. Men hvis du er fornøyd med, for all del. Er kanskje litt vanskelig å anslå kvaliteten bare ved å se på den, dog.

Siterer mikkelrevmann:
Bilder:


Kanskje litt vel mange synlige kabler for min smak, men absolutt ikke verst til å være første gang du bygger.

Siterer Yuggothian:
Nei ærru gæren! Det har jeg ikke turt enda! Og med tanke på at det er en ganske god sjans for at jeg kan ha koblet til noen kabler feil er det kanskje best i og med at det kan føre til skader osv.


Det er bra. Er som du sier en fordel å være sikker på at alt sitter som det skal før man slår på bryteren.

Siterer Yuggothian:
Null stress! Sliter selv med skrivefeil i hytt og pine siden jeg ikke har blitt helt vandt med G19en enda.


Vel, jeg kan ikke skylde på nytt tastatur, akkurat. Hva synes du om G19-tastaturet? Verdt den stive prisen?

Siterer Yuggothian:
Åh, jeg har bare kalt dem skuffer inntil nå. Jaja, der lærte jeg noe nytt.


Haha, joda. Hot-swap vil egentlig si at du skal kunne koble harddisker til og fra maskinen uten å slå den av først (ikke med OS-disken, selvsagt). Ganske nyttig hvis man har flere disker i flere maskiner rundt omkring.

Siterer Yuggothian:
Takk til dere begge to i såfall! Dette er definitivt en endring jeg er for.


Kommer vel iallfall én ny tråd til, om oppgradering av maskiner. Får vel snart begynne på den.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Det er bra. Er som du sier en fordel å være sikker på at alt sitter som det skal før man slår på bryteren.


Mhm. Er selvfølgelig ivrig med å bli ferdig så fort som mulig fordi jeg gleder meg sykt til å prøve PCen, men vil være helt sikker på at alt er som det skal være før jeg kobler til strømmen. Tålmodighet er en dyd.

Siterer The Silent Assassin:
Vel, jeg kan ikke skylde på nytt tastatur, akkurat. Hva synes du om G19-tastaturet? Verdt den stive prisen?


Jeg elsker det! Kan ikke akkurat si at jeg har en forferdelig høy standard når det kommer til slikt tho, siden det forrige tastaturet mitt var litt bæsj. Det fikk jobben gjort, men var langt ifra et gaming-keyboard.

G19-tastaturet har mange kule funksjoner ihvertfall. Det at man kan skifte fargen på lyset i tastene er ganske fett, hotkey-systemet virker nyttig, den lille skjermen øverst som viser stats osv er bare awesome, og overall bare digger jeg utseendet og den generelle kvaliteten. Åja, og så er det et svært pluss at det ikke lager en høy og irriterende pipelyd når jeg slår på lyset i tastene som det forrige tastaturet mitt. Jeg har bare ikke blitt helt vant med det at det er to ekstra rader med taster til venstre for selve tastaturet, men det kommer vel etterhvert.

Btw, for alt jeg vet fulgte det ikke med noen stand-offs til moboet mitt, og det virker som det og skjermkortene og lydkortet sitter perfekt, så det er vel ikke noe jeg skal bekymre meg for? Så bare posten din angående mikkelrevs hovedkort, så begynte å lure litt...
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Mhm. Er selvfølgelig ivrig med å bli ferdig så fort som mulig fordi jeg gleder meg sykt til å prøve PCen, men vil være helt sikker på at alt er som det skal være før jeg kobler til strømmen. Tålmodighet er en dyd.


Man gleder seg voldsomt, samtidig som man også er litt redd for å starte den første gang. Det er jo spesielt gjeldende når man har brukt såpass mye på den som du har.

Siterer Yuggothian:
Jeg elsker det! Kan ikke akkurat si at jeg har en forferdelig høy standard når det kommer til slikt tho, siden det forrige tastaturet mitt var litt bæsj. Det fikk jobben gjort, men var langt ifra et gaming-keyboard.


Jeg har lenge sett på det, men har ikke klart å rettferdiggjøre prisen med tanke på at det jeg har fra før gjør en mer enn tilfredsstillende jobb (sier fyren som svir av flere tusen på å importere vannkjøling...).

Siterer Yuggothian:
Btw, for alt jeg vet fulgte det ikke med noen stand-offs til moboet mitt, og det virker som det og skjermkortene og lydkortet sitter perfekt, så det er vel ikke noe jeg skal bekymre meg for? Så bare posten din angående mikkelrevs hovedkort, så begynte å lure litt...


Ingen grunn til å begymre seg. 800D kommer med alle stand-offs innstallert fra fabrikk. Kan hende at du ikke brukte alle dog, og ideelt sett burde disse fjernes for å unngå eventuelle kortslutninger.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Jeg har lenge sett på det, men har ikke klart å rettferdiggjøre prisen met tanke på at det jeg har fra før gjør en mer enn tilfredsstillende jobb (sier fyren som svir av flere tusen på å importere vannkjøling...).


Haha Speaking of which, hva slags vannkjøling har du egentlig? H50 er jo forsåvidt kjempebra, men er klar over at det finnes en del alternativer der ute som er litt penere å se på?

Siterer The Silent Assassin:
Ingen grunn til å begymre seg. 800D kommer med alle stand-offs innstallert fra fabrikk. Kan hende at du ikke brukte alle dog, og ideelt sett burde disse fjernes for å unngå eventuelle kortslutninger.


Jeg burde altså ta av moboet og fjerne de standoffene jeg ikke brukte? Aw man...
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Haha Speaking of which, hva slags vannkjøling har du egentlig? H50 er jo forsåvidt kjempebra, men er klar over at det finnes en del alternativer der ute som er litt penere å se på?


Jeg har helt custom vannkjøling. Delene er kjøpt hver for seg og montert for å passe PCen perfekt. Bruker en EK Supreme HF-vannblokk på CPUen, en EK-vannblokk på hovedkortet, en XSPC 360mm radiator, en Swiftech MCP655-pumpe og et dobbelt 5,25" reservoar fra XSPC. Ytelsen får en H50 til å se ut som en stock-kjøler.

Siterer Yuggothian:
Jeg burde altså ta av moboet og fjerne de standoffene jeg ikke brukte? Aw man...


Ideelt sett burde du det. Det er nok ikke helt nødvendig dog. Hvis du er veldig lei å demontere hele maskinen igjen, ville jeg nok kanskje unngått det.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Jeg har helt custom vannkjøling. Delene er kjøpt hver for seg og montert for å passe PCen perfekt. Bruker en EK Supreme HF-vannblokk på CPUen, en EK-vannblokk på hovedkortet, en XSPC 360mm radiator, en Swiftech MCP655-pumpe og et dobbelt 5,25" reservoar fra XSPC. Ytelsen får en H50 til å se ut som en stock-kjøler.


Whoa. Får frysninger bare av å høre om det

Siterer The Silent Assassin:
Ideelt sett burde du det. Det er nok ikke helt nødvendig dog. Hvis du er veldig lei å demontere hele maskinen igjen, ville jeg nok kanskje unngått det.


Jeg tror kanskje jeg gjør det, har ikke lyst på kortslutninger. Ville jo også vært en annledning til å få litt mer oversikt. Må jo gjøre noe uansett mens jeg venter på at molex-adapterne skal komme Blir nok ikke i kveld dog, skal på kino.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Whoa. Får frysninger bare av å høre om det


It's awesome!

Siterer Yuggothian:
Jeg tror kanskje jeg gjør det, har ikke lyst på kortslutninger. Ville jo også vært en annledning til å få litt mer oversikt. Må jo gjøre noe uansett mens jeg venter på at molex-adapterne skal komme Blir nok ikke i kveld dog, skal på kino.


Hadde vært litt surt å demontere hele maskinen bare for å finne ut at du faktisk brukte alle, da... Men du kan jo helt fin fullføre maskinen og slå den på uten å koble til de tre øverste viftene. Det kan du jo bare gjøre så fort du får dem.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Sånn nå har jeg tatt av moboet og satt på standoffs, heldigvis kortsluttet ikke hele greia. Det eneste er at internettet vil av en eller annen grun ikke funke. Ethernet kabelen lyser grønt men windows viser at det ikke er noen internet tilkobling. Det funket helt fint når jeg var innpå Ubuntu. Jeg lånte og et internettkort og satt det i et PCI-slot, men da virket ikke lysene på kabelen heller. Har jeg kortsluttet internetadapteren på HK'et mitt?
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Sånn nå har jeg tatt av moboet og satt på standoffs, heldigvis kortsluttet ikke hele greia.


Kortslutning trenger ikke nødvendigvis å bety at du ødelegger noe. Bare at maskinen plutselig slår seg av. Det kan jo også ødelegge ting, selvsagt.

Siterer mikkelrevmann:
Det eneste er at internettet vil av en eller annen grun ikke funke. Ethernet kabelen lyser grønt men windows viser at det ikke er noen internet tilkobling.


Har du innstallert alle hovedkortets drivere?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Er det mulig å gjøre dette over USB-flash eller må jeg ha cd'en? Har nemlig ikke Cd-rom og dette må jeg låne av den store pc'en.

Og hvis jeg oppdaterer BIOS skal jeg boote fra CD'en eller åpne den inne i Windows?

Bare beskriv hvordan jeg oppdaterer BIOS i det hele tatt du (jeg kan det ikke)
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Er det mulig å gjøre dette over USB-flash eller må jeg ha cd'en? Har nemlig ikke Cd-rom og dette må jeg låne av den store pc'en.


Oppdatere/innstallere drivere? De finner du på produsenten av hovedkortets hjemmeside.

Siterer mikkelrevmann:
Og hvis jeg oppdaterer BIOS skal jeg boote fra CD'en eller åpne den inne i Windows?


Den letteste måten å oppdatere BIOS på er ved å bruke en USB-pinne.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hvordan....????
Jeg har funnet driverne på Gigabyte sin hjemmeside, men hvordan oppdaterer jeg?
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Hvordan....????

Jeg har funnet driverne på Gigabyte sin hjemmeside, men hvordan oppdaterer jeg?


Kjøre .exe-filene? Når du har lastet ned driverne skulle det bare være å kjøre dem.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Inne i Windows? prøvde det, det funket ikke
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Inne i Windows? prøvde det, det funket ikke


Snakker du om drivere eller en BIOS-oppdatering nå?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg fikset det, kjørte en Realtek Lan Ethernet Controller driver og så var alt fikset. Nå er pc'en oppe og gjøre med følgende på opplevelsesindeks:
Prossesor: 6,1
Ram: 5,5
Grafikk: 3,5 og 3,2
Harddisk: 5,9

Men så er det jo bare å oppgradere RAM og skjermkort så er det jo ganske bra resultater

Lagt til 2010-11-13 22:00:
http://bildr.no/view/757910
Overclocking er jo essensielt med en g6950, men speccy og speedfan viser helt forskjellige temperaturerer både fra hverandre og fra BIOS. Hvilket er mer rett?
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!