Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Siterer Yuggothian:
HDDen og diskdrevet tar han over fra den gamle PCen. Noen forslag om hva som kan nedgraderes for å senke prisen? CPU, GPU, PSU og kanskje kabinett comes to mind...


PSUen kan definitivt nedgraderes. Trenger ikke 850w for den builden der. 600 - 650W holder. Kan jo finne billigere RAM alternativer også, og kanskje mer enn 4gb?

Flott hovedkort (selv om jeg ikke er særlig fan av Asus), men finnes jo billigere som også tar alt det du listet opp. CPUen er et godt valg, men hvis du vil presse prisen ned enda litt til kan du gå for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Du kan fint kutte en par-tre lapper på hovedkort, kjøpe 8GB med minne for mindre penger, kjøp en mindre strømforsyning, 2500K er like god om det i hovedsak er til spilling, og for det siste så har komplett et fint tilbud på GTX 570.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646595

Ser de her ålreite ut?

Takk for forslagene. Hvilke hovedkort anbefaler dere btw?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646595

Ser de her ålreite ut?

Takk for forslagene. Hvilke hovedkort anbefaler dere btw?


Se der, ja! Flotte valg begge to.

Du kan for eksempel se på dette hovedkortet.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Hellu people!

Vurderer å bygge en billig stasjonær pc. Interressen min begynte for et par år siden og har siden da vokst litt om gangen. Tenkte å bygge en veldig billig stasjonær PC kun for å eksperimentere litt. Har titta litt rundt på nettet og leste at det tar ganske lang tid å bygge en PC. Forhåpligvis så håper jeg at jeg ikke bruker et år på en PC

Det som jeg har forstått hittil så er disse delene viktigst for at PC skal fungere:
Prosessor
RAM
Hovedkort
Harddisk
Strømforsyning
Vifte
Kabinett

Er det noen muligheter for at jeg kan spare litt penger ved å kjøpe noen deler brukt? F.eks kabinett? Noen som kunne si meg ca for en PC som tilsvarer som en ytelse for minipc eller litt kraftigere? Kan jeg oppgradere innimellom for PC jeg har bygd? Altså, hvis jeg ønsker å oppgradere harddisken eller putte mer RAM i PC uten at jeg må investere penger i en ny PC?
  • 0
  • Enro
  • Enro
Siterer The Lost Boy:
Prosessor
RAM
Hovedkort
Harddisk
Strømforsyning
Vifte
Kabinett


Selv om det teknisk sett ikke er nødvendig så ville jeg også anbefalt en DVD-brenner. Windows er også et must, med mindre du planlegger å kjøre Linux. Du trenger også nettverksmottaker, med mindre du bruker kabel.

Siterer The Lost Boy:
Er det noen muligheter for at jeg kan spare litt penger ved å kjøpe noen deler brukt?


Ja, du finner sikkert noe blillig på finn. Selv ville jeg aldri kjøpt brukt datautstyr, men dersom du bare skal eksperimentere litt så er det vel ok.

Siterer The Lost Boy:
Noen som kunne si meg ca for en PC som tilsvarer som en ytelse for minipc eller litt kraftigere?


Tja... Du kan nok få en ok PC som drar det meste av spill på medium til litt over 3 tusen. Da kommer naturligvis skjerm, mus, OS og sånt i tillegg.

Siterer The Lost Boy:
Kan jeg oppgradere innimellom for PC jeg har bygd? Altså, hvis jeg ønsker å oppgradere harddisken eller putte mer RAM i PC uten at jeg må investere penger i en ny PC?


Absolutt. Du må bare være obs på at du har riktig hovedkort dersom du kjøper ny prosessor (riktig socket), RAM hastigheten støttes, at du har nok watt på strømforsyingen, at kabinettet støtter et eventuelt hovedkort (ATX, Micro ATX, osv.) og at du har nok plass i kabinettet til et eventuelt grafikkort.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Enro takk for all besvarelsen på spørsmålene mine

Skal seff skaffe DVD brenner! Er litt skeptisk på å bygge PC ettersom lommeboka kan kjapt bli brukt opp. Men tenker du at det er bedre for at jeg kjøper nye deler fra butikken siden man da er mye mer sikker på det funker bedre?

Egentlig så satser jeg ikke akkuratt 100% på at PC skal takle spill ettersom jeg allerede har kjøpt en gaming PC Satser mere for dokument og ting til skole og til surfing på nettet. Skal prøve å få tak i Windows program ettersom det er den programmet jeg kun har prøvd (unntatt Mac programmet) og forholder meg til.

Høres supert at man kan oppgradere PC når som helst! Siden jeg er helt ny på å bygge PC og når det kommer til PC deler (vet litt om hva som regnes som bra PC og dårlig) så lurer jeg på om du kunne fortelle meg hvilken deler støtter mest av andre deler? F.eks Intel -> støtter flere deler til tross for at det kommer fra ulike firmaer og sånt.

Burde jeg begynne å handle inn deler for PC nå? Tenkte jeg kunne begynne rundt i vinterferien eller noe sånt Største problemet mitt er budsjettet! Ønsker å unngå å svi av flere tusener kroner ettersom jeg er ute etter en PC som klarer takle fint til skole oppgaver og til powerpoint. Hvis jeg greier å spare en del penger så tror jeg at budsjettet får strekke seg til ca 2000kr, med tanke på at jeg sparer penger innimellom. Har ikke lyst å legge til masse på en PC skjønner du

Er det noen lenker som dere anbefaler for at man skal følge etter instruksjoner for bygging av PC? Har funnet to stk og en av dem er fra hardware:
http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552

Lærte en del av å komme til del 2

Per dags dato så har jeg funnet en Intel i3 prosessor til 500kr på finn.no. Burde jeg kjøpe først de dyreste delene eller de billigste delene? Med tanke på prisen til prosessor, hovedkort, DVD-rom og selve programmet Windows kommer til å koste masse dersom man slår sammen prisen

Lagt til 2011-10-24 22:13:
Fant enda til nyttig link! Har så vidt startet med å lese men er ganske imponert hittil

http://freak.no/forum/showthread.php?t=153049
  • 0
  • Enro
  • Enro
Siterer The Lost Boy:
Men tenker du at det er bedre for at jeg kjøper nye deler fra butikken siden man da er mye mer sikker på det funker bedre?


Mer eller mindre. Man kan aldri være helt sikker på om selgeren har drevet oveklokking av noe slag. Slitasje er ikke alltid et like stort problem, F.eks. så kan harddisker bli trege rimelig fort, men RAM blir ofte solgt med livstidsgaranti.

Siterer The Lost Boy:
Høres supert at man kan oppgradere PC når som helst! Siden jeg er helt ny på å bygge PC og når det kommer til PC deler (vet litt om hva som regnes som bra PC og dårlig) så lurer jeg på om du kunne fortelle meg hvilken deler støtter mest av andre deler? F.eks Intel -> støtter flere deler til tross for at det kommer fra ulike firmaer og sånt.


Den eneste delen hvor kompitabilitet er et tema er hovedkortet. Som du sikkert vet så bruker prosessorene forskjellig socket etter serie og produsent. F.eks. så bruker dagens Intel prosessorer LGA 1336 socketen, mens den kommende Sandy Bridge- E serien kommer til å bruke LGA 2011 socketen. Disse er ikke kompitable med hverandre. Derfor er det veldig viktig å velge hovedkort med riktig socket. Ellers så er det ikke alle hovedkort som støter høye RAM hastigheter. Et hovedkort som kun støtter 1333MHz takler ikke RAM med 1600MHz. Bortsett fra det jeg nettopp nevnte så er det vanligvis ikke noen kompitabilitetsproblemer mellom delene. En AMD prosesser skal i teorien virke like bra sammen med et Nvidia grafikkort som med et AMD grafikkort.

Siterer The Lost Boy:
Burde jeg begynne å handle inn deler for PC nå?


Liten grunn til å begynne å kjøpe inn deler før du faktisk kommer til å bygge PCen, med mindre du kommer over et veldig bra tilbud.

Siterer The Lost Boy:
http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552


Burde være tilstrekkelig så lenge du bare skal gjøre et enkelt build uten vannkjøling, sleeving osv.

Siterer The Lost Boy:
Per dags dato så har jeg funnet en Intel i3 prosessor til 500kr på finn.no. Burde jeg kjøpe først de dyreste delene eller de billigste delene? Med tanke på prisen til prosessor, hovedkort, DVD-rom og selve programmet Windows kommer til å koste masse dersom man slår sammen prisen


Høres ut som en grei pris, kan desverre ikke si mer enn det. Du bør ikke kjøpe oresessor først og hovedkort etterpå, kjøp dem samlet. Ellers så burde kunne velge de andre delene etter hva du ønsker. Hvis du eller noen andre familien har en Windows installasjonsdisk så kan du bruke den, hvis ikke så kommer det nok til å koste en del ja.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Mer eller mindre. Man kan aldri være helt sikker på om selgeren har drevet oveklokking av noe slag. Slitasje er ikke alltid et like stort problem, F.eks. så kan harddisker bli trege rimelig fort, men RAM blir ofte solgt med livstidsgaranti.

Holder meg unna da

Den eneste delen hvor kompitabilitet er et tema er hovedkortet. Som du sikkert vet så bruker prosessorene forskjellig socket etter serie og produsent. F.eks. så bruker dagens Intel prosessorer LGA 1336 socketen, mens den kommende Sandy Bridge- E serien kommer til å bruke LGA 2011 socketen. Disse er ikke kompitable med hverandre. Derfor er det veldig viktig å velge hovedkort med riktig socket. Ellers så er det ikke alle hovedkort som støter høye RAM hastigheter. Et hovedkort som kun støtter 1333MHz takler ikke RAM med 1600MHz. Bortsett fra det jeg nettopp nevnte så er det vanligvis ikke noen kompitabilitetsproblemer mellom delene. En AMD prosesser skal i teorien virke like bra sammen med et Nvidia grafikkort som med et AMD grafikkort.

Er godt i gang med å finne deler nå. Akuratt nå så har jeg funnet en hovedkort som er anbefalt av Hardware.no. Ganske billig, men ser effektivt ut Asus M5A78L-M

Liten grunn til å begynne å kjøpe inn deler før du faktisk kommer til å bygge PCen, med mindre du kommer over et veldig bra tilbud.

Da sparer jeg opp penger først da.

Burde være tilstrekkelig så lenge du bare skal gjøre et enkelt build uten vannkjøling, sleeving osv.

Siden jeg har null erfaring å bygge PC så lar jeg være å installere vannkjøling!

Skal sjekke litt nærmere med prosessor når jeg har kommet langt med de delene jeg skal ha til PC. Eller takk igjen for all besvarelsen!
  • 0
Hovedkort = Asus M5A78L-M LE (Sokkel AM3+)
CPU/ Prosessor = AMD Athlon II X4 640
RAM = Corsair Vengeance DDR3-1600 4 GB
Strømforsyning = Corsair VX 450W
CD-stasjon = Samsung SH-S223C
Harddisk = Samsung Spinpoint F4 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
Kabinett = Fractal Design Define R3 Black Pearl

Sånn! Er jeg ferdig med å finne alle delene for å lage stasjonære PC min? ¨
Jeg spurte de folka i Hardware og de sa at je gmåtte endre noe, noe som jeg har gjort nå.
  • 0
Siterer The Lost Boy:
Hovedkort = Asus M5A78L-M LE (Sokkel AM3+)
CPU/ Prosessor = AMD Athlon II X4 640
RAM = Corsair Vengeance DDR3-1600 4 GB
Strømforsyning = Corsair VX 450W
CD-stasjon = Samsung SH-S223C
Harddisk = Samsung Spinpoint F4 320GB SATA/300 7200RPM 16MB
Kabinett = Fractal Design Define R3 Black Pearl

Sånn! Er jeg ferdig med å finne alle delene for å lage stasjonære PC min? ¨
Jeg spurte de folka i Hardware og de sa at je gmåtte endre noe, noe som jeg har gjort nå.
Hva med GPU /skjermkort?
Safety first!
  • 0
  • Enro
  • Enro
Innebygd i hovedkortet, antar at han ikke trenger mer dersom han bare skal sitte på nettet og drive skolearbeid.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Ene fyren i hardware sier at jeg ikke trenger skjermkort Men skla dette funke allikevel da?
  • 0
  • Enro
  • Enro
Den kommer til å ha ytelse på litt over en billig laptop, men den bør virke.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Hehe, supert! Bedre enn jeg forventa

Kommer til å oppgradere PC dersom jeg ønsker senere et kraftigere
  • 0
Åkei, totalkrise her, har bygget PC til en venn men noe er galt, og alt tyder dessverre på at hovedkortet er defekt, eller lignende. Jeg har samlet absolutt alt som jeg har gjort flere ganger før, alt som skal kobles til er koblet til, strømmen er koblet til der den skal, etc. Men når vi prøver å slå på PCen, skrur den seg på i to tre sekunder, skrur seg av igjen, og skrur seg deretter på igjen, men uten noe signal til skjermen, og med et rødt lys ved siden av der RAMen er montert. River meg i håret her og føler meg som en total idiot. Please, er det noen her som har noen anelse om hva kan være galt? Bør vi bare sende tilbake shiten til komplett?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Skrur den seg av og på av og på hele tiden?

Det kan også være strømkablene til hovedkortet som ikke sitter veldig godt plassert. Eventuelt kan det være rammen din som er ødelagt. Ettersom en PC er avhengig av ram for å starte. Sikkert på at hovedkortet støtter ram brikkene osv?
Støtter ikke hovedkortet ram brikkene så skrur den seg av.

Er alt kjøpt på komplett er vel best å sende alt tilbake ettersom kan mye rart.

Lagt til 2011-11-16 20:43:
Siterer The Lost Boy:
Ene fyren i hardware sier at jeg ikke trenger skjermkort Men skla dette funke allikevel da?


Hadde uansett kjøpt et billig skjermkort uansett.
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Siterer Andzel:
Skrur den seg av og på av og på hele tiden?

Det kan også være strømkablene til hovedkortet som ikke sitter veldig godt plassert. Eventuelt kan det være rammen din som er ødelagt. Ettersom en PC er avhengig av ram for å starte. Sikkert på at hovedkortet støtter ram brikkene osv?
Støtter ikke hovedkortet ram brikkene så skrur den seg av.

Er alt kjøpt på komplett er vel best å sende alt tilbake ettersom kan mye rart.


Takk for responsen, skal fortelle vennen min om det. Ikke umulig at RAMen er defekt, har en annen venn som nettopp måtte sende tilbake PCen sin til komplett for tredje (!) gang. Denne gangen var det fordi han ikke får noe signal fra skjermkortet, men forrige gang var det på grunn av at RAMen hans var defekt hvis jeg ikke husker feil.

Lagt til 2011-11-27 14:43:
Nei, den skrur seg ikke av og på hele tiden, men når du tenner den slår den seg av etter ca 2-3 sekunder, så går det noen sekunder hvor den er helt skrudd av, før den slår seg på igjen av seg selv og holder seg sånn, men uten å sende noe signal fra skjermkortet.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Hvor god gaming pc får jeg for 10 000,-?? Og da skal jeg ha skjerm, tastatur og mus og.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer Yuggothian:
Citerer Andzel:
Skrur den seg av og på av og på hele tiden?

Det kan også være strømkablene til hovedkortet som ikke sitter veldig godt plassert. Eventuelt kan det være rammen din som er ødelagt. Ettersom en PC er avhengig av ram for å starte. Sikkert på at hovedkortet støtter ram brikkene osv?
Støtter ikke hovedkortet ram brikkene så skrur den seg av.

Er alt kjøpt på komplett er vel best å sende alt tilbake ettersom kan mye rart.


Takk for responsen, skal fortelle vennen min om det. Ikke umulig at RAMen er defekt, har en annen venn som nettopp måtte sende tilbake PCen sin til komplett for tredje (!) gang. Denne gangen var det fordi han ikke får noe signal fra skjermkortet, men forrige gang var det på grunn av at RAMen hans var defekt hvis jeg ikke husker feil.

Lagt til 2011-11-27 14:43:
Nei, den skrur seg ikke av og på hele tiden, men når du tenner den slår den seg av etter ca 2-3 sekunder, så går det noen sekunder hvor den er helt skrudd av, før den slår seg på igjen av seg selv og holder seg sånn, men uten å sende noe signal fra skjermkortet.


Dette virker ut som hovedkortet eller eventuelt rammet har dødt. Ettersom den prøver å finne den også skrur den seg av ettersom den ikke skjønner noe mer for å si det sånn. Igjen sjekk ALLE kablene veldig nøye!

Simidude, spørs veldig hva slags gaming pc du vil ha ^^. Noe som tar BF 3 bra men da må du forvente litt dårligere skjerm osv. Jeg kan eventuelt finne noe for deg for den klassen der . Husk I7 prossesor!
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
har et problem. mor og far er skilt og har lyst til og spille begge plasser men er det en gaming laptop eller en liten stasjoner som kan spille bf3 som ikkje koster skjorta? eller går det greit og flytte en stasjoner full-tower
  • 0
Siterer sithunter2:
har et problem. mor og far er skilt og har lyst til og spille begge plasser men er det en gaming laptop eller en liten stasjoner som kan spille bf3 som ikkje koster skjorta? eller går det greit og flytte en stasjoner full-tower


Såvidt jeg vet, og jeg er ikke noen ekspert, koster det ganske mye mer å kjøpe en laptop som kan kjøre BF3 bra enn en stasjonær som kan gjøre det samme, og til og med da kommer kjølingen i en laptop til å være underlegen den i en stasjonær PC. Det beste du vel egentlig kan gjøre er å bygge en stasjonær PC med et så lite kabinett som det er mulig uten å ofre for mye når det går på plass til senere oppgraderinger og airflow, slik at den blir lettere å flytte på når du reiser mellom foreldrene dine. Hvor bra denne PCen vil kjøre et spill som BF3 kommer an på hvor mye penger du har til rådighet. Som sagt er jeg ikke noen ekspert, men denne tråden virker dessverre litt død, og ettersom jeg skulle poste et spørsmål uansett tenkte jeg at jeg kunne bidra med mitt svar til spørsmålet ditt for hva det er verdt, selv om det tydeligvis er en ganske god stund siden du postet det nå. ;p

Men anyways, jeg har et spørsmål angående RAM. Er 8GB dual channel DDR3 RAM @ 1600MHz bedre enn 6GB triple channel DDR3 RAM @ 1866MHz? Jeg er litt forvirret rundt dette med hvor mye MHz har å si samt hvorvidt minnebrikkene er dual channel eller triple channel. Har en i7 950 CPU @ 3,07GHz btw.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
mer minne går foran Mhz i 99% av tilfellene ;) Men på 1366(ditt socket) så er triple channel foretrukket(vet ikke helt hvorfor). Men 6 GB holder jo for det meste til gaming, egentlig ;)

Ang. bærbar gamer pc så er det egentlig ikke så dyrt. Husk at du må kjøpe skjerm, tastatur og operativsystem pluss at du får med garanti på den, og det koster fort 2500-3000 ekstra for det hvis du skal bygge stasjonær pc. Jeg har brukt 4700 for bare skjerm, tastatur og operativsystem ;) Koster å ha en ordentlig gaming rigg!
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Siterer sithunter2:
har et problem. mor og far er skilt og har lyst til og spille begge plasser men er det en gaming laptop eller en liten stasjoner som kan spille bf3 som ikkje koster skjorta? eller går det greit og flytte en stasjoner full-tower


Hvis du har ett kabinett som har håndtak slik at det er lettere å flytte, så ville jeg absolutt gått for en stasjonær. Kommer ann på kabinettet om det er lett å flytte på, samt hvor mye komponenter du har inni maskinen.
Hvorfor leser du dette?
  • 0
Noen som vet om noen gode kabinetter?

Jeg sliter litt med å finne en jeg liker.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!