Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Oppgradering av stasjonær PC [diy]


Takk for tipsene!

Ole-Christian Johansen :
Hva er grunnen til at jeg burde velge det skjermkortet og ikke det andre?
  • 0
Siterer Lefty:
Hva er grunnen til at jeg burde velge det skjermkortet og ikke det andre?


Kjøleren. Den er langt overlegen, både når det gjelder viftestøy og kjøleevne.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Lefty:
Hadde tenkt å oppgradere PCen til Skyrim kommer, men har lite peiling på hva som er lurt å ha.

Har fått hjelp til å finne noen deler, men vil gjerne ha mer enn en mening.

Oppgraderingspakke
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989

Skjermkort
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619125#extra
ELLER
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621999

Han mente at siden det ene kortet hadde Anbefalt strømforsyning på 600 w, så trengte jeg noe sterkere enn = http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

Han mente det også kunne være lurt å kjøpe et slikt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625824


Har egentlig bare lyst til å kjøre skyrim på det beste, men når man ikke er kjent med skjermkort osv. så pleier man bare å kjøpe det beste for sikkerhets skyld.

Takk for hjelpen uansett.


Jeg sitter med ett AMD 6990 grafikkort, et kort med 2 kjerner (fra 6970 familien)
Der så stod det at minimum strømforsyning er 750W. Jeg har i dag en på 750W sammen med en 4 kjernet prosessor, 3 minnemoduler, 3 harddisker, 2 SSD disker, egen CPU kjøler, DVD brenner osv.

Men hos meg, så funker alt fett. Til tross for at jeg er på minimumskravet, grunnen er fordi de vil at du skal ha en margin. Hvis du kjører en PSU (strømforsyning) på 100% load til enhver tid, så forminskes levetiden drastisk. Sammenlignet med f.eks. en som kjører på 80%

Så ett sted mellom 600 og 650 skulle holde fint.
Hvorfor leser du dette?
  • 0
Hva gjør man om man skal bytte ut i3'en med en allerede innkjøpt i7 når den ikke passer i sokkelen?

Edit: Problem solved, kinda...
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Hei.

Jeg har en litt gammel pc nå,men jeg har endelig vært litt heldig og fått igjen bittelitt på skatten denne sommeren. Så da tenkte jeg på å oppdatere min stakkars gamle maskin og gjøre den klar for spillverden i 2012. Deverre har teknologien virkelig løpt fra meg og jeg er ikke lenger så flink til dette. Og jeg kjenner ikke noen som kan dette her i området. Jeg er helt lost..vel nesten.. Derfor håper jeg at du/dere kan hjelpe meg.


Det jeg har nå er:

- Antec Sonata III 500 kabinett.
- Asus P5E motherboard.
- Intel (R) Core (TM)2 Duo CPU E8400 @ 3ghz 3ghz.
- 4g RAM
- Nvidia GeForce GTX 560 Ti 1024 mb GDDR5.
- 750 w strømforsyning.
- SuperFX II Lydkort. (Ikke spør..Jeg andrer som bare fy.)


Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal gå for å få hjelp til å oppgradere Pcn min, så jeg håper og ber at jeg kan få hjelp her.

På forhånd stor takk.
  • 0
Kjøp en CM Hyper 212 og overklokk CPUen. Hvis du vil ha den litt mer future-proof så skaff en helt ny prosessor og hovedkort . i5 2500K og i5 3570K er å anbefales (gjerne sammen med kjøleren).

Skjermkortet ser bra ut, men du kan sette en til i SLI hvis du til ha mer bang, i tillegg kan det også være kjekt å sette inn 8GB RAM eller en SSD hvis du får penger til overs.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Tusen hjertelig takk for tipsene.

Planen min var å gjøre min PC så future proof som økonomien min tillater.Og jeg hadde også nesten regnet med at jeg måtte bytte ut mye. Tenker jeg skal følge dine råd å kjøpe hoverkortet,kjøleren, en av prosessorene og 8g RAM. Resten må desverre vente tenker jeg(må nesten kunne kjøpe mat og betale regninger og).

Jeg er utrolig takknemmelig for dine råd. Skal jeg være ærlig så ble jeg temmelig fortvilet når jeg satte meg ned for å se på deler,og deretter fant ut at jeg ikke lenger skjønte noe særlig av hva jeg så på.

Er du noen gang i Bergen by skal jeg med glede spandere en øl
  • 0
Bare hyggelig det, alltid kjekt å hjelpe. ^^
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Er det mulig å kjøpe nye deler til en Stasjonær pc som er kjøpt ferdig? Da mener jeg en Dell Studio XPS 8100, ikke en som man får ferdig fra komplett. Har veldig lyst til å bytte skjermkortet, men aner så og si ingenting om hvordan man gjør det og om det i det helet tatt går an på denne type PC.

Har ATI Radeon HD 5770 i fra før av.
  • 0
Det går helt fint, det eneste som kanskje kan holde deg litt tilbake er at noen av komponentene som sitter der fra før kan holde deg litt tilbake, noe som kan begrense veldig hva du kan sette inn (f. eks for liten strømforsyning eller for dårlig hovedkort). Hver også oppmerksom på at du trolig kan bryte garantien på maskinen hvis du tukler med den.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Hei, jeg tror det er en feil med lyd kortet mitt, fordi det er ikke lyd i høytalerne eller headsetet mitt. Er det noe man kan gjøre uten å kjøpe nytt? Eller må jeg kjøpe nytt?

Mitt Spec er:

AMD Radeon 6950
AMD Phenom II 6x Black Edition
8 Gb ram
500 watts strømforsyning

hoved kortet og lyd kortet er jeg ikke sikker på.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Lydkortet er som regel bygd inn i hovedkortet.

Har du nyeste lyd-drivere?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Vet ikke, hvor får man de fra?
Foresttn kan man ødelegge lyd kortet, med å spill for høy musikk?

Lagt til 2012-08-28 21:07:
Jeg har oppdatert driverne..men det er vel bare for skjermkortet?

Lagt til 2012-08-28 21:14:
Nei jeg tror jeg fant noe på Gigabyte.com:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3880&dl
=1#dl


Lagt til 2012-08-28 21:48:
Det funker
Trengte bare å oppdatere hovedkortet og resptarte PCen.

Tusen takk RFE som nevnte oppdatering
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Har tenkt å oppgradere fra mitt 580 gtx kort til 690 gtx kort. Har størrelsen noe å si på kortet? Får den plass?
  • 0
Siterer fantomena:
Har tenkt å oppgradere fra mitt 580 gtx kort til 690 gtx kort. Har størrelsen noe å si på kortet? Får den plass?


Mener du fysisk størrelse altså? Så lenge den får plass i kabinettet og får grei tilgang til luft så skal det går bra.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer Tyranus:
Citerer fantomena:Har tenkt å oppgradere fra mitt 580 gtx kort til 690 gtx kort. Har størrelsen noe å si på kortet? Får den plass?

Mener du fysisk størrelse altså? Så lenge den får plass i kabinettet og får grei tilgang til luft så skal det går bra.


Fysisk størrelse, ja. Hvordan kan jeg finne ut om den har plass?
  • 0
Siterer fantomena:
Citerer Tyranus:Citerer fantomena:Har tenkt å oppgradere fra mitt 580 gtx kort til 690 gtx kort. Har størrelsen noe å si på kortet? Får den plass?

Mener du fysisk størrelse altså? Så lenge den får plass i kabinettet og får grei tilgang til luft så skal det går bra.

Fysisk størrelse, ja. Hvordan kan jeg finne ut om den har plass?


Et GTX 580 kort måler cirka 27 cm langt, mens et GTX 690 kort måler cirka 28 cm langt (ifølge de sidene jeg fant på Google). Så det du da kan gjøre er å enten søke opp hvor lange kort kabinettet ditt støtter, eller så kan du måle selv ved å ta av sidepanelet og måle hvor langt gap det er mellom 580 kortet ditt og HDD bayene (linje 1 på bildet under). Er det et gap på mer enn 1cm er det greit. Hvis du vil være ekstra sikker så kan du selv måle hvor stor plass det er (linje 2). Høyden og bredden er ikke så altfor viktig.

https://dl.dropbox.com/u/41912156/c70_g_inside_1.png
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Er det noen her som vet om en billig strømforsyning på ca. 1000-1500 watt og en SSD Harddisk på ca. 120 gb?

Fant ut for en stund siden at mitt skjerm kort bruker under 50% av sin kapasitet, det er ikke rart jeg ikke kan spille The Witcher 2 og Crysis 2 (DX11, HR Tekstur) på maks grafikk.

Jeg har 500 watt, og skjermkortet trengte 500. Ikkje bra.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Det er gjerne smartere å kjøpe en god strømforsyning med litt lavere watt enn å kjøpe mest mulig watt. Med mindre du skal ha SLI er du ikke i nærheten av å ha bruk for 1000 watt uansett. 800 watt høres mer ut som rikelig margin for deg. De fleste nyere skjermkort krever minst 550 watt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Creteck:
Er det noen her som vet om en billig strømforsyning på ca. 1000-1500 watt og en SSD Harddisk på ca. 120 gb?


Hva i all verden skal du med over 1000 watt?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
  • Enro
  • Enro
Siterer RockFuzzEleven:
Jeg har 500 watt, og skjermkortet trengte 500. Ikkje bra.


Med mindre PSUen din er urgammel eller er fra en dårlig produsent så er 500w vanligvis mer enn nok. Skjermkortet ditt bruker ikke 500w selv, minimumskravet er ment for å ta forhold til hvor mye hele maskinen din trenger. Avhengig av hvilke andre deler du har kunne du klart deg med så lite som 400w.

Gi meg mer detaljer om maskinen din så kan jeg kanskje hjelpe deg med å løse problemet, det kan være flere grunner til grafikkortet ikke kjører som det skal.

Siterer Creteck:
SSD Harddisk på ca. 120 gb?


Komplett har tilbud på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749482 i dag. Ikke på lager men beste pris på en god SSD for øyeblikket.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Mine Specs:

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Gigabyte GA-990FXA-UD7, Socket-AM3+

Hitachi Deskstar? P7K1000.C 500GB, 7200R

8GB RAM
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
  • Enro
  • Enro
Gå inn i bios og sørg for at "Turbo Core" og "Cool'n'Quiet" er skrudd av. 80% sikker på at det er problemet.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Kan noen foreslå et billig, men dugelig hovedkort med 1155 sokkel?

Tjener jeg mye på å kjøpe et dyrt ett?
Decyfered!
  • 0
Siterer Faunvik:
Kan noen foreslå et billig, men dugelig hovedkort med 1155 sokkel?

Tjener jeg mye på å kjøpe et dyrt ett?


Hva du tjener på det spørs hva du skal ha fra ett hovedkort i form av funksjonalitet og ytelse. Men jeg har sabertooth kort selv, bare at den jeg har er til 1366 sokkel.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748566
Hvorfor leser du dette?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!