Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilket album hørte du sist?

Carbon Based Lifeforms - World of Sleepers

Fantastisk avslappende musikk som jeg kan høre på nesten uansett hvilket humør jeg er i. De organiske undertonene bygger opp under de lavmælte melodiene, og på de sangene som har vokal spilles det ofte i loop. Lavt, ikke for fremtredende. Musikken fungerer absolutt best når man er avslappet og konsentrert om musikken, da den nesten er hypnotisk.

En annen ting er at alle sangene i albumet gjøres til en helhet. Neste sang bygger videre på den forrige. Abiogenenis er en utmerket førstelåt på albumet, relativt melodisk. Andre sanger som stikker seg ut er World of Sleepers, Photosynthesis, og ikke minst den fantastiske avslutningen på albumet, over 19 minutter lange Betula Pendula.

Gir dette albumet noe i retningen 9/10.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Miles Kane - Colour of the Trap
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
MGMT - Congratulations

Ja. Bedre enn "Oracular Spectacular".

Tool - 10.000 Days

Ja.

Gangstagrass - Lightning on the Strings, Thunder on the Mic

Ja.

Between The Buried & Me - Colors

Ja.

Arcade Fire - Neon Bible

Ja, men "The Suburbs" er bedre.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
  • Zook
  • Zook
Between the Buried and Me - Colors

Teknisk godt, men anonymt og kjedelig i lengden. De skal ha pluss for å blande inn ulike sjangre, og noe var skikkelig fett. Har ikke satt meg helt inn i det enda, så skal definitivt høre albumet flere ganger.

Burzum - Fallen

Det dårligste albumet hans så langt, av de jeg har hørt i hvert fall. Riffene er ikke like onde som før, den skumle atmosfæren er ikke tilstedeværende, og vokalen er temmelig slapp.
You're sleeping over, right?
  • 0
Circle of Contempt - Artifacts In Motion
Herlig hyperteknisk og polyrytmisk deathcore. Disse finnene vet å spille uten å bli enda en sjangerklisjé, med komplekse rytmer akkompagnert med melodisk gitar og elektroinnslag uten at det blir for fremtredende.

Katatonia - Night Is The New Day
Melankolsk og nitrist musikk fra et av de største bandene i doom-sjangeren. Lyrikkene er virkelig hjerteskjærende og poetiske uten at det blir emo, og det samme går for de nedtrykte melodiene med lavmælt vokal. Ikke like trist som det forrige The Great Cold Distance. Dette er i samme retning, men stemningen her bjeffer verre enn den biter.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Messer Chups - Heretic Channel

Sånn slags "foundation of surf drums on which they build collages of samples from odd sources, like circus music, jazz, east European animation soundtracks, and American B-pictures"-type musikk. Eneste albumet jeg har hørt av disse menneskene og jeg liker spesielt godt den øst-europeiske sounden i enkelte av sangene. Bra match. Brukte cirka en time på å høre gjennom hele albumet, pga internettforbindelsen her oppe/nede. Varer vel opprinnelig i 30-40 min ellerno. Bra lørdagskveld. Sangen som jeg likte allerbest var "Twin Peaks Twist". Ikke på grunn av at det er den fra Twin Peaks, men på grunn av at

Uansett. Aner ikke hvilken sjanger dette bandet tilhører, men liker absolutt konseptet med film/fiksjons-inspiration. Kuleste er "Twin Peaks Twist" og "Moriarty Woogie". Hør også "Tchaikovsky Beat" fra albumet "Cafè Sputnik".

http://www.youtube.com/watch?v=u_GiwYOIWAk
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Nyeste jeg har hørt er :Mastodon - Crack The Sky.

Jeg er veldig fersk til Mastodon. Jeg hørte noen sanger og tenkte å gi det en sjangs. Det ble da Crack In The sky. Deres nyeste nå, fram til den nye kommer.. Har kun 3 gjennomlyttinger så har ikke kommet helt inn i det. Men noen sanger har en hypnotiserende effekt.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Björk - Selmasongs
Begynner veldig instrumentalt med låten "Overture", hvor Björk står overraskende sterkt uten vokal at all. I mine øyne er det akkurat det instrumentale på denne plata som skiller seg fra annet Björk. Men vokalen kommer mer og mer inn den også, hvor det blir mer Björkete etterhvert. Ganske stemningsfull plate, forsterket med noen jazz/elektroniske elementer.

Tredje plata jeg hører av Björk. Ikke like imponerende som "Homogenic", men kommer vel inn på en andreplass (av hva jeg har hørt så langt). Både intensive og rolige sanger. Bra kombinasjon.

7.6
- Overture
- Scatterheart
- I've Seen it All

http://www.youtube.com/watch?v=Kb-pobBiKkI
  • 0
Jeg har helt sluttet å kjøpe/høre på cd. Bruker kun pcen og ipoden til musikk.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer gnyg:
Nyeste jeg har hørt er :Mastodon - Crack The Skye.

Jeg er veldig fersk til Mastodon. Jeg hørte noen sanger og tenkte å gi det en sjangs. Det ble da Crack In The sky. Deres nyeste nå, fram til den nye kommer.. Har kun 3 gjennomlyttinger så har ikke kommet helt inn i det. Men noen sanger har en hypnotiserende effekt.

Har hørt mer på denne nå. Fy søren og den har vokst. Tittellåten Crack The Skye og Oblivion er helt syke. Har også begynt å sjekke ut litt av eldre låter også. Liker bandet, blir et nytt favorittband her føler jeg.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Elektro Banana:

Samme her, lenge siden. Tror det samme gjelder mange her, men at mange her bare vet å sette pris på albumorientert musikk. Eller ihvertfal litt mer progressive musikkprosjekter enn bare de to kjente sangene av hvert band...

Naked And Famous - Passive Me Agressive You

Kul plate. Alternativ rock med litt elementer av elektropop og psychedelisk musikk. Ikke den mest eksperimenterende plata jeg har hørt, selv om sangene er varierte og gode og kickass og jeg liker lyden til hele plata. Har ikke hørt den så veldig mange ganger enda, men jeg digger den likevel. Anbefales vel til de som liker MGMT og sånt, eller bare vil ha ei chill plate som burde være relativt lett å like, men ikke er helt A4 radiomusikk heller.

Bob Dylan - Nashville Skyline

Det er Bob Dylan. Han spiller og han synger og sangene er gode og kule og det er bra feelgood album og alt det der. Har vært skeptisk med å sette meg inn i Bob Dylan fordi han har så jævla mange plater, men fikk anbefalt denne, Blonde on Blonde, Highway 61 Revisited og Blood On The Tracks, så det er jo en grei start.

Machinemade God - Masked

Liker denne plata bedre enn den forrige plata til Machinemade God. Mye mer melodisk og progressivt lydbilde på denne. Fet plate som er lett å høre om en er i humør for metal i hvilken som helst form. God metal med gode, simple sanger. Ikke spesielt progressivt eller originalt sånn sett. Bare solid plate med solide sanger, overall kul lyd og veldig bra vokal.

Supertramp - Crime Of The Century

Vet ikke helt hva jeg skal skrive. Plata er dritfet, anyway. Anbefales vel til de som liker progressiv rock fra 70s ala Alan Parsons Project og Pink Floyd, ellerno. Litt flashy, kos musikk med bra stemning og alt ihop, men denne plata er vel "den dystre" av de mer populære til Supertramp. Ikke at plata er dyster i forhold til musikk generelt, men i forhold til Supertramp sin oppmuntrende, chilla standard så skiller denne plata seg litt ut. På en god måte, selvsagt.
  • 0
Born of Osiris - The Discovery
En del kule låter her, men liker ikke overgangslåtene som går mellom noen av sangene her. De prøver å lage de rolige men de er ikke særlig behagelige å høre på. Ellers mange fete gitarriff og illsint tempo. Låter å sjekke ut: "Follow The Signs", "Recreate" og "Two Worlds of Design".

TesseracT - One
Sterk progressiv musikk. Halve plata er sanger fra EPen som ble sluppet tidligere, og derfor treffer ikke plata like hardt hos dem som alt hørte masse på EPen deres. Sangene som var fra EPen deres er litt mer progressive, med flere rolige partier. Låter å sjekke ut: "Lament", "Acceptance", "Deception" og "Eden".
  • 0
  • Zook
  • Zook
Gojira - The Way of All Flesh
Utrolig bra prog/death metal. Blytungt og skikkelig fett, men samtidig innovativt, variert, og teknisk godt. Ser fram til deres neste album. Beste låt: The Art of Dying.

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Denne onde godbiten fra de norske ekstremistene regnes som et av de mest innflytelsesrike og sjangerdefinerende albumene innen black metal. Riktignok et veldig bra album med gromt gitarspill og creepy atmosfære. Kunne vært mer variert, da. Beste låt: Freezing Moon.

Dr. Dre - The Chronic
Digger denne skiven mer og mer for hver gang jeg hører den. Definitivt et av de kuleste rapalbumene jeg har hørt. Funky basslinjer og bra rap i en perfekt miks. Beste låt: Nuthin' but a "G" Thang

Dr. Dre - 2001
Mer gangsta, men fremdeles fett. Beatsene er fremdeles i toppklasse, men jeg føler at mye av humoren som gjorde The Chronic så underholdende er borte. Beste låt: The Watcher

Har også hørt igjennom de fleste Dimmu Borgir-albumene i det siste. Gjør meg klar for konserten i Oslo Spektrum neste lørdag. Så langt liker jeg In Sorte Diaboli eller Stormblåst 2005 best.
  • 0
Arctic Monkeys - Suck It And See
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Rush - Permanent Waves

En god blanding av 70-tidlig-80-tallsrock og progressiv rock. Geddy Lee har utrolig kul vokal, Alex Lifeson briljerer på gitar og Neil Peart er helt vill på trommene!

Skal definitivt høre dette albumet flere ganger!
Heihei
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Elektro Banana:

Jeg kjøper cd-er av og til. Ikke hele tiden, og har ikke kjempemange. Det er jo ganske dyrt. Men jeg syns det er greit å ha musikken til artister man liker. + At det er greit å ha noe i bilen..
  • 0
  • Los
  • Los
Rome

Danger Mouse & Daniele Luppi har brukt 5 år på å sy sammen et fantastisk konsept album som henter den gamle spagetti-western musikken inn i varmen. Jack White og Norah Jones gjør vokalene, og det gjør de veldig bra. Resultatet er en hypnotisk western plate som har en fantastisk helhet. Jeg elsker den!
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer P-Dude:
Arctic Monkeys - Suck It And See

Det er jo ikke ute før om 2 uker?
Love will tear us apart.
  • 0
Black Ox Orkestar - Nisht Azoy

Kanadisk jødemusikk med øst-europeisk(e) inspirerte elementer som klezmer og folk. Ett av de bedre albumene jeg har hørt på lenge. Mye skyldes den unike bruken av kontrabass, cimbalom, mandolin/saz som skaper en helt unik øst-europeisk atmosfære. Bandet har bare to utgivelser så langt, men begge platene er av øverste klasse. Flere av bandmedlemmene er artister fra tidligere prosjekter som Godspeed You! Black Emperor og Silver Mt. Zion, for å nevne noen. Kvalitet, altså.

Selv om absolutt alt av bandets lyrikk foregår på hebraisk - som jeg selvsagt ikke forstår veldig mye av selv - ser jeg ikke for meg at denne typen musikk hadde fått den samme feelingen eller mottakelsen med hvilket som helst annet språk enn nettopp hebraisk. Har ikke fått intrykk av at Black Ox Orkestar har
fått noen nevneverdig stor mottakelse i Norge, men har selv blitt meget imponert over denne typen musikk.

- Az Vey Dem Tatn
- Buharian
- Ratsekr Grec

Etter min mening de tre beste på plata. Men alt er skambra. Så bare hør gjennom absolutt alt.

http://www.youtube.com/watch?v=I8TL4wGBx5g

9.5
  • 0
Bob Dylan - Highway 61 Revisited
Heihei
  • 0
Siterer Paulie:
Bob Dylan - Highway 61 Revisited

Noengang tenkt å høre på noe musikk som ikke er fra 60s eller 70s? Føler cirka alt du hører på (eller skriver om på GR) er sånn "klassisk god" musikk fra 60 og 70-tallet, ala Deep Purple, Led Zeppelin, Bob Dylan, The Doors og alle i den gruppa der. Ikke at det er noe galt med slik musikk (tvert imot), men det blir jo jævla kjipt å bare høre på sånt. Du må utforske litt, mann.

Fleet Foxes - Helplessness Blues

Fet skive. Kule sanger med bra folkemusikk-preg, kombinert med litt trippy faenskap. Blir ganske weird, men klarer etter andre høring så klarte jeg svelge det, og innså at musikken faktisk er sykt bra. Er keen på å høre den første plata til Fleet Foxes (de har bare to album, tror jeg) etter at jeg har begynt å like denne litt. Musikken føles liksom kjent, men samtidig ganske ny. Diggbart.

Coldplay - Parachutes

Litt repetivt og kjipt, egentlig. For all del god og morro musikk, men hele pop-lyden ble litt kjedelig etter et par sanger. Er potensiale til å være sykt bra musikk og sangene er gøy å høre her og der, men å høre hele albumet ble litt.. repetivt. Men for all del, god musikk og ganske bra album.
  • 0
Lenge siden, nå.

Destroyer - Kaputt og Animal Collective - Feels

Begge disse albumene har samme problemet, imo. De begynner veldig, veldig lovende med henholdsvis Chinatown og Do you feel the words/Grass, men så ender de til slutt opp med å gå meg på nervene. Overinfløkte komposisjoner og mettede lydeffekter overalt gjør at begge albumene blir enkelt og greit for mye av det gode. Førstnevnte har noen ufattelig cheesy saksofonsekvenser, og sistnevnte har lag på lag med reverb og syntetiske lyder som i enkelte tilfeller gjør meg fysisk kvalm. Sier ikke at albumene er svake kvalitetsmessig, men jeg personlig greier bare ikke høre på dem. Samme gjelder Animal Collectives Merriweather Post Pavilion - tror jeg må gi opp det bandet. 4.0 til begge.

R.E.M. - Automatic for the People

Siterer Cladeus:
Litt repetivt og kjipt, egentlig. For all del god og morro musikk, men hele pop-lyden ble litt kjedelig etter et par sanger. Er potensiale til å være sykt bra musikk og sangene er gøy å høre her og der, men å høre hele albumet ble litt.. repetivt. Men for all del, god musikk og ganske bra album.

Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O.

GYBE er GYBE, og det fenger når man er i riktig humør. Ikke noe spesielt revolusjonerende utover det vanlige crescendocore-greiene de driver med, men det fungerer. Obligatorisk høydepunkt: Rockets Fall on Rocket Falls.

Swans - Soundtracks for the Blind

HJELP MAMMA

The Tallest Man on Earth - S/T

EP fra "den svenske Bob Dylan". Han synger ikke på svensk, da. Fint og koselig. http://www.youtube.com/watch?v=Wsy4Qbwl5a8
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer Cladeus:
Noengang tenkt å høre på noe musikk som ikke er fra 60s eller 70s? Føler cirka alt du hører på (eller skriver om på GR) er sånn "klassisk god" musikk fra 60 og 70-tallet, ala Deep Purple, Led Zeppelin, Bob Dylan, The Doors og alle i den gruppa der. Ikke at det er noe galt med slik musikk (tvert imot), men det blir jo jævla kjipt å bare høre på sånt. Du må utforske litt, mann.

Hater The Doors(kverulering hoho). Men for meg er det utforsking, bare i motsatt retning. Om jeg finner en blues-artist fra 50-tallet jeg liker, er det utforsking. Og jeg har mer lyst til å høre gamle artister som jeg har hørt mye om, men som jeg ikke har hørt mye på, som Dylan, Rush eller Rainbow.

Men hey, jeg innrømmer glatt at jeg ikke er særlig spennende og utforskende i musikksmaken, og holder meg gjerne til det jeg vet jeg liker.

Tror faktisk ikke jeg hører på noen artister som er opprettet etter 2000. :p
Heihei
  • 0
  • Zook
  • Zook
Tyler, the Creator - Goblin

Tja... fyren har definitivt talent og en veldig kul stemme. Yonkers er en skikkelig fet låt, men ellers syntes jeg det ble temmelig repetivt og ensformig. Tung bass og nedtonet stemning hele veien. Kan være albumet vokser på meg da, så jeg kommer nok til å høre det flere ganger. Beste låt: Yonkers
  • 0
Siterer Paulie:
Tror faktisk ikke jeg hører på noen artister som er opprettet etter 2000. :p

Hører på et band som ble opprettet etter 2000 og det er Kaizers Orchestra
Ellers holder jeg meg også til 60-tallet og oppover. Da helst rock og metall. \m/
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!