Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Kom nettop hjem fra kino hvor jeg så Brüno, og sier meg enig med sofus.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Brüno, jeg også.
Skuffende greier, dessverre. Filmen manglet mesteparten av det som gjorde Borat morsom, og det eneste som ellers kunne gjøre filmen over gjennomsnittlig morsom var å pirke borti amerikanske fordommer med ekte intervjuer. Filmen failet egentlig i det, òg, ettersom det virket som om 90% av opptakene var iscenesatte. Den eneste scenen som ikke virket fake var den jaktturen. Alle vitsene om homofile og de "støtende" scenene var morsomme i ca. et kvarter, så ble filmen jevnt tammere. Trakk på smilebåndet ved flere anledninger, da. Får vel pluss for det. Og Cohen skal ha pluss for å klare å holde seg alvorlig hele tiden.
Svak 6/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Closer

Drama 2005

Julia Roberts
Jude Law
Natalie Portman
Clive Owen

Filmen handler om moderne forhold.
Har ikke no erfaring med det,
så jeg kan ikke si om den feiler eller holder seg på beina

Litt forvirrende til tider med tanke på tidsrom og partnerbytter,
du er nødt til å følge med hele tiden.
Slutten var ørlite grann merkelig,
men jeg var trøtt så kanskje jeg mistet et minutt eller to.
Ellers var det en ålreit film.
Og for alle som syns Natalie Portman er verdt mer enn to øyekast så er det en meget utfordrene scene litt over halvveis i filmen

Karakter: 7/10
  • 0
Boy A

En film jeg snappet opp i Sverige for litt siden. Hadde så vidt lagt merke til tittelen før, men jeg kjøpte den på grunn av magefølelsen.

Boy A handler om den en gang unge gutten som begikk en fæl kriminell handling i sin barndom. Etter 14 år kommer han ut av fengsel igjen, med en ny identitet for å sjule seg fra de hensynsløse tabloidene og resten av pressen. Hvordan takler han et helt nytt liv?

Det første som slår meg er en fantastisk kinematografi, og en nok så lavmælt atmosfære. Gode skuespiller-prestasjoner fra alle de fremtredende rollene.
Historien er engasjerende, og man får medfølelse for en person man ikke skulle tro det var mulig å føle med.
En veldig realistisk og virkelighetsnær skildring av livet hans og miljøet rundt ham.

Simpelthen fantastisk!

9/10
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Salems Lot(1979)

Basert på boka av Stephen King. Jeg har nylig lest den, og det er min nye yndlingsbok, så jeg hadde høye forhåpninger til denne filmen.
Desverre innfrir den ikke helt. Den er litt for lang, og for langt mellom høydepunktene. Men de er til gjengjeld veldig bra!
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
13. distrikt

Hvis du likte springinga på Mirrors Edge, da kommer du sikkert til å digge denne franske filmen! Riktignok blåser hovedpersonene seg opp av og til når de snakker, de er jo franske! Litt sær handling av og til...

3 ting som viser at denne filmen er fransk!

- De snakker fransk!
- Parkouar(husker ikke hvordan det staves, men iallefall sånn springing!
- Visse politivakter bruker Famas! (Kjent fra CS som Bullpup eller noe i den duren... Hvis jeg ikke tar feil, så er denne gunnern fransk...)
Decyfered!
  • 0
American History X

9/10

Blood Diamond

Første gang jeg så den og hadde ingen forventninger. Likte den veldig godt.
9/10
"get poor die tryin"
  • 0
Istid 3

Terningkast 4
Just kill him with your awesome
  • 0
Blade Runner: The Final Cut

Jeg har sett US Theatrical Cut of Director's Cut, og jeg likte denne versjonen best. Det er en del forskjeller og den mest oppsiktsvekkende er bildet, som fra før var nydelig. Dette er på DVD, og jeg ble likevel "blown away".

Denne ser ut til å bli bedre og bedre for hver gang jeg ser den og den er definitivt på min topp 20. En fantastisk film!

Sterk 9/10
Heihei
  • 0
  • Zook
  • Zook
The Wrestler

Darren Aronofsky er på god vei til å bli en av mine favorittregissører. Først Requiem for a Dream, og nå denne. Skal definitivt se mer fra den karen etterhvert.

The Wrestler er ganske enkelt den deprimerende historien om den tilbaketrukne wrestleren Randy "The Ram" Robinson. På 80-tallet var Randy mesteren innenfor sporten, og er fremdeles god, selv om han ikke er like aktiv som før. Etter at en brutal omgang i ringen gir ham hjerteattak, pensjonerer han seg, og vi får heretter se hvordan han klarer seg i et mer rolig og normalt miljø.

Dette kunne endt opp som en kjedelig og uengasjerende fortelling og en tilfeldig taper, men filmen grep meg virkelig. Følte sympati for Randy gjennom hele filmen. Scenene med datteren er skikkelig rørende. Dessuten er Mickey Rourke en utrolig flink skuespiller, og denne prestasjonen kommer nok til å gi ham mange tilbud framover.

Til tross for kritikken trodde jeg ikke denne skulle være så bra. Og hvis noen fremdeles tviler, se den. Det er rett og slett en usedvanlig engasjerende og rørende fortelling.

Siterer Paulie:
Sterk 9/10
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Zook:
Darren Aronofsky er på god vei til å bli en av mine favorittregissører. Først Requiem for a Dream, og nå denne. Skal definitivt se mer fra den karen etterhvert.


Da må du se The Fountain!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Jeg er flau over å si at jeg aldri har sett noen Aranofsky filmer.
Heihei
  • 0
Jeg har lyst til å se Pi, som er den siste filmen av Aronofsky jeg ikke har sett. Sliter med å finne en region 2 utgave av den.

Siste jeg så:

Invasion of the Body Snatchers (1956)

Jeg har sett den nyeste remaken av denne for en tid siden (The Invasion), og den var ganske skuffende.
Denne filmen derimot var noen hakk bedre. Ganske så spennende, greit nok skuespill, men ellers ikke blant det beste jeg har sett. Ser fram til den første remaken (Invasion of the Body Snatchers (197 ) som visstnok skal være ganske så bra.

7/10
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Paulie:
http://www.amazon.co.uk/Pi-DVD-Sean-Gullette/dp/B00004D0C6/r
ef=sr_1_3?ie=UTF8&s=dvd&qid=1247688956&sr=8
-3


Ty, skal innrømme at jeg ikke har sett så mye

Men prisen er litt stiv, og det ser ikke ut som jeg får kjøpt den direkte fra en butikk.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Du må kjøpe dobbel-filmen med Pi som er sammen med Fight Club og som har det særdeles delikate English for hard of hearing subtitles.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Zook
  • Zook
De fleste bør klare seg med hard of hearing. Det er jo nesten som vanlig engelsk undertekst, bare det at alle lyder blir forklart.
You're sleeping over, right?
  • 0
...som er utrolig irriterende.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
  • Zook
  • Zook
Tja, jeg synes nå det går fint. Hvis jeg finner en film billig med kun heard of hearing-tekst, kjøper jeg den i stedet for å betale mer for en norsk versjon.
You're sleeping over, right?
  • 0
Miller's Crossing

Hadde rimelig høye forventninger til denne filmen, da jeg hadde hørt mye bra om den. Jeg ble litt skuffet, kanskje som et resultat av at jeg hadde feil humør og akkurat hadde gjennomført et ekte Gudfaren-LAN, som er blant de beste filmene som noen gang er laget. Litt komplisert handling, som jeg ikke helt klarte å få med meg underveis i filmen grunnet mitt humør. Det var dog fabelaktive skuespillerprestasjoner, da spesielt Gabriel Byrnes's tolkning som den rappkjeftede og lite populære Tom Reagan.
Alt i alt en godt over middels film, men som ikke når helt opp.
Skal sees igjen!

Svak 8/10
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0
Enig med Zook. Jeg gir egentlig litt faen i om det er norsk tekst eller ikke. Hard of hearing duger egentlig greit. Det er ikke altfor plagsomt med et par paranteser innimellom. Men som oftest går det ihvertfall helt fint for meg uten tekst i det hele tatt, så lenge det er amerikansk, britisk engelsk eller kiwi det snakkes. Skotsk og andre morodialekter sliter jeg litt mer med Men selvfølgelig er det å foretrekke om den har norsk eller vanlig engelsk^^

-

Den siste filmen jeg så var Die Hard. Skammer meg litt over ikke å ha sett den før nå, men nå er det gjort Gidder ikke skrive noe særlig om den, men den får en solid 9/10.
  • 0
The Rocky Horror Picture Show (1975)

Tim Curry
Susan Sarandon
Barry Bostwick

Børstet støvet av denne igjen.
Er ikke no kjempefan av musikaler,
men denne er så gjennomført syk at alle burde se den.
Også inneholder den jo den fantastisk fengende låta "Time Warp"

Karakter: 8/10

The Fifth Element (1997)

Bruce Willis
Milla Jovovich
Gary Oldman
Ian Holm
Chris Tucker

Det er hva jeg kaller skikkelig sci-fi!
Taxisjåfør som plutselig må redde verden... Hell yeah!
Alle spiller sin rolle bra og med akkurat den rette dosen dum humor funker den helt utmerket for meg.
Litt latterkrampe etter følgende sitat:

Sir! are you classified as a human?
That's a negative! I'm a meat popsickle

Så hvis du vil se en sci-fi film som ikke er så tung, er denne et godt valg.

Karakter: sterk 7/10
  • 0
Siterer sofus_tha_beast:
Skal sees igjen!


Det bør du. Det er en film som blir bedre og bedre for hvert gjensyn, mye pga. den noe komplekse handlingen. ;)
Heihei
  • 0
In Bruges

En noe merkelig actionkomedie som etterhvert blir mørkere og mørkere.
Handler om to leiemordere som blir sendt til Bru(med greie over)gge tilsynelatende i dekning, men det viser seg at det er andre grunner.
Fra hysterisk morsomt ved noen anledninger til dystert og mørkt er dette en film som har det meste. Godkjente skuespillerprestasjoner, men intet mer enn det. Beste film jeg har sett som kan gå under sjangeren actionkomedie, men når likevel ikke helt opp

Sterk 8/|0


12 Angry Men

Fantastisk fra start til slutt. En fantastisk historie om hvordan en mann klarer å overbevise resten av juryen om den mistenktes uskyld i en drapssak. Hver av de 12 jurymedlemmene har vær sin personlighet, som kommer utrolig sterkt fram etter fantastiske skuespillerprestasjoner.

Svak 10/10
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0
Jeg har faktisk sett en hel del filmer. Skamesjå....

Terminator: Salvation
Satte på denne med forventninger om tåpelig superklisjè action med minst ett forutsigbart kjærlighetssubplot og patetisk mye CGI. Ble positivt overrasket. Skuespillerprestasjonene holder faktisk mål til å føre hele filmen på en god måte. Fatta likevel fort at Christian Bale, som ruler i mange filmer som The Prestige og American Psycho, hadde blitt om til den typiske Hollywood-actionhelten. Hørte det på stemmen hans. Mørk og mannlig, litt som med Raiden i Metal Gear Solid 4. Ellers likte jeg at filmen ikke brukte så mye CGI i all sprengingen og mosingen. Altså. Selvsagt er det CGI, men det er ett stooort steg i rette retning fra vendingen filmindustrien har tatt i det siste, men så mye CGI at det bare blir plagsomt.

Historien, om relativt forutsigbar, er faktisk ganske grei. Eller. Historien kan du sikkert gjette ved å se på filmcoveret, men klimakset skaper faktisk bittelitt spenning. Og hele sub-plottet med han andre hovedrollefyren (ikke Christian Bale) syntes jeg var bra spilt og presentert. Men til tross for alle disse detaljene er ikke dette en film man ser for historien og skuespillet. Det er en film man ser for actionen, og actionen likte jeg. Tror aldri det gikk 10 minutter uten at noe ble sprengt til helvete. Filmen føltes mye som en halvannen time lang actionsekvens. Diggbart. Gidder ikke noe terningkast, men klarer du se denne filmen uten å være ei nostalgisk fitte som konstant sammenligner filmen med James Cameron sine så er den definitivt diggbar. Bare ikke forvent å lære noe av å se den.

The Hangover
Fikk faen vondt i magen av latter. Helvete så morsom film.

Big Fish
Elsker Batman-filmene, Nightmare Before Christmas, Edward Scissorhands, Sweeney Todd og cirka alt annet han hadde laget, men denne..... vel. Denne elska jeg òg. Var vel bare litt skeptisk over den manglende «mørkheten» som han har i nesten alle filmene sine + at Johnny Depp ikke var i den (som han òg har i nesten alle filmene sine), men jeg ble helvete så positivt overrasket. Litt vrien film å «håndtere», men den var veldig gøy å se.

Sær, men diggbar kombinasjon av virkelighet og tradisjonelt eventyr med en fantastisk Obi Wan Kenobi 2 i hovedrollen. Og han fyren fra Almost Famous var òg veldig bra. Har fortsatt ikke fått 100% grep rundt filmen mentalt, men jeg vet at jeg nøt så og si hvert sekund av det hele. Tøft skrevet og litt twisty, faktisk. Vet ikke helt hvem jeg vil anbefale filmen til. Tørr nesten si alle, selv om filmen kanskje kan være litt for «ukonkret» for de minste. Tror jeg vil kalle det en eventyrfilm for voksne. Noe jeg òg mener om veldig mange andre filmer av Tim Burton. Koselig, morsom, skremmende, overraskende og (jeg har lysst å slå meg selv for å bruke dette ordet for å beskrive noe som helst, but here i go) magisk. Hold kjeft.

Ja og så har jeg sett alle 3 Stephen King-filmene av Frank Darabont. It's like:

Shawshank Redemption


The Green Mile


The Mist


Alle 3 er veldig bra, da. Både Shawshank Redemption og The Green Mile er liek noen av favorittfilmene mine evar. The Mist var veldig bra den òg, men jeg savna den institusjonerte stemningen (forslag til bedre uttrykk å bruke, anyone?) fra de to første filmene. Ja, det. Har du sett filmen så forstår du hva jeg snakker om.

American Beauty
Greeeeeit. Så denne filmen for noen få dager siden. Har nå sett filmen 3 ganger med forskjellige folk. Tror dette er en av mine favorittfilmer ever. Sånn helt seriøst. Shit. Cocks. Fuck. Bare for å begynne ett sted kan jeg selvsagt peke ut Kevin Spacey, som er en fantastisk skuespiller. Tror jeg har sett nesten hver eneste film med ham i, og jeg eeeelsker filmer som LA Confidential, Moon, The Usual Suspects og Pay It Forward, og dette er absolutt en av hans beste roller. Ikke like bra som greia hans i Se7en, selvsagt, men faen ikke langt ifra. Spiller en helt ordinær fucking dude som går fra å være en kjedelig «idealperson» til å være en chill fyr som lever uten ansvar og bruker hele dagene på å røyke pot, trene og ha sex. Inspirerende! Alle de andre hovedrollene er òg spilt veldig bra, i mine øyne. Spesielt han creepy nabogutten og faren hans likte jeg, tragisk som det er. Hun hotte berta fra American Pie overrasket meg òg, selv om hun ikke er blant de som spiller best. Så lenge hun forblir heit så klager ikke jeg, tho. Stilen til filmen er òg noe jeg liker godt.

Føles først som en sånn noe kjip 90s familiekomedie (med banning og krangling, selvsagt), men viser fort sine selvhatende sider og etterhvert som filmen fokuserer på alle hovedrollene og man forstår bedre hvordan alle egentlig føler om sin levestil så blir det mye mer interresant å se på. Og når soundtracket gradvis begynner å innvolvere skikkelig rock som The Who og Bob Dylan. Herlig! Tok meg to igjennomseinger for å virkelig, vel, akseptere selveste klimakset og oppbyggingen til det, men må si at jeg satt igjen med en god følelse etter å ha sett filmen begge gangene. Måten filmen legger frem de forskjellige, amerikanske levestilene i den «hvite middelklassen» (de ordene/noe lignende blir aldri brukt i filmen. Iallefall ikke som jeg kan huske) minner meg bittelitt om Fight Club, for å være helt ærlig. Men jeg syntes American Beauty utvikler seg til å være noe litt mer... håndterlig. Anbefaler denne filmen til alle som vil.... eh.... den er morsom og har bra musikk, men det er ikke derfor du vil se den. Bare..... bare se den med engang. Gawd.

The Rock
I mine øyne den beste actionfilmen noensinne laget. Ja, bedre enn Die Hard. Bare ett bitte bitte bitte bittelite hakk bedre, men bedre. Og bedre enn Terminator 2 og Lethal Weapon-filmene. Jeg vet mange er uenige med meg, men jeg syntes bare filmen er perfekt fra start til slutt. Plot som faktisk er relativt character-driven, og som imponerende nok faktisk klarer overraske deg litt og være bittelitt spennende. Og alle 3 hovedrollene presterer herlig, og av alle de mindre rollene er det òg mye som stikker seg ut. Soundtracket av Hans Zimmer er så helvete så perfekt som filmmusikk blir og jeg elsker hver eneste sekund av det. Selvsagt veldig superpatriotisk, men filmen er selvsagt noe man skal ta med en klype salt. Og stilen er gjort veldig kul iogmed at selveste heroic-prestasjonen egentlig kommer fra en gammel brite.

Actionen er kul, og kombinerer storslått superaction med mye litt mer "down to earth, man on man". Gir deg en god variasjon, kombinert med det faktum at filmen er laget før Jerry Bruckheimer og Michael Bay ble for grådige på CGI. Er mange tøffe ting som blir moste i denne scenen og det er en fryd å se på. Men til tross for å være så pompøs som den er så er det faktisk mye mindre superødeleggelser i filmen en man finner i mye annet, grunnet denne down to earth-stilen som man finner i mye av filmen. Ellers. Vel. Det som fører hele filmen er vel skuespillerprestasjonene, musikken og selveste skytingen, som det er en hel del av, heldigvis. Men ikke så mye at det bare blir latterlig, (ala Bad Boys og alt det der skvipet). Mye mens jeg skriver dette går jeg frem og tilbake mellom om det er Die Hard eller The Rock som er min favorittactionfilm, da jeg konstant blir minnet på Alan Rickman og Bruce Willis sin kulhet, men jeg havner på The Rock hver gang jeg kommer på navnet "Hans Zimmer". Men uansett om du er uenig eller ei så håper jeg iallefall du er enig med meg om at begge filmene er fucking kickass.

Catch Me If You Can
Jeg syntes filmen var veldig underholdende, faktisk. Hadde en slags "koselig" følelse over seg, og jeg likte både Leonardo DiCaprio og Tom Hanks i filmen. Scenene hvor DiCaprio bruker sjarm og sleiphet til å få det han vil er en fryd å se på. Og jeg elsket hver scene hvor man får se 100 FBI-agenter i smoking løpe rundt i en stor klynge. Trakk heftig opp når jeg etterpå fikk vite at det er basert på en sann historie. God komedie med definitivt sjarm, men ikke noe best evar-film. Kanskje litt family-ish i ny og ne, men både Leonardo DiCaprio og Tom Hanks er skuespillere med en slags charisma som gjør at alle scener med dem funker uansett. Ditto med Christopher Walken, som jeg òg glemte å nevne. Han er med. Knegg. Historien er forresten noe sær, med mye frem og tilbake i tid. Kanskje litt vrient å gripe hånd rundt ett solid klimaks med det hele og filmen er kanskje litt lengre enn den trengte å være. Men filmen er likevel i mine øyne definitivt verdt en titt om du vil ha god drama-komedie-biografiting.

Nå gidder jeg ikke skrive mer.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!