Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Siterer sideswipe:
The Evil Dead(1981)




Get Out

Alright, now get out of my way for this post. Det er sjelden noen god idé å ha høye forventninger til skrekkfilmer. Ikke desto mindre hadde jeg gledet meg til denne. Jeg gikk til og med inn med det jeg mente var rett mental innstilling for å nyte filmen. Liker konseptet, og jeg digger "hva faen er greia?"-teppet som ligger over filmen hele veien. På den måten kan den minne litt om 2001 Maniacs som på sin side har mye mer gore og generelt er litt mer uhyggelig enn det Get Out rekker å bli.

Stemningen er filmens sterkeste kort; den er intens, urolig - og jeg følte egentlig at den holdt seg spennende med drypp av små "wtf"-øyeblikk hele tiden. Men "payoff'en" blir ikke det helt store. "Twisten" føltes å ha ligget i kortene og blir avslørt heller tidlig, slik at det ikke bygges opp til noe særlig big reveal som blåser deg av stolen. Men avslutningsvis vil jeg si at Jordan Peele har hatt en strålende idé gående, og jeg er glad han fikk laget film om det.

7/10
Så ferdig homeland sesong 6 i går ... siden det tross alt gikk på tv. Solid sesong syns nå jeg ... rart å få sett sesong 1-3 og 6 , men ikke fått tid til 4 og 5 enda , heldigvis var sesong 6 ganske så uavhengig.
Fences (2016)

Endelig fullført oscar highlightsa! Denzel Washington er en jævelig god skuespiller, og det er egentlig deilig å bare se han snakke en hel film.
The Musketeers Sesong 3.

Nok en gang beviser England at de gjør Frankrike mye bedre enn Frankrike. Kjempebra slutt på en serie jeg likte utrolig godt
The Matrix 1-3
Dark City
Avatar
The Witch

Knallbra filmer alle sammen!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Black Sails finale season 4

Elsk. Satser på en spinoff serie, liker pirater.
The D' is silent.
Cannibal Holocaust

Så den igjen etter noen år, for å kunne sammenligne med The Green Inferno.
Dette er en av få filmer som faktisk har en sjokkerende effekt på meg. Ikke på grunn av kannibalisme og gore, men drap av dyr, som i dette tilfelle var ekte.
Jeg kan se tusener av mennesker bli lemlestet uten å føle noe, men spesielt scenen i denne filmen hvor de slakter en kjempeskilpadde gjør meg uvel, og sitter igjen lenge etterpå.
Det er en del dyr som takker for seg her, og når man vet at scenene ble filmet flere ganger, så er det kanskje ikke så rart nettopp de bildene henger igjen når filmen er slutt. Jeg kan virkelig ikke fordra vold mot dyr, uansett om det er ekte eller ei.

Resten av filmen er så som så. Vanskelig å klage på dårlig skuespill, for de fleste var ikke skuespillere, men heller tilfeldige folk, for å gjøre det lettere å overbevise seerne om at dette er ekte. Problemet med det, er at volden i seg selv ikke er veldig overbevisende. F.eks. når stammefolket slår noen i hjel med klubber, så slår de så løst, at det ser ut som de tapper dem forsiktig på hodet til de dør. Og folk mister lemmer som om vi skulle vært laget av leire.

Cannibal Holocaust er definitivt en cheesy film i dag, i måten den er filmet, skuespillet, musikken og effektene. Men jeg kan se for meg hvilken effekt den hadde når den kom ut.
Hvis det samme hadde blitt gjort i dag, i stede for den "komedien" vi fikk i The Green Inferno, så kan det hende den i det minste hadde hevet noen øyenbryn og fremkalt kvalme.
Det er en syk film, den er bare for gammel nå, til å gjøre stort for å sjokkere seeren. Hvis man ser bort i fra dyrene that is.

Terningkast 2
The F8 of the Furious

Er man,som jeg er, glad i Fast & Furious franchisen leverer denne filmen på ALLE sylindre.
Det er så tongue-in-cheek og over-the-top at det er til å grine av, men for undertegnede er det snakk om gledestårer. Bokstavelig talt.
Gjensynet med Dom &co er hjertelig. Kjemien er tydelig og på plass. Det oser av alle involverte at de har det gøy på lerretet og det smitter.
Kristofer Hivju er god. ALLE er god. Jason Statham er fabelaktig.

Filmer som dette representerer litt av essensen ved kino glede. Den transporterer deg vekk fra hverdagens gråe tråkk og i to små timer er alt mulig. Og livet er i fritt fall.

Kanskje ikke en Oscar kandidat men så langt er det, by far, årets gøyest kino opplevelse.
The gavel corrupts
Blue brothers 1980 med mor og far , sett den en del ganger nå hvertfall 5 ganger. Fremdeles like morsomt. Men er veldig rart å se den å vite Carrie Fisher har død...

Så også en del av crocodile dundee igjen
  • 0
Black Sails S.4


Godkjent avslutning på denne piratsåpen.
Den er mer påkostet enn de tre forrige. Det synes også godt i de mange slagscenene vi får servert både til lands og til vanns.



Siterer Finalfantasyfrelst:
Elsk. Satser på en spinoff serie, liker pirater.


Da er det best du leser Robert Louis Stevenson`s Treasure Island fra 1883. Men det har du sikkert gjort. Alle gutter må det før de kan kalle seg menn.
The gavel corrupts
2001 Maniacs

Stikkordet her er cheese. Og hvis det er noe jeg setter pris på i splatter og skrekk, så er det nettopp cheese.
Her blir vi introdusert til en gjeng typiske spring break ungdommer, som fra starten av fortjener å dø.
Og dø gjør de.
Ingen drap skjer utenfor kameraet, og de har ikke spart på effekter og blod. Vi får til og med et hint av kannibalisme. Et par orginale drap, og noen gjort på nye måter.

Robert Englund har rotet seg inn i mye ræl siden Nightmare on Elm Street, men rollen hans i denne filmen er ikke den verste.
Et par andre kjente fjes her også, men ingen nevneverdige figurer.

Trekk for unødvendig mye sex-relaterte scener, men dette er også en film fra tidlig 2000, når det nesten var obligatorisk å ha med et visst antall nakenscener.
Trekk også for merkelig klipping i første del av slutten. Den oppleves hektisk og har for mye raske close-ups.

Pluss for twisten på slutten av filmen, burde tatt hintene, men så det ikke.
Også pluss for et herlig drap, hvor den som fortjener det mest, drikker etsende syre, og vi får en fjollete one-liner.

Denne filmen kom ut i en periode hvor det ikke var mye hit or miss, men nesten utelukkende miss i sjangeren. Mye eksperimentering med CGI istede for fysiske effekter. Denne klarer seg dog uten noe særlig CGI, og det settes pris på. For det den er, fungerer filmen helt greit. Det er cheesy og fjollete, jeg ble underholdt, og det er det viktigste.

Terningkast 3

Takk til SirThomas som sendte meg filmen, fordi han mente den passet i samlingen min.
Og det gjør den absolutt.
Fast & Furious 8

Jeg så den første traileren i desember, og den gjorde meg så hyped at jeg bare måtte komme meg igjennom 1-7 fortest mulig. Det gjorde jeg rundt juletider, og fikk meg en klar formening over de svakeste og beste i serien.

Som Marlboro sier, leverer Fast 8 på alle punkter. Jeg digget åpningsscenen, som viser essensen i F&F. Jeg storkoste meg i mer eller mindre alle scenene Dwayne Johnson og Jason Statham var med i. Det eneste jeg virkelig forventet av filmen, var en god grunn til å forsvare filmens premiss, altså at Dominic Toretto går imot alt det han står for.

Det er nok av actionscener å ta av, så over-the-top at jeg ikke ser hvordan noen kan bli skuffet. Som jeg diskuterte med HeXy, det skal bli gøy å se hvordan de topper Spoiler:en ubåt i Fast & Furious 9. Og kanskje de med nummer 10 går fullstendig tilbake til røttene sine med fullt fokus på street racing igjen?

8/10
Prison Break: Sesong 5 episode 1 og 2

Åhhh jeg har vært så skeptisk til denne. Jeg elsker Prison Break, men lets face it. Siste sesongen var tragisk, men jaaaa. Kjemien, spenninge, alt føles fantastisk ut.
  • 0
Me before you: en film som skulle få de fleste til å gråte helt vilt, så jeg har nektet å se den i lang tid. Men jeg klarte å se den uten å gråte noe og jeg likte den faktisk. En søt/trist historie, men fikk meg til å tenke at det er viktig å være positiv uansett. Noen flere som har sett den? Gir den 6/10.

Simon og eiketrærne: høres ut som en barnefilm, men tvert imot. Synes nesten denne var tristere enn me before you. 7/10.

Og første episode av den nye (og siste?) sesongen av SKAM var jeg veldig fornøyd med.
The Fast and Furious 8

Hadde sine øyeblikk, men jeg endte stort sett opp med å himle med øynene hvert femte minutt. Når en filmserie som kun er basert på sånne øyeblikk drar det så langt at jeg blir oppgitt, da har de dratt det litt for langt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
The fate of the furious ( 8 )

Ganske bra film, usikker om jeg liker denne mer eller mindre enn Furious 7. 7'ern er mer følsom, men 8'ern har bedre actionscener.

8.5/10
The D' is silent.
Ble ikke så mye filmer for meg i påsken, men siden familen var samlet så ble det en ny gjennomgang av de siste to episodene av fringe sesong 5 får og få med de ekstra detaljene . Vi så også istid 1-3 igjen , men for engang skyld med engelsk tale. Har også sett 2 episoder med vikings sesong 2.
  • 0
Inferno: (2016)

Nja. Dette er vel en film som kan kalles helt OK. Tom Hanks er tilbake som professor Robert Langdon i den eneste live action oppfølgeren han til dags dato har spilt i. Oppfølgeren til Da Vinci koden og Engler og Demoner klarer ikke å fange intensiteten til de forrige filmene. Langdon slår seg sammen med en lege spilt av Felicity Jones, i en glimrende skuespillerprestasjon til en film som ikke når opp dit han burde

5/10
Whiplash

7/10.
The D' is silent.
Apocalypto (2006)
Ahh. Midten av 2000 tallet, da alle trodde Mel Gibson hadde blitt gal. Etter den overdreven voldelige Passion of The Christ fokuserer Gibson denne gangen på Mayarikets fall i Apocalypto. som forteller historien om en mann som blir tatt til fange for å brukes som menneskeoffer for Mayagudene, men som kommer seg fri og må tilbake å redde familien sin. Mel Gibson spiller på overrasistiske stereotypier og vold som bare Mel Gibson klarer, men det er en utrolig underholdende film.

7/10
Vikings sesong 2. Syns den var litt bedre en sesong en, mye mer enn det har jeg ikke å si, meget brutal serie. Spendt på hvor fortsettelsen går i sesong 3 ,4 og 5.
  • 0
Neighbors 2: Sorority Rising(2016)

...Hva kan man si. Middelmådige skuespiller prestasjoner og et tamt manus derav ingen vitser er noe å skryte av. Dette er den "stereotypiske" amerikanske humoren på sitt aller laveste. Humoren baserer seg på ikke humoristiske hendelser i livet i tillegg til overdrevent skuespill.

Zac Efron er tam og blir som en ekstra kjedelig Ken med bare 3 innstillinger: Hyper, trist og sint.

Ingen minneverdige skuespiller prestasjoner. Alle er urealistiske og selv om jeg er fan av Chloë Grace Moretz, så blir det allikevel ikke nok krydder. Seth Rogen har mistet humoren sin og har dermed blitt med for å lage enda en Neighbors film med tragiske vitser og dermed ingen humor.

5/10

Se heller Mr Bean...
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Bruno (2009)

#gjensynswtf

Finner den morsom i likhet med Borat, men kanskje litt for ekkel.

Scarface (1983)

#gjensynsglede

alltid bra!

The Passion of the Christ (2004)

Beundringsverdig syn på de siste timene i Jesus sitt liv!
Så nettopp Pelikanrapporten. God film med Denzel Washingtonn og Julia Roberts. tror jeg har sett den nå to ganger.
My Life as a Zucchini
Eller som den så tragisk heter på norsk. Løvetannbarn. Her snakker vi en sveitsisk/fransk animasjonsfilm på ganske akkurat en time,s om forteller en dyp og rørende historie om barnehjemsbarn som må ta vare på hverandre. En utrolig søt og rørende film på mange nivåer.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!