Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Star Wars Despecialized Editions


  • Los
  • Los
I disse Star Wars dager har jeg oppdaget mange nye Star Wars ting, men på toppen av min liste sitter nok Star Wars Despecialized Editions.

Prosjektet er et fan-drevet prosjekt som har satt seg som mål å gjennopprette Star Wars filmene til sin orginale versjon, altså versjonene før George Lucas fant ut at å stappe klassikerene sine fullere og fullere av merkelige endringer.

De har jobbet med et bredt spekter av kilder og til og med gjenskapt malte bakgrunner for hånd for å oppnå målet med filmverdenens desidert beste serie gjennopprettet til sin gamle ære i HD.

De baserer seg på et "honor-system" som sier at man ikke skal gå til annskaffelse av disse versjonene om man ikke har kjøpt Star Wars filmene på lovlig vis utenom.

Her er en video som nærmere forklarer prosjektet:

https://youtu.be/QXifjbxZDAM

Personlig ble jeg introdusert til prosjektet gjennom JeremyJahns på YouTube. Så jeg fikk til annskaffelse av filene med en gang! Jeg har kjøpt orginal trilogien 3 ganger (ESB 4 ganger), og alltid drømt om en HD-versjon av de uendrede filmene. Så jeg var veldig glad for sjangsen.

Jeg skulle ønske jeg kunne brenne dem på disc dog, for å ha dem lett tilgjengelig for Blu-Ray spilleren, men jeg eier desverre ikke en blu-ray brenner. (Så om noen har muligheten til å assistere meg med å få dem på disc så send meg en PM )

Hva syntes andre om dette prosjektet? Noen som har hørt om det før/har sett dem?
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Hva syntes andre om dette prosjektet? Noen som har hørt om det før/har sett dem?


Jeg digger Star Wars Despecialized filmene. Eller, jeg har foreløpig bare sett A New Hope, men den er også endret mest i ettertid. Veldig kult hva de har fått til, ikke alt er perfekt, men veldig veldig bra. Episode 4 er absolutt bedre slik den originale utgaven var.

Siterer Los:
Jeg skulle ønske jeg kunne brenne dem på disc dog, for å ha dem lett tilgjengelig for Blu-Ray spilleren


Samme her, men jeg mangler også en blu-ray brenner.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Hvis du mener Star Wars filmene i sin originale versjon slik Lucas i sin tid lagde dem, så har jeg sett dem mange ganger. Det var dem jeg vokste opp med.
De original VHS filmene mine ble dessverre stjålet fra meg for 12 år siden. Noe som ergrer meg enormt.

Men det er første gang jeg hører om det prosjektet du beskriver her.
The gavel corrupts
  • 0
  • Los
  • Los
Ja, det er "kino versjonene" eller de uendrede versjonene. De er sydd sammen av Laserdisc versjoner, DVD releasen, blu-ray releasen og flere andre kilder, samt godt gammalt håndarbeid. Det er foresten kommer en ny versjon (the silver screen edition) av A New Hope

Den første versjonen jeg fikk av Star Wars var 1997 VHS boksen, altså versjonene etter første runde med endringer. Jeg hadde ESB løst før den tid men den vet jeg ikke hvor det har blitt av
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Det er helt utrolig hvor bra Star Wars i sin tid ble laget og hvor bra det så ut for å være 1977. Lucas var en visjonær uten side stykke i sin ungdom. Vi har MYE å takke den mannen for
The gavel corrupts
  • 0
  • Los
  • Los
Star Wars, 2001, Blade Runner og Alien er filmer som jeg fortsatt ikke forstår hvordan de ser så bra ut. Vi har mye å takke Lucas for, helt sant. Han var virkelig en pådriver. Jeg føler personlig at han ikke har "eldes bra", og at han ikke har den gnisten lengre, men for all del fortjener han all hyllest for det han skapte den gang.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Star Wars, 2001, Blade Runner og Alien er filmer som jeg fortsatt ikke forstår hvordan de ser så bra ut.


Fordi de ikke tok snarveier i filmingen, da datagrafikk i film på den tiden ikke var et alternativ.

Siterer Los:
Vi har mye å takke Lucas for, helt sant. Han var virkelig en pådriver. Jeg føler personlig at han ikke har "eldes bra", og at han ikke har den gnisten lengre, men for all del fortjener han all hyllest for det han skapte den gang.


Kanskje han har mistet litt av gnisten, som du snakker om, men jeg tror også det har noe med hva slags person Lucas egentlig er. Da han lagde de første 3 filmene så var de bra fordi Lucas var en visjonær. Samtidig var han aldri helt ute av kontroll. Film er vanligvis ikke noe man lager alene, man får mye innspill av folk rundt seg og filmselskapets forventninger. Dette tror jeg kan være sundt. Episode 4-6 hadde nok sett veldig forskjellig ut hvis Lucas på forhånd visste at han kunne gjøre hva han ville og bestemme så godt som alt.

Han var nok like mye en visjonær med prequel filmene, om ikke mer! Her ville han vise frem mange fantastiske verdner i galaksen langt langt borte. Men et eller annet sted gikk det helt over styr tror jeg. Fokuset på de spennende mulighetene med ny teknologi og en mer krevende historier og mer komplekse karakterer var nok for mye for stakkars Lucas. Ihvertfall når han denne gangen ville bestemme og gjøre så mye som mulig av historien alene.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • Los
  • Los
Ja, det er vel sant. Den beste kunsten kommer ut av motgang mener jeg. Så når Spielberg ikke fikk haien til å virke ble Jaws bedre, når Lucas måtte kjempe for å få de tre Star Wars filmene sammen ble de bedre, når Coppola slet seg gjennom Apocalypce Now ble den bedre osv.

Lucas hadde nok litt for stor frihet i prequelene og endte opp men noe som manglet sjelen som motgang ofte gir produktet. For mye penger og for mange ja-menn ble et svakere produkt.

Det er selfølgelig ikke alltid sånn, men det gir ofte en ekstra edge. Føler jeg
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Apocalypce Now


Der har du en godbit av en film
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!