Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Dexter-tråden


  • RDB
  • RDB
Note: Denne tråden har ingenting å gjøre med han lille jævelen som sitter hver dag i et laboratorium på soverommet sitt og lager drapsmaskiner imens han konstant blir plaget av søsteren sin.


Noen her som har sett serien "Dexter" som for øyeblikket går på Norsk TV?
Dersom ikke går du glipp av noe utrolig bra.

Dexter er en serie som gikk på den Amerikanske kanalen Showtime (som tillater ordet "fuck".. det blir sagt i denne serien), og gikk fra Oktober, 2006 til Desember, same år.
Den er skrevet av regissør James Manos, Jr, og er basert på novellen "Dark Dreaming Dexter" av Jeff Lindsay.

Serien handler om en sosiopatisk seriemorder som kun dreper personer han mener er "onde", og som politiet ikke får tak i.

Dette gjør han ikke først og fremst for å redde verden, men for å tilfredsstille sine behov. Han har et psykopatisk behov for å drepe mennesker, og er utrolig glad i blod. Når han var liten lærte faren hans ham masse regler for å få Dexter til å kontrollere seg selv, kun drepe de som han mente fortjente det og å sørge for at han ikke ble oppdaget.

Han har en søster som heter Debra. Hun er litt "bitchy", og banner og syter mye. Hun jobber i politiet, og Dexter er selv privatdetektiv. Han hjelper likevel politiet utrolig mye, og jobber for dem omtrent hele tiden. Hans spesialisme er blod. Han tar bilder av og analyserer blodsprut og alt slags lignende for å finne ut hva som skjedde på crime-scenes (hva er det norske ordet for det?).

Mesteparten av serien tar spill fra Dexter's perspektiv, og han forteller ofte om sine tanker om ting. Siden nesten alt tar syn fra en psykopat sitt perspektiv er det fyllt på med tonnevis av svart humor i hans tankegang, og dette fører til en unik humor som jeg selv mener er uerstattelig.

Serien sin sjanger er nok krim, og den blander inn masse elementer som humor og thriller. Alt dette blandes helt perfekt, og du sitter alltid igjen tilfredsstilt etter en episode. Imotsetning til mange programmer som varer i 45 minutter varer en episode av Dexter i cirka 1 time. Dette merkes, og etter min mening kommer du mye mer inn i serien når episodene varer så lenge.

Det er så vidt jeg vet ikke noen kjente skuespillere med i serien. Dette mener jeg er utrolig bra, siden det er veldig mye fokus på character-development (norske ordet for det også, please). Dette gjelder ikke bare Dexter, men mange personer fra politiet og slikt.
Alle skuespillerene gjør en utmerket jobb, og det hele følest veldig naturlig.
Men spesielt liker jeg han som spiller Dexter. Han gjør en genial jobb med å skildre en psykopat ifra "innsiden". Alle gangene Dexter forteller om seg selv eller ting han gjør er for meg høydepunktene i serien.

Serien består av 2 sesonger, hvorav sesong 2 for øyeblikket pågår i USA. Sesong 1 går for øyeblikket i Norge, og jeg tror den er noenlunde halvveis inni.
Sesong 1 består av 12 episoder, og jeg tipper at sesong 2 vil ha like mange.

Hele sesong 1 er 1 lang historie hvor alt skjer kronologisk, og alle episodene tar sted like etter hverandre. Dette gjør det hele utrolig mye mer interresant, og du blir heldigvis aldri lei av det som foregår. Men siden det er slik så kan du neppe begynne å se på serien, dersom du ikke begynner fra episode 1. Men heldigvis kan du laste ned hele sesong 1 lett på torrent (det er lovlig, ikke sant?), eller kjøpe DVD-releasen av sesong 1 (Jeg tror den kommer til Norge snart). Jeg anbefaler iallefall ikke å begynne å se den på Norsk TV ifra der den har kommet uten å ha sett de forrige episodene først.

Uansett så er dette en serie jeg anbefaler for alle som vil ha en bra serie. Det burde være utrolig lett å få første episode med masse seeds på en eller annen torrent-side, så jeg anbefaler at du laster ned første episode og ser iallefall. Jeg kan nesten garantere at du er hektet etter første episode.

Takk til mrcookiepants for å "inspirere" meg til å lage denne tråden
(I tillefelle han blir lei seg om jeg ikke nevner ham )
  • 0
God førstepost! Jeg trodde først du mente "Dexter" som gikk på Cartoon Network jeg

Har ikke sett den serien du mener. Har ikke noe å bidra med
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
  • RDB
  • RDB
Siterer Suppeelsker:
God førstepost! Jeg trodde først du mente "Dexter" som gikk på Cartoon Network jeg

La på en liten setning helst øverst på tråden i den sammenheng
Takk for skryt, forresten.

Siterer Suppeelsker:
Har ikke sett den serien du mener. Har ikke noe å bidra med

Anbefaler virkelig at du ser den. Sesong 1 er bare på 12 episoder og du er garantert trollbundet etter første episode.
  • 0
Har sett reklame for den på TV3 og den virker litt bra, men oppdaga ikke at serien gikk før de var kommet mange episoder på vei og da gadd jeg ikke. Vurderer kanskje å få den på DVD. Ble litt nysgjerrig, spesielt når jeg så at tittelrollen spilles av Michael C. Hall som jeg synes gjorde en god jobb i "Six feet under".
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Synst overteksten var så jævlig morsom jeg
Tragedie er når jeg kutter meg på fingern. Komedie er når DU ramler ned i et åpent kumlokk og dør
  • 0
  • RDB
  • RDB
Siterer DarthSeigemann:
Synst overteksten var så jævlig morsom jeg

Det om Dexter i laboratoriumet?
Skulle egentlig ikke være morsomt, men liker du det så er jo det alltids hyggelig

Siterer heljar:
Har sett reklame for den på TV3 og den virker litt bra, men oppdaga ikke at serien gikk før de var kommet mange episoder på vei og da gadd jeg ikke. Vurderer kanskje å få den på DVD. Ble litt nysgjerrig, spesielt når jeg så at tittelrollen spilles av Michael C. Hall som jeg synes gjorde en god jobb i "Six feet under".

Anbefaler virkelig at du laster ned episodene på nettet eller kjøper DVD-settet av sesong 1. Du blir neppe skuffet.
  • 0
Faen å bra førstepost, elsker denne serien! Har lagt inn et par episoder på moben, så jeg alltid kan dra den frem og se på Dexter . Til alle dere som er litt i tvil om å se på denne serien, dont be! Megabra serie som får deg til å tenke, ikke bare sånn CSI skit som tenker "for deg".
"Let's make cancer feel foolish!" Dr. Jan Itor- Scrubs
  • 0
Men satt å Ledde så jævlig lenge at de va helt SYKT!!
Tragedie er når jeg kutter meg på fingern. Komedie er når DU ramler ned i et åpent kumlokk og dør
  • 0
Da tror jeg du har feil serie, ikke at den ikke er morsom(opps, dobbel negativ) men det er ikke en serie du ler lenge av.
Uansett: Denne tråden kan ikke dø! Noen andre post!
"Let's make cancer feel foolish!" Dr. Jan Itor- Scrubs
  • 0
  • RDB
  • RDB
Jeg tror han snakker om de greiene i førsteposten.

Som sagt hyggelig at du blir underholdt, men det skulle egentlig ikke være morsomt.

(Jeg tror dette kan kalles usynlig bumping)
  • 0
Vel etter å lese teksten så var det en film/serie jeg garantert vil se
Tragedie er når jeg kutter meg på fingern. Komedie er når DU ramler ned i et åpent kumlokk og dør
  • 0
Noen som vet når Sesong 2 begynner på Viasat 4 igjen?
  • 0
  • yama
  • yama
veldig bra første post RDB...

Jeg syns serien er glimrende... Den har en spennende og interesant historie, spennende handling, bra skuespillere... Vet ikke mer om hva jeg skal si om serien, egentlig... har heller ikke noe negativt og komme med, hvertfall ikke om sesong1 og har ikke sett sesong2, håper bare de ikke roter det til...

Men jeg har desverre gått glipp av ett par episoder og har derfor ikke fått med meg hele histroien... Så nå må jeg bare vente på at den blir sendt i reprise... Svenskene er flinke til og gjøre dette før sesong to begynner av en populær serie, gjorde det blant annet med Prison Break. Så jeg kan bare håpe... Så vær vennlig og ikke skriv noen "spoilere" uten advarsel...
"My name is Linus Torvalds and I am your god" -- Linus Torvalds
  • 0
Fantastisk serie. Vil forøvrig påpeke at boka heter "Darkly Dreaming Dexter"
. Og det er en roman ikke en novelle Snart ferdig med første boka nå, og har de do andre liggende klare til videre lesing. Har sett alt av serien som har kommet ut, og har bestilt sesong 1 på dvd fra Amazon.

Skal skrive særemne om serien og bøkene
I'm ThreepWood, a mighty moderator!
  • 0
  • RDB
  • RDB
Ble nettopp ferdig med sesong 2 av Dexter. Vet ikke helt hva jeg syntes om slutten. Jeg syntes iallefall at slutten av første sesong var mye mer tilfredsstillende. Men sesong 2 var utrolig bra, den òg.

Siterer The InsaNe:
Noen som vet når Sesong 2 begynner på Viasat 4 igjen?

Har desverre ikke peiling. Men på www.tv.com står det nok et sted.

yama: Takk for ros. Og jeg skal ikke avsløre noe.

Siterer ThreepWood:
Fantastisk serie. Vil forøvrig påpeke at boka heter "Darkly Dreaming Dexter"

Det visste jeg egentlig. Klarte bare å glemme(?) å skrive "y"en

Siterer ThreepWood:
. Og det er en roman ikke en novelle

Skrev feil

Har ikke lest boken. Men er det noe spesielt der som ikke er med i serien? Vurderer litt å lese den.

Og jeg bestillte forresten nettopp sesong 1 fra internett.
  • 0
Den eneste serien de siste årene sammen med første sesong av prison break jeg har orket å følge med på. Synes innfallsvinkelen på historien var spennende og såklart utførelsen også. Enda man ofte kan se "plot-twistene" på litt vel god avstand.
This is great banter, it really is.
  • 0
SPOILER AHEAD.
Ja. Det er faktisk en hel del som er forskjell.
I boka så dør LaGuerta, og Icetruck-killer kommer seg unna. Deborah finner ut at Dexter er seriemorder. Er flere ting som er forskjellige også, men storyen følger ca. samme løp
I'm ThreepWood, a mighty moderator!
  • 0
*Leser ikke spoileren over*

Jeg har sett én episode av Dexter nå, og jeg synes det er veldig gøy
Ser ut som en bra serie!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
  • Missing Avatar
  • HHH
Navnet på denne tråden er genialt
Og serien også.
Hå och hej med Farbror Frej!
  • 0
  • yama
  • yama
Siterer ThreepWood:
SPOILER AHEAD.
Icetruck-killer kommer seg unna.


Hadde det skjedd i serien ville vell moralens USA fått masse infarkt og funnet en absurd grunn for og saksøke Showtime og seriens skaper
"My name is Linus Torvalds and I am your god" -- Linus Torvalds
  • 0
Karakterutbygning! *referer til førstepost*
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Jeg har sett Dexter sesong 1 og 2 nå, og synes det er en kjempefet serie. Er virkelig glad jeg begynte å se den! Det er godt skuespill og det er hele tiden veldig spennende og interessant!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Virker som en genial serie. Jeg tror jammen at jeg må ta meg en titt på den

P.S: Kjempebra førstepost!
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
  • RDB
  • RDB
Hmm? Noen som faktisk har vært på min Dexter-tråd?

Siterer ThreepWood:
Ja. Det er faktisk en hel del som er forskjell.
I boka så dør LaGuerta, og Icetruck-killer kommer seg unna. Deborah finner ut at Dexter er seriemorder. Er flere ting som er forskjellige også, men storyen følger ca. samme løp

Oj. Høres ganske tøft ut, da. Synd de endret det. Men som yama sier hadde neppe det slått ann hos seerne, selv om Showtime & HBO slipper unna med veldig mye.

Siterer Daniel Guanio:
Karakterutbygning! *referer til førstepost*

Hadde hakket dårligere ordforråd når jeg laget førsteposten.
Tusen takk for svar.

Siterer Suppeelsker:
Jeg har sett Dexter sesong 1 og 2 nå, og synes det er en kjempefet serie. Er virkelig glad jeg begynte å se den! Det er godt skuespill og det er hele tiden veldig spennende og interessant!

Jeg er enig. Men jeg syntes ikke at sesong 2 var like bra som sesong 1. Følte spesielt at hele, siste episode var veldig antiklimatisk. Og jeg likte ikke hun dama som ble introdusert. Men sesongen var definitivt ikke dårlig, og jeg gleder meg veldig mye til tredje sesong (som er under produksjon for øyeblikket).

Siterer Matscoolio:
Virker som en genial serie. Jeg tror jammen at jeg må ta meg en titt på den

Jeg anbefaler du gjør det, jeg. En av de bedre seriene som har gått på TV i dette årtusen.

Siterer Matscoolio:
P.S: Kjempebra førstepost!

Fra ett retrospektiv syntes jeg faktisk at førsteposten er ganske "tom". Men takk likevel.
  • 0
Er det noen som vet når 3. sesong kommer på TV eller er mulig å få tak i på DVD? Jeg har sett både 1. og 2. sesong, og er helt hekta!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!