Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som dere for lengst har fått med dere, så er vi "The Gaming Family" og alle sammen spiller uansett alder (foruten Malin som såvidt har holdt et godt grep rundt Wii-kontrolleren). Det spilles mye og i sommerferien har vi ikke brydd oss særlig om regler, for det er jo tross alt ferie for ungene. Selvsagt når det er fint vær ute, så blir det mindre spilling, men når kvelden kommer og vi skal slappe av litt før det blir leggetid, så spilles det en god del til alles glede.

Emil ble tre år den 9. juni. Han begynner å ligne meg når det gjelder spilling som barn og er blitt totalt hekta. Han spiller mest på Wii (Mario Kart som han slår på helt alene uten at jeg trenger å hjelpe han) og DS (småspillene til Super Mario 64). For noen minutter siden kom han stablende med DS-en i hånda og sa at den ikke fungerte lengre og at batteriet var tomt. Han visste at jeg her på kontoret lader de håndholdte spilledippeduttene og nå ligger DS-en til ladning.

Han er blitt farlig flink til å klare seg med spillkonsollene. Til og med PC-en takler han veldig fint og spiller Moorfrog som om han ikke har gjort noe annet. Jeg er veldig imponert over hvor fort barna lærer seg elektroniske dippedutter og føler på meg at jeg om ikke lenge vil få kamp til døren i spill (noe jeg allerede har fått av Markus på syv år som slår meg i Super Smash Bros Brawl).

Ellers er jeg veldig glad for å kunne bevise at spilling ikke er usunt og hjelper mine barn til å tenke rasjonelt/enkelt i pressede situasjoner, får bedre reaksjon og at de blir flinkere i blant annet språk. Det er moro å se hvor fort de lærer seg å takle vanskelig spill for deres alder og at de uansett spill klarer å forstå hva som skal gjøres. Jeg er stolt over å være en pappa som kan bidra med denne opplæringen som mange foreldre synes er ufornuftig.

Det er sunt å spille og da selvsagt i begrensede former, selv om det har flytt litt utover i sommer...

Hilsen en pappa som liker at barna mine spiller!

Nedenfor kan dere se Emil på tre år spiller Mario Kart og Super Mario 64!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg er 100% overbevist om at å gi et barn en DS er ufattlig god læring. Du lærer jo og løse problemsituasjoner på kort tid.

I sommer var jeg på ferie med en 5åring som hadde Mario på DSen, han var utrloig flink og som sagt er jeg overbevist om at dette er godt.

God blogg Bernt.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Bra blogg! Jeg er helt enig med deg, barn lærer en hel del av å spille.

Hva er det forresten Wii'en din står på? Den maskinen med to blå lys på vær side.
  • 0
Spill er lærerike.
Ser ut som om du har en sikker nintendo fan i familien der bernt^^ Godt høre at det finnes foreldre som liker at barna spiller! God blogg
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
AleksanderN: Jepp, barna lærer mye av å spille og det er synd at mange foreldre ikke skjønner dette. Takk for kommentar

Maggot: Godt at jeg ikke er alene om dette korstoget mot foreldrene og håper når dere får barn skjønner viktigheten med å spille på lik linje med å leke med andre Wii-en står på en ladestasjon

zatzinki: Jepp, spill er veldig lærerike og alle barn bør få lov til å spille uansett alder
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Pappa mener at spill er ikke bra for meg i det hele tatt. At jeg ikke lærer noe av det (Lærte engelsk på ung alder takket være spill) og at man er lite sosial. Men det er en ting han sier som er sant, Jeg tjener ikke penger på å spille Lærer jo også å takle press og finne logiske løsninger på problemer.

Skulle bare ønske pappa hadde skjønt at spill er bra for meg og at jeg ikke kommer til å trenge briller siden jeg passer på avstanden til tv-en.

Veldig god blogg Bernt Du skriver ennå med en mesterlig stil
Du blir ikke noe penere av å være deg selv...
  • 0
Spilte selv fra jeg var veldig liten, har ikke spilt så mye i sommer da, har hatt problemer med gears of war. Har klart halo combat envolved og far cry, og spilt litt supreme commander da.

Har ikke kjøpt så mange spill i sommer (kjøper ingen for jeg vurderer 360).

Men man må ikke spille altfor mye da
  • 0
tcheh: Det er jo for såvidt sant at man ikke får jobb av å spille og det sa mine foreldre til meg også, men se i dag, jeg jobber jo med spill Det finnes mange jobber som har med spill å gjøre og man trenger ikke å gi opp kjærligheten til spill selv om kanskje ikke vil jobbe med det heller. Like sosialt som å møte venner på byen eller på fotballbanen er ikke spilling, men i dag snakker vi med hverandre over teamspeak, ventrilo samt andre programmer og det gjør spilling mer sosialt enn for noen år tilbake. Men la pappaen din ha den troen, for du vet jo best selv og mine råd er som sagt spille, spille, spille og spille. For det er sunt på mange vis

Zyrocz: Man finner selv sin middelvei når det gjelder spilling og selvsagt skal man ikke unngå å treffe vennene sine fordi man heller vil spille. Det er noe mine barn har lært seg
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Bra blogg med veldig mange gode argumenter for å spille Minner meg litt om lillebroren til kjæresten min. Han er sju år, og hver gang han ser meg, så sier han: "Kan jeg få lov til å låne Super Mario 64 til DS, Vææær såå sniiill?"

Forresten: Jeg har også det Assassin's Creed-skinnet til min 360
  • 0
Konge blogg!

Elsker at småtasser spiller. Lillesøsteren min på tre år er med meg å spille split-screen online på Halo 3. Hun liker å spille infection med gutta.

Runda MGS alene som fireåring, så jeg begynte veldig tidlig jeg og.
For fucksake, that's unacceptable.
  • 0
"..(noe jeg allerede har fått av Markus på syv år som slår meg i Super Smash Bros Brawl)."

Tror bare det er du som er skiekklig dårlig. Hold deg til sniperen Bernti
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Hehe - blir nok nødt til deg ja Men må nå bite litt i fra meg slik at barna ikke får fullstendig overtaket
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Lillesøstra mi på 7 spiller av og til litt Warioware Touched, og hun slår kameratene mine langt ned i støvlene

God blogg
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Søtt at småtassene spiller og lærer av det. Men av og til kan det bli for mye når lillesøsteren min (den gang 7 år) spørte meg heeele tiden "kan vi spille halo? pliiiiis!?"

(hun har spilt alle halo spillene)

Men som sagt så er det bra med spilling, har lært meg mye. For mange år siden lærte jeg utrolig mye om fotball gjennom CM og FM. Precious.
"To all of those who like parmesan cheese. WHAT THE HELL IS WRONG WITH YOU!? CAN'T YOU SMELL IT!?" ~The Umbilical Brothers~
  • 0
Hehe. Man lærer veldig mye ja merfan. Vet dette ikke er min blogg, men må kommentere utsangnet ditt.

Jeg har (Som noen få, heldig vet) spilt endel Fifa og Pro Cycling Manager, disse spillene har skaffet meg mye kunnskap om disse sportene. Jeg koser meg faktisk mer med sportene når jeg har full kontroll over alle som er med i sportene.

Nok en gang, God blogg.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Gå ut og kast ball med han så får du se om reaksjonen er så veldig god. Du tenker ikke mye mer rasjonelt. Så gode argumenter er det ikke. Samme som og si at og ta doping er sunt for det at du blir bedre og er mer utholdende innen idrett f.eks.

Men spilling kan være sunt. Men argumentene du sier Bernt hjelper oss overhodet ikke når vi sier de du har sagt til foreldrene våre. Siden det er jo de som bestemmer ikke du
  • 0
Det er en fryd å lese bloggene dine, Bernt!

Jeg har også kost meg veldig med min Nintendo DS. Fikk faktisk faren min til å bli litt hekta på minispillene i Super Mario 64 DS. Og han er imot alt av spill! Du bør absolutt investere i Phantom Hourglass, hvis du har litt ledig tid til overs...
Du-tuuuu-du-turu-tuuuuuu-Du-tuuuu-du-turu-tuuuuuu-durututuuuuu
...(Melodien i Phantom Hourglass. Har gått rundt og nynnet på den i sommer Den klistrer seg utrolig godt på tunga!)

Like før sommerferien startet hadde jeg greid meg lenge uten å kjøpe et nytt spill. Faktisk flere måneder! Og det var ingen spill jeg bare måtte ha, så jeg satte meg som mål å ikke kjøpe nye spill før til jul. Gjett hvor lenge det varte! Et par uker seinere kom trasket jeg ut fra Elkjøp med SEGA Rally i handa, og to uker etter det ruslet jeg ut av samme butikk, men denne gangen bar jeg på Mass Effect. Vel... jeg var jo ikke veldig stolt over min kjære stakkarslige motstandskraft.
Og det ble faktisk enda verre. For to uker siden investerte jeg i en Wii, noe som ikke akkurat har kortet ned min spill-ønskeliste.
If you're going through hell, keep going!
  • 0
Hva er det for en ladestasjon til Wii? Vis det hva gjør den?

Jeg lærte meg engelsk veldig ung pga spill. Skolen min hjalp meg aldri og jeg fikk aldri den engelsken jeg skulle ha i ekstra timer. Så spilte mye og lærte meg grammatikk og diverse andre ting. Tenkte på flere måter er genialt og man blir mindre sur når man ikke får til ting via spill.

Spill er bra og sosialt vis du spiller MMO eller andre online spill. Det er mye lan og som er sosialt forstår ikke hvorfor folk klager. Du kan til og med tjene penger på å spille. Bli en tester eller noe annet for et firma eller starte å lage et spill..

Ellers en fin blogg
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Det er synd at ikke alle foreldrene forstår viktigheten med å spille. Men som jeg igjen sier, så bør det skje i begrenset omfang og ikke på timesvis. For det får ikke barna mine heller sitte.

Den generasjonen som vokser opp nå tror jeg kommer til å ha en mye enklere forhold til spill selv når de blir foreldre. Bare tenk på deg selv når du en dag blir pappa (mamma), da vet du som en aktiv spiller selv at dette var sunt for deg og med deg til det bli enklere for deg å gi dine barn lov til å spille. Det er slik jeg ser det som har vært gamer siden jeg var syv-åtte år gammel

Jeg tror nok at spillingen bare vil forsterke seg blant befolkningen og det er ikke for ingenting at Giske sa at spilling var kultur. Det er jo på grunn av så mange som spiller i dag

Ladestasjonen lader batteriene til Wii-moten og jeg sparer penger til spill
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Å du skulle bare vite hvor mange (meg inkludert) som misunner situasjonen deres Det er dessverre altfor mange foreldre som mener at spill er usunt og enten klager på at barna spiller dem, prøver å holde dem unna, eller overlater barna til å spille dem alene Disse foreldrene har som regel vokst opp i en tid uten videospill, så i sånn måte er det ikke overraskende, men frustrerende iblant.

Nei, jeg er helt enig at å introdusere barn for spill i tidlig alder er en god ting, og jeg kommer helt klart til å gjøre det samme med mine barn en gang i fremtiden

Flott blogg om et fint tema, og veldig fine bilder Det er en stund siden jeg har sett så små barn spille, jeg fikk ikke min første konsoll før jeg var syv år, jeg Men dødskult er det
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Jeg tror de ungene dine setter nye standarder for intelligenstester og blir banebrytende i samfunnet en dag.

De er farlig smarte allerede, snart står du der og klør deg i hodet mens Emil (f.eks) latterliggjør Einsteins sannsynlighetsteori og bringer teknologien forbi Nanofysikk!

bare vent...
Dies irae kyrie, libera me domine. Dies irae kyre, requiem da domine. Dies irae kyrie, sanctus, sanctus excultate.
  • 0
Skulle ønske jeg hadde foreldre som faktisk LIKTE at jeg spilte!
It's never to late to die!
  • 0
Jeg håper familien min også kan bli en "gaming family" som Bernt Erik sin .

Samboeren min har en bror på ti og en søster på åtte, de synes det er stas å besøke oss for der får de spille så mye de vil! Jeg synes det er vanskelig å være "streng mamma" og si at de ikke kan få spille CoD 4 og Soul Calibur med lillesøsteren i rommet, men vi har alle slags spill og koser oss med Marioparty, Mariokart og Boom Blox på Wii, eller guitar hero og kanskje litt dansematte. Vi har også flere tv'er så de kan pusle litt for seg selv.

Ungene er også veldig flink på data, jeg husker da åtteåringen skulle vise meg hvordan man lastet ned en high school musical wallpaper og hvordan man valgte den som skrivebordsbakgrunn. Dette vet jeg selvsagt hvordan man gjør, men lot henne vise meg det likevel . Jeg ser det gir barna stor mestringsfølelse å klare sånne ting selv, det er positivt!

Fin blogg og fine bilder!
ACHIEVEMENT UNLOCKED - Left the house
  • 0
Sånn!
Sånn skal min familie være når jeg blir stor!
Alle spiller og spiser kake... En drømmeverden!
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
  • Play
  • Play
skulle ønske foreldrene mine var mer som deg. Jeg er 15 år og de mener eg vil bli helt gal i hodet om eg spiller 16 års spill og nesten hver gang eg kommer hjem fra venner, så spør de: "hva har dere gjordt på, spilt hele tiden? Du vet at det er dårlig for deg!" bare at de ser på en nettside at kanskje 1 som tok en pistol fra faren sin og skjøt folk på skolen, skyldtes at han hadde spilt Counter-Strike . Og det skal selvfølgelig gå ut over alle oss andre gamere som ikke gjør en dritt. Eg er lei av at foreldrene mine ikke forstår noe av spill, ennå eg prøver å forklare dem
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!