Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Før i tiden var det mannfolkene som hersket i huset. De kunne befale kvinnene nesten til hva som helst og de utførte handlingen. Det var alltid mannen som bestemte i hjemmet og var det noe som skjedde var det alltid mannen som hadde det siste ordet. Kvinnens mål var å tilfredstille mannen slik at han hadde det så godt som mulig. Kom mannen hjem fra jobben, skulle kvinnen sørge for at maten var på bordet og gjort klart til måltidet. Etter måltidet var det tid for en rykende fersk avis, mens godstolen var børstet av, putene floffet opp og krakken i perfekt avstand til føttene. Så var det bare for mannen å vifte med hånden og kvinnen kom løpende med kaffen og sigaren.

Det var andre boller før i tiden og mannen hadde sin dominans mens kvinnene alltid skulle tilbringe tiden enten på kjøkkenet, i sofaen sittende å sy eller i hagen og rydde bort ugress fra en overfylt grønnsakshage.

I dag er det på langt nær slik og vi mannfolka har blitt tøffelhelter. Skal selv innrømme at jeg er det og jeg utfører like mye huslige oppgaver som utendørs "mannfolkarbeid". Men om vi gjør slike oppgaver - er vi likevel tøffelhelter. Vil vi tilbake til den tiden da mennene hadde størst makt i hjemmet eller trives vi med det vi har i dag? Faktisk vet jeg om familier den dag i dag som har det tilnærmet likt man hadde det før i tiden, hvor kvinnen tilbringte mesteparten av tiden på kjøkkenet samt gjorde så og si alle huslige oppgaver. Jeg fnøser når jeg hører om slikt, men gjør det meg om til en tøffelhelt? Kanskje, men jeg for min del trives i den verden jeg lever i og det å ta et tak med huslige oppgaver gjør meg ingenting - jeg er oppvokst med det. Faktisk fører det til at vi sammen kan gjøre noe når disse tingene er unnagjort og det gjør at vi begge får tid til hverandre. Får jeg spørsmål om å vaske gulvene, så gjør jeg det. Blir jeg spurt om å pusse støv, vaske og henge opp klær, så gjør jeg det - det er blitt en del av min livsstil.

Jeg ønsker meg så men ikke til "gamledager" hvor kvinnen tilbrakte mesteparten av sitt liv på kjøkkenet. Nei, nå vil jeg at madammen skal like gjerne være med sammen om mine aktiviteter om det er spilling, data eller hva det måtte være. Jeg er glad i slik livet mitt er og som familiefar er det en fryd å vite at vi alle sammen stiller opp om hverandre.

Hva med deg - er du en tøffelhelt og vil du bli det? Har du vokst opp i et hjem hvor arbeidsoppgavene har vært delt eller har både far og mor bidratt sammen med huslige ting og tang?

Jeg er tøffelhelt og er ikke redd for å si det - er du?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
jeg er også en tøffelhelt, og jeg nyter det
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Bare dropp hele tøffeldebatten. Kvinner har, har alltid hatt og vil alltid ha kontroll over oss menn.
Gud er død. Faen også.
  • 0
Ikke i midtøsten...Der tror jeg du skal lete lenge etter tøffelhelter.
Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
  • 0
Vi har litt forskjellig syn på dette med tøffelhelter. "Min tøffelhelt" er den som blir herset med av kvinnen, nesten som stakkars Richard i Høy på pæra. Han som aldri får siste ordet, uansett hva det gjelder.

Så nei, jeg vil ikke bli en tøffelhelt.
Never rub another mans rhubarb
  • 0
Vi har det nok ganske så likt hjemme hos oss. Men når det skal legges fliser eller mures noe, så er det alltid pappa som gjør det, mens mamma planter hekk og steller blomster.
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
JEG ER EN TØFFELHELT!


etter Bernt Eriks definisjon. Det skader ikke å ta tak i husarbeid av alle former. Dagens menn skal også gå "den ekstra" mil for medammene, og sørge for at damene har det godt. Da er vi vel tøffelhelter hele gjengen?
Mvh - bear!
  • 0
Jeg er tøffelhelt, men bare fordi jeg vet at det ikke blir noe på meg hvis jeg lar være. Madammen vet hvordan hun skal ordne seg...
Spilldiskusjon, ikke bullcrap.
  • 0
Er nok en tøffelhelt der ja..jeg støvsuger og vasker opp,mens fruen vasker klær og rydder..det er avtalen vi har! Syns det er greit sånn at begge to gjør noe hjemme..
i`ll google your ass
  • 0
@ St. Nick: Har du vært i midtøsten? Ikke baser slike utsagn på det du ser på TV eller leser i VG. Det kan nok være slik at menn statistisk sett står i en mer dominerende rolle, men de er ikke så fundamentalt forskjellige fra oss.
"To all of those who like parmesan cheese. WHAT THE HELL IS WRONG WITH YOU!? CAN'T YOU SMELL IT!?" ~The Umbilical Brothers~
  • 0
Jeg liker å dele ansvaret hjemme, men noen ganger er det koselig å overraske gutten med rent hus og middag på bordet
  • 0
hjemme oss meg er det ganske likestilt
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg og min kjære deler på arbeidet ganske bra. Jeg liker ikke å lage mat, derfor gjør han det og vasker opp, imens jeg vasker klær og rydder. Støvsuging, vasking og badet deler vi på. Det kommer litt an på hvem som jobber/har fri også.

Etterpå kan vi gjøre alle mulige morsomme ting som spille guitar hero eller se på anime .
ACHIEVEMENT UNLOCKED - Left the house
  • 0
  • Eyvo
  • Eyvo
Jeg gjør veldig mye i heimen. Annen hver uke må jeg vaske badet. Jeg henger også opp klær, støvsuger og rydder ut av oppvaskmaskina. Jeg trives med denne tilværelsen, siden jeg vet det er rettferdig. Jeg er nok en tøffehelt
...
  • 0
Syns det er rett at folk deler på oppgavene, uansett hva det er. Og fortsetter man å kalle vindusvask for damearbeid og muring for mannfolkarbeid, blir man jo aldri kvitt fordommene.. Jeg vil nå ikke kalle noen en tøffelhelt fordi han vasker gulvet...jeg vil kalle han oppmerksom på støvet.

Forresten, jeg er så lat for tia, så jeg ville vel kanskje ha sagt: -Flotters, kom å vask mine gulv også, jeg gidder ikke idag.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Siterer skeptisk-heksa:
Syns det er rett at folk deler på oppgavene, uansett hva det er. Og fortsetter man å kalle vindusvask for damearbeid og muring for mannfolkarbeid, blir man jo aldri kvitt fordommene.


Enig, derfor nekter jeg å gjøre noen av delene.

Men jeg synes ikke det å dele på arbeidsoppgaver gjør noen til en tøffelhelt. En tøffelhelt forbinder jeg heller med en svak person som lar seg overkjøre på alle områder av kona.
  • 0
Er nok ikke tøffelhelt jeg, vi gjør forskjellige ting i huset, men jeg sier sjeldent nei dersom hun vil jeg skal gjøre noe. Dette er ikke fordi jeg er svak som person, men fordi jeg blir glad ved å gjøre henne glad. Tror de "ekte" tøffelheltene er noe av det samme.
Make love, not babies.
  • 0
'Putene floffet opp' haha morsomt ord;D
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!