Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siterer tarkan:
- Vi understreker at beboerne på Gazastripen ikke er målet for operasjonen. De som bruker sivile, eldre, kvinner og barn som «menneskelige skjold», holdes ansvarlige for enhver skade på sivilbefolkningen, skriver hæren.
Med andre ord fraskriver Israel seg ethvert ansvar, noe som er helt galt. Det er de som slipper bombene og de må ta ansvaret for at disse treffer sivile mål. Hamas militære fløy har stor del av ansvaret for at den sivile palestinske befolkningen lider, men Israel kan ikke fraskrive seg sin del av ansvaret på den måten.
Siterer GrimgoreSup:
Israel har prøvd å skape fred, flere ganger!
Det er noe som heter å gi med den ene hånden og ta med den andre. Hva de gjorde for ti, tyve år siden er urelevant i denne sammenhengen, de må prøve å skape fred med den nåværende myndighet i Gaza og de må ha forsøk på fred som førstepriorietet. Om du forhandler om fred, men samtidig terroriserer sivilbefolkningen og/eller kaller forhandlingsmotparten for terrorister og på andre måter gjør alt for senere å kunne legitimere en anullering av avtalen ved å si at den ikke er gyldig da de ikke forhandler med terrorister etc. så må du forvente at motparten ikke finner seg i dette uten videre.

Siterer GrimgoreSup:
Problemet er at Hamas har som instilling at Israel skal ødelegges fullstendig. Det er så å si umulig å forhandle med en part med en slik instilling.
Den makthavende delen av Hamas politiske fløy har forsøkt å fjerne dette fra Hamas program. De har dessuten forhandlet med Israel og dermed annerkjent dem som en reel part i konflikten. Dette er et stort fremskritt og man kan ikke forvente at hatet skal snu i en håndvending. Israel burde ha gitt Hamas sjansen og tiden til å få annerkjennelsen til å få fotfeste i organisasjonen Hamas.

Siterer GrimgoreSup:
Viste du for eksempel at Israel ikke står på Palestinske kart?
Ja. Og Israel har ikke akkurat latt dem få muligheten til å tjene seg inn ressurser til å trykke nye kart.

Siterer GrimgoreSup:
At Palestinske mødre kan frivillig la barna sine sprenge seg selv i fillebiter for å ta sivile liv er for meg et mysterium.
At noen Palestinske mødre...

Det bor 1,3 millioner mennesker tettpakket i Gaza. Langt fra noe flertall av disse har lidd så mye, eller er så fanatiske at de gjør dette.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Har ikke lest alle kommentarene, så vet ikke om noen har sagt dette.

Hamas skjøt først raketter mot Israel, de visste Israel ville slå tilbake. Grunnen til at de derfor angrep var å få sympati fra resten av verden. Hamas hater Israel og det er viktig å få støtte fra resten av verden hvis Israel skal bli ødelagt.

Og siden Hamas bryter reglene for krig ved å ikke ha uniformer og ofte gjemme sine våpen i moskéer og sivile hjem, er det veldig vanskelig for Israel å unngå å angripe nettopp disse bygningene.
  • 0
Noen som husker da PLO var det sorte fåret, og Israel brukte Hamas for å ta knekken på PLO?
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Hamas er de feigeste og usleste i denne koflikten.
Israel har sagt ifra om at de bomber hva enn som er i veien og gir de sivile en mulighet til å komme seg vekk først, og hvis de sivile ikke flykter er det dems problem. Hamas vet godt at israel bomber alle rakketstasjonene deres hvor enn de er, og hva gjør Hamas? jo, de lager rakketstasjoner og lagere på skoler og offentlige byggninger, stappet med sivile. Hvis ikke det er en krigsforbrytelse vet ikke jeg. grunnen til at alle sivile dør av israelske bomber er de tilbakestående hamas folka.
Jævelhøns
  • 0
Man kan ikke legge all skyld over på Hamas. Det er tross alt Israel som slipper bombene. Selvsagt er det feigt av Hamas militante fløy, men Israel har også et ansvar.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det er tross alt Hamas som har skutt minst 5000 raketter og granater mot Israel under våpenhvilen. Som sagt ville de nok at Israel skulle angripe de...
  • 0
Dette er ikke snakk om en liten konflikt som nettopp har blusset opp og Israel tenner alle lunter. Dette er et resultat av 50 år med krig og konflikt. Om Hamas, som er nødvendige å ta for å få en slutt på dette, og de gjemmer seg iblant sivilbefolkningen er det vel strengt tatt dem du burde legge skylden på av disse to landene. Og at de sivile da ikke rømmer.
Sånn seriøst, de er vel ikke stokk dumme? Dette er sånn terrorister handler, og tydeligvis er mange av befolkningen med på det. Bare se på videoen jeg tidligere la ut. Her oppfordres det å dø for landet, og dette lærer man fra man er et lite barn. Og ikke for å dømme folk etter klesstil eller noe sånt, men jeg kan seriøst ikke se forskjell på en Hamas tillgjenger og en terrorist.

Og til og med lederen og nestledere i Hamas har aldri sagt hva slags forhold de har til Israel. Dette sa de etter at "Fangedokumentet" hadde blitt underskrevet. Så ser ikke ut som om det bare er den millitante fløy som har skylda.
Akkuratt som du sier Israel ikke må legge av seg ansvaret for det de gjør kan Hamas da ikke legge fra seg ansvaret for hva tillgjengerene deres gjør. For meg virker rakkettutskytningen for meg ganske planlagt og gjennomført. Og det er ganske stort. Så om ikke lederen Khaled Mashaal klarer å stoppe det tyder mye på at han er med på det han og.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Desperate mennesker bruker desperate midler, det er derfor Hamas tyr til midler som å sette sivile i fare. Det var den palestinske befolkningen selv som valgte Hamas til sine ledere i 2006, selv om Hamas har lenge vært kjent for selvmordsbombinger, særlig mot travle sivile områder. Det sier seg selv at et folk som ønsker slike ledere ikke har det bra! Men nå gjør Hamas mer enn å gjøre Palestinere til martyrer, de skal også drive mye på med veldedighetsarbeid/bedre levevilkårene for de fattige innen Palestina.

Det var Vesten (Storbritannia lovet jødene Israel før andre verdenskrig, og FN gav dem det etterpå) som satte dette i verk, ærligtalt. Hva kan man forvente når man plasserer en helt annen folkegruppe midt oppi alle araberlandene? Og jødene vil såklart ikke ta til takke med å bo noe annet sted, fordi Israel er i følge jødedommen rettmessig deres land. Israel har dessuten siden 1948 utvidet grensene sine langt utover det de opprinnelig ble "tildelt". Dette har skjedd som resultat av kriger de har vunnet mot Palestina og andre arabiske land som støttet dem med militær makt.
Og denne berømte muren Israel driver å bygger sender jo en del antydninger om at de ikke er så interessert i å gi mer av landet tilbake til Palestinerne.. Flere hevder at denne muren også hindrer Palestinerne i å nå ressurser som vannkilder og fruktrær (som en del lever av å dyrke, for å selge frukten videre osv). Mens Israelerne føler at muren skal beskytte dem mot angrepene fra Hamas, siden de sikter ofte mot sivile. Man vet aldri hva slike desperate mennesker vil finne på, og derfor er det såklart forståelig at de ønsker å beskytte seg. Men samtidig, hvilke intensjoner de sterkest har er jo vanskelig å si..

Befolkningen i begge landene er lei, slitne, de kjenner ikke noen annen virkelighet enn at deres to land stadig er i konflikt med hverandre. Jeg fikk muligheten til å skrive en innlevering om denne konflikten i forbindelse med historiefaget, og det var ganske greit å få lese mer og lære om denne saken som igjen og igjen blir omdiskutert i media. Det stod et sted at selve befolkningen i begge landet aller mest ønsker fred, selvsagt. Og at de tror på at en ordning hvor Palestina og Israel får eksistere side ved side er den beste løsningen. Men slik det ligger an i dag, går det bare ikke. Jeg mener, se på kartet!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Is-map-no.P
NG


Den lyse delen er Israel, mens Gaza-området og det mellomstore området midt-øst liksom skal være hvor Palestinerne skal være. Tenk om Norge hadde hatt en liten flekk av land midt på grensen mellom Sverige og Finland, eller noe slikt? Nå er vi jo mer like våre Skandinaviske naboer religiøst/kulturmessig sett. Men allikevel, er sikker på de fleste av dere syns noe slikt ville vært en dårlig ordning.
  • 0
Siterer Gokburt:
Det er tross alt Hamas som har skutt minst 5000 raketter og granater mot Israel under våpenhvilen. Som sagt ville de nok at Israel skulle angripe de...
Og Israel har også provosert fordi også myndighetene der ønsket en konflikt. Dermed er de like ille.
Om du sulter ihjel sivile eller sprenger dem med raketter gjør ikke så stor forskjell.

Siterer tarkan:
Om Hamas, som er nødvendige å ta for å få en slutt på dette,
Viktige deler av Hamas har sagt seg villige til forhandlinger, det er kanskje det beste Israel kan håpe på... Også sløser de det bort på denne måten. Isolert sett var et angrep riktig som et svar på Hamas raketter den siste tiden, men ser man det litt mer i perspektiv, så har Israel mye av skylden fordi de har framprovosert mange av disse angrepene på egenhånd.

Siterer tarkan:
og de gjemmer seg iblant sivilbefolkningen er det vel strengt tatt dem du burde legge skylden på av disse to landene.
De har iallefall like mye skyld som Israel. Men ingen her snakker om at det israelske Kadima partiet burde utryddes...

Siterer tarkan:
Og at de sivile da ikke rømmer.
Sånn serr, de er vel ikke stokk dumme?
Som sagt tidligere. Hvor skal de rømme? Det er en svær f*ckings mur rundt Gaza. Prøver de å krysse den blir de skutt av israelske soldater. Grensen til Egypt har vært stengt og Israelske soldater har nå også stengt den fra innsiden.

Siterer tarkan:
Dette er sånn terrorister handler, og tydeligvis er mange av befolkningen med på det.
Det er en svært liten del av befolkningen i Palestina som er med på dette. Det er få som i det hele tatt støtter motstandsbevegelsens handlinger i landet. Men det er jo naturlig at befolkningen blir missfornøyde med den lille delen de får beholde av sitt eget land.

Siterer tarkan:
Og ikke for å dømme folk etter klesstil eller noe sånt, men jeg kan seriøst ikke se forksjell på en Hamas tillgjenger og en terrorist.
Det er kanskje fordi de militante kler seg som de sivile for å ikke skille seg ut, ikke fordi de sivile kler seg som de militante for å vise støtte. Og hva har klesstil med meninger og handlinger å gjøre.
Her i Norge kan man kanskje se forskjell på en Høyretilhenger og et medlem av partiet Rødt, men i Palestina har de ikke råd til å være kresne på klærne.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Poenget mitt var at Israel bryr seg ikke om at de må drepe sivile for å ta alle rakettstasjonene og mm til Hamas, de bomber akkurat der stasjonene er og Hamas er så usle og setter stasjonene mitt blandt sivilbefolkningen og skylder på israel for de siviles død. Hvis ikke israel bomber rakettstasjoner og andre ting som truer dem, vil hamas bruke disse stasjonene til å bombe israel, og det lar ikke israel skje, SÅ KLART. det hadde vært 0 sivile drepte dersom Hamas hadde hatt stasoner der det ikke var sivile, men de er bare feige.
Jævelhøns
  • 0
Definer forskjellen på feighet og strategisk tenking i dette tilfellet...
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
mener du det er strategisk å gjemme seg blandt sivile, når Hamas vet at de vil bombet hvor enn de er?
Jævelhøns
  • 0
  • Eyvo
  • Eyvo
Jeg tror at i denne krigen, så bør man ikke ta parti med noen side. Som det fint har blitt forklart her, så er de like ille. Den eneste løsningen er at Israel stopper lemmlestningen med en gang, for å unngå å skade flere barn (hele 30% av de som blir drept er barn, tenk på det! Israel er helt nådeløse og skyter på alt som rører seg i gatene. Dette hørte jeg en hysterisk palestiner si på nyhetene.). I tillegg så er det fortsatt veldig mange barn som har opplevd dette på nært hold, og det kommer til å brenne seg inn i netthinnen deres. Dette vil føre til at det skapes en intens hat. Altså vil de vokse opp med ett naboland som de ser på som dødsfiender, uansett hva. Og med stor sannsynlighet vil de ta hevn mot Israel, og det igjen vil føre til at barn og uskyldige dør. Og så vil sikkert Israel ta igjen etterpå. En ond sirkel altså, en virkelig ond sirkel. Det er jo et ordtak som heter "hat avler hat", og det bekrefter jo det hele.
...
  • 0
Hjelpe meg skyt lederne dems!
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
  • KlM
  • KlM
Siterer Baardern:
mener du det er strategisk å gjemme seg blandt sivile, når Hamas vet at de vil bombet hvor enn de er?


Israel har selv sagt at de ikke har noe anelse hvor Hamas gjemmer seg. De bomber kun potensielle gjemmesteder hvor de tror Hamas befiner seg.

Hamas er ikke feige. Dette er den eneste måten som de kan kjempe mot Israel. Hamas har ikke jagerfly og tankser. De er også tallmessige underlegne. Hadde Hamas møtt Israel head on som en konvensjonell arme ville de bli slaktet på under et døgn. De er fullstendig klar over hva de utsetter befolkningen for, men det var enten dette eller la folket sulte ytterligere.

Siterer Baardern:
Poenget mitt var at Israel bryr seg ikke om at de må drepe sivile for å ta alle rakettstasjonene og mm til Hamas


Bare det at rakettstajonene aldri har vært i Gaza by, noe Israel er fullstendig klar over. De ligger spredd rundt omkring i fjellsider langs grensene. Selv om Israel klarer å ta lederne i Hamas vil det fortsatt være uavhengige celler som vil fortsette med rakettangrepene, med ledelse eller ikke.

Israel er ikke ute etter å stanse rakkettangrepene. De vil ta makten over det Palestinste folk.
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
Siterer Baardern:
mener du det er strategisk å gjemme seg blandt sivile, når Hamas vet at de vil bombet hvor enn de er?
Ja. Israel møter mer motstand fra verdenssamfunnet når de bomber sivile mål. Dessuten. Hvor skulle egentlig Hamas gjemme seg ellers? Som nevnt tidligere er Gaza et av verdens tettest befolkede områder. Det finnes ikke noen åpne steder å leke skyteskive for israelske militæroperasjoner og Israelske soldater slipper ingen ut av Gaza.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
For det første er Hamas så og si en terroristorganisasjon, som kommer over til israel med selvmordsbombere og israel hater terrorister. israel lar seg ikke pille på nesen av terrorister. de første rakettangrepene kom fra gazastrippen, og israel har alltid sagt at hvor enn noen måtte eller hvem de måtte være forsvarer de seg.

og KIM sa at israelerne ikke vet hvor hamas er, men israel har drept flere ledere på gazastripen. israelerne kan ikke ransake hvert eneste hus i Gaza for å finne ledere, de har ikke annen mulighet enn å bombene dem. iblandt treffer de sivile og noen ganger tar de lederne.

hamas tenker at hvis de hjemmer seg blandt sivile tør ikke israelerne å bombe dem og hvis de bomber dem dreper israel sivile og da vil de ha hele verden imot seg, men israelerne gir blanke faen i hva andre synes. israelerne vet at hva de enn gjør har de USA som støtter dem økonomisk og med utstyr.

israel er nådesløse folk som du ikke kødder med, men det har Hamas gjort. og da har de sluppet helvete løs. israel er ikke interisert i og drepe, men hvis noen bare så vidt rører dem, svarer de dobbelt så hardt.
Jævelhøns
  • 0
enig... Sa til vennen mine at jeg likte Israel bedre og som sa at Israel hadde begynt krigen, men det er jo faen Hamas som sendte raketter under freds tiden og FN og IKKE ISRAEL TOK "OVER" DAGENS ISRAEL SOM GAVE FOR AT JØDENE HAR BLITT FORFULGT OG SLAKTET FØR ÅR 0.

Så i helvete stop å si at ISRAEL startet krigen og TOK OVER OMRÅDET DER DE LEVER NÅ!
  • 0
problemet er vel ikke at israel angriper hamas. problemet er vel heller at israel har hermetisk lukket gazastripen. det vil si at ingenting kommer inn eller ut.
om man er enig i at hamas er terrorister eller ikke er én diskusjon, men det er ingen tvil om at det er unødvendig å la sivile mennesker hverken få medisinsk behandling, vann, mat, varme eller noe som helst.

skal sivile, vanlige og uskyldige mennesker lide for at noen få gjemmer seg iblandt dem?

Det er lett for oss her i norge som kan fyre opp for varmen, lage oss en varm kopp kakao, spise litt grandiosa for foreldrenes penger og sitte å si at israel gjør det rette.

men for alle småbarnsfamiliene, som bor i verdens tetteste befolkede "by", som har stuet seg sammen med hundrevis av andre etter at deres hus har blitt bombet, uten føde og varme eller mulighet for å bli behandlet, for så å bli bombet igjen, tror jeg ikke det er så lett å si det samme.
You want to see my spaceship?
  • 0
Slikt det ser ut for meg har ikke Israel andre intensjoner enn å skade det palistinske folket. De driver en så skitten krigføring, at ord blir for milde. En ulovelighet forsvarer ikke en annen. Hamas er en gjeng feiginger, preget av mye hat ovenfor israel, men det med god grunn. At Hamas setter opp raketter rettferdiggjører ikke flere sprengte skoler, og mange 100 døde sivile. Lederne av Israel er analfabeter som ikke er intresert i en god løsning for begge parter, men å ødelegge "fienden" koste hva det koste vill. Ikke det grann rart at folk ser på dem som de gjør, når det virker som de kun er ute etter å teste nye våpen.

Krigen i område kommer aldri til å slutte så lenge det ikke kommer hjelp utenfra.
  • 0
Terrorisme ødelegger som oftest for de sivile, og muren ble bygget for å skjerme mot skyting samt at ingen terrorister skal komme inn. Israel driver en hard kontroll der nede, men sånt kommer av terror. Det er derfor nå de tyr til rakketter istedet. Det bare snakk om å drepe jøder og eurobre de små områdene som er igjen.
Det kan være deres egen feil at visse okkuperte områder er tatt, da dette ble gjort for å presse araberene tilbake i de mange kriger som har vært(og startet av araberene).
I et forsøk på å forsvare seg er det de som får skylda. Muren er der for en grunn, og ansvaret ligger på de som forsatt vil bombe og terrorisere. Hamas ødelegger bare for sitt eget folk, men det virker som de egentlig gir f i.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Jødene har lidd, og lidd, og lidd i alle tider. Det er helt grusomt at jødehat fortsatt pågår i store deler av verden. Jeg syntes at Jødene fortjener et eget land, og i å med at det området de fikk var 10x så stort fordi Israel har gitt vekk land imot fred. Men til ingen nytte. Etter flere tusen år med jaging syntes jeg at jødene kan få et hjem....
Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public.
  • 0
Siterer GrimgoreSup:
Jeg syntes at Jødene fortjener et eget land, og i å med at det området de fikk var 10x så stort fordi Israel har gitt vekk land imot fred.
Israels territorie er faktisk større nå enn det de fikk i utgangspunktet. Tvert imot det du sier har de faktisk kriget seg til større territorier.



Siterer GrimgoreSup:
Etter flere tusen år med jaging syntes jeg at jødene kan få et hjem....
Men har man likevel rett til å jage en annen folkegruppe på flukt for at jødene nå skal få et hjem? Dagens palestinere kan ikke noe for at jødene ble jaget bort for flere tusen år siden.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
"Tvert imot det du sier har de faktisk kriget seg til større territorier."

I forsvar ja. Det kan araberene takke seg selv for.

"Dagens palestinere kan ikke noe for at jødene ble jaget bort for flere tusen år siden."

Har aldri eksitert noe land som heter Palestina, og si at palestinere er urbefolkningen i området er ren løgn. Så det vil se at de egentlig bebodde seg på Israel sitt område. Men dette er så lenge siden at folk ikke ser på det som noen rett.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Siterer tarkan:
Har aldri eksitert noe land som heter Palestina, og si at palestinere er urbefolkningen i området er ren løgn.
Jeg har aldri kalt Palestinerne for urbefolkning, men inntill 1948 var det de som bodde i "Det lovede land". Det var ikke de som kastet ut jødene derfra. Og Jødene er ikke noe mer urbefolkning der enn Palestinerne.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!