Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg kom over en interessant artikkel [hos The Gamer Access] og synes den trakk i noen viktige tråder. Jeg blogger ikke om denne saken fordi jeg er en fanboy [noe jeg ikke er]. Det er sant denne saken har vært oppe utallige ganger, men føler likevel jeg ønsker å skrive om den.

Bør Microsoft' Xbox 360 få Blu-Ray?

Microsoft lanserte sin nestegenerasjonskonsoll mye tidligere enn Sony for å få et forskudd på salgstallene. Vi har til nå på dette som et smart trekk, da de vinner omtrent hver eneste statistikk og måling over Playstation 3 [Wii ser jeg ikke på som en real konkurrent]. Konsollen er klart den kraftigste, i forhold til den lave prisen.
Likevel får dette meg til å tenke. Var dette et smart valg med tanke på fremtiden?

Som det ble beskrevet i artikkelen, så vil utviklere få et større behov for større lagringsplass. Kan Microsoft' kraftplugg fortsette sin storhetstid med DVD-9 [8.54 GB]?

Til nå har konsollen vist krefter, og med spill som Gears of War [1 & 2], samt Fable 2 og Left 4 Dead under panseret, har den ikke vist noen tegn til behov for Blu-Ray. Selv om disse spillene viser krefter, og for øyeblikket er toppen av kransekaka, så lurer jeg på hva som kommer til å skje når utviklere vil ytre et ønske om større lagringsplass for konsollen.

La oss ta noen eksempler. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Dette spillet fyller en hel Blu-Ray plate. Spillet er beskrevet som "umulig på Xbox 360". Skulle Hideo Kojima vurdert en portering til Xbox 360 med all innholdet og kvaliteten i behold, ville dette ha resultert i en mengde DVD'er.
For å ha redusert mengden DVD'er måtte det helt sikkert til mye komprimering av innholdet. Selv etter komprimering ville det vært mange DVD'er.

Et annet er Id Software' Rage. Id Software forklarer at en eventuell portering til Xbox 360, med den samme kvaliteten som på Playstation 3, ville krevd omtrent 4 DVD'er. Hvis Microsoft nektet Id Software så mange DVD'er, ville de måtte redusere det til 2 plater og en hel del komprimering av innholdet, derav at kvaliteten ikke ville blitt den samme.

Dette er interessante poeng. Behøver Microsoft å implantere Blu-Ray, rent hypotetisk? Siden HD-DVD tapte krigen om å være ledende HD-format, bør Microsoft planlegge et helt nytt format i sin neste konsoll?

Dette er ledende spørsmål for enhver med nese for nåtidens konsoller. Jeg vil gjerne høre hva dere har å si.
La diskusjonen begynne.

[Jeg har tatt en titt på "The Gamer Access", og funnet ut at den har et litt snev av fanboyisme over Playstation 3 [noe jeg ikke liker]. Likevel tar den opp et viktig poeng, så jeg kommer ikke til å tenke mye over det.]
Man kan aldri vite, men vit dette at når Microsoft får Blue-Ray så vil SONY få penger for at Microsoft skal få selge Blue-Ray XB360

Men noe sier meg at MS er lite villig til det.
My Brain...
  • 0
Intressant dilemma du tar opp der. Men jeg tror dette bare viser MS sin kortsiktighet som fører til at de må lansere neste generasjon om maks et par år til.

Selv om hd-dvd hadde vunnet krigen ville jo ikke MS kunne bruke den til annet enn film i denne omgang. Derimot i neste omgang blir det interessant hva de velger av format, men veldig vanskelig å gjette på noe.

De har vel hinta til at det blir mer nedlastbart, også når det gjelder vanlige spill.
  • 0
Men da må de vel også kjøre på med større harddisker, da disse lett blir fyllt opp med dagens spill.

Den neste konsollen til Microsoft må vel da ha en harddisk som er mye billigere å produsere [om de skal satse på nedlastning] ?
  • 0
Tenk hvor fort harddisker faller i pris. Innen neste generasjon kan de sikkert lett slenge på en hdd på minst en terra. Og større vil nok følge.
Nå er jo også video marketplace på vei, og det kan vel til en viss grad konkurrere mot blu-ray som et fysisk format.
  • 0
Til nå i denne generasjoene selger dvd ut blu-ray så det griner, blu-ray har så lite av filmmarkedet at det snart er og regne som en ren entusiastting. Dette om det går slik vil koste Sony faens mye penger. Pr dags dato er det lite som tilsier at blu-ray blir det nye dvd formatet, det er langt mere som tilsier at det endre på vrakhaugen sammen med mye annet. Nedlasting vil komme fort, det vil og bli døden for de diskbaserte formatene. Jeg tror MS satset rett, kojima for full av pisspreik, ser en isoet av mgs 4 er det 17gb, noe som med passking går på 2 dvder. Blu-ray er treigt, for å få ned loadetidene legges dataene på flere plasser på disken, dette gjør ikke spillet større men det fyller okke som opp dvden
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Vel det er ikke engang sikkert at Blue-Ray vinner denne krigen. Det kan komme et annen format og vinne. Uansett så har jeg mer tro på at Microsoft blir å bruke DVD 2. Denne skal vel ha mer plass en blue ray ( mener jeg ).

Når vi ser i dag så er det veldig få utviklere som utvikler spill til å bruke flere dvder, det er fordi at de vil ha høye salg, og det er jo ikke akkurat en salgsmagnet å lage spillet multidisk. Uansett så tror jeg at Microsoft vil gi ut ekslusive spill, som kun er på 1 dvd. Og så lenge disse spillene er bra så bryr jeg meg ikke om blue ray ( selv om jeg har en PS3 )
If you are afraid of dying, please stay away from me :)
  • 0
2 ting.

Microsoft vil aldri (som jeg tror) gå over til Blu-Ray... De vil ikke innrømme at de har tapt "diskformat krigen". En annen ting, som Jacsterd sa, viss de går over til blu-ray så må MS betale en bunke med penger til Sony, det leder til en ting. Xboxen blir dyrere.

Den andre tingen er at jeg tror at siden de har tapt, så vil MS gå for nedlastbare filmer og spill (forhåpentligvis)....

Kengro: HD er ikke kommet ut til alle enna, men når de fleste får HD tv(som jeg tror veldig mange har) og Blu-Ray avspiller så kommer blu-ray på toppen. Det tar bare litt tid.

Konklusjon: MS er ganske gjerrige, dyrt tilbehør og alt det der. Men de lager gode ting. Som xbox 360. Jeg håper det kommer video marketplace til Norge!

God blogg!
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Ironisk nok kommer kanskje video store på PS3 før video marketplace på boxen, men der blir det bare leiefilmer, og serier da.

Kengro: Du skal nok se at dvd forsvinner sakte men sikkert mens blu-ray tar over markedet. Og husk på hvor inngrodd det er i folk å kjøpe filmen fysisk i butikken(eller bestille den).
Sånn sett tviler jeg på at døden for de diskbaserte formatene er innen rekkevidde.
  • 0
Det er utrolig interessant å lese alle kommentarene man får. Jeg tror også Microsoft kommer til å satse på nedlastning, med tanke på at harddiskene bare blir større og større med tiden.

@Kengro
Det er sant at Blu-Ray har en altfor liten andel av markedet til at man kan kalle det en konkurrent mot DVD, men jeg skrev denne bloggen med tanke på fremtiden.

Hvor har du funnet ISO'et av MGS4, egentlig?
  • 0
Bluray selger lite pga at nesten ingen har Bluray spiller til å spille av platene med. Men, det er jo akkurat det samme som skjedde da DVD tok over etter VHS. Bluray er DVD overlegent på ALLE områder, og vil selfølgelig ta over DVD markedet rimelig snart.
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Det finnes blu-ray spiller til 360 fra før
Det må kjøpes ved siden av ;)
  • 0
Ikke blu-ray, HDDVD! Det finnes HDDVD spillere til Xbox 360. Ikke blu-ray.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
*slapface*
Det skulle tatt seg ut : ))

Neida. Jeg tipper vi ville ha fått vite om det hvis det hadde skjedd.
  • 0
1920x1080 blir ikke maks oppløsning på tv lenge, det vil ganske fort forbedres noe som kjapt vil kreve større disker. Det vil dra med seg nye format...
Folk begynner og å få nok av kilosvis med kopisperrer, dette har blu-ray såpass mye av at jeg holder meg lengst mulig unna. Så jeg og mange andre vil vente, til det kommer ett alternativ, om ikke blu-ray tjener inn det filmselskapene har brukt på det innen rimelighetens tid er filmselskapene med på noe nytt og, å tiden går.

Hvor jeg så isoet kan jeg ikke nevne her, av innlysende grunner
  • 0
  • KlM
  • KlM
Siterer The xbox 360 guy:
Ikke blu-ray, HDDVD! Det finnes HDDVD spillere til Xbox 360. Ikke blu-ray.

Det er ikke i produskjon lenger og har ikke vært i snart over et år. Hverken HD DVD'er eller HD DVD spillere.
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
@Kengro
Det er litt spennende å høre deg fortelle at Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots kun bruker 17 GB av en Blu-Ray plate, da Hideo Kojima forteller han måtte kutte ut flere ting for å i det hele tatt få plass på platen.

Hadde vært morsomt å sett hvor du fant ISO'et.
  • 0
ISOet jeg så på 17 gb var kastrert, filmene var tatt ut. Filmene var på flere torrentsider hvor de klokket inn på 16 gb, den største pakken. Legg disse sammen og maks er 33 gb, dette er det flere forum på nettet og nevner på den aktuelle størrelsen. Det er uansett langt unna 50gb, det er her og snakk om upakkede filer så med pakking er du nok nede i 2 dual layer dvder...
Noe faktisk og 360 hadde håndtert, uten innstallering
  • 0
Om man Googler "Metal Gear Solid 4 ISO size", så er dette det første som dukker opp:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=11630733&postcou
nt=38

En post hos Neogaf som viser at MGS4 tar 30 Gb med alle filer.

Dette avviser nå ihvertfall alle påstander Kojima har kommet med om liten plass på Blu-Ray gjorde at de måtte komprimere spillet. Hadde de hatt trøbbel med plassen så ville det logiske være å komprimere så spillet opptar akkurat 1 Blu-Ray disc, og ikke så mye at det er 20 Gb ledig igjen.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!