LIVE
logo hd live | Ubisoft Forward
See in hd icon
Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som dere også sikkert har opplevd har det kommer en del tulleanmeldelser og slikt her på GR i det siste. Vel, siden hobbyen min er Spill, Anmeldelser og Pizza tenkte jeg å lage en liten guide: Hvordan skrive en god medlemsanmeldelse:

Starten
Først og fremst burde du ha spillet i din spillsamling både virtuelt og In Real Life (IRL) før du anmelder det. Man skal ha peiling på spillet, helst rundet det en gang, før man anmelder (med mindre det er en MMORPG, da burde du ivertfall ha kommet deg i litt høy level). Vist du har gjort dette, så gå videre:

Skrivingen
Når man skal skrive en anmeldelse er det "viktig" å starte med Fet overskrift siden det ser stilig ut. Se bildet nederst for mer informasjon. Overskriften burde også være en god introduksjon til anmeldelsen i seg selv, eks. hvordan det var når du startet spillet for første gang, forventningene, osv.

Så var det på tide å skrive innholdet i anmeldelsen. Når du skriver anmeldelse er det viktig å være 90% seriøs. Ergo: Du kan tulle med hvor dårlig/bra spilet er, men du skal ha et veldig godt argument for det. Dårlig grafikk skal ikke føre til 1/10 i karakter. Når du skriver, burde du ha noen mellomrom mellom ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, eks. Forklaring på grafikk og forklaring på lyd.

Mens du skriver en anmeldelse burde du huske vanlige skriveregler, eks. start settninger etter punktum med Stor bokstav, sett punktum bak ferdige settninge og bruk komma i ny og ne vist settningen blir for slitsom.

Når du skal skrive anmeldelsen burde du også være sikker på at det du skriver er riktig. Vist folk kjøper et spill, pga. at du tror at man kan åpne noe uber-kult, men det ikke går ann, da blir det bråk. Ting som grafikk og lyd er litt relativt, men husk å ta hensyn til tidsepoken spillet ble laget i.

Anmeldelsen burde være mer en 6 blokker av info, helst rundt 8 eller mer. I vær blokk av tekst skal det være info om spillet, eks. hvordan kontrollsystemet er i spillet, om det funker bra og hvorfor. Er det noe slitsomt med spillet? Er det noe som gir deg ereksjon på grunn av at det er så episk (da snakker vi ikke om pupper)? Skriv det ned.

Trivia er altid morsomt. Små artige funfacts om spillet. Men vist du skal skrive slike, må du for all del ikke avsløre historien i spillet. Det er noe av opplevelsen å oppleve alt dette selv.

På slutten av anmeldelsen burde du først skrive en avsluttning, eks. "WoW er derfor det beste MMORPG spillet på lang tid. Har du lite å gjøre, eller er syk etter RPG, så er det bare å løpe og kjøpe!". Dette gir en følelse av at anmeldelsen er komplett, at det er et mesterverk du nettop har lest.

For å gi ennå mer informasjon, eller hjelpe de uberlate, kan du skrive ting som eks. + og - (eks: + God grafikk, super lyd, perfekt styring
- Ensformig i lengden), beste øyeblikk i spillet, og del karakterer for grafikk, lyd, gameplay og holdbarhet.

Når du er ferdig, finn et bra gameplaybilde (altså et bilde tatt inne i spillet), og sjekk for eventuelle skrivefeil. Publiser anmeldelsen, men vær sikker på at alt er som det skal, at du har gitt riktig karakter og fikset skrivefeil før du forlater siden! Det kan være greit å publisere anmeldelsen før du sjekker dette, siden du saver jobben din med å gjøre det, men etter det burde du redigere og sjekke etter småfeil.

Nå som du vet hvordan man skal skrive anmeldelsen, la oss se på noen typer du ikke burde skrive:

Hvordan man ikke skal skrive anmeldelsen: info om de forskjellige typene

Fanboyen
Det å klage i lengre tid over for sucky spillet er, bare på grunn av at det er til eks. PS3, er en dårlig anmeldelse. Ingen normale personer får noe godt ut av det, og mange blir sur på deg.

Spoileren
Når noen vil si hvor bra et spill er, men ikke orker å skrive mye om selve spillet, skriver de noen ganger bare hele historien til spillet, slik at de avslører absolutt alt. Du kan tenke deg selv til hvorfor denne er på lista.

Tulleanmeldelsen
"Hahaha! Spiller du WOW er du fettee r-turd i hådet! HAHHAHAhahhsa!" er et eksempel på en del (eller i noen tilfeller en hel) tulleanmeldelse. Ikke noe info, bare masse tøv og tull som ikke engang er morsomt. Ikke skriv slikt!

Gnomen
Ikke like ille som brødrene sine, men ikke veldig bra heller. Gnomen er 1 tekstbox på maks 300 bokstaver, der personen skriver noe sånt som "dette spillet r bra.det er god grafikk.kontrollene er dårlig, men musikken er god. derfor gir jeg spiller 10/10 siden det er sjempebra.". Du skjønner resten.

Håper denne guiden hjelper deg til å skrive bedre anmeldelser, eller gir deg en god start. Husk dette: bare man gidder blir alt kjempebra! May the horse be whit you!

-Dead Gamer

PS: Sliter med å se skrivefeil? Skriv alt i et decent skriveprogram med ordretting, for å deretter kopiere det til nettet!

PS2: her er et eksempel:
http://gamereactor.no/medlemsanmeldelser/2748/
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Teksten min her

Hehe, kul blogg!
Nobody is perfect. I am nobody.
  • 0
Bra blogg!
godt laget
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0
$$The Brave Xbox'Ers$$
  • 0
så nå blir denne teksten fet

Kul blogg.. Tror at jeg skal skrive en anmeldelse nå
  • 0
Du glemmer det viktigste; å bruke lang tid på å lese gjennom sin egen anmeldelse flere ganger for forbedre setningsoppbyggningen og ordformuleringer, i tillegg til å luke bort irriterende skrivefeil. Mye av det man skriver oppdager man ikke mens man skriver, og derfor er det viktig å gå gjennom og bearbeide teksten i etterkant. Det hjelper lite å være informativ og pøse på med fakta når anmeldelsen ikke eier flyt, eller er underholdende å lese.

Det er dette som gjør 90% av anmeldelsene på Gamereactor uinteressange. Innholdet kan være greit nok, men manglende skriveferdigheter ødelegger helheten betrakterlig og gjør anmeldelsene langtekkelige å lese.

Du har en del skrivefeil selv og en del setninger som burde omformuleres, så jeg føler heller at remote sin blogg om hvordan man skriver en anmeldelse er mer givende og troverdig for nybegynnere.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Bra guide.
Just kill him with your awesome
  • 0
Ja, apropos skrivefeil The Heretic, så er det ikke "interessange", men "interessante".
Føler meg ganske stolt her jeg sitter som har rettet sjefen sjølv.
Feilfritt sjekketriks: "Excuse me, my dick is broken. Can I bury it in your ass?"
  • 0
fan kor mange kommentara

Takk for alle kommentarene!
  • 0
Siterer HitmansBullet:
Ja, apropos skrivefeil The Heretic, så er det ikke "interessange", men "interessante".
Føler meg ganske stolt her jeg sitter som har rettet sjefen sjølv.

Jeg får definitivt noen skrivefeil selv når jeg skriver uten å se gjennom etterpå, og der har vi et bevis på det. Uansett var det ikke jeg som skrev en blogg om hvordan man skal skrive en anmeldelse. Jeg hadde bare som hensikt å påpeke det viktigste, selv om jeg ironisk nok ikke klarte å følge det selv
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
God blogg, og en bra "anmelder-oppskrift".

Må innrømme, at jeg tviler på at det kommer noen anmeldelser fra meg med det første. Har prøvd meg, men resultatet ble vel heller litt sånn bob-bob-bob. Tror jeg kommer litt i "gnom"-kategorien.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Bra at du fortalte oss
Hvordan man skulle
Lage sånn skrift!
Men jeg trenger faen ikke overstrek...
Nobody is perfect. I am nobody.
  • 0
lol ser ikke sånn ut
  • 0
God guide , men angående anmeldesen min på skate så satt jeg ganske lenge for å finne på noe bra å skrive , men virker ikke som om du likte den ... Føler meg fortsatt som nybegyner innen anmeldeser !
The day I stop skating, I'll mentaly die out.
  • 0
hehe, føler jeg har lest anmeldelser noe ala "gnomen" litt for mange ganger

flott guide btw.
You'll have to speak up, I'm wearing a towel.
  • 0
Er det noe som gir deg ereksjon på grunn av at det er så episk (da snakker vi ikke om pupper)? Skriv det ned.

Hahaha, dritbra!
  • 0
Eeeeem du bør sjekke slutten...

whit.... Nei nei nei prøv heller with ;)
V
  • 0
LTjosse: Nåja, slike skrivefeil er ikke så viktige, siden man enkelt skjønner hva personen som skrev den mente
  • 0
Likte innlegget ditt, og jeg fant det jo nettopp fordi jeg ville skrive en anmeldelse. Og det som er problemet mitt er egentlig bare at jeg ikke vet helt hvordan jeg f. eks skal begynne osv. men likevel blir jeg inspirert til å skrive en likevel. Hvis noen kunne gitt meg noen tips eller delt andre erfaringer med å skrive anmeldelser så hadde det vært fint.

-NPC
I'm a monkey astronaut.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!

Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.