Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hei! For et par dager siden startet jeg en avstemning her på GR, der folk kunne stemme over hvilket band de ville jeg skulle skrive om. Det ble svært jevnt, men The Sex Pistols ble vinneren. Her jeg sitter og hører på "November Rain" av Guns N' Roses og nipper til et halvlitersglass frokostjuice, kan The Sex Pistols sin turbulente historie og aggressive punkrock virke som fjerne tanker, men jeg dykker likevel ned i bandets historie med den største selvfølgelighet! Her er resultatet!

The Sex Pistols har slått seg til ro i plateskapet mitt der de har befunnet seg i snart et par år. En gang inniblant, senest i går, dukker CD-en opp i spilleren og tar seg en snurr. Johnny Rotten og Sid Vicious er med meg igjen, jeg kjemper i mot mens beina vil gå ned til frisøren og gjøre noe jeg vil angre på og jeg har i det hele tatt en svært fin reunion med fortidens punk. Dette bandet er også skyldig i at jeg i en periode på videregående ble oppfattet som en slags sexfiksert weirdo. Jeg hadde kjøpt meg en t-skjorte med motiv fra bandet og t-skjorta var så omfangsrik at "Pistols" alltid ble liggende i en brett. Folk begynte å spørre hvorfor jeg var så vulgær, og jeg skjønte ikke hvorfor før jeg så at jeg gikk rundt med en gul t-skjorte, der "SEX" i rosa bokstaver tronet alene øverst på brystet. Den t-skjorta kommer jeg ikke til å bruke igjen før jeg legger på meg minst ti kilo.

Selv er jeg alt for ung til å ha opplevd så mye som en liten del av punkens glansperiode, men jeg kan i det minste være nostalgisk og kikke på bilder på Google bildesøk. Et bilde som dukker opp, er vokalist Johnny Rotten og bassist Sid Vicious, side om side. Sistnevnte ser ut til å ha blod rundt munnen og har tilsynelatende skåret på kryss og tvers i huden på brystet med en eller annen skarp gjenstand, uten at det ser ut til å plage han nevneverdig. Jeg ble en smule sjokkert, men så tenkte jeg "fuck it, here's The Sex Pistols", i punkens rette ånd.

For punk er det. The Sex Pistols er punkrock i ordets rette forstand. Sangene er upolerte, aggressive og høres ut som en slags ADHD-versjon av gammeldags garasjerock. Tekstene angriper det som angripes kan, og som et eksempel kan jeg nevne ordene "God save the Queen, she ain't no human being" fra sangen "God Save the Queen". Ingen ting er hellig, og alt kan herses med. Uansett om man liker musikken eller ikke, er i hvert fall bandets historie verdt en titt.

The Sex Pistols ble grunnlagt i London, England i 1975, altså på den tiden faren min kjørte turbotrimmet stasjonsvogn, hadde tettsittende jeans og en hvalrossbart som blafret i vinden fra soltaket. Good times. Bandet besto opprinnelig av den allerede nevnte Johnny Rotten (egentlig John Lydon), bassist Glen Matlock (senere byttet ut med Sid Vicious/John Simon Ritchie), gitarist Steve Jones og trommis Paul Cook. Bandets første singel het "Anarchy in the U.K." og kom ut i 1976. Singelen fikk god kritikk, men det var bandet i seg selv som ble mest lagt merke til.

Johnny Rotten gikk for eksempel ved flere anledninger med en Pink Floyd-t-skjorte der han hadde skrevet "I hate" for hånd, over bandnavnet. Han hadde også stukket ut hull der øynene til bandmedlemmene skulle ha vært, og hele t-skjorta ble holdt sammen med sikkerhetsnåler. Gitarist Steve Jones skapte skandaleoverskrifter i media da han på en London-basert TV-kanal sa blant annet "you dirty sod", "you dirty old man", "you dirty fucker" og "what a fucking rotter" direkte henvendt til en TV-vert. Slikt ble det overskrifter av, og slik vokste bandet til stor suksess på svært kort tid.

En langt mer alvorlig sak var drapet som den senere bassisten Sid Vicious var involvert i. En oktobermorgen i 1978, våknet Vicious opp på et hotellrom med en drept kvinne på badet. Den drepte het Nancy Spurgen, og var en heroinavhengig prostituert fra New York. Vicious ble arrestert og måtte sitte i fengsel i nesten to måneder før plateselskapet betalte kausjonen. Én teori er at en narkohandel gikk gærent og Spurgen ble drept av noen utenforstående, men det er uvisst hva som egentlig skjedde. Den blodige historien rundt sexpistolenes bassist slutter ikke her, for Vicious forsøkte å ta livet sitt ved å kutte over pulsårene bare ti dager etter drapet på kvinnen på hotellrommet hans, og han gjorde seg også skyldig i å ha overfalt broren til den kjente musikeren Patti Smith etter en krangel. Sid Vicious døde av en heroinoverdose i 1979, ett år etter at bandet ble oppløst, og moren hans tilstod på dødsleiet at hun egenhendig satte den doble dosen med heroin.

Hvis noen tror at bassist Sid Vicious var den eneste som gjorde seg skyldig i kriminalitet, så må dere tro om igjen. En hendelse i 1977 beskriver godt hva bandet var i stand til, da de i fylla brøytet seg inn i kontorene til deres nye plateselskap A&M, verbalt angrep ansatte, lagde bråk i damegarderoben, knuste et toalett og sølte til lokalene med blod fra et kutt i Sid Vicious fot. Noen dager senere havnet hele gjengen i slåsskamp med et annet band på en klubb. Platekontrakten ble siden sagt opp og 25 000 utgaver av singelen "God Save the Queen" destruert.

The Sex Pistols fikk siden ny platekontrakt og den allerede nevnte singelen ble boikottet av BBC og samtlige radiokanaler i England på grunn av hetsen mot dronningen. Dette gjorde bandet til punkguder både på de britiske øyer og andre steder, og virket mot sin hensikt. Helt til bandet ble oppløst i januar 1978, var The Sex Pistols ute på turneer, flere av dem totalt kaotiske.

I dag er de gamle gutta på farten igjen, etter å ha vært samlet i et par mindre perioder på 90- og 2000-tallet. Tekstene er de samme, musikken like så. Bandet ga bare ut én enkelt CD, kalt "Never Mind the Bollocks, Here's, The Sex Pistols", men CD-en regnes blant de 100 beste albumene som noensinne er laget. Klassikere som "God Save the Queen", "Pretty Vacant", "Anarchy in the U.K." og "Seventeen" er selvfølgelig med, og det hele høres like bra/jævlig ut i dag som for 30 år siden.

Musikken kan heldigvis nytes uten at man må bruke heroin, være involvert i drap eller knuse toalettskåler, og godt er det. Sjekk ut linkene til YouTube eller Spotify og si hva du synes!

Spotify:

The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks, Here's, The Sex Pistols
spotify:user:suppeelsker:playlist:3YEwNdweqDgOyDLvXjxip8

YouTube:

Anarchy in the U.K.:
http://www.youtube.com/watch?v=qbmWs6Jf5dc

God Save the Queen:
http://www.youtube.com/watch?v=R8fLOJswWtk&feature=related

Seventeen:
http://www.youtube.com/watch?v=L4nLCduZBNE
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Opplysende!

Lenge siden jeg har hørt punk nå... Feels good!
Decyfered!
  • 0
Ja, det håper jeg da virkelig
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Sex Pistols var åpenbart en av de største punk innovatørene. Personlig er The Ramones den største punk-favoritten, men Sex Pistols hadde uten tvil den største punk ånden der ute!

Jeg hadde virkelig håpet på en Boston blogg, men folket har visstnok talt.

God og informativ blogg!
  • 0
God blogg!

For et snodig band. Punk er ikke akkurat sjangeren min, så jeg står glatt over disse.

Hadde også håpet på en Boston-blogg, men som sagt, folket har visstnok talt
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Liker musikken deres dårlig, for å være helt ærlig. Liker heller ikke at de gjorde narr av Pink Floyd. Men bloggen din er det ikke noe å si på!
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
spotify:track:0QmtNfOkzkfWFHyckuOJYv

Digger den Øverste i lista di, altså. Ellers er jeg ikke så fan. Liker Ramones bedre, hvis jeg først hører på punk. Men god, opplysende blogg ^^
En Fuego!
  • 0
Skjønner ikke helt hva denna bloggen hadde med Taiwan å gjøre.
"Å å å en ting til, de burde ikke la rassene få nye klasser, for da blir ikke rassene like spesiele lengre." - Simidude
  • 0
Nei ass jeg er helt lost nå jeg
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0
Tradetown: Ja, de var punkpionerer, men jeg liker også Ramones bedre. Boston eier Takk!

Matscoolio: Ja, snodige er de.. Jeg liker punk veldig godt jeg ^^

Cosmo-kramer94: Hehe, Pink Floyd-greia er greit for meg, for jeg er ikke fan av dem, men jeg skjønner deg.

Gamer123: Øverste? Må sjekke.

Ragev: Har du drekki? Det har jeg

Plumbo: Bedre å være lost enn Supernatural
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Trodde at man MÅTTE knuse toalettskåler når man hørte på sånn musikk jeg...

Eg skal høyra på dem nu faktisk. Jeg leste hele også, bare sånn at du vet det! OG jeg likte den. (:
Aren't you a little short for a stormtrooper?
  • 0
Uzura: Wow!

Hehe, det er et pluss å knuse toalettskåler da, men det blir så fryktelig dyrt i lengden

Satt du pris på det du hørte?
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Ja, jeg gjorde faktisk det. Men jeg ville ikke hørt på dem hele dagen, så gode var de ikke. Men de var verdt det.
Aren't you a little short for a stormtrooper?
  • 0
Nei, punk er heller ikke en sjanger jeg vil høre på i timesvis
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!