Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Selv er jeg 37 år og har en fin familie, hus og bil. Selvsagt hadde vi ikke klart å skaffet huset og bilen om vi ikke hadde fått lån i banken. Tider da man kunne låne til like over pipa er nå over etter at finanskrisen tok overhånd. Bankene er i dag veldig nøkterne til å låne ut i det hele tatt og krever at du har en del egenkapital om du skal låne til et hus.

Jeg leste om en sak på nettavisen hvor en mann ble sjokkert over svarene han fikk av bankene han hadde forespurt om lån fra. Men en samlet inntekt på over 650 000 kroner og en egenkapital fikk ikke mannen et lån på 2.2 millioner. Bankene kunne gi han et lån på 630 000 kroner og det ville jo ikke ha dekket noe i forhold til summen på huset. Det er ikke til å tro at det går an og man kan begynne å lure når personer med så bra inntekt ikke en gang får lån.

Klarer du å spare såpass mye med penger til du skal kjøpe deg hus at du vil få et lån som tilsvarer det mannen skulle få? Er det rett av bankene å være så gniene? Er det andre instanser som må inn på banen å hjelpe her? For med mange studenter som blir ferdige med utdannelsen, blir det fort vanskelig for disse som ikke eier en krone i egenkapital.

Nei, selv er jeg litt bekymret for mine barn som en gang skal ut å låne for å kjøpe seg tak over hodet. Håper inderlig at det da blir bedre tider og at bankene ikke er like gniene...
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Vi hadde prosjekt på skolen som het ''å sette bo'' og da sa han vi hadde på besøk fra banken at du fikk lån opptil 2,5 ganger inntekten din.
  • 0
Jeg er glad at jeg har 4 lange år å gå... så jeg slipper alle disse problemene som dukker opp i voksenlivet...
  • 0
Håper dette retter seg opp når jeg skal ut i "den store verden"
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Ingen bekymring. Verden går under i 2012 uansett
Always look on the bright side of life...
  • 0
Skjønner hva du mener bernt erik, det er ganske skummelt og lese om sånne ting. Heldigvis har vi noe som heter militæret som gjir en god liten setning på CV og en stabil lønn og tak over hodet for de som har tenkt å ha en liten bonus på starten av livet.. noe som eg planlegger og gjøre

nei, det er i 2032, dette er faktisk sant også, komet som skal kræsje inn i jorden.. NASA..
  • 0
Nå var det vell ikke 100% sikkert att den kom til å treffe jorden... Og innen den tid vil vi nok ha utviklet noe for å stanse dette.
  • 0
Håper bare på at alt blir bedre om noen år.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
er enig med noobinator at du kan ta det med ro for verden går jo under i 2012 uansett. lev livet sier nå jeg.
Per aspera ad astra
  • 0
Vel, om jeg ikke tar grundig feil nå. Så mener jeg å ha lest på DB at noen av "ekspertene" spådde at norge ville komme seg først ut av finanskrisen, og for en gangs skyld håper jeg de har rett.

http://www.dagbladet.no/2009/11/20/nyheter/innenriks/finanskrise
n/okonomi/neringsliv/9126447/?is=1
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Ja det begynner jo å gå den rette veien igjen nå og Norge har egentlig klart seg ganske bra gjennom finanskrisen.
  • 0
Banken er som djevelen: vist du handler med han, eier han sjela di...

@Noobinator: Bah de sa at verden skulle gå under i år 2000 også på grunn av et eller annet "bibelvers" eller noe. Sjerpings!
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Kommer litt ann på hva slags bank du går til da.
Når vi skulle bygge ut fjøset vårt, (kostnadsoverslaget var litt over 5millioner) Sparebank 1 turte ikke å låne bort ei krone. Men DnBNor spurte om vi ville låne mer...
  • 0
@Dead Gamer: Verden skulle vel også gå under i år 666. Men som alle andre burde du vite at kristne ikke er til å stole på! Mayane var kloke folk som ikke har tatt feil så langt ;)

Seriøs kommentar: Tror nok det kommer til å gå bra med økonomien, ser ut som om den går framover, så å bekymre seg så veldig mye tror jeg ikke er nødvendig
Always look on the bright side of life...
  • 0
tja, det varierer jo veldig fra bank til bank. Selv fikk jeg invilget lån på 1.2 mil i en bank, mens det såvidt holdt til 850k i en annen en.. Jeg har ikke en intekt på 650k for å si det sånn
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!