Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vel, du tenker nok på noe helt annet når du ser overskriften på denne bloggen, men den skal merkelig nok handle om skap + gamere, og hva får vi da? Jo, da får vi skapgamere.

Spill og skapgamere
Det er ikke å legge skjul på at spill er populært blant unge i alle aldere. Hvor som helst i verden kan du finne spill som passer til alle aldere. Det er da kanskje ikke så rart at mange er interessert for dette mediet. Det finnes til og med "unger" i 60 årene som spiller, og hvor artig er ikke det? Jo, jeg syns det er veldig artig. Det at voksne spiller blir mer og mer normalt nå som mange av de som var relativt unge da de første spillmaskinene og PCene kom, begynner å dra på årene. Mange voksne og barn er åpne om spillingen sin, men mange holder det også skjult fordi de er redd for hvordan folk reagerer. Disse er kalt skapgamere.

Men i den gruppen vi kanskje finner mest skapgamere er blant jenter. Det er mange jenter som spiller video og data-spill, men så alt for få jenter er åpne om at de liker spill. Mange er redd for hvordan folk skal se på dem, og at de er "guttete." Dette mener jeg er tull, og flere jenter burde stå frem som gamere. Jeg har selv tatt noen jenter på ferske der de har spilt for eksempel bak skolen, og sagt til med at jeg ikke må si det til noen fordi ingen skal vite at de liker spill. Det er jo forstålig at de kanskje ikke vil bli mobbet, elelr bli sett på som nerder, men man kan ikke gjemme seg bak en skole hele livet. Derfor skal dere som liker spill åpentlyst enten dere er jenter eller gutter i alle aldere ha skryt for at dere tørr å stå for noe dere liker.

Men la oss komme til saken som denne bloggen i hovedsak handler om. Jeg har nemlig lyst til å dele noen historier om "skapgamere" for dere. Det har seg nemlig slik at det har dukket opp noen detaljer om enkelte personer i min hverdag, som jeg aldri hadde ventet at var interessert i spill.

Gaming-family
Det har seg nemlig slik at min godeste onkel på 46 år spiller en del spill, og merkelig nok ikke så mye fotballspill. (Han er en skikkelig fotballentusiast som meg selv) Det viser seg heller at det går i spill som Halo 3 og Call of Duty: Modern Warfare 2 til Xbox360. For det første visste jeg ikke at han spilte spill, for det andre at han i det hele tatt hadde en 360, og for det tredje at han kunne litt om spill. Vi så en fotballkamp og å småsnakke litt, da han plutselig nevnte at han var trøtt. Jeg spurte selvfølgelig om hvorfor han var trøtt, og da fikk jeg en overraskelse jeg sent kommer til å glemme. Han hadde holdt seg våken hele natten for å spille ferdig historien på MW2. Jeg bare gapet ut i luften og nikket med på det han sa. Dette var så fascinerende og utrolig. Etter vært viste det seg også at han var hyppig på å spille Halo 3 multiplayer og at han forgudet spillet. Denne mannen har vært en del av mitt liv i 16 og et halvt år uten at jeg har hatt en anelse om at han interesserer seg for spill.

Når lærere har et liv utenfor skolen
Det er noen måneder siden jeg fant ut om det med onkel, og siden den gang har jeg ikke tenkt noe mer på min onkels spilling eller andre voksnes spilling før den siste tiden. Det har seg faktisk slik at to av de lærerne jeg har mest på skolen liker spill.

Min 28 år(?) gamle kvinnelige media og journalistlærer er helt inn i WoW, og da mener jeg helt inn i WoW. Hvor artig er da ikke det? Jeg fikk rett og slett mildt sagt sjokk. Av alle personer, så var det hun. Alle ville selvfølgelig vite hva hun het i WoW-verdenen, hvor god hun var og hvorfor hun likte det så godt, og det var her jeg ble imponert. Hun ville ikke skryte om seg selv, og heller ikke oppgi navn, for hun var jo ikke interessert i å spille med de to-tre som spiller World of Warcraft i min klasse. Men når hun skulle argumentere for hvorfor hun likte spillet var hun veldig engasjert og entusiastisk.

- Det er utrolig hvordan man på en måte kan få et samfunn til å fungere inni et annet samfunn. WoW er en egen verden inne i vår verden og folk lever et eget liv der, som på mange måter er ganske likt det vi har i den virkelige verden. Man kan kjøpe mat, det er penger, det er lover og regler og så uttalig mye mer. Dette syns jeg er utrolig, og spillet er jo også fantastisk bra og velgjort til de grader.

Det er moro å se folk som ikke er redd for å stå frem som gamere, uansett hva. Det står stor respekt av det, og vi trenger flere folk som er slik.

Men historier om skapgamere jeg har møtt stopper ikke her, min kjære kontaktlærer har også vært hektet i et aller annet spill, som han selv sier. For cirka en uke siden kom han til å nevne at han syns det "fantastiske" God of War III så spennende ut, og at han godt skjønte at det hadde fått god kritikk. Dette kom jo helt ut av det blå for meg, da jeg trodde mannen bare var interessert for lyd og den slags. Ble litt snakking om dette midt i en time, og siden vi først og fremst kom inn på evnet hørte vi på en anmeldelse av spillet fra en eller annen radiokanal. Læreren min er jo så glad i lyd, så da ble det jo to fluer i en smekk. Vel, anmeldelsen skal jeg ikke si for mye om, men den var ikke akkurat veldig bra. Læreren min vet jo at jeg er en hyppig bruker av spill og at jeg elsker anmeldelser, så det første han gjorde etter skolen var å se sleskt på meg og spørre om jeg skulle hjem å spille GoW 3. Det skulle jeg ikke for jeg hadde en avtale, men jeg sa til læreren at jeg skulle det, og da sa han, "Heldige jævel" også gikk han.

Skapgamere er blandt oss alle
Dette var noen utrolig kjedelige historier om skapgamere som kommer ut av skapet, eller sofaen til en forandring. Nå må vi bare huske at alle rundt oss kan være skapgamere, til og med dine besteforeldre, naboen, katten/hunden, eller kanskje stalkeren som står utenfor huset ditt nå? Alle kan være skapgamere, og om du møter på en, ber jeg deg om å ta godt vare på "den." Det er viktig å ta dem inn i varmen og vise at ekte kjærlighet ikke befinner seg på innsiden av skapet, (snakker ikke om Narnia) men på utsiden av skapet. (snakker ikke om det huset i Narnia-filmen med han gamle gubben) Om noen skapgamere der ute kan høre meg, så er jeg overrasket siden dette er et spillforum, men shitt au. Har du noen i din familie (bestemor og bestefar, onkel og tante, esel og postmann) som spiller åpenlyst, eller har du kanskje mistanke om at noen du kjenner er skapgamere? Fortell eller ikke fortell, valget er ditt!
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
Ja, hadde hele verdens befolkning hatt muligheten til å spille data/videospill tror jeg de fleste hadde likt det fra en skala fra 5 - 10. Husker da jeg fikk min første konsoll, playstation 2, med Grand Turismo følgende med. Da satt faktisk jeg og selveste faderen og spilte, og siden han driver med transport og er ganske bilinteressert så likte han det ganske godt. Tror vi satt i flere timer i strekk den gangen. Det er det som er så bra med moderne spill: Det kommer alltid til å være et spill som faller i smak uansett hvem man er, være det rollespill eller bilspill eller alle mulige kategorier. Så neste gang du stopper innom besteforeldrene dine: Ta dem ikke for gitt når det gjelder dataspill. De trenger bare å prøve seg frem litt, så kommer dem innom GR så snart de vet hva internett er og hvordan man skrur på en datamaskin ;)

Bra blogg!
  • 0
Bra blogg!

Jeg har funnet ut at kontaktlæreren min spilte Halo 1-2 på xbox med kona si! xD
One day, your life will flash before your eyes. Make sure it's worth watching.
  • 0
Jeg fant ut at kontaktlæreren min spiller MW2 på PC
  • 0
Kom ut av skapet for 7 år siden jeg.

Bra blogg!
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
kom ut av skapet når jeg var 4 år jeg

Fantastisk blogg! Utrolig bra lesestoff!
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Ok, jeg innrømmer det, jeg er en gamer. Nå vet dere det.

Men seriøst, hva er vitsen med å skjule en hobby som er en dela av deg selv? Du må jo godta hvem du er ovenfor deg selv.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Kom ut av skapet når jeg var 2 år og fikk min PS1
How far will you go to save someone you love? Sometimes, its better not to know.
  • 0
Så heldig du er da. Mine foreldre tror at spilling er rota til alt ondt. Bin Laden hadde prøvd pong i sine yngre dager, og derav 9.de september.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Først og fremst vil jeg si takk til dere som syns dette var en god blogg, og at det var bra lesestoff. Jeg setter utrolig stor pris på skrytet. Hehe, jeg ser at det er flere her som har kontaklærere som spiller. Syns det er så utrolig artig når lærere spiller. Haha, livet er herlig!

Vado: Tror nok du har ganske rett der, Vado. Mange voksne mennesker danner seg inntrykk av ting de ikke har prøvd selv, og i mange tillfeller spill. De kan høre at en gutt i Amerika har drept elever på sin egen skole, og tro at det er spill som har skylden. Dette er bare fordi det viser seg at gutten hadde noen voldelige video-spill. Jeg mener også at man ikke må ha fordommer mot ting man ikke har prøvd, og som deg tror jeg nok mange ville funnet en del spill som er gøyale uansett alder, eller synspunkt.

nintendodude: Nei, seriøst? Er du en gamer? Nå har jeg hørt alt!

Godt poeng! Hvorfor skal man egentlig ikke innrømme at man liker spill, hvis spill er en så stor del av hverdagen din? Ikke vet jeg, men det er noen som er redde for å bli mobbet eller lignende tror jeg.

jonaskram: Ja, det er jo litt av en teori foreldrene dine har. Om den teorien stemmer er heller tvilsom, men man skal aldri si aldri. Er uansett utrolig kjipt at foreldrene dine har så mye imot spilling.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Det var bare et ekstremeksempel da.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Skjønte egentlig det da, bare spilte videre på strengene dine.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Dette var virkelig ett sjokk. Trodde ingen var i skapet som meg, men må si det! Jeg er ut av skapet!
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Gratulerer, du er nå en av oss ikkeskapgamere.

Takk for en lang og saklig kommentar, A to the H.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Interresant blogg. Selv kjenner jeg mange voksne over 18 år som spiller, men da går det mest i Mario faktisk. Spilte WoW før og var med i en klan, der over 10 stykker satt på samme kontor(jobb) og gama sammen. Litt spesielt.

Jeg synes spesielt unge jenter som gamer er tøft Det er ikke veldig mange jeg kjenner som gjør det og derfor blir det så spesielt.
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0
Takker!

Mario faktisk, det var artig. Hehe, Mario er jo en klassiker, men er personlig litt lei av den lille røde rørleggeren vår.

Hehe, hørtes litt spesielt ut med den klanen på WoW der over ti stykker satt på jobb og holdt på med gaming.

Ja, det er utrolig gøy med jenter som gamer, for det er så alt for få av dem. Bra at antall jenter som gamer øker da.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Jeg er vel litt skapgamer, siden ikke alle vet om min mørke side... neida
Bra blogg om et viktig tema!
  • 0
Takk, Smæ!
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Pappa spiller han ; ) Selvom interessen ligger aller mest i gran turismo og fotballspill. Stefaren min spiller også. Men vært ekstremt lite de siste par årene pga at jobb, og lillesøstra mi. Men da gikk det i battlefield 2, cs: source også videre, samt at han spilte hele diabloserien noen år tilbake også videre. Rett og slett vært en gamer i alle år, brødrerene spiller også. Den ene spiller blant annet wow ;)
  • 0
quakecry: Stilig! x) Det må jo være utrolig gøy at så mange personer rundt deg liker spill, og i hvert fall ikke har noe imot det som så alt for mange andre? Det virker som du har en livlig og original familie i hvert fall. Det ser også ut til at de fleste i familien din har god smak når det kommer til spill også : )
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Jepp ;) Det er ganske gøy^^ Så spilling ekke noe tabu her ;) Mamma og stefaren min synes kanskje jeg spiller litt for mye, samme gjelder besteforeldrene mine. Men ellers har ingen noe imot det^^
  • 0
Hehe, misunner deg der gitt. Blir glad når jeg hører om familier som skiller seg litt ut på sånne måter, ble i godt humør med en gang. Dere virker som en livlig og "fargerik" gjeng. ^^ Det er alltid noen som syns vi spiller litt for mye vet du. xP

Her i gården syns vel de aller fleste at jeg spiller for mye, selv om det kanskje bare blir to timer om dagen. Har i alle fall onkel da. ;)
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Jeg er jente, men veldig åpen om at jeg er en gamer. Alle vet det, og ingen sier noe om det. (På skolen min er det btw. veldig sjelden at noen blir mobbet for interessene sine uansett) Bare synd at det er mangel på Nintendo-gamere... skolen er fylt med PS3-folk som tror at Wii bare er Wii sports og waggle. -_-
Take off every zig, for great justice
  • 0
Det er godt å høre. Er ikke så mange som blir mobbet for interesser på skolen lenger, men man skal aldri si aldri, har da hørt om noen ekstreme tillfeller. Er bra at du er åpen om at du er gamer, er alt for mange som ikke er det.

Hæ, er ikke Wii bare waggle-waggle da? Nei da, men skjønner deg godt der gitt. På min skole aner jeg ikke, men tror ikke det er så mange som gamer.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Ste-faren min spiller data å når han er ferdig med et pc spill går dem til meg
*MacGyver Theme*
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!