Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jepp, det gjør den. I løpet av de siste ukene har den vært en masete kjerring. Jeg kan ikke kan ikke løpe, jeg kan ikke bøye meg, ja, til og med når jeg går gjør det vondt. Bedre blir det ikke av at jeg ikke har lært noe siden det første tilfelle da jeg kjente smerter, i og med at jeg har trent hver eneste gang smerten ga bittelitt etter. Så nå er jeg i en fin situasjon, hvor enhver bevegelse som innebærer at overkroppen må flytte seg, gir jævlige smerter nederst på ryggen, ved det høyre bekkenet. Og det morsomme med dette er at jeg har meg selv å takke.

I slutten av niende klasse ble det kanskje en smule for mye spilling, og litt for lite fysisk aktivitet. Jeg gikk ikke på noen fritidsaktivitet, med unntak av speider'n, som er så brillefin at jeg vil skjære deg i småbiter og ha deg til dessert. (Noen som tok den? Neivel.) Anyways, utenom et par joggeturer i uka og litt styrketrening, så trente jeg stort sett lite. De sier dette er skummelt i tenårene, så det var kanskje derfor jeg begynte å trene fotball på et lokalt 2erlag. Og det er stort sett gøy det, og det ble enda morsommere etter at vi startet opp etter sommerferien. Første trening gikk fint, og jeg overasket meg selv med skjulte fotballevner. Men etter en stund startet fandenskapen.

Vi springer rundt da jeg plutselig kjenner at jeg har vondt nederst til høyre i ryggen, ved bekkenet. Jeg bryr meg ikke, og spiller litt til, før jeg så kjenner at smerten hemmer meg. Jeg tar pauser, smerten forsvinner, jeg spiller, og vips: Så var smerten der igjen. Dagen etterpå har jeg vondt, og jeg kjenner det gjør vondt å bøye meg. Gjennom helga drar smertene sin vei, og en glad og frisk gutt møter opp på treninga på mandag. Etter bare fem minutt har jeg besøk av faen igjen, og det føles jævlig. Unnskyld språket.

Neste dag har jeg vondt. Vondt å våkne, vondt å sitte, vondt å gå. Til gjengjeld hamrer hodet litt, og jeg er svimmel. Jeg blir hjemme, og vi fikser kiropraktortime på torsdag. Kiropraktoren knekker litt, og forteller at bekkenene har blitt skeive, og som følge av det har ryggen, overkroppen, blitt skeiv. Jeg får beskjed om å hvile litt, ta planken i noen minutt, og så se om det har blitt bedre neste mandag. Og det har det, og jeg stikker på fotballtrening, munter og glad. Men så er jævelskapen der igjen. Smertene neste dag er heldigvis ikke så vonde som sist gang, men jeg kjenner det, uansett hva jeg gjør. Neste time hos kiropraktoren får jeg avtalt en time hos en fysioterapeut som skal gi meg et treningsopplegg. Hos fysioterapeuten får jeg noen bestemte øvelser, variasjoner av armhevinger og planken, slike ting, og jeg skal ta disse tre ganger i uken, eller flere ganger om jeg ikke føler det hjelper. Og jeg er lydig gutt, gjør øvelsene, og kjenner at det hjelper i rygg og mage. Jeg kommer til kiropraktoren og rapporterer mitt, og han svarer meg at jeg skal fortsette med opplegget, for så å komme igjen om noen uker, for å se om det går bedre. Jeg spør om jeg burde trene, og han svarer at jeg burde se det an selv. Med andre ord: Jeg får lov.

Alle mennesker gjør feil. Det er naturlig det. Jeg har også gjort feil i livet mitt, kanskje mer enn jeg burde. Jeg gjorde en såkalt feil i dag. Friidrett i gymmen, jeg gir meg selv lov til å være med. Ryggen sier ifra i oppvarminga, men jeg gir f. Det burde jo gå greit nå? Det er jo lenge siden jeg har trent, det er vel logisk at alt er bra nå. Dette er bare ettersmerter. Jeg tenker slik. Så skal vi ha sekstimeter, og jeg stiller meg opp. 8,8 første gang, 2 tiendedeler bedre enn i fjor. Ryggen verker, men jeg vil prøve en gang til. 8,6. Akkurat femmerkravet. Jeg føler ennå jeg kan mer, men så er det noe rart. For når jeg går så gjør det vondt. Satans vondt. Jeg prøver å legge meg ned, slappe av litt. Det går ikke, smertene øker bare. Jeg sitter, men ryggen vil ikke gi meg lov til det heller. Så jeg må stå. Og jeg angrer ikke ennå. To timer senere gjør jeg det.

Veien hjem fra skolen har aldri vært så jævlig. En skolesekk på ryggen er heller ikke godt. Jeg kommer hjem, slenger sekken i et hjørne, kommer opp, og sitter meg ned. Og jeg er redd for å reise meg. For når jeg reiser meg blir det vondt. Jeg bestemmer meg for å blogge om dette. God måte å trene skriveferdighetene, er jo en stund siden nå. Og siden jeg ikke kan gå og jogge en tur, som jeg ville gjort, så kan jeg heller dele denne kunnskapen med deg. For du må huske at selv om menneskekroppen fremdeles er lagd for å traske fire mil til dagen, så har teknologikurven skutt i været sammenlignet med kroppens. Trening må komme gradvis, for mye for fort blir bare vondt. Det har jeg fått erfare. Og nå som denne koselige lille moralen har fått sin plass vil jeg gjerne avslutte bloggen med en sang, nemlig Screaming Jay Hawkins - I Put A Spell On You.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Huff... Jeg hadde sykt ondt i ryggen etter jeg var ute å skatet og Parkuret i mange timer... Men jeg tror at det skyldes mer over en skeiv landing jeg gjorde under parkouring
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg tror vi har akkurat samme problemet. jeg lånte longboardet til en i klassen igår og klarte å falle bak på ryggen og nå får jeg sykt vondt i ryggen hvis jeg prøver å lene meg frem. må stå strak i ryggen hele tiden.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Me 2! Jeg skatet her om dagen og jeg lander skeivt så jeg får vondt i ryggen....
Safety first!
  • 0
Au det høres jævla vondt ut!

En jeg kjenner måtte gi opp elektriker lærling kontrakt pga vondt i ryggen, det var faktisk så jævlig at han måtte operere
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Ryggen din må du ta vare på! Den skal bære deg resten av livet. Alt dette vet jeg så inderlig godt, jeg har selv vært nødt å operere ryggen 1 gang. Men trening har holdt alt i sjakk hele tiden egentlig.

Kiropraktor skal du være steike forsiktig med å bruke. Om du har en prolaps på gang, som du ikke kjenner, og har vondt i ryggen av andre årsaker. Ja, da kan kiropraktoren være direkte årsak til en vond og grusom skiveutglidning i ryggraden. Naprapat og fysioterapaut er tingen.

Trening er hvertfall løsningen på det aller meste som skurrer i ryggen. Planken gjør underverker for ryggen, så den må du aldri slutte med.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Ryggen min pleier ikke å være så slem mot meg, med mindre jeg sitter på en stol uten stolrygg. Da holder jeg på å dø av ukomfortabelhet.
  • 0
Damn. Høres ikke digg ut. Jeg har faktisk aldri hatt noen problemer med ryggen. God bedring
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Off, synes synd på deg der:p

Når eg hadde vondt i korsryggen byrja eg å ta diagonale ryggstrekk. Det hjalp iallefall for meg, men veit ikkje korleis det er for deg (ettersom dine smerter er en del større enn mine var). Men kan være verdt ett forsøk;)
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Jeg tyner ryggen ganske mye, men har heldigvis aldri fått skikkelig vondt i den.

God bedring.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Må ønske deg velkommen i klubben å god bedring
Rule nr 1: Be EPIC!
  • 0
Gutt, 13 år og vondt i ryggen? Dette lover ikke godt...
  • 0
God grunn til å kjøpe seg en ordentlig godstol
Har heldivis ikke slike smerter i ryggen, og vil helst ikke oppleve det heller.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Tror ikke det er den typen vondt i ryggen, F0x. Også var jeg 14 sist gang jeg sjekket.

Takk for alle gode ord.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
har også vondt i ryggen fortsatt.

Lagt til 2010-09-08 22:08:
og det verste er forkjølelsen i tilegg for når jeg nyser så gjør det at jeg tar en kjapp bevelgelse fremover noe som gjør ganske vondt.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
god bedring.
And the scrolls have foretold, of black wings in the cold
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Kjipt. Har også vondt i ryggen, men det pådrog jeg meg igår. Når jeg var på jobben måtte jeg dytte en relativt drit tungt bur med melk. Og plutselig så sier ryggen ifra og jeg får ilende smerter under høyrearmen.


God bedring til deg!
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Trassige greier. Litt unødvendig å dra det så laaaaaaaangt, men..

Du får game litt, så blir det nok bedre ;)

Yep.. I just made a joke..

Sover du vondt? Høres temmelig jævlig ut, så får håpe det ikke blir verre. God bedring!
''eh'' - Link
  • 0
Er nødt til å sove på siden. På ryggen gjør det vondt. Når jeg våkner har jeg vanligvis snudd meg på ryggen, og da er det ikke greit å stå opp...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!