Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Regi: Martin Scorsese
Prod.år: 2010
Alder: 15
Genre: Thriller
Spilletid: 138 minutter

- Klarer aldri å rive meg helt med -


Historien finner sted i 1954, der Teddy Daniels etterforsker forsvinningen av en kvinnelig pasient på et mentalsykehus. Sinnssykehuset ligger på en øy utenfor Boston, kalt Shutter Island. Men Daniels sliter med traumer fra fortiden, og det blir enda vanskeligere å løse saken når arbeiderne ikke er særlig samarbeidsvillige.

Strukturen og oppbygningen på historien er veldig god. Her blir det brukt virkemidler som for eksempel tilbakeblikk. Vi får innblikk i fortiden til Teddy gjennom hans mange mareritt, og filmen hopper ofte frem og tilbake og avslører litt etter litt Teddys bakgrunn. Disse marerittene er filmet helt fantastisk, og er blitt redigert mesterlig. Dette er det mest kunstneriske med filmen og er på alle måter høydepunktet. Martin Scorsese gjør en utmerket jobb som regissør. Men filmen underholder bare til en viss grad ettersom handlingen er alt for forutsigbar.

Teddy Daniels blir spilt av Leonardo DiCaprio. Han gjør en veldig bra tolkning, og viser at han virkelig har forstått karakteren. Blant skuespillerne har også Ben Kingsley, Mark Ruffalo og Max von Sydow viktige roller, der alle tre gjør gode prestasjoner. Alle sammen yter det de kan for å vise hva de er gode for, og jeg er overbevist.

Filmen har ikke originalmusikk skrevet direkte for filmen, men inneholder musikk fra mange forskjellige komponister. Musikken er stemningsfull og følelsesladet, og jeg likte mesteparten av den. Ikke nok med at den er fin, den blir også brukt helt fabelaktig i filmen. Er det noe som er nært perfekt i denne filmen så er det musikkvalget.

Shutter Island klarer aldri å rive meg helt med, men den imponerer meg med sin utrolig gode kinematografi og regi. Problemet er at jeg aldri blir emosjonelt trukket inn i handlingen. Men uansett hvor forutsigbar filmen er, så er det noe med den som gjør at jeg vil se den igjen og igjen.

6/10
I am the devil. And I'm here to do the devil's work!
  • 0
Enig med anmeldelsen selv om jeg selv ville gitt filmen 7/10. Tvisten kunne ha vært mye bedre etter min mening. Men absolutt en film verdt å se : )
  • 0
Bra anmeldelse som vanlilg!
Tror jeg likte filmen litt bedre enn deg, ligger på en 8/10 for meg. Like spesilt Mark Ruffalo
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Syntes filmen var meget god, selv ville jeg gitt den en soleklar 8/10.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
  • Ine
  • Ine
Var aldri klar over at filmen var regissert av Martin Scoresese Burde jo skjønt det da, ettersom DiCaprio nærmest er hans nye De Niro. Fikk aldri rota meg til å se Shutter Island, og tviler på at jeg vil se den med det første. Mange miksede meninger om den.
Riddle me this
  • 0
Jeg ELSKET Shutter Island. Satte meg virkelig inn i hvordan en psykopat tenker. Twisten var genial, rett og slett...
Jeg vil si sterk 8/10 eller kanskje svak 9/10
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Hvis du skal se Shutter island anbefaler jeg på det sterkeste å se Secret window, jeg føler at det er likt plot men secret window er gjort så mye bedre.
War, war never changes
  • 0
Syns du virkelig at Shutter Island var forutsigbar? Ville vel gikk filmen en smule bedre karakter, men er enig med masse du skriver. Flott anmeldelse!
Shut Up. Kick Ass.
  • 0
Hadde ikke twisten vært så himla innlysende fra filmen var under halvveis så hadde jeg likt den bedre.

Og musikken... vel, la oss bare si at den var alt for tilstedeværende

Husker ikke hva jeg ga den, men det var nok noe slikt som 5/10
  • 0
Meinte eg hadde sett det du skreiv om musikken et annet sted og... men det kan vel umuligt stemma
Med tanke på at eg fant gjetta meg te twisten før eg såg filmen, men fekk bekrefta av ei toskete jenta at eg hadde rett, så må eg nok stilla meg litt nøytral te dømmingå av den, sjøl om det seie seg sjøl at an va litt vel synlig...
likte filmen megagodt for det om og har veldig lyst te å se an igjen!
  • 0
Jeg likte Shutter Island veldig godt. Jeg likte måten den manipulerte følelser. Jeg syntes det var en film absolutt verdt å anbefale. Ville nok trolig gitt den en noe høyere karakter enn du gjorde.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg husker jeg så den på kino, og opplevde nesten en mental orgasme. Jeg satt der og kjente at hjernen ble blåst ut. Jeg nærmest elsket filmen. Så den en gang til, og jeg følte nøyaktig det samme. Rett og slett en fantastisk film i mine øyne!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!