Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Regi: Mary Harron
Prod.år: 2000
Alder: 15
Sjanger: Thriller
Spilletid: 102 minutter

-Christian Bale gjør en inspirerende rolletolkning-


Patrick Bateman er en ung og rik forretningsmann i New York. Han har alt han trenger og lever et vellykket liv. Men bak den kjekke, lystige og velstående mannen skjuler det seg en livsfarlig morder. Bortsett fra å feste, og spise dyre middager med sine kolleger lever han et liv fullt av sadistiske voldsorgier.

Mary Harron regisserer en spennende fortelling om en mann som hater verden han lever i. Hun har valgt å legge mye vekt på humor, noe som fungerer ekstremt bra. Du blir servert god humor, men den veier ikke over den nervepirrende handlingen. Filmen er godt filmet og har veldig god struktur og oppbygning. Det ble aldri kjedelig og den holdt seg interessant gjennom hele historien.

Christian Bale har hovedrollen som Patrick Bateman og han gjør en inspirerende rolletolkning. Jeg er overrasket over at han ikke en engang ble nominert til en Oscar-pris, for han imponerer bemerkelsesverdig i hele filmen. Han spiller helt fantastisk og viser virkelig hva han kan. Willem Dafoe spiller en etterforsker som undersøker mordet på Paul Allen, spilt av Jared Leto. Alle skuespillerne overbeviser med gode prestasjoner.

Originalmusikken, laget av John Cale, er god. Allikevel er det ikke det jeg husker best. Filmen er nemlig full av kjent musikk fra artister som Phil Collins, Chris De Burgh og Robert Palmer. Dette er sanger som Patrick Bateman hører og kommenterer på underveis i filmen. Det er mange fengende låter og det er utrolig interessant å høre hva Bateman har å si om dem.

American Psycho har fabelaktige skuespillerprestasjoner som støttes av et glimrende skrevet manus. Handlingen er også åpen for tolkning. Dette gjør at filmen er interessant å se flere ganger. Filmen skaper en unik stemning som jeg sent vil glemme og som jeg absolutt vil oppleve igjen.

8/10
I am the devil. And I'm here to do the devil's work!
  • 0
Så det er der det legendariske bildet er fra? xD
Haha, takk Har alltid lurt på hvor det kommer fra

Bra anmeldelse foresten, glad du klarte å lage en grei anmeldelse uten å avsløre noe særlig av plottet Ble litt snaut her og der da...
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
American Psycho er fantastisk.

Scenen hvor han snakker om Huey Lewis and the News er en av de mest geniale scenene jeg har sett. God anmeldelse.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
God anmeldelse
Jeg så den lige i går, og jeg vil umiddelbart give den 10/10, simpelthen genial, især scenen med 'bussines card'et' er genial da den pludselige humor er helt uventet og den fik mig også til at LOL'e

Mange hilsner fra Danmark
Hvorfor har is ikke arme og ben? Fordi de er vandskabte HAHA!
  • 0
Har du lest boken? hvis ikke:
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Hvis du mener mig, så nej, det har jeg ikke.
Hvorfor har is ikke arme og ben? Fordi de er vandskabte HAHA!
  • 0
Bra anmeldelse av en bra film
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Takk for fin respons

bent_a:

Nei, har ikke lest boken. Kommer nok ikke til å gjøre det med det første heller. Har hørt den er veldig kontroversiell. Har lyst til å lese den da
I am the devil. And I'm here to do the devil's work!
  • 0
Boken er ti ganger bedre enn filmen,
og filmen er brilliant, så du burde så absolutt lese den.
  • 0
  • Ine
  • Ine
Siterer bent_a:
Har du lest boken? hvis ikke:


My m0m sa den var så grusom at hun ikke orket å lese den ferdig...

Har lenge hatt lyst til å se denne filmen. Eneste som stopper meg er Christian Bale. Han er så sinnsykt usympatisk Har dog tenkt til å se den ganske snart.
Riddle me this
  • 0
Christian Bale er vel ingen grunn til ikke å se American Psycho. Christian Bale er en dyktig skuespiller som har vært med i mye bra.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Hei
Jeg har lest boken og sett filmen, jeg er ekstremt fascinert av begge (spesielt boken, men liker filmen bedre og bedre for hver gang jeg ser den).

Akkurat nå holder jeg på med særemnet mitt, som er om American Psycho.
Problemstillingen min er "Fremstår personligheten til Patrick Bate like bra frem i filmen som den gjør i boken?"
Hvis noen har noen innvendinger kom gjerne med det.
Og om dere har noen meninger om det er en god adaptasjon leser jeg gjerne hva dere har å si.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!