Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

ENDELIG! Selv har jeg holdt en rekke foredrag i barnehager, skoler, for kommuner om hva spill står for i dag og spesielt barnespill. For i dag finnes det utrolig mange gode spill som gir både god pedagogisk læring i tillegg er mye mer moro enn å sitte å lese fra en kjedelig lærebok. I det siste har det vært en del i media om at elever (gutter) som spiller er dårligere lesere. Derfor er det nå litt moro å se at det blir sendt ut brev til alle skoler hvor lærer bli flinkere til å bruke spill i opplæringen.

Jeg jubler høyt og vet at dette kan sørge for at spill blir (enda) mer akseptert som noe nyttig og ikke så negativt som mange vil ha det til. Jeg har jobbet med dette temaet i mange år nå og endelig får jeg/vi gjennomslagskraft for at spill faktisk i dag kan brukes på en fornuftig måte i skolen. Så det er nok ikke umulig at det nå blir enda flere foredrag på meg i tiden fremover noe jeg selvsagt håper og liker veldig godt. For det å forkynne om spilling som noe sunt er det beste jeg vet. Spesielt når du vet at noen av de du forkynner for er anti-spillere og du ser hvordan de virkelig blir solgt til at spill faktisk er "sunt" på mange måter. Dette er og blir en stor dag.

Takk til Barnevakten som er et viktig organ når det kommer til dette temaet.

Ellers er jeg spent på å se hva fremtiden bringer og om det blir mer spill i skolen. Hva tror du? Er dette veien å gå for å "bedre" opplæringen på skolen med blant annet spill?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Godt jobbet!
QWOP = RageQuit
  • 0
De første syv årene man går på skole kan jeg se nytten av spill til læring, men skal man høyere opp i utdanningen må nok man lage spill spesielisert til for eksempel de som tar realfag.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Kan du holde et foredrag på min skole i Bergen?
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
WOAH! Endelig! Men regner ikke med at det blir noen action spill
  • 0
Godt jobbet! Må selv si at det var morsomt at du skulle nevne Barnevakten. Har selv skrevet en spill anmeldelse der. Litt rettet opp av redaksjonsjefen der, men kult å ha gjort det. Og at du nevner det!

Lurer du på hvordan. Jeg fikk et spill av en spillanmelder, som jeg skulle skrive en anmeldelse til. Mest mamma som ga meg muligheten til dette. LINK: http://www.barnevakten.no/article/240
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Dette var gode nyheter! Men spill må ikke overta for bøkene helt. Det er viktig at barn lærer å verdsette litteratur, også. Noe jeg syntes skolene bør bli bedre til.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
De har sett lyset!
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Damn, håper virkelig de lærer meg å quickscope i Black Ops. sliter med det
Les en bok, pok en snok!
  • 0
Fikk litt lyst til å spille Professor Layton and the Curious Village nå
-Kill -Loot -Return.
  • 0
For meg er video/dataspill åpenbart ikke veien å gå når det gjelder utdanning. Spill er riktignok blitt kunst og kultur i det sisste (i tilegg til digital underholdning), men jeg syntes det ikke er noe spes nyttig læreverktøy. Leste i bt magasinet en lang artikkel om spill i skotske skoler. Kunnskapsministeren er ihvertfall positiv angående spill i den norske skole.. Rart at hun som sikkert knapt har prøvd et spill er positiv til det, mens jeg som har donert utallige timer av livet mitt til det er negativ...
  • 0
Kom til oss! Noen av våre lærere koker over av sinne bare jeg nevner grunnen for at jeg ikke gjorde leksene... Grunnen kan du gjette deg til

Husker at på barneskolen så spilte vi en del spill om matte og slikt, men de var alle kjedelige, og var for opptatt av å holde seg til temaet. Men et spill hvor fokuset er spill, hvor de lurer inn oppgaver i hytt og pine, ja det hadde vært bedre.

I dag på skolen spurte læreren meg om et "hukommelses spill". De lærte på et annet trinn om hukomelse, og derfor ville hun finne frem et spill. Jeg søkte opp og fant et online spill. På skjermen blinket noen lamper, også måtte du trykke på de i rett rekkefølge. Det starter med en lampe, også beveger det seg oppover. Noe ala et av minispillene i Flåklypa.

Jeg ble faktisk litt glad for at hun ville ta i bruk spill i undervisningen. Desverre er ikke samfunnsfaglæreren vår villig til å ta inn Black Ops enda...
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
En meget, meget positiv utvikling. I alle fall for oss spillinteresserte som tenker å jobbe i skolen.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Ikke sant peterernoob. For det er en del nye lærere som faktisk er gamere og har skjønt at det finnes mange gode spill som passer godt inn i undervisningen og det er her lærerne kan briljere med å utnytte disse spillene og se at elevene lyser opp Selv om spill kan utnyttes bedre i skolen, så skal man selvsat bruke tradisjonell læring også
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
skeptisk.....
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
  • Ine
  • Ine
Har ikke lest mye om saken, men generelt sett er jeg veldig "tradisjonell" når det kommer til hva jeg mener er riktige læringsmetoder. Penn og papir framfor skjerm og tastatur. I teorien kan PC virke positivt for elevers interesse innenfor skolearbeid, men i realiteten fungerer det mer som et distraksjonsmoment. Spill i læringa tror jeg vil gi samme utslag. Det er begrenset hvor mye kunnskap du kan stappe inn i et spill, og av personlig erfaring går det fortere å lese/pugge seg til den samme mengden kunnskap.

Som sagt har jeg ikke lest så mye om akkurat det du snakker om, Bernt, så jeg skal ikke ta for meg et alt for negativt synspunkt allerede nå. Likevel beholder jeg min skepsis enda litt til.
Riddle me this
  • 0
Går selv 2. året som lærerstudent nå, og var nylig ute i praksis. Der prøvde vi å legge opp undervisning slik at ressurser som nettopp spill ble utnyttet. Mange elever som i penn og papir situasjonen blir oppfattet som svake, var da i sitt ess. det eneste som skal til for å løfte elever, er mestringsfølelse, og for å mestre noe må det først engasjere. Spill i skolen kommer til å bli viktigere og viktigere, noe både jeg og mine medstudenter bør og vil være mer bevisste på enn dagens lærere

Som vanlig er jeg dypt imponert over jobben du gjør BE, håper jeg får tid til å stikke innom i mellomjula
Post proelia praemia bitches!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!