Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er altså det jeg skrev på tentamen i bokmål. Oppgaven vår å skriv om emnet "Lykke kan ikke kjøpes for penger". Enjoy :D

Vi vet alle hva jeg snakker om når jeg sier lykke: Familie, stort hus, SUV og Pen kone. Hvordan oppnår en sånn lykke? Svaret er dessverre penger, men likevel påstår folk at hvis de hadde hatt en syk og fattig familie, som bodde i et vedskjul, kjørte moped og hadde ei skitten og stygg kone så hadde de hadde vært like lykkelige som i rik tilstand. Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor skaper ikke penger lykke? For dem kan du importere kone fra Russland, Japan, Thailand eller til og med India. Ellers kan du også adoptere barn for en god slant. Da har du kanskje kjøpt lykke.

Det er greit nok at du er ensom når du er styrtrik. I sånne tilfeller vil 20-årige jenter sverme rundt deg som fluer, og du får sjansen til å velge opptil flere trofékoner som med største glede vil leve sammen med deg til slutten av ditt liv. Og fortsatt leve bra etter din død.
Dessuten er alle spøkene dine bedre på selskap. Jo rikere du er, jo mer ler publikumet. Når du er fattig blir du ikke invitert til slike selskap en gang! Selvfølgelig møter du flere folk som fattig, men som rik møter du eliten av mennesker. De som er bedre enn de små folkene som bor i slummen, eller på landet. Hvis du er rik nok, kommer du til å ha veldig trofaste venner som alltid stiller opp for deg, så lenge bankkontoen holder.

Hvis du hadde hatt valget om å være rik eller fattig, hva ville du valgt? Selvfølgelig velger du rik. Hvis du savner livet som fattig kan du gi alle pengene dine til veldedighet, og bli kjent i stedet, men hvem vil vel det? Selv Beatles med sine uttalige sanger om ubetinget kjærlighet, der penger ikke spiller rolle, var styrtrike. Til og med de beste av de beste levde bedre med penger.
I sine yngre dager hadde de kun råd til billige narkotikum som ikke engang var kvalitetsstemplet! Senere, etter Beatlesmaniafenomenet, kunne de svømme i kjærlighet. I deres øyne var det dop. Det er en annen hobby "privilegerte" folk har. De har råd til å kjøpe dop av kvalitet, ulikt de fattige, som hvert år dør av dårlig lagd narkotika. De rike har privilegiet å dø av alderdom, i alderen 50 år maks.

Det finnes uendelige flere fordeler med å være rik, men jeg har valgt å skrive videre om de fattiges ulemper. Hvis du bor i USA, et land med enorme mengder folk som lever under den nedre middelsklasse, har du ikke råd til å skade deg. Hvis dette inntreffer, må du velge om du vil beholde arma eller beinet ditt. Siden du ikke har råd til rullestol må du velge arma. Krykker finner man støtt og stadig på søppelhauger.
En stor nedside er at hvis noe forferdelig skjer, som en morder som dreper en etter en, vil du som fattig ha så nært forhold med resten av ofrene at du ender opp med å ofre deg selv for de andres videre eksistens. Som rik, derimot, har du fordelen med at resten av ofrene hater deg. Dermed kan du bare løpe unna når den fattige ofrer seg, og kanskje berge livet.
En annen ulempe ved fattigdom er at du ikke har råd til medisiner mot sykdommer en rik person ikke engang har hørt om. Enda et mindre heldig tilfelle er at hvis politiet slår ned døra har du ingen plasser å gjemme deg i huset ditt som består av ett og et halvt rom. En rik mann kan skjule seg i flere uker i slottet sitt med flere hundre rom.

Mye i livet tyder på at all fattigdom og elendighet kan løses med penger, at alle barns drømmer er om å bli rik i framtiden og at alle fattiges drøm er at de hadde fullført videregående. Det siste tilfelle er en umulighet. Den eneste måten fattige folk kan bli rike på, er å bli med på talentkonkurranser med sære talenter som ingen andre i verden har. Det eneste fattigdommen overgår rikdom på er dessverre dette. Alle fattige har en hobby som ingen andre klarer. Rike derimot er ganske like sånn. De kan og telle penger, men ellers veldig lite. Heldigvis har de sistenevnte tjenere til å gjøre alt annet for dem.

En siste del av å være rik er muligheten til å endre utseende. Plastisk kirurgi er en del av denne edle rasens hverdag. Den nye neselukta er alltid en bra ting, og ingenting slår et kyss på lepper store som gullbarrer, og like dyre også.
Det mest utbredte redskapet rike bruker til å se penere ut er botox. Etter noen år med botoxbehandling ser ansiktet ditt perfekt ut. Øyne, øyenbryn, lepper og panne vil være uberørt av alle nyheter. På denne måten vil du se pen ut uansett hvilken tilstand hjernen er i.

Som du nå skjønner er penger en god protesjé for uprovosert menneskelig kontakt. Hvis sjansen tilbyr seg må du gripe den. Ikke nøl! Kanskje du kan være nestemann som dør av svineinfluensa, på grunn av mangel av medikamenter.



Kilder:

Beatles
- Ursa minora, en rablende gal Beatlesfanatiker.

Helsevesenet i USA
- En dokumentar med Michael Moore


Bare i tilfelle norsklæreren min, Ina, leser dette: Jeg, Ola Haarstad den store skribenten, har skrevet dette 10.12.2010.
Jeg er vakker!
  • 0
Lykke var i følge de store filosofene kunnskap. Det ble hevdet at en uvitende tosk var mindre lykkelig enn en viter som ikke var tilfreds med kunnen sin. Selv har jeg ikke et spesielt giv etter materialistiske goder. Jeg er til og med mer enn fornøyd med studenttilværelsen hvor jeg bare klarer meg med 6500 kroner måneden.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg har hørt at uvitenhet er lykke.

Jeg har et heller stort giv etter materialistiske goder, spesielt med tanke på at jula nærmer seg med stormsteg.

Som elev på Steinkjer Ungdomsskole, bruker jeg kanskje 2500 kr i måneden. Ganske høyt for en gutt som bor hos foreldrene sine.
Jeg er vakker!
  • 0
God blogg! Du sier mye i det du skriver. Rikdom er noe herk. Spesielt når du ikke har noe selv!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Flott blogg...

Må si jeg er utrolig glad for at jeg ikke bor i USA med den helsepolitikken som råder der. Har sett Sicko-dokumentaren av M. Moore, og skal si jeg måtte riste på hodet. Tenker på ei dame der som fikk regning hva det kostet å hente henne med sykebil da hun fikk et illebefinnende på gata.

Ellers tror jeg at de som sier at penger ikke er alt, er de som HAR masse penger. Da først skjønner de at de viktge, EKTE tingene kan ikke kjøpes for penger.

Selv syns jeg at jeg klarer med bra og ønsker meg lite til jul. Okei, det er jo kjekt med gaver da, men syns faktisk det beste er at familien samles..
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
  • Missing Avatar
  • zigg
lykken er å gjøre det du føler for, og det som gir deg en følelse av selvtilfredshet. noen blir selvtilfreds med pen kone og kul bil, mens andre blir selvtilfreds av å f.eks. ha en givende jobb.
  • 0
Sommerstad97: Takk Jeg mener at lykken skapes av framgang i livet, men at penger ofte er et hjelpemiddel for å nå dette.

skeptisk-heksa: Alltid godt å høre ros
Det var faktisk dokumentaren Sicko jeg brukte som kilde.
Jeg glemte å skrive det i bloggen da jeg postet den, men dette var altså min tentamensoppgave. Dessverre oppga jeg feil navn. Jeg var så uheldig å skrive Gary More i stedet for Michael, det eneste jeg rettet på i denne bloggen.

Jeg begynner så smått å faktisk glede meg til familiemiddagene mer enn gaveåpningen, en stor bieffekt av puberteten.

Zigg: Jeg er delvis enig, men mener selv at folk kan fortsatt være like lykkelige med den samme givende jobben, med litt ekstra penger, som uten.
Jeg er vakker!
  • 0
I dagens samfunn gjelder den gylne middelvei spør du meg. Finner selv sjelden glede i materialistiske goder lengre.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Det er jo en fin måte å leve på. Det er det jeg satser på, men innerst inne håper jeg på å bli rik...
Jeg er vakker!
  • 0
Jeg har aldri lagt merke til den snerten du har i penna før. Bare vent til vi får tentamenene tilbake, da blir det vil karakterkniving!
  • 0
Takk

Som narsissist må jeg nok gå ut ifra at du er underlegen. Kondolerer.
Jeg er vakker!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!