Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hei og hopp! Lenge sida sist har det blitt ja, snart ett år faktisk! Jeg trur jeg har innleda sånn ca. de tre siste bloggene med at det er lenge sida sist, så skal ikke lenger dvele med det. Jeg er her akkurat nå i hvert fall!

Jeg sitter her i en blanding av koffeinrus og lykkerus, mens ryggen verker og hjernen fordøyer dagens forelesning om kjønnsforskning. To av de nevnte kan lett forklares (iskaffe og, ja, en forelesning), men de to andre trenger en utdypende forklaring. Hvorfor sitter jeg så og verker i ryggen i en tilstand av tilfredshet og mestringsfølelse? Jo, jeg knuste en personlig rekord i går.

To raske klapp i hendene, et lite, nesten umerkelig host i det litt av kalkstøvet finner veien inn i luftveiene, et godt tak i stanga. Jeg ser i speilet. En høy, blond, skjeggete mann, omgitt av atleter i alle størrelser, farger og fasonger. Jeg rykker til i hele kroppen, alle muskler spennes som i et elektrisk sjokk. Ansiktet skifter raskt farge, fra lysrosa til mørk rød, blodårene i tinningene popper fram én etter én. Sakte, men sikkert trekker jeg stanga mot meg. Ryggen rettes opp, knærne stives av, armene er strake. Jeg er i mål.

Marius, en kamerat på gymmen ser på meg. "Bra jobba", sier han. Jeg kan ikke tru det. Lille meg står strak i ryggen og holder en vektstang med en drøss skiver på hver side. Noen blå, noen gule, noen svarte, noen små røde. Det er 200 kg. Jeg har blitt mann.

Jeg var alltid tynn som barn og ungdom. Jeg var alltid den høyeste og den tynneste. Selv om jeg var senesterk pga. mye løfting på jobben min, så SÅ jeg aldri sterk ut. Videregående skole og de leksene det medførte, gjorde at jeg aldri følte jeg hadde mye tid og overskudd til å trene. Studietida på universitetet endra på alt dette. Med et par fridager i uka ble det plutselig mer tid til overs. Da jeg i tillegg flytta inn med to tvillingbrødre fra Stavanger, som trente mye og var sterke og flotte å se på, bestemte jeg meg for å bli som dem.

Jeg trente hjemme en måneds tid først, annen hver dag med vekter, pluss jogging en gang eller to i uka, før jeg kjøpte årskort på det lokale helsestudioet. Nå har det blitt 150-200 styrkeøkter og over ett år siden den gang. Jeg veier 15-16 kg mer og har økt styrken min med 50-100 % i ulike øvelser. Poenget mitt med det her er ikke å skryte (okå, litt da), men å vise dere alle hvor fort man faktisk kan totalforvandle sin egen kropp!

Fra å være en tynn nerd uten damedrag, til å bli en atletisk nerd som i hvert fall får dratt med noen damer hjem fra byen av og til, var en stor overgang for meg. Det kjennes ut som om jeg har blitt en helt ny person, mens jeg har beholdt de gode egenskapene en nerd har. Dvs. at jeg er ydmyk, liker å lese og tilegne meg kunnskap, klarer å slå på en datamaskin, er motstander av vold osv. En god blanding føler jeg.

Jeg vil oppfordre alle her til å spise sunt og trene med vekter. Det gir deg et bedre utseende og dessuten mer overskudd. Du får bedre selvtillit (noe jeg har slitt lenge med å ha over lang tid) og det kommer ofte til nytte å kunne ta tunge løft. Tenk hvor mye tid jeg sparer på lageret på jobb, når jeg løfter 80 kg én gang i stedet for å gå fire ganger fram og tilbake med 20 kg!

Hvis noen har spørsmål om trening, ernæring, kosttilskudd, styrkeløft eller kroppsbygging (jeg trener med et slags kompromiss mellom de to), så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan! Jeg fikk i dag kallenavnet "Slim Bear" av gutta på universitetet, fordi jeg er slank og sterk og har noe som ligner på "Bjørn" i navnet mitt, så nå kan dere jo velge om dere vil kalle meg Suppeelsker eller hva.. Hehe. Uansett hva dere kaller meg, så ser jeg fram til en god diskusjon/samtale i kommentarfeltet under!

Under: Meg som 16-åring og meg rett før jeg fylte 20 år.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
ok.
Nei men da så
  • 0
200kg!?

Damn, jeg klarer bare akkurat å løfte min egen vekt (120kg)

Men så har jeg aldri holdt på med noen form for trening heller da, så det er ikke så rart

Finner ingen motivasjon til å trene, selvom jeg absolutt trenger det.

Er ikke stort med tunge løft i min hverdag og jeg kunne ikke brydd meg mindre om utseendet mitt, så jeg vet ikke hva som skal til for at jeg skal få lyst til å starte.
  • 0
200kg det er utrolig mye!
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Tommy Kvarnerud: Hehe, hvis du ikke bryr deg om å være sterk ELLER å være muskuløs, så skjønner jeg at du ikke har noen motivasjon til å trene. Uten de to, hadde vel ikke jeg trent styrke heller Jeg er ingen liten kar jeg heller, men veier en 25 kg mindre enn deg

Zyrocz: Linken funka ikke Sende link igjen?

Masterno: Ja, det er ganske mye. Ikke mye for "virkelig" store folk, men for meg med normal BMI og bare ett års erfaring med aktiv styrketrening er det mye. Alt er relativt, som gamle bartemannen Einstein sa ^^
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
200kg ja! Er i form da! Er bare 13 år så vil ikke begynne for ordentlig med vektløfting enda. Har hørt mye om skader for folk som er under utvikling i denne sammenheng. God blogg!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Vent til skjellettet er ferdig utviklet, i hvert fall til du er 15-16 år. Det du kan gjøre nå, er å trene med din egen kroppsvekt. Ta push-ups, pull-ups, knebøy uten vekt, men med ett bein osv. Spis godt med proteinmat som egg, kylling, nøtter, melk osv., og du får en gradvis sunnere kropp selv uten vekter
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Høres veldig bra ut Soups, god framgang! Jeg trener en kombinasjon av styrkeløft og kroppsbygging selv (blitt flere BB-øvelser etter hvert), og hadde opp til 100% øking i flere øvelser mitt første år selv Bare det å trene regelmessig og spise sunt fungerer virkelig!
  • 0
Ja, fungerer utmerket med regelmessig trening og sunn mat, men du verden så mye du kan klare hvis du setter deg litt ekstra inn i kosttilskudd og teori. Veldig mye av økninga har skjedd de siste tre månedene eller noe, så blir stadig bedre til å tyne det meste ut av treninga.

Hvordan går det med treninga di? Blir du svær? Jeg vokser i raskt tempo nå, hehe. Vil opp på 100 kg før sommeren, men med 10 i fettprosent ^^
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jeg starta med nesten motsatt utgagspunkt som deg: liten og lubben Stoppet å vokse ganske tidlig og runder så vidt 170 cm nå. Jeg har lite problemer med å øke muskelmasse og styrke, men sliter med å holde fettprosenten nede.

Da jeg begynte å trene gikk jeg først ned 2-3 kg, men raste opp 10 kg de to følgende åra, men nå strammer jeg inn kostholdet og håper helst å gå ned fra 90 til 85 kg.

Jeg har aldri klart å dra mye i mark, da. Skinner mest i bøy og benk.
  • 0
Du hadde et vanskeligere utgangspunkt på én måte, et bedre på en annen måte. Du ser fortere sterk ut ("muskelbunt") når du er lav, men du ser fortere tjukk ut også. Du har en fordel i benk da, med kortere armer. Jeg er 200 cm høy, men har armene til en 211 cm høy mann xD Ikke en fordel i benk

Jeg har fettprosent på 10, og veldig definert mage. Er godt fornøyd med det, men kan gjerne gå videre ned i fettprosent så lenge muskelmassen går opp

Knebøy trener jeg ikke, for jeg er alt for høy til å kunne utføre den med riktig vinkel i ryggen. Jeg trener beinpress. Der makser jeg på mellom 350 og 400 kg. Benkpress kunne jeg ikke trene før i sommer, for før det var jeg plaga av en albueskade i mange år. Nå har jeg trent benk i flere måneder og makser på en del over 100 kg
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
200kg i markløft er bra sick. Maksen min der (en stund siden jeg testa den), var vel 90 kg (en repetisjon). Kunne vel kanskje tatt 100 hundre nå. Må kanskje prøve. Trener med en del mindre selvfølgelig, siden jeg da tar 5 eller 10 repetisjoner (varierer fra uke til uke).

Det at du klarer å øke 50-100% i styrke er utrolig facinerende. Hvilket program bruker du? Eller har du kanskje et du har laget selv?

Det irriterer meg at jeg er så dårlig på kosthold. Jeg får ikke i meg så mye direkte usunn mat, men jeg føler jeg får i meg for lite protein. Brukte proteinshakes før, men da følte jeg at jeg fikk for mye. Det med kosthold blir uansett lettere når man flytter for seg selv, og styrer matinnkjøpet og middagsmenyen selv.

Uansett så gir jeg 120% på trening, får i meg kjapp energi etterpå, og trener regelmessig. Løfter alltid litt mer uke for uke. Alt handler jo om progresjon.

God blogg!
"Det skal ikke være nøtter i skoleboller, bare sånn gult."
  • 0
Jeg klarer å løfte en bærepose med fire-fem flasker pepsi, og en liten pose potetgull. Posen ryker før meg.
  • 0
Bra blogg og oi, det var forskjell på de bildene..

Trening og vekter er ikke min greie i det hele tatt. Hvis man ikke regner med spilleøkter og sulling mellom rom fordi jeg glemmer alt.

Men sier da ikke nei takk til å glo på hunky'e duder. Så brif gjerne litt..mens jeg spiser Ursa Minora's potetgull og ser på...
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Moiseiwitsch Volodarskii: Hvor gammel er du? Hvor lenge har du trent? Hvor ofte trener du? Blir nysgjerrig nå, hehe. Er lurt å vite sånt før jeg uttaler meg for mye om råd og tips liksom.

Først må jeg si at en del av progresjonen og maksimal styrke er genetisk betinga. Faren min var styrkeløfter og tar fortsatt 150 kg i benk selv om han nærmer seg 60, så jeg har sikkert gunstig genetikk for å øke styrken min. I hvert fall er det artig å se at jeg legger på meg fort på de samme stedene han forteller om, og øker mindre på de stedene også faren min var svakere.

Jeg bruker mitt eget program, og endrer det stadig. Med en gang jeg leser om nye metoder osv., så tester jeg dem ut. Nå har jeg vel dog funnet noe som fungerer bra. Det er bare å spørre og grave om alt, jeg skal dele det jeg kan dele av kunnskap, hehe.

Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka (to ganger hvis jeg fester på lørdag, for da faller søndagsøkta bort, det er lite vits i å trene når kroppen ikke er uthvilt) og i tillegg svømming eller jogging en gang i uka. Jeg er veldig opptatt av å få i meg nok mat, og har et enormt inntak av proteiner. Dessuten bruker jeg diverse kosttilskudd for å forsikre meg om at jeg får i meg det jeg trenger. Kreatin er også et kosttilskudd som fungerer godt hvis du vil øke styrken din raskt.

Jeg fokuserer på å trene hele kroppen, ikke bare benkpress og bicepscurl som typiske nybegynnere holder på med. Trener du bein, produserer kroppen mer veksthormoner, og du blir fortere sterk også i overkroppen. Belast hver muskelgruppe minst én gang i uka for å fremgang. Husk å få i deg ca. 20 g proteiner innen en halvtime etter trening, spis så et stort måltid og få i deg minst 20 g nye proteiner et par timer seinere. Du må også huske å gå i kalorioverskudd for å legge på deg muskler. Tren 3-6 reps for å øke mye i styrke, 6-12 reps hvis du vil øke mest i volum. Jeg vil anbefale å trene tre uker tungt, tre uker lett, ta en rolig uke og så på'n igjen

Jeg vil anbefale deg å drikke mye melk og spise godt med egg, samtidig som du bruker nøtter aktivt som mellommåltider. Jeg drekker gjerne 10 l melk på en gjennomsnittsuke, og spiser i hvert fall en tolvpakning med egg og en pakke nøtter på en uke. Det er viktig med gode proteiner

Ursa Minora: Hehe, du har jo misforstått helt! Du må fylle posen med egg fra frittgående høner og skummamelk! ;D

Skeptisk-heksa: Ja, det er herlig å se at det går framover Det verste er at jeg var litt sterk på det første bildet også, men med lite trening og lite sunn mat, så det definitivt ikke sånn ut Hehe, det er bra at ikke alle trener med vekter da, for da hadde jeg jo måtte trene mye hardere for å se stor ut

Det er bare å glo, jeg stiller opp på nachspiel nær DEG vettu! ;D
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Meh.
Jeg satser mer på det de gjorde i gamle dager. Fysisk arbeid
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Driver jeg med også det, men ser ikke helt problemet i å gjøre seg sjøl enda mer rustet til tungt fysisk arbeid
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Kommer jo an på om jeg er på jakt etter å forbedre livsstillen min, trene meg opp eller ned og alt det der
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Ja, selvfølgelig. Som jeg sa til Tommy K, så trenger du jo å VILLE bli sterkere eller øke i volum hvis det skal være noen vits å trene med vekter Hvis det ikke er noen motivasjon til stede, så er det jo dødfødt. Alle må finne en treningsform som passer dem
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Flott innlegg!

Trener selv kickboxing og er norgeseliten. Det er trening du burde prøve, siden det bygger muskler på plasser du aldri kommer til med vektløfting.
Er selv storfornøyd med min lange muskelfylte kropp i en alder av 17år
Blir ofte sammenlingnet med Bruce Lee
Hit, Run, Hide. The Highlandway
  • 0
Tror ikke jeg ville greid å løfte halvparten engang! men så er jeg litt latt
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Nilzo: Har drevet med kampsport før, og kommer til å begynne igjen, men først skal jeg bli sterkere. Jeg er i utgangspunktet mer interessert i å få en Ivan Drago-kropp enn Bruce Lee-kropp ^^ Tenkte å begynne med krav maga eller boksing etter hvert.

Shotgunrain: Ja, det krever disiplin, hehe
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
panekakke spising er sporten for meg!
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Ok, alle kortene på bordet, hehe.

Jeg er 16 år, går Vg1. Selv om jeg bare er 16 år, så kan jeg veldig mye om styrketrening. Mye takket en kar på treningsstudioet som har hjulpet meg ubeskrivelig mye. Så å si alt jeg kan om trening kommer fra han, samt at han introduserte meg for programmet jeg nå bruker. Han har tidligere trent folk i militæret, så han kan sine saker. Han er typen som blir irritert når han ser at folk trener feil, og blir derfor glad når folk spør, slik som meg. Og som sagt, det er derfor jeg kan en del om dette (tvilsomt like mye som deg da).
¨
Hvor lenge jeg har trent? Vel, dette er litt flaut å si, men jeg har trent siden høsten i 10. Men da var det jeg og et par kompiser som trente, og det var ikke noe seriøst opplegg. Vi for opp der, løfte et par vekter (pusha ikke litt engang, og hadde mest sannsynlig ganske feil teknikk), så for vi butikken og kjøpte godteri. That kind of shit! Om jeg hadde hatt en tidsmaskin, ville jeg først og fremst reist tilbake i tid og filleristet meg selv.

Jeg trente ikke noe spesielt i sommer, men i august bestemte jeg for å ta treningen mer seriøst. Da trente jeg 10 ganger bedre! Når jeg tenker tilbake på det, så prøvde jeg kanskje for hardt. Tok aldri en rolig trening, tok for mange øvelser, bytta ut på øvelsene for mye, og prøvde å løfte mest mulig hver gang. Trente også for ofte, med 4-5 økter i uka. Må beundre innsatsen min, men jeg trengte et mer seriøst opplegg.

Så nå nylig begynte jeg på et nytt program, som tar for seg de fleste muskelgruppene i kroppen. Det inneholder 7 øvelser, og krever at du øker gradvis. Det følger også den treningsmodellen du viste over her: 3 uker med 10 reps, 3 uker med 5, og så en uka pause, slike at kroppen nullstiller seg, og musklene kan begynne å vokse igjen selv om jeg løfter de lettere vektene. Programmet heter RYP, og blir brukt til å trene soldater, har jeg hørt. Du finner det her: http://tn.no/ Kan tenke meg du finner siden interessang.

Jeg trener 3 ganger i uka, siden det er det programmet krever. Mandag, onsdag og fredag, så får jeg alltid en hviledag imellom. For som du sa, det er ikke vits i å trene om kroppen ikke er restuarert.

Jeg visste ikke at muskelvekst hadde så mye med genene å gjøre. Genene mine er uansett ikke de dårligste. Faren min er ingen spinkel mann, men han har heller aldri trent noe spesill styrke, så vidt jeg veit. Fysisk arbeid, går jeg utifra.

Som sagt, jeg kan en del om trening, men om du har noen tips så må du for all del dele dem med meg om du føler for det, man har alltid noe å lære.

Har dog et par spørsmål: Jeg er jo for all del interessert i å produsere flere veksthormoner, så mer trening av bein ville ikke vært dumt. Men hva tenker du på da? Lårpress elns? Eller funker det med jogging (noe jeg kan bli flinkere på)? Siden jeg har kuttet ut knebøy, så er det kun markløft som trener beina mine. Og det er ikke nok.

Og noe jeg ble litt sjokka over, var kommentaren din om mat etter trening. Forvirret blir vel mer rett. Jeg har hørt at det eneste man trenger etter trening, er energi. Proteiner skulle visstnok være bevart i kroppen fra før, og gitt til musklene automatisk. Så jeg har bare spist et par bananer etter trening. Har jeg gått på en kjempesmell der? Det med et stort måltid etterpå går fint, siden jeg kommer rett hjem til middag. Men ja, det ville vært fint å få et svar på om to bananer er en kjempesmell, eller om det er greit. For all del, vær ærlig. Visst ikke må jeg gjøre noen endringer på den delen.

Jeg har også et lite dilemma. Jeg vil gjerne få en six-pack til sommeren, noe jeg da ikke har. Så jeg har lyst å bli kvitt fettet på utsiden av magemusklene, men samtidig se til å få i meg nok næring. Noen tips?

Og til slutt et ganske uviktig spørsmål: Hvilke typer nøtter spiser du?

Lagt til 2011-03-09 18:14:
Ble en smule langt, kanskje...
"Det skal ikke være nøtter i skoleboller, bare sånn gult."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!