Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg svarte i går kveld på en lengre mail fra en dame som lurte litt på hvilke grenser hun skulle sette ovenfor barnet sitt når det kommer til voldelige 18-års spill. Hun var i tvil, for hjemme hos seg får ikke barnet lov til å spille slike spill, men hos vennene spilles f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops, Battlefield-serien og barnet synes det er urettferdig når det ikke får lov til å spille dette hjemme.

Selv har jeg satt grenser for at mine barn ikke får lov til å spille slike spill før de nærmer seg alderen spillet er satt til. Det vil si at jeg er kanskje litt streng på dette området, men når du blant annet skal i en scene som i Call of Duty: Modern Warfare 2 skyte ned så mange uskyldige som mulig på en flyplass så blodet skvetter til alle kanter, så vil ikke jeg at mine barn skal oppelve dette i den alderen. For det er forskjell på å se en skummel film med masse blod og drap enn det å spille, for når du spiller så bruker du karakteren din til å utføre en handling og i dette tilfellet å drepe så mange som mulig.

Selvsagt er det opp til hver enkelt som mamma eller pappa om de vil la barna sine få spille slike spill og om mine barn blir med kompiser hjem og spiller, er det lite jeg kan gjøre, men jeg kan påvirke foreldrene til kompisene om å tenke litt på hvilke spill som spilles av barna.

Det skal ikke være enkelt dette her, men jeg får fort inntrykket av at foreldre faktisk ikke vet hvordan spillene er og hva barna sine spiller, mens det dessverre finnes noen som vet det, men som ikke bryr seg om hva barna spiller og det er sistnevnte jeg irriterer meg mest over. Selv om mange foreldre er redd ny teknologi og ikke vet noe om spillkonsoller, så skal det så lite til å se på coveret til spillet og se hva det dreier seg om. Det tar kun noen sekunder. Lær deg som foreldre å sette grenser for hva du tillater, for man vet ikke hvor mye påvirket barna blir av spill som dette.

Jeg har testet ut over 200 barnespill og vet ikke hvor mange spill for voksne jeg har spilt. I tillegg er jeg spillekspert for NTB og skriver en bok om spill som blant annet toucher inn på dette temaet! Det som har blitt skrevt av boken har allerede blitt veldig godt mottatt av forlaget og de vil gjerne ut med den i morgen, men jeg ser for meg en release litt senere i år. Jeg holder også foredrag for kommuner, barnehager, skoler, helsevesen m.m. om spill og hvordan spill bør utnyttes på best mulig måte spesielt i tidlig alder. Det jobbes også med å få meg på TV2 og God Morgen Norge for å snakke om spill og hva som finnes på markedet for blant annet barn og familier.

Hva mener du om barn i 10-11 års alderen som spiller blodige 18 års spill? Gjør foreldrene dårlig arbeid når det kommer til å passe på hva barna sine spiller eller er det rett og slett uvitenhet som er problemet?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Hmmm...interessant tema. Jeg mener at barn i 10 års alderen ikke burde få spille 18 årsgrense spill, MEN 12 år går greit. Jeg fikk aldri lov til å spille super voldelige spill når jeg var 10, og det er jeg glad for. Jeg kan spille dem nå uten å bli særlig påvirket. Konklusjon: Hold barn unda 18 år, men ikke overhold 16 og 12 års aldersgrensene.
"I left everything i own in one piece"
  • 0
Jeg for min del fikk ikke lov til å begynne å spille 18-års spill før jeg begynte å nærme meg fjorten år. Da kjente foreldrene mine meg såpass godt at det ikke ville bli noe problem. Jeg hadde derimot spilt litt GTA III da jeg gikk i første klasse, og de merket da at jeg fort ble mer aggresiv og mer voldelig. De tok fra meg spillet, og oppførselen ble bedre.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Det kommer helt ann på barnet om de burde få lov å spille 18 års spill, jeg fikk lov å spille GTA osv hos venner men fikk ikke lov å kjøpe det. Klarte derimot å lure meg til GTA II med å si at det var et bilspill og 18års grensen var fordi det var et vanskelig spill Men vis barnet blir lett påvirket av filmer etc så er 18års spill kanskje ikke det lureste. Tror foreldrene mine sluttet å bry seg om hva jeg spilte i 12-14års alderen...
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
For å være på den sikre siden kan 12 års grense spill passe greit til de som er 10/11 år, men dette varierer fra spill til spill, og fra person til person. Foreldrene mine har kjøpt de fleste spill til meg, og har derfor alltid visst hva jeg har spillt. De fulgte også en del med før, og spillte selv litt. Dette førte til at de fikk et godt inblikk i spill og passet godt på meg. De husket også på å si at jeg måtte skille mellom spill og realitet, noe som jeg alltid tok som en selfølge, men det var en god påminnelse.

Må være helt ærlig å si at jeg synes mine foreldre er et godt eksempel på hvordan foreldre skal forholde seg til barn som spiller.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Lillebroren min på 11 år er hardcore Black Ops spiller, han er i 5. prestige nå
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
For mitt vedkommende er aldersgrenser satt ikke bare for å skjerme unge mennesker mot voldelige scener, men også fordi en 18-åring har et annet refleksjonsnivå og tolkningsmulighet enn en 11-åring. Dette handler ikke bare om intellektuell kunnskap, men også om livserfaring. Mer om dette i et kommende refleksjonsnotat her på GameReactor.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
  • Play
  • Play
Å la 10-åringer spille 18-årsspill høres helt sykt ut for min del. Her snakker vi jo om en aldersforskjell ikke langt unna enn hva ungen har levd engang
Syntes det ville vært greit å forholde seg til spill med en aldersgrense som e maks 2-3 år over sin egen alder. Altså:

10 år - 12 års-spill

14 år - 16 års-spill

16 år - 18 års-spill

E selv 17 år om mindre enn en måned, men får fortsatt ikke røre noe 18 års-spill/film. Syntes eg e stor nok, så det e ikke umulig at det ligger noen 18 års-spill blant spillsamlingen, til tross for hva foreldrene mine har sagt
  • 0
Synes det er greit fra 12 år spiller 18 års grensespill, det spørs jo så klart litt på spillet også. Om foreldrene vet at det er fullt av blod som f.eks Mortal Kombat eller MW2 så kan det være litt strengere. Men hvis man hører barna blir sure for et eller annet, så er det stopp for en liten stund. God blogg
  • 0
  • Play
  • Play
Btw, så må du helt klart si i fra til oss om du kommer på TV2 eller God Morgen Norge. Må få med meg det om det skulle hende!
  • 0
Jeg har vært i praksis hos en 2. klasse i uker nå (vært der før også). Jeg hører konstant at de prater om COD, noe som frustrerer meg litt. Disse barna fyller 8 år og spiller 18 års grense spill, men vet ikke hvordan jeg skal takle det.

Jeg har ingen fasit på hvor gammel du må være før jeg mener du er klar til å spille 18 års grense spill. Du må se det på den enkelte personen om de har vett nok til å ikke bli gale over å spille disse spillene.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Jeg spilte Counter Strike, GTA 3 og Battlefield 1942 hos mitt søskenbarn da jeg var 9/10 år. Jeg spilte GTA for å kjøre bil. Syntes det var kjedelig å drepe folk for gøy. BF 1942 spilte jeg også for å kjøre bil/fly. CS spilte jeg over LAN med søskenbarnet mitt mot botter. Tror mine foreldre visste om det, men jeg fikk dog ikke lov til å spille slike spill hjemme.
Jeg tror de fleste yngre barn spiller slike spill for å skryte av det o.l. Det var iallefall sånn i min klasse rundt den alderen. Personlig så syntes jeg det var idiotisk å skryte av det.
  • 0
Fikk lov til å spille 18 når jeg ble 15 men husker enda da jeg prøvde san andreas som var det først 18+ spillet jeg spilte når jeg var sånn ca 9-10.
Per aspera ad astra
  • 0
Husker jeg spilte co-op med broren min med GeOW i 2006, da var jeg rundt 12 år. Foreldrene likte det ikke, men de følte at jeg var moden nok så de lot meg gjøre det. Jeg har aldri blitt påvirket av voldelige spill, og får lov til å kjøpe 18-års titler.
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Spill sin aldersgrense har ingenting å si for meg.

Racing spill med 3+ i aldersgrense kan gjøre meg like aggressiv som 18+ spill kan, det kan vel også plattformspill med 12+ gjøre og.

Jeg har spilt Halo siden jeg var 6 år gammel, men da syns jeg det var skummelt.

Første gang jeg kjøpte et 18-års spill var når jeg var 13. Foreldrene mine fikk ikke vite det før et halvt år etter, når broren min fortalte det, men det ble ikke noe stor greie ut av det.

Før jeg ble 13 spilte jeg alltid 18+ spill hos andre.

Og aldergrensa er vel egentlig bare anbefalt uansett? En veiledning liksom. Det er ihvertfall ingen lover som sier noe om at det er ulovlig.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Ser ikke noe galt i at 10-åringer spiller 18-års spill. Så da både 18-års filmer, spillte 18-års spill og så på nyhetene da jeg var 10 - 11 år selv...
  • 0
Når man er 10-12 år burde man ikke spille mer enn 16 år spill. 18års spill er noe som burde vente til når en går på ungdomsskolen.
  • 0
Da jeg var liten spilte vi Duke Nukem (Som fikk klengenavnet "du ku**n" av oss) 3D og gikk på strippebule, delte nakne damer i to med samuraisverd i Shadow Warrior og spilte fotball med hodene til de vi hadde drept i Blood. Litt senere kom GTA, og essensen kan oppsummeres med ett ord: GOURANGA! Greit nok så var ikke grafikken allverden på den tiden, men når man er mellom 5 og 10 ser alt ekte ut. Jeg tror ikke jeg har tatt skade av disse erfaringene overhodet, hvis man ser bort i fra at jeg nå er drittlei spill som prøver å sjokkere.

Jeg mener at grensene som må settes er helt individuelle. Hvert enkelt spill bør ideelt sett vurderes av barnets foreldre.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Syntes selv ikke alder skal ha noe å si. Man må se an på barnet. Foreldre burde kjenne barne sitt godt nok til å vite om de kan forstå 18+ eller 16+ spill.
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Hvorfor har man aldergrenser hvis ingen følger dem?

Jeg selv kan si jeg har spilt 18 år spill siden jeg var 12 år.
(GTA: San andreas)

Jeg har troen på aldergrenser og får lille broren min til å holde seg unna 16 og 18 år grense spill

Håper du sier i fra før du dra på Tv2
Er det kl 7-8 programmet så får jeg det med meg
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Bryr meg heller lite om aldersgrenser, men synes man burde være rundt 14 år før man begynner å spille 18 års aldersgrense spill. Var dog ikke så nøye på sånt når jeg var liten og spilte Bad Fur Day i en alder av 6.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Lolololol old news, Dette med grenser og slik har vell vært ett omstridt tema for ages. La de spille halo i 10-11års alderen vent til 14-15 med cod og divers :p
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Jeg fikke ikke spille 18-års spill før jeg ble 14. Da forsto foreldrene mine at jeg ikke ville bli påvirket av spillene. Og har ikke hadd noen problemer siden da.
  • 0
HEhehehehhe, GTA San Andreas da jeg var 9 år hhehehehehe.

Nei, men nå hater jeg sånne småunger som spiller sånne spill i den alderen. Mamma har tatt sellene hardere på lillebroren min på 6, og han får nesten bare spille Pokemon nå . Derimot min stefar elsker å prate spill med meg
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg fikk "bare" lov til 16-års spill helt til jeg ble 13 år. Kommer nok litt av den grunn at jeg har en eldre bror, da...
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!