LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Blogger

      Her kan du kommentere alle brukernes blogger

      • 192
      • 192
      Det har bare gått et par timer, og du er fremdeles bare i startfasen. Men allerede begynner du sakte men sikkert å få et inntrykk av hva det hele dreier seg om, og spenningen og intensiteten øker. Allikevel er du på feil plass, det er ikke her du ønsker å være. Men du vet du må. Du må bare få det gjort, bli ferdig, slik at du kan gå videre og starte med det som virkelig er morsomt. Flerspillerdelen.

      Jeg snakker, som du sikkert har skjønt, om en situasjon jeg tror mange er kjent med. Situasjonen du møter når du har kjøpt et nytt todelt spill, med kampanjen på den ene siden, og flerspilleren på den andre. Men hva nå? Pyth, det er ikke en gang et spørsmål. Selvfølgelig skal du spille ferdig kampanjen før du kan slå deg løs blant tusenvis av totalt fremmede. Men det er bare en småsak. Litt intensiv gaming og kampanjen er ferdig-gjort på noen timer.

      Jeg vil tørre å påstå at dette er noe de fleste av dere som leser har vært borti. Dere har en fiolosofi som tilsier at dere alltid skal spille enspillerdelen før dere så går over til flerspillerdelen. Men er dette sunt? Å forvandle vår kjære kampanjedel til en slitsom, grinete masekopp som bare må bli hørt og få viljen sin før du kan gå videre til det du egentlig ønsker? Er fremtiden mørk for denne typen spilling? Nye kunnskaper kan tyde på akkurat dette, og selv om jeg ikke er en ekspert på dette emnet, kan jeg fremdeles henvise meg til tall. For i en artikkel publisert tidligere denne uken her på GR, samt på mange andre spillsider, kom det frem at kun omlag 10% fullfører kampanjedelene.

      I tillegg leste jeg litt tidligere en artikkel om en veteran i spillindustrien, Mark Cerny, som mener at akkurat denne delen av et spill vil være fullstendig borte innen få år. Begge disse to artiklene dukket opp i én og samme uke, betyr det at vi har grunn til å frykte det værste??

      NEI!! Selvfølgelig er dette like sant som at Jobs fremdeles er sjef i Apple, og Rihanna er død. Greit nok at kun 10% av «gamere» fullfører spillene sine, men tillat meg dermed å påstå at omlag 80% av de som spiller spill er frekke tenåringer som kun spiller lettbeinte spill med kompizene sine. Og at de resterende 20% består av virkelige gamere som fullfører det de har betalt opptil 600 kroner for, eller at de kjøper så mange spill at mye rett og slett havner bak i rekken, klare for å fullføres i en senere anledning. Det vil alltid være spillere der ute som setter kampenjedelen foran alt annet, og en fjerning av kampanjedelen betyr en fjerning av disse, noe ingen utviklere eller utgivere er interessert i, vil jeg tro. Og hvis dette skulle skje, rent hypotetisk, så takker jeg for mange fine år, og hopper for alvor over til film og TV-serier, eller kanskje finner meg en helt ny hobby.

      Heldigvis slipper jeg noen gang å måtte tenke på dette.

      Takk for at du tok deg tid! - 192
      Get ready for a better you
      • 0
      Jeg er helt enig! Og jeg vil si at i spill som Call of Duty har faktisk Kampanjedelen vært mer spennende enn flerspilleren
      Don't worry, everything is going to work out.
      • 0
      Interressant problemstilling, og jeg er fullstendig enig med deg at teorien til Mark Cerny nødvendigvis ikke er sann. Når det gjelder spill som Call of Duty er jeg mer hypp på flerspillerdelen, men spill som Assassin's Creed og Red Dead Redemption derimot, kjøper jeg for enspilleropplevelsen.

      Jeg tror også det har noe med kvaliteten til enspillerdelen også, og hvordan det funker i forhold til flerspillerdelen. CoD og BF er jo skreddersydd for flerspiller, og det er ytterst få som kjøper det pga. kampanjedelen. På noen spill som LBP for eksempel, ser jeg stor grunn til å fullføre historiedelen fordi det kobles sånn opp mot flerspilleren. Her føles det helt nødvendig.

      Dette trenger heller ikke å være den eneste grunnen til at folk ikke fullfører spillene sine. Etter det jeg har hørt har det også noe med at gjennomsnittsalderen for gamere har steget, og at de da med familie og jobb kanskje har spill som en sideaktivitet når man ellers har tid.

      Herlig blogg da, nå fikk jeg noe å gruble over selv også
      • 0
      Jeg er helt enig med hva du skriver her, 192. Godt skrevet!
      "Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
      • 0
      Agree.
      Kunne ikke vært mer enig egentlig.
      Er helt enig med Lange angående spillene han nevner.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Spill som Red Dead Redemotion og Assassin's Creed kjøper jeg kun for SP. Har såvidt rørt MP delen i spillene.
      • 0
      Runder som oftest enspillerdelen, men blir den for kjedelig i forhold til flerspiller delen gidder jeg ikke, et eksempel er Conduit 2.
      "Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
      • 0
      Jeg er en SP only person.

      Har testet MP i de fleste spille jeg eier, men det er ingen som fenger.
      Får ikke noe utav å spille med andre.

      Så jeg blir egentlig bare irritert av det høye fokuset på MP.
      • 0
      God blogg.
      I løpet av det siste året har jeg utviklet meg til å bli en person som verdsetter kampanjedelen fremfor flerspilleren. Historiedelen er som regel mye dypere og følelsesladd, og det er nettopp singleplayeren som fører til de store spilløyeblikkene. Utviklingen som Cerny snakker om har jeg ikke noe tro på, selv om det ser ut til at et fåtall av de største seriene beveger seg i den retningen.
      But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
      • 0
      Mesteparten av spillene jeg skal ha i år har fokus på SP:

      Assassin's Creed Revelations
      Uncharted 3
      Batman: Arkham City
      Saint's Row The Third
      FIFA 12

      Unntaket er kanskje FIFA 12 til en viss grad, men det er mye SP der og
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Kjøper kun spill for SP delen, men MP delen på AC:B var bare fantastisk bra
      Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
      • 0
      • Los
      • Los
      Jeg spiller SP, og det er det. Spillene jeg kjøper nå for tiden kjøper jeg for å høre historien og oppleve historien, ikke for å bli Teabaget av en 12 åring.

      Jeg er blitt mer og mer kritisk til å spille MP med alderen. Nå for tiden føler jeg at alle de populære MP-spillene er fylt med irriterende tenåringer som hopper rundt og ødelegger. Så derfor spiller jeg spill som vil fortelle meg noe, gi meg en god spillopplevelse og en kul historie. Jeg spiller alene, for å slappe av og kose meg
      Vis vinden løye går e rett på tryne
      • 0
      det er forsåvidt sant, når jeg spiller singleplayer så bare spiller man den for å gå over til multiplayer. det er ikke forsåvidt at multiplayer er bedre fordi jeg liker singleplayer spill bedre enn multiplayer. men når du starter på multiplayeren så kjenner man at man egentlig har lyst å spille singleplayeren igjen og at multiplayeren ikke var så morsom.

      Lagt til 2011-08-28 21:54:
      @Los helt enig Los spilte COD for noen år siden men nå er jeg så drit lei og det klarer ikke å holde meg underholdt enn mer i maks en uke. kjøpte meg en 3ds og spilte Zelda der og endelig så, så jeg hvor bra spill kunne være. Det er derfor jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en WII U som neste konsoll og ikke en xbox eller playstation. Fordi de har skikkelig bra singleplayer spill. Men multiplayer kan være artig det og men er ikke så glad i COD for å være ærlig, syntes det er kjedelig og repeterende.
      Yeah Mr.White! Yeah Science!
      • 0
      Flott blogg, 192.

      Før spilte jeg en god del multiplayer, men nå i det siste er det mest singelplayer det går i. I typiske krigsspill, som Call of Duty og Battlefield tror jeg at de fleste spiller igjennom singelplayeren kun for å gjøre det, og i BFBC2 syns jeg egentlig kampanjen var noe herk. Men i typiske singelplayerspill, ala Assassins Creed, var multiplayeren i Brotherhood kun en fin bonus man kunne kose seg med i ny og ne.

      Og må henge meg på det siste Los sier. Jeg spiller singelplayeren for å kose meg alene. Spesielt RPGer som Fallout er gode eksempler på dette.
      Let the voice of love take you higher
      • 0
      Jeg har aldri spilt multiplayer. Når jeg kjøper spill tenker jeg i hovedsak på hvordan dette vil fungere i enspiller. Det er vel også derfor jeg ikke har noen COD, Battlefield eller lignende spill. Jeg tror ikke det er døden for enspiller-spill. Det finnes fortsatt mange spill og det kommer flere som har hovedfokus på enspiller. Men kanskje COD, Battlefiled etc. vil droppe enspiller etterhvert.
      Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
      • 0
      • 192
      • 192
      Takk for kommentarer, alle sammen! Kjempehyggelig!

      Må bare si meg høyest enig med Lange og Los her. Må også legge til at jeg er imot den "flerspillerifiseringen" av alle spill for tiden, som visker ut grensene mellom MP og SP. Akkurat det er en av grunnene til at jeg er så utrolig glad i The Witcher 2. Ren enspillermoro!
      Get ready for a better you
      • 0
      Jeg spiller så og si BARE kampanjedelen. I de fleste nye spill virker de som at 80% av arbeidet har gått med på flerspillerdelen, mens enspillerdelen blir forsømt.

      Derfor kjøper jeg sjeldent nye spill, man skal være heldig hvis man finner noen gode actionspill med en forseggjort og involverende enspiller del.

      Og det har gått mange år siden jeg har funnet noen gode "offline rollespill". Dette får meg til å se bakover for å lete desperat etter eldre perler jeg muligens har gått glipp av.
      • 0
      Jeg tror nok ikke at enspillerdelen dør med det første. Dog, skal ikke se bort ifra at den faktisk blir kortere og kortere. Jeg husker ikke om det var Sony eller EA som sverget på alle spillene de kom ut med skulle ha en MP-del i framtiden, men det er en trend som samtlige utviklere har akkurat nå. Det er også en trend fordi det er det den generelle brukermassen har forlangt.

      Stadig flere bruker spill som en avkobling i et par timer, og da er multiplayer overlegent. Du trenger ikke å sette deg noe særlig inn i en historie, alt du trenger å gjøre er å plukke opp kontrollen. Dette pluss det at gjennomsnittalderen på en gamer er ca 25-30 år fører til at statistikken blir som den blir.

      Det vi må håpe på er at utviklere fortsetter å gi ut et par spill i året på linje med Assassin's Creed og Red Dead Redemption.
      Are you my mommy? // Je Vois Tout
      • 0
      Bare 10% av alle gamere som fullfører enspillerdelen? Jeg har ikke blitt spørt om dette før. Jeg er av den typen som (omtrent) alltid fullfører enspillerdelen. Jeg liker den som oftest bedre enn flerspillerdelen, så jeg spiller ikke gjennom bare for å ha gjort det. For eksempel syns jeg at Black Ops er heftig online (ikke nå lengre, er lei), men jeg syns også at enspillerdelen var temmelig heftig. Derfor gleder jeg meg stort til spill som Skyrim, Assassin's Creed og Uncharted. Dette er spill jeg nå føler meg sikker på at vil levere sterke enspilleropplevelser. Håper de leverer... ellers kan jeg like godt legge meg ned og dø, for jeg har gitt meg selv veldig store forhåpninger og forventninger.
      "I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
      • 0
      Mange av mine spill har bare oneplayer(kanskje noen få multiplayer-minispill), men av de som også har fokus på multiplayer spiller jeg som oftest enspillerdelen ferdig, selv om jeg ofte tar noen pauser for å prøve multiplayer. Er bare noen få spill der jeg ennå ikke har fullført oneplayer, f.eks Brawls "Subspace Emissary". Har tenkt å fullføre en eller annen gang, men det går så treigt...
      Take off every zig, for great justice
      • 0
      • 192
      • 192
      Takker for utfyllende, gode og saklige kommentarer alle!

      Er enig i at det er en stor forskjell på spill som har hovedfokus på SP og spill som har størst fokus på MP, men jeg tror nok fremdeles at mange føler de må spille SP først uansett, selv i spill som Uncharted og Assasins Creed, for så å gå over til MP. Og dette kan muligens ødelegge noe for SPen, hva vet jeg.
      Get ready for a better you
      • 0
      Veldig bra blogg og selv havner jeg nok delvis i denne gruppen som ikke fullfører spill, men har jeg satt meg som mål å gjøre det, så spiller jeg til det siste sekund av spillet.

      I år har jeg vel gjennomført rundt ti spill tenker jeg og er godt fornøyd med det tatt i betraktning at jeg er pappa til fire og har en familie og skal ta meg av.

      Det er flere spill som kommer utover høsten som jeg SKAL gjennomføre

      God blogg 192
      Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
      • 0
      Det er vel primært i skytespill og kanskje også bilspill at dette er et "problem". Som noen allerede har nevnt så spiller jeg Assassins Creed Brotherhood utelukkende for enspillerdelen, og planlegger ikke engang å prøve flerspillerdelen, selv om den har fått god omtale.
      Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
      • 0
      • Missing Avatar
      • 313
      Visste ikkje at assassins creed hadde multiplayer
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!