Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva synes vi egentlig om Microsofts strategi? Det har vært få egenutviklede spill fra Microsoft dette året. Veldig få.

Det eneste spillet av betydning (utelater diverse Kinect-titler) i 2011 er Gears of War 3 - kun ett spill altså - fra Microsoft som tidligere har vært opptatt av å bygge egne spillmerkevarer.

Så hvorfor så få eksklusiver i år?

Microsofts strategi er på ingen måte noen hemmelighet. I den siste tiden har det kommet tydelig frem at Microsoft har klare retningslinjer på å ikke gi ut noe som har vært på en konkurrerende plattform først. Mens de derimot setter alle kluter til for å kunne tilby eksklusiver på sin egne plattform.

Tidligere har vi sett tidseksklusive avtaler på GTA 4 og Call of Duty-serien blant andre, og det siste tilskuddet i rekken er nå The Elder Scrolls V: Skyrim.

Vi ser en ny trend vokse frem. En trend der det ikke lenger handler om eksklusive titler, men eksklusivt innhold. Microsoft bruker altså heller pengene sine på å betale de store spillstudioene for innhold, enn å utvikle noe selv.

Det er i bunn og grunn forståelig med tanke på at det er en lavrisikomodell, men samtidig kjedelig for oss kjernespillere som heller ser nye titler og merkevarer enn tidseksklusive avtaler.

På lang sikt kan dette medføre at kjernespillerne mister interessen for plattformen. Spesielt dersom konkurrentene fortsetter å utvikle egne merkevarer. Man kan derfor undre seg om det store fokuset på tidseksklusiver ender opp som en økonomisk gevinst når alt kommer til alt.

Bruker Microsoft pengene sine på en fornuftig måte her, eller medfører dette at de taper terreng blant oss spillinteresserte?
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Synes virkelig Microsoft burde kjøpe noen studioer eller rett og slett skaffe seg et par eksklusive titler og ikke bare innhold. Je gkjøper så og si ikke DLC, så tids eksklusiv DLC er totalt unødvendig for min del.

SOny kjøper opp nye sutdioer hele tiden som gir ut eksklusive spill. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor Microsoft gjør det.
  • 0
Henger meg på fantomena her, og syns at Microsoft burde kjøpe flere studioer som kan utvilke flere ekskusive spill. Og som fantomena kjøper jeg veldig sjeldent DLCer, så dette har ikke så mye å si. Kjente jeg var litt arg da Stimulus til MW2 kom en måned tidligere til X360, siden jeg gamer på PS3, men kjøpte den aldri.

Grunnen til at jeg solgte X360en min, var rett å slett at jeg ikke syns at den hadde så mange fristende eksklusiver, mens Sony har en shitload, som feks Ratchet og Clank, Uncharted og God of War.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Enig med fantomena!
Men er litt glad de ikke gjør det!
(har ikke xbox..)

BTW hentet August bladet i dag!
Og det er bare skryt jeg vil gi dere!
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Hater Microsoft bare mer og mer. Greit nok, de lager bra produkter, bra spill, bra software, osv, men de er da ævlig griske.
Driter i hva folk mener, sålenge de får masse penger.

Vurderer nesten å kjøpe Skyrim til XBox, i tilleg til på PC, bare pga utvidelsene.
Men det er vel det M$ vil ha meg til å gjøre også ...
  • 0
Elsker Microsoft Eksklusiver <3
Spartans never die. They're just missing in action.
  • 0
Hadde ikke gjort noe om Microsoft skaffet seg flere eksklusive spill.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Sysn personlig at Nintendo og Sony alltid har vært bedre på eksulisiver jeg, selv om det har vært slapt fra Nintendo i det siste.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Parkour Gamer: Kjøpte Xbox kun for tidsekslusiver? Du vil jo alltid få DLCene en gang, og hva i huleste er egentlig vitsen med DLC i SKyrim når selve spillet gir flere hundre timer med innhold? Om du virkelig kjøper deg Xbox kun for det, er du rett og slett dum (ingen personangrep).
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Vurderer nesten å kjøpe Skyrim til XBox, i tilleg til på PC, bare pga utvidelsene.
Men det er vel det M$ vil ha meg til å gjøre også ...

Er ikke Skyrim en del av Games for Windows? I så fall så får du mest trolig utvidelsene til PC samtidig som xbox. Jeg la også merke til at det ikke var spesifisert nøyaktig hva slags utvidelser det var snakk om. For alt vi vet så kan det hende at det bare er en ny rase eller et par ekstra quests. Ikke nødvendigvis en pakka aka Shivering Isles.

Men dette er selvsagt bare spekulasjoner.

EDIT: Har blitt bekreftet at det bare er 360 som får de en måned før.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Er lit bekymret for xboxen min nå.. kinect kinect og forbanna kinect og nesten INGEN eksklusiver .
Sett i gang å lage det NÅ!!!!!!!!!!!!!!!!
Aldri diskuter med idioter! De drar deg ned på sitt nivå og slår deg på erfaring
  • 0
Eksklusiver er jo strengt tatt ikke nødvendig så lenge multiplat-spillene er bra.
  • 0
Kronoz: Enig. Men for at hver spillplattform skal være spesiell så må den spillplattformen ha noen eksklusive goder. Og i år har Xboxen ikke vært spesiell i det hele tatt. For min del har PS3en vært den mest spesielle plattformen i år.
  • 0
Har ikke xbox så, men ganske enig med fantomena og Kronoz egentlig.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer fantomena:
Men for at hver spillplattform skal være spesiell så må den spillplattformen ha noen eksklusive goder.

Er svært enig i dette. Det som er med på å velge konsoll for mange, er jo nettopp eksklusivene. Det var PS3ens eksklusiver som fikk meg til å velge den, og som jeg nevnte lengre oppe her, solgte jeg min 360, rett og slett fordi det var ingen av eksklusivene som fristet meg.
Let the voice of love take you higher
  • 0
@ Fantomena

Hvilke er alle disse studioene SONY kjøper opp hele tiden, mener du?

For siden 2007 har de så vidt meg bekjent bare kjøpt 2, nemlig Media Molecule og Sucker Punch. Ja, de har noen 2-3 flere en MS nå, men det tjener ingen å smøre på mer enn nødvendig.

Og du kan godt mene at eksklusiver og tidsekslusive DLC kanskje ikke betyr noe for deg (noe som er dine soleklare rett), men for en stor del av verdens gamere gjør det tydeligvis det, ellers hadde ikke plattformene kjempet for rettighetene...
-Would you kindly?
  • 0
necrobot01:
inFAMOUS og LittleBigPlanet seriene som disse to produsentene har laget har jo tross alt skaffet Sony en god del penger, så du skal ikke si at de ikke har tjent på det.
De har i samme slengen også fått et bedre rykte.

Lagt til 2011-08-29 18:43:
Uncharted serien selger jo også godt, og den er jo også PS ekslusiv.

Lagt til 2011-08-29 18:44:
Og Gran Turismo, Motorstorm osv.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Om jeg skal telle alle GODE eksklusive spillserier Sony har, så blir det langt mer enn Microsoft iallfall.
  • 0
Poenget her er egentlig ikke hvor mange eksklusive titler de konkurrerende aktørene har, eller hvem som har flest, men heller hvordan Microsofts strategi kan bli en trend i bransjen.

Hvordan påvirker det oss?
  • 0
Jeg spurte om hvilke studioer han (eller jeg burde kanskje si henne, siden det er a-ending?) mente SONY kjøpte "hele tiden". Ikke et ord om antall ekslusiver.
At LBP og inFamous har tjent penger, stemmer nok helt sikkert.

Og siden FantomenA ikke kan telle til 2 engang, er det ikke rart hvis det blir mange.

Påvirkningen er det vanskelig å spå noe om, men muligens er det et tegn på at MS ikke er int i hoppe på neste (4de) gen konsoller, og allerede nå begynner å trappe seg ned. Men siden man for lengst har sett en trend på at folk vil ha DLC til favoritt-spillene sine, og det fortest mulig, skjønner jeg MS sitt ønske. Man må nemlig bruke penger for å tjene de. Viser det seg at denne trenden allikevel bare er en døgnflue vil jo praksisen dø ut av seg selv, og utviklere vil heller ønske å konkurrere med innhold på hardcopyen.
-Would you kindly?
  • 0
Siterer Kristian:
Hvordan påvirker det oss?

På to måter. Vi svir av mer penger enn aldri før på spill vi allerede har betalt fullpris for, eller vi surner og nekter å kjøpe noe, av akkurat samme grunn.

Dog, mitt inntrykk av gamere tilsier at førstnevnte mest trolig kommer til å slå til, dessverre.
  • 0
..helt ærlig? Nei, jeg tror ikke det skader "kjernespillerne" at MS ikke eier flere studioer.

Det er veldig lenge siden MS hadde studioer som laget, for eksempel Mechwarrior, eller Freelancer, eller Dungeon Siege. Og alle de spillene endte opp med femten tusen oppfølgere (som sugde), eller simpelten med "uoverenskomster" med utviklerne om hva slags kurs en skulle legge seg mot både artistisk og kreativt, ikke bare teknisk..

Samme skjer med Bungee - det er selvfølgelig kjekt for en utvikler å ha en sikker inntekt. Men å dedikere studioet til å lage Halo-spill for evig og alltid -- det er ikke noe vi vil få gode spill av.

Så med mindre du mener at MS skal legge om kursen, og forsøke å støtte utviklere mer seriøst enn for eksempel via xbla prosjekt (som ikke akkurat er "støtte" det heller), så er ikke "gamere" tjent med at MS simpelten kjøper opp studioer.

Sonys tendens er veldig ofte lik i tillegg - vi vet for eksempel hva som har skjedd med Psygnosis. "Lag spillet som vi sier, eller forsvinn og bli innlemmet i et annet studio som kjører Buzz og Yoostar". Det er ikke noe "core" gamere er tjent med det heller.

Så det går jo an å være litt mindre total fanbot i forhold til en utgiver. Spesiellt kanskje for folk i redaksjonen... eller..?

Les denne setningen, for eksempel: "Vi i redaksjonen i VG synes forøvrig at Schibsted burde kjøpe opp flere lokale aviser, fordi det er bra".

Går ikke an å si det, vet du.
  • 0
Siterer nipsen:
Så det går jo an å være litt mindre total fanbot i forhold til en utgiver. Spesiellt kanskje for folk i redaksjonen... eller..?

Les denne setningen, for eksempel: "Vi i redaksjonen i VG synes forøvrig at Schibsted burde kjøpe opp flere lokale aviser, fordi det er bra".

Går ikke an å si det, vet du.

Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Vennligst forklar.
  • 0
Det blir jo vanskelig og mer pengekrevende å være et selskap som produserer spill og konsoller, derfor etterlater man dette til 3 parti selskap.
  • 0
geg må si meg enig men de burde gjennopplive ensembles studios da hadde jeg og sikkert mange andre vært fornøyd
Er det for godt er det ikke sant
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!