Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

JohaxNeZ: Både jeg og peterfuckingnoob jobber innen omsorg, bro. Det vi sier om yrket stemmer likevel, dessverre. Ikke at jeg klager, men som du selv sier så er det stor mangel på personale i denne sektoren.

DoanDavid: Gå på kommunen din sine nettsider og se på ledige stillinger innen omsorg. Meget stor sannsynlighet for at du kan finne deg et yrke der, og at du kan bli satt i arbeid etter veldig kort tid. De fleste av disse jobbene krever etter min erfaring lite fysisk innsats, og er bare slitsomme på psyken, dersom det må være noe i det hele tatt. Det er også relativt godt betalt, og ser pimp ut på CVn. Go for it, bro.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Jeg har vært på begge sider av intervjuet, og det er ganske stor forskjell. Som intervjuer forventer du at den intervjuede skal skille seg ut, og som den intervjuede sier man det man tror intervjueren vil høre - altså det alle andre sier! Og man har en ond sirkel.

Og hva er bedre enn en ond sirkel? En god trekant!

Den gode trekanten består av:
1. Førsteinntrykk.
Hvordan man kler seg, hårsveis, bling-bling, HÅNDTRYKK, sittestilling på stol, prøver man for hardt, salter man maten før man har smakt?
Man merker fort hvem som er interessante og hvem som man glatt kan skippe. Førsteinntrykket er det vanskelig å bli kvitt.

2. Hvem er du?
CV er til for å fortelle hvem du er. Gode karakterer er alltid pluss. Tidligere jobber er pluss. For mange tidligere jobber er negativt (hvorfor har han ikke klart å holde på jobben/han her bytter jobb som om det er boxere), tidsrom du ikke kan forklare hva du har gjort er skummelt (kan ikke si at man gamet..).
På intervjuet må du bekrefte at du er den personen CVen sier du er.

3. Hvorfor deg?
Av alle andre søkere, hvorfor er du perfekt? Dette er viktig å tenke gjennom, spesielt hvis du ikke har erfaring fra bransjen! Unnskyld hvis jeg er frekk nå, men her nytter det ikke komme med "Fordi stillingen virker spennende og arbeidsoppgavene mer enn krevende og utfordrende nok til å gi meg en pliktoppfyllende hverdag.", og spesielt ikke hvis du søker jobb som deltid på feks lager. Sånne lærte setninger kommer 9 av 10 med på jobbintervju, og det er nummer 10 som får jobben! Si sannheten, at du er student, trenger penger og ønsker å gjøre noe istedet for å drive dank. Da skiller du deg ut, og det er det du ønsker.
Er du lur i tillegg, så tar en tur til bedriften og bli kjent med den FØR intervjuet. Da kan du stille spørsmål, og på denne måten skille deg ut.

Det aller viktigste er å skille seg ut. To erfaringer fra virkeligheten:
#1: Da jeg søkte jobb, avsluttet jeg intervjuet med å spørre om jeg allerede var eliminert fra de potensielle, for da ville jeg gjerne vite det med engang, slik at jeg kunne søke hos konkurrenten deres. Dagen etter ringte de og tilbydde meg jobben.
#2: Da jeg satt som intervjuer, spurte jeg søkeren hvorfor han fortjente jobben. Han svarte at han elsket utfordringer og at andreplass rett og slett var første taperplass! Jeg ble facinert av dette, og anbefalte han - og etter intervju 2 fikk han jobben.

Så her har du mine råd, og lykke til i videre søking

Og husk: Google er fienden din!!
Ja, det er meg.
  • 0
@Strife_Cloud

Takker for rådene. Får se om jeg får gjort noe neste gang jeg blir kalt inn på interveju. Slapp av, har aldri brukt setningen "Fordi stillingen virker spennende og arbeidsoppgavene mer enn krevende og utfordrende nok til å gi meg en pliktoppfyllende hverdag." jeg copy + pastet den fra siden der jeg fant de spørsmålene (måtte Google dem for å være sikker). Sist jeg ble spurt om hvorfor jeg søkte var da jeg hadde søkt på jobb hos GameStop. Da svarte jeg bare "Fordi dette er en spillbutikk og jeg er en spillentusiast med store kunnskaper innenfor spill og whatnot. Dette er en stilling jeg kan bruke mine tidligere erfaringer og personlige kunnskaper i, så den passer perfekt for meg!"

Dette var det nærmeste jeg kom til å få en jobb. Fikk ikke stillingen fordi de trengte noen som kunne jobbe fulltid på en mandag i tillegg til helgene. De sa de skulle holde på søknaden min og ba meg kontakte dem igjen nærmere vinteren. Skal gå innom og høre med dem i morgen eller neste uke.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
''Ærlighet varer lengst'' er et kjent utsagn. Utsagnet motsier seg selv, for hvis jeg hadde vært ærlig hadde jeg ha fått meg jobb på en eller annen butikk eller burger-/pizzasjappe. Jævla jobbintervjuer og ''viktige'' egenskaper som har noe ''relevant'' å si.
Jobbintervjuer suger, og det som suger enda mer er intervjueren/arbeidsgiveren. Jeg søker for eksempel ikke på en stilling på McDonalds fordi jobben er spennende og byr på mange utfordringer (klaske sammen fuckings hamburgere). Selvfølgelig er det å være kompetent, pålitelig og ansvarlig veldig viktige egenskaper, men engasjert. HVOR ENGASJERENDE ER DET Å VASKE JÆVLA GULV OG TA UT SØPPELET???????
Sa jeg at det er mye bullshit her i verden? Hvis jeg skulle ansette noen i McDonalds så trenger man faen meg ikke å være engasjert. Man skal få lov til å være monoton, så lenge man er pålitelig og kompetent. Skjønner godt at ingen finner det engasjerende å steke burgere og vaske gulvet flere timer om dagen...
  • 0
Jobbintervjuer har lært meg at det ikke lønner seg å være ærlig. Man må lyve hvis man skal oppnå noe her i verden. Det er fakta, selv om det ikke høres noe bra ut. Løgn varer lengst folkens! ;)
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer MadLunatic:
Jobbintervjuer har lært meg at det ikke lønner seg å være ærlig. Man må lyve hvis man skal oppnå noe her i verden. Det er fakta, selv om det ikke høres noe bra ut. Løgn varer lengst folkens! ;)


Ja det var lønn som gjorde at jeg fikk min første (og viktigste jobb som jeg fortsatt er i etter en liten pause med å prøve lykken et annet sted). Neida, jeg møtte opp og trengte ikke å levere CV eller jobbsøknad. Det var rett og slett flaks som gjorde at jeg fikk den. Øyeblikket jeg gikk dit, og at sjefen er av typen som ikke ser på CV-er for folk kan gjøre en bra jobb uavhengig hvor flink en er på skolen. Men har også søkt jobber som arbeidsledig og har fått endel jobbintervjuer dagen etter at jeg har søkt. Hjelper å ha en god mal på CV og jobbsøknad.

Utifra bloggen så er det mye negativ holdning. Selv om en prøver å smile og svare bra så hjelper det egentlig ikke om en er negativ i det skjulte. Innstilling er alt. For de merker at du har en dårlig holdning.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Siterer MadLunatic:Jobbintervjuer har lært meg at det ikke lønner seg å være ærlig. Man må lyve hvis man skal oppnå noe her i verden. Det er fakta, selv om det ikke høres noe bra ut. Løgn varer lengst folkens! ;)

Ja det var lønn som gjorde at jeg fikk min første (og viktigste jobb som jeg fortsatt er i etter en liten pause med å prøve lykken et annet sted). Neida, jeg møtte opp og trengte ikke å levere CV eller jobbsøknad. Det var rett og slett flaks som gjorde at jeg fikk den. Øyeblikket jeg gikk dit, og at sjefen er av typen som ikke ser på CV-er for folk kan gjøre en bra jobb uavhengig hvor flink en er på skolen. Men har også søkt jobber som arbeidsledig og har fått endel jobbintervjuer dagen etter at jeg har søkt. Hjelper å ha en god mal på CV og jobbsøknad.

Utifra bloggen så er det mye negativ holdning. Selv om en prøver å smile og svare bra så hjelper det egentlig ikke om en er negativ i det skjulte. Innstilling er alt. For de merker at du har en dårlig holdning.


Arbeidsgivere og de som legger ut annonser har ikke så mye peiling på hva de gjør. De tror at ting som engasjement og annet tull er viktig hvis man skal få jobben. Er jo helt latterlig at arbeidsgivere kan være så dumme i skallen at de faktisk tror på jobbsøkeren når de sier at de er engasjert og begeistret for jobben (nå snakker jeg om jobber på McDonalds og liknende). Det arbeidsgivere helst vil ha er folk som har fylt 18 og har relevant erfaring. Ja vel??? Hvordan i helvete skal man få denne erfaringen hvis ingen drittsekker (arbeidsgivere) har ansettet personen?
Jeg misliker sterkt arbeidsgivere... Når man får tilsendt en epost om at man ikke får jobben, sier de at ønsker lykke til og velkommen til å søke igjen. Hva faen?! Kan de fuckings jævlene si hva som var galt med søknaden eller si hvorfor de valgte andre folk???
Jævla idioter, faen meg idiotiske folk som fortjener å få sparken...
Fuck arbeidsgivere... Har da faen meg ikke tenkt å satse på en karriere som burgersteker på McDonalds (bare et eksempel)...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!