Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

The doctor is in! Etter mange sene kvelder ble jeg omsider ferdig med listen min, og tro meg, det var ikke lett. Jeg vil gjerne si tusen takk til alle som ga meg forslag, siden noen av dem kunne jeg fort ha oversett. Og selv om det sier seg selv, vil jeg bare minne alle om at denne listen er stappfull av SPOILERS! Det vil dukke opp både gamle og nye spill på denne listen, så vær advart. Og nå, uten å kaste bort mer tid, la oss begynne!

30. Mother Brain
Spill:
Super Metroid
Utgivelsesår: 1994
Konsoll: Super Nintendo
Battle theme(s): Mother Brain
Beste sitat: ---
Info: Den øverste lederen for den onde organisasjonen Space Pirates, og muligens den mektigste skapningen i universet.
Personlighet: Mother Brain har så godt som ingen personlighet overhodet. Joda, hun er et ondt monster som vil ta over verden, men dette har vi da sett før?
Musikk: Denne sangen bare skriker "du er død". Den er ganske repeterende og forglemmelig, men passer på en annen side ganske godt til Mother Brain's nye, skumlere form.
Utfordring: Mother Brain er skummel. Hun tårner over deg som en kjempe, og ser ut som et monster rett ut av en Stephen King film. Hun har tonnevis av angrep, og flere av disse er svært vanskelige å unngå. Hun tåler også en god del, og du må regne med å bruke mer tid på henne enn noen annen boss i spillet.
Setting: Da du først møter Mother Brain tror du det blir den samme gamle kampen hvor hun bare sitter der og stirrer på deg. Men her velger Nintendo å overraske. Du "dreper" Mother Brain, og regner med at spillet er rundet. Men den gang ei. Du ser til din forferdelse Mother Brain reise seg igjen, med en gigantisk kropp over fem ganger din størrelse. Og uansett hva du gjør virker hun uslåelig. Men plutselig kommer baby metroiden fra tidligere og gyver løs på Mother Brain, og gir deg alt livet ditt tilbake. Men Mother Brain slår tilbake og dreper babyen, Samus' eneste venn gjennom hele spillet. Men med sine siste krefter gir babyen deg et nytt våpen, og til ære for dens tapre offer slipper du hele arsenalet løs på den monstrøse tyrannen til det ikke er annet enn støv igjen av henne.
Totalt: Mother Brain står fortsatt som en av mine favoritt bosser i hele Metroid-serien, hele 17 år senere. Hun er faktisk kanskje den skumleste bossen i hele serien. Hele overraskelses momentet når du tror du har beseiret henne og hun plutselig forvandles til en gigantisk dinosaur-aktig skapning er fortsatt helt uforglemmelig. Dessuten gjorde baby metroiden's offer kampen ganske emosjonell i tillegg, og sikret Mother Brain en plass på denne listen.

29. Steven Stone
Spill:
Pokèmon Ruby/Sapphire
Utgivelsesår: 2004
Konsoll: Gameboy Advance
Battletheme(s): Champion Battle
Beste sitat: "Now bring it!"
Info: Steven er mentoren in gjennom spillet som alltid ser ut til å dukke opp når du trenger hjelp, og er også lederen for Pokeèmon ligaen. Til tross for at han har større interesse for arkeologi, er Steven en av de sterkeste trenerne i hele Hoenn.
Personlighet: Du finner nok ikke mange dype og emosjonelle karakterer i et Pokèmon spill, men Steven er en karismatisk figur for hva det er verdt, og står fortsatt som den championen med best personlighet. Steven dukket opp støt og stadig, og hadde alltid noe viktig å si. Han spiller faktisk en enda større rolle i Pokèmon Emerald, men der er han såpass sterk at han gir seg som champion og blir byttet ut med den ikke fullt så stilige Wallace, som mildt sagt er en ganske patetisk erstatter. I Emerald har han omtrent samme rolle som Red fra Pokèmon Gold og Silver, der du kan finne han innerst inne i Meteor Falls etter å ha beseiret Elite Four, der han har Pokèmon hele 20 leveler høyere enn noen annen trener i spillet.
Musikk: Kanskje den mest intense sangen i noe Pokèmon spill så langt. Den passer godt til oppgjøret med Steven.
Utfordring: Steven har et variert lag, til tross for at han påstår å kun ha stål Pokèmon. Laget er svært variert og han burde kunne takle hvilken som helst type, så det gjelder å ha et lag som er godt forberedt. Spesielt Metagrossen hans kan by på problemer, men Aggron og Claydol kan også skape vanskeligheter.
Setting: Det er den klassiske settingen vi har sett en million ganger før. Du slår Elite Four, og må så beseire championen som selvsagt nådde dit før deg. Steven var faktisk ganske overraskende, og jeg var virkelig usikker på hvem championen kom til å være første gang jeg spilte gjennom spillet. Steven var uten tvil det beste valget, siden det var både overraskende, men samtidig kunne du ikke sett for deg at Nintendo valgte noen andre.
Totalt: Steven var både kul og overraskende, og testet virkelig laget ditt til bristepunktet med sitt varierte lag med Pokèmon.

28. Jet Black
Spill:
Viewtiful Joe 2
Utgivelsesår: 2004
Konsoll: Gamecube, Playstation 2
Battle theme(s): True Heroes
Beste sitat: "Happy ending my big toe! I'll show you what real power is!"
Info: Jet Black virker ved første øyekast som en helt vanlig kinomaskinist, men han lever i all hemmelighet et dobbeltliv som leder for den onde organisasjonen Gedow. Han eier den gigantiske mechaen Dark kaiser som han har bygget selv, men er også formidabel i nærkamp, og er en av de sterkeste i hele Movieland.
Personlighet: Personlighetsmessig er Jet Black ganske uinteressant. Han er ganske opplagt en parodi på Darth Vader, noe som i for seg er ganske stilig. Men dette holder egentlig ikke særlig lenge, og det er samtlige bosser som har mye mer personlighet enn han. Selv om han har mye potensiale, ender han opp som en ganske forglemmelig og uspennende skurk, uten mye personlighet. Han får allikevel noen plusspoeng for den überstilige Power Rangers/Darth Vader drakten sin.
Musikk: "True Heroes" er en stilig, om noe forglemmelig sang som passer godt til kampen mot Jet. Jeg liker spesielt den lille opera biten midt i sangen.
Utfordring: Det er her Jet virkelig viser seg. Til forskjell fra Captain Blue fra det originale Viewtiful Joe er Jet Black en skikkelig utfordring og uten tvil spillets vanskeligste boss, noe som sier en del med tanke på hvor utfordrende noen av bosskampene i Viewtiful Joe 2 kan være. I starten av kampen mister du alle kreftene dine, og uansett hvor mye du hamrer løs på Jet har det ingen effekt. Dette er uten tvil den vanskeligste delen av kampen, siden du mister dobbelt så mye liv når du er i din vanlige form. Men akkurat når det ser ut som alt håp er ute får du kreftene dine tilbake, og kampen begynner på ordentlig! Men dette betyr ikke at du kan puste ut, for selv med kreftene dine er Jet en formidabel fiende. Han kan stoppe tyngdekraften, bevege seg med lydens hastighet, og sende lynkuler etter deg som er nesten umulige å unngå. Det er få som klarer å beseire Jet på første forsøk, uansett hvor gode de er.
Setting: Jet forvandler seg selv til sin ultimate form og kommer seg ut av Movieland og dukker opp på Oscar utdelingen av alle steder! Dette var et uventet og morsomt sted å avslutte spillet, og det at publikum står og jubler og klapper for deg gjør kampen desto bedre.
Totalt: Selv om Jet Black ikke hadde mye personlighet var han en stilig boss med et kult utseende som kunne minne litt om en ond versjon av Joe. Settingen og musikken var god, og kampen står fortsatt som en av de beste i Viewtiful Joe serien's historie.

27. Malladus
Spill:
The Legend of Zelda: Spirit Tracks
Utgivelsesår: 2009
Konsoll: Nintendo DS
Battletheme(s): Demon Train, Malladus, Possessed Chansellor Cole, Holy Duet
Beste sitat: "I can't hold on for long... But the world will crumble in the time I have left!
Info: En ond demon som terroriserte Hyrule for lenge siden, men som nå blitt gjennoppvekket, i Zelda's kropp!
Personlighet: Malladus har en svak personlighet, selv til Zelda boss å være. Han er liksom bare ond fordi han er det.
Musikk: Malladus har fire sanger som spilles under den laaange kampen mot ham, og personlig mener jeg alle er svært gode. Den første mot Demon Train er veldig passende til de mørke omgivelsene og den høyspente kampen, og er den nest beste boss melodien i spillet mener jeg. Neste fase mot Malladus i Zelda's kropp er ganske creepy og er en forvridd versjon av den originale Zelda-melodien. Den lyder litt futuristisk av en eller annen grunn, men den passer ganske godt til selve kampen. Tredje fase er mot Malladus i Cole's kropp, som er en forvridd versjon av Cole's kjenningsmelodi, som jeg alltid syntes passet godt til den onde lille leprechaunen. Siste og uten tvil beste del er når Zelda først synger den vakre melodien sin, før du går direkte til kampen mot Malladus, som er en remix av Zelda's sang og den veldig fengende kjenningsmelodien til spillet, som jeg personlig føler er en av de beste sangene i noe Zelda-spill til dags dato.
Utfordring: Demon Train kampen er som tatt ut fra en film og er veldig morsom å spille seg gjennom. du skyter på forskjellige deler av toget mens det konstant beveger seg rundt. Du har også en tidsgrense her, men de fleste klarer denne kampen på første forsøk, siden den ikke er særlig utfordrende, men samtidig er den veldig morsom å spille seg gjennom. Neste del mot Malladus i Zelda's kropp var mer frustrerende enn gøy, men varte heldigvis ikke for lenge. Det at du måtte styre Zelda var ganske frustrerende med tanke på at Cole alltid sendte rotter etter Zelda som du alltid måtte verge henne fra. Tredje del mot Malladus i Cole's kropp var ekstremt irriterende. Du må beskytte Zelda fra innkommende angrep fra Malladus, men dette er ganske vanskelig med tanke på at han sender så mange angrep mot henne at det kan bli veldig iriiterende etter hvert, spesielt med tanke på at hvis du bommer på en, må du begynne heeelt på nytt igjen. Fjerde fase når Zelda synger var ganske gøy siden til forskjell fra de andre sangene var ikke spillet så strengt, så det var greit om du bommet litt på en note. Siste del mot Malladus var den beste delen syntes jeg. Den kan minne litt om kampen mot Dark Beast Ganon fra twilight Princess, men med elementer fra kampen mot Ganondorf i Wind Waker. Du samarbeider med Zelda, og må avlede Malladus mens hun skyter piler på ryggen hans. Malladus tar bort en del liv med hvert angrep, men det var heldigvis ikke så vanskelig å rulle unna.
Setting: Hele spillet har ledet opp til øyeblikket du endelig gir Malladus og Cole det de fortjener. Og jeg mener kampen var over all forventning. Etter den noe skuffende kampen mot Bellum i Phantom Hourglass regnet jeg aldri med at Spirit Tracks skulle forbedre seg så mye, spesielt siden jeg faktisk likte Phantom Hourglass bedre på omtrent alt annet. Men Spirit Tracks leverte definitivt her, og ga oss alt vi kunne ønsket oss og mer til.
Totalt: Til tross for at kampene mot Malladus i Zelda's kropp og første fase av kampen mot Malladus i Cole's kropp var mer frustrerende enn gøy, var resten av kampen så spektakulær at jeg ike kunne gjort annet enn å gi den en plass på listen. Hadde bare Nintendo gjort noen deler av kampen litt morsommere hadde Malladus definitivt fått en plass høyere på listen.

26. Ramirez/Zelos
Spill:
Skies of Arcadia (Legends)
Utgivelsesår: 2000
Konsoll: Dreamcast, Gamcube
Battletheme(s): Armada Battle, Zelos, Last Battle Opportunity
Beste sitat: "Where there is light, there is darkness... Sword of the dark moon!"
Info: Galcian's lojale høyre hånd, og den sterkeste i hele imperiet. Han kom til Arcadia fem å før spillet begynner, men på grunn av all ondskapen han så rundt seg ble han gradvis forvandlet til et monster.
Personlighet: Ramirez er et offer mer enn noe annet. Han stolte blindt på folk rundt seg, og ble forrådt gang på gang. Vi skjønner at han var svært lik Fina på starten av spillet, men kom etter hvert til konklusjonen at makt er det eneste som betyr noe i en så fortapt verden. Han begynte derfor å følge den karismatiske generalen Galcian, fordi han annså ham som den eneste som kunne redde verden fra seg selv.
Musikk: "Armada Battle" står fortsatt som en av de beste boss themene i noe spill til dags dato i min mening. Den er så utrolig fengende, og som all musikken i Skies of Arcadia er den spilt inn av et live orkester. "Zelos" er mørk og dyster, og lyder som neo som spilles av under apokalypsen. På mange måter er Zelos apokalypsen, så den passer svært gost til kampen mot ham. Og "Last Battle Opportunity" er fortsatt en av de beste soundtrackene i noe spill etter min mening. Den starter så mørkt og dystert og du føler først at du ikke har noe håp om å vinne. Men jo lenger inn i kampen du kommer, jo mer føler du at du klarer det, og plutselig tar sangen en helomvending og blir optimistisk isteden, og det føles virkelig som spillet sier "Kom igjen! Du kan klare dette!"
Utfordring: Ramirez er ikke spesielt utfordrende dessverre. Tvert imot er han ganske lett, og jeg tror ikke jeg noen gang har hatt problemer med å slå ham. Zelos derimot er vanskeligere. Mye vanskeligere. Han kan drepe deg på en runde hvis du ikke leger deg selv mellom angrepene hans, noe som gjør ham til en av de vanskeligste bossene i hele spillet. Siste fase blir derimot latterlig enkel, og jeg tror selv de som aldri har spilt spillet før kunne klart seg gjennom denne kampen uten store problemer. Det blir bom uansett, siden kampen går fra å være for enkel, til for vanskelig, til for enkel igjen.
Setting: Hele spillet har ledet opp til oppgjøret ditt med Ramirez, men det var vel ingen som forutså at han ville være sistebossen. Personlig hadde jeg mye sympati for Ramirez, og håpet alltid innerst inne han ville komme på de gode's side. Så da han ropte "The Ramirez you knew is dead!", tok jeg det med tungt hjerte.
Totalt: Når en sisteboss går fra å være latterlig enkel, til alt for vanskelig, til latterlig enkel igjen, kan man jo spørre seg om denne bossen fortjener en plass på listen. Til tross for at han hadde en episk setting og flott musikk hadde ikke det noe å gjøre med hvorfor Ramirez fikk en plass på denne listen. Nei, Ramirez fikk en plass fordi han var så fordømt sympatisk, og selv når han hugger etter deg med sine sterkeste angrep, vil du bare gi stakkaren en klem. Dette er ikke noe en sisteboss pleier å gjøre med deg, og derfor får Ramirez en plass her, og i enhver gamers hjerte.

Og det var alt for denne gang folkens! Neste del kommer sannsynligvis ut i neste uke en gang, så se fram til den! Og som vanlig setter jeg stor pris på det hvis dere kommenterer og sier deres mening! Peace out!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Har aldri hørt om noen av bossene, men det var spennende og lese om de nå.

Gleder meg til resten og godt skrevet!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Dette blir bra! Fantastisk initiativ, doktor

Jeg må innrømme at jeg skummet over bossnavnene, ikke kjente noen igjen og dermed ikke orket å lese noe som helst, men likevel beundrer jeg initiativet ditt, og gleder meg til fortsettelsen og å lese hva du mener om bosser jeg selv har hørt om og kanskje til og med har erfart!

Jess, flott, leses senere
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Steven i Pokemon var så sykt vanskelig. Hadde mest problemer med Claydolen hans så vidt jeg husker.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Har ikke vært borti noen av dem.
Når jeg tenker meg om, har jeg vel aldri spilt noen av spillene heller.

Uansett, strålende skrevet.
Ser frem til fortsettelsene.
Kanskje dukker det opp noen bosser jeg faktisk har hørt om
  • 0
Husker Steven fra Pokemon ja

Jeg slet vel første gangen, men etter å ha runnet det et par ganger, ble det lett.

Dette var en veldig lang og utdypende blogg!
Det liker vi!
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Super start på en boss topp 30 liste! Hadde vært kjedelig hvis du bare tok med bosser fra nye spill. Gleder meg allerede til neste del!
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Dette blir bra! Fantastisk initiativ, doktor

Jeg må innrømme at jeg skummet over bossnavnene, ikke kjente noen igjen og dermed ikke orket å lese noe som helst, men likevel beundrer jeg initiativet ditt, og gleder meg til fortsettelsen og å lese hva du mener om bosser jeg selv har hørt om og kanskje til og med har erfart!

Jess, flott, leses senere


Dette.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Glad at Steven var med på listen, selv om jeg ikke er helt enig i synspunktet ditt angående musikken.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Spennende liste.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Må inrømme at jeg bare har vært borte i Steven fra din liste, men eksotisk var den i alle fall! Er selv glad for at Pokemon fikk seg en karakter på listen ettersom det er en av mine favoritt serier fra spillverden.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Wow, lang blogg. Spennende.
Dette burde dere ha gjort først Kristian!
  • 0
Gud bedre meg i skyggedalen for en detaljrikdom! Har bare hørt om Malladus og Mother Brain, og har beseiret begge. Men listen er deffinitivt spennende å lese uansett. Ser frem til fremtidige blogger fra denne serien.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Flott og utfyllende liste! Av disse har jeg kun beseiret Steven.

Blir moro å lese fortsettelsen, og satser på at den kommer snøggast råd.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Riktig god liste så langt!

Jeg har riktignok bare spilt Skies of Arcadia herfra, men de andre nevnte høres også ut som gode valg.
Gleder meg til å se neste del!
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Endelig kom første innslag, og det er gledelig lesning så langt. Dette håper jeg vi får se mer av.

Eneste er at jeg hadde plassert Mother Brain langt høyere: Hele stemninga i den bosskampen, med både musikk og lyd og hele pakken, er i mine øyne SNES-gull av pureste kvalitet.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Vil takke alle for veldig hyggelige tilbakemeldinger og kommentarer! Setter stor pris på det!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Var så sykt forberedt at jeg aldri slet med Steven jeg :p
Kyogre fikset han ganske greit egentlig :p
Så den var ikke vanskelig for meg
De andre har jeg aldri hørt om.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Dette blir bra! Gleder meg til å få lese resten! Godt skrevet! Du har med en god del om hver boss og skriver fyldig om dem. Du tar vikrkelig initiativ!

Syntes forsåvidt ikke Steven var vanskelig, det vanskelige var å komme seg til han, når man først var kommet seg til han var resten enkelt. Leste aldri dialogene da jeg spilte pokémon så viste veldig lite om han, egentlig...
"Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer."
  • 0
Veldig godt skrevet liste!! Utfyllende og godt skrevet dr peace !!
Gleder meg til siste delen allerede!

Sitatet til Mother Brain er jo en klassiker den ja!
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Etter å ha lest denne lista må jeg jo se å skaffe meg spirit tracks...jeg er ei somlehøne..

Men bra skrevet.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Hadde satt pris på et bilde av hver enkelt boss, istedet for sangen hans eller lang, detaljert informasjon om personligheten hans. Så..ta med bilde neste gang

Uansett, spennende liste. Kan ikke si meg enig eller ikke, fordi jeg ikke har hørt om noen av dem. Ser for meg at dette kommer til å bli en veldig Nintendo-relatert liste, men nå er vel de kjente på å lage gode bossbattles, så jadda.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!