Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva i all verden er dette? En ukjent bruker med en rar avatar du aldri har sett før, og en anbefaling av en film du aldri har hørt om? Makan, dette kan umulig bli en god blogg. Sett bort ifra det gode utgangspunktet mitt vil jeg likevel ta meg tid til å anbefale en film jeg personlig setter særdeles stor pris på. Kan tenke meg at de mest seriøse filmelskerne her allerede har fått kost seg med denne perlen, men til resten av dere så håper jeg at denne lille bloggen kan være med på å utvide filmsmaken deres til noe utenom Hollywood og de typiske greiene der som man får servert hver bidige dag.

Tittel: A Bittersweet Life(Dalkomhan Insaeng)
Regissør: Jee-woon Kim
Sjanger: Actionthriller
År: 2005
Alder: 18

Sun-Woo er enhver mafiasjefs yndling. Han er uhyre effektiv, iskald og stiller aldri spørsmål, verken til oppdraget eller til fornuften. Han får jobben gjort og ser seg aldri tilbake. Etter hvert blir Sun-Woo betrodd av mafiasjefen til å personlig håndtere en mulig affære hans unge kjæreste tilsynelatende har. Ordren er krystallklar; er hun utro skal hun og hans elsker begge dø. Sun-Woo finner omsider ut at det faktisk er en affære på gang, og for første gang i livet sitt tar han et valg, et riktig valg, som kommer til å knuse livet hans med en enorm tyngde. I søken etter hevn og ikke minst en forklaring til at ting ble som det ble, går Sun-Woo umenneskelig langt.

Er det noe sør-koreanerne kan så er det å lage skikkelige hevnhistorier. De er rett og slett de aller beste, hands down. A Bittersweet Life er intet unntak, men den er mer lineær enn de ypperste i klassen. Den er veldig rett på sak, men likevel har filmen tematisk sett mye mer kjøtt på beina, og det faktum at filmen begynner og slutter med to buddhistiske dikt, gir filmen et filosofisk preg som krydrer budskapet filmen prøver å fortelle. Å se en så nedbrutt og ødelagt drapsmann som Sun-Woo ta helomvending, og kjempe så tappert for de få gode tingene han har i livet er rørende. Dette er den beste og mest unike gangsterfilmen jeg noensinne har sett, og det inntrykket jeg satt igjen med etter rulleteksten har jeg enda til gode å få gjenoppleve.

Det som gjør meg så begeistret over denne sør-koreanske perlen er at alt fungerer, alt fungerer skikkelig bra. Enten det er den klassiske og stilfulle musikken, eller filmens skiftende tempo, så fungerer alt som det var skapt for hverandre. Kinematografien er rett og slett helt nydelig(igjen, der er sør-koreanerne overlegne) og hver bidige scene føles viktig og bygger seg opp til en forvirrende og tankevekkende konklusjon. Til og med actionscenene(som det faktisk er en del av) er noe av det bedre jeg har sett de siste årene. Volden er blodig brutal, men den skildrer den hjerteløse gangstervolden på en realistisk måte. Lee Byung-Hun, han som har hovedrollen, er også helt fortryllende i rollen. Aldri før har jeg sett et blikk som alene klarer å fortelle så mye. Han profilerer Sun-Woo på en utrolig vakker måte og selger seg totalt for å gjøre karakteren så troverdig og realistisk som overhode mulig. Jeg kommer aldri til å glemme sluttscenen hvor Lee Byung-Hun virkelig viser hvordan man formidler følelser fra tv-skjerm til sinn. Mesterlig!

A Bittersweet Life er helt ærlig en av mine favorittfilmer, og kanskje den til og med er den store favoritten. Den er mørk, poetisk, symbolsk, sterk og nydelig, og alt dette i en fullblods og unik gangsterfilm med masser av velregissert kvalitets-action. Glem Goodfellas, Reservoir Dogs, Scarface og Pulp Fiction. A Bittersweet Life er en reell, mektig og bittersøt filmopplevelse som i mine øyne tilsvarer kunst i filmformat.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
en anbefaling av en film du aldri har hørt om?
Du liksom.

Counter-anbefaling: I Saw The Devil, samme regissør, samme skuespiller, bare hakket mer brutal og ikke samme Eyes Wide Shut-estetikk med loungemusikk på soundtracket (ikke klassisk, btw). Om den er like god er opp til deg å vurdere.

Begynte også på Madeo, som jeg tror også hadde samme regissør. Den lignet også på de to andre, men virket litt kjedeligere.

Men ja, har anbefalt denne selv, før. Den og Oldboy er vel de perfekte filmene for folk som ikke har sett andre kritikerroste filmer enn Gudfaren og Nolan-greier, men som er interesserte i å løfte blikket. Den er også veldig vestlig, den har ikke noe mindre action og spenning enn f.eks Memento. Den er for asiatisk film det som hasj er for heroin.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Som jeg presiserte tidligere i teksten så var det forventet at filmjunkiene som mest sannsynlig ser sør-koreanske filmer allerede har fått med seg denne. Det er jo bare vel og bra

I Saw the Devil tenkte jeg å anbefale ved en senere anledning, damn you! Kan minnes veldig om Se7en, men den er langt mer sadistisk og brutal. Likte den særdeles godt Når det gjelder Madeo har jeg bare hørt gode ord om den, og den er på vei i posten as we speak!

Variasjon er absolutt tingen. Det er så deilig og kunne se en film med null forventinger, for så å bli blåst bort når filmen slutter. Med Hollywood of godeste Nolan er dette helt umulig, med mindre man bor under en stein, og det gir rom for helt forskjellige filmopplevelser. Forresten, har du sett Memories of Murder, The Chaser, JSA, Brotherhood og Friend(Chingoo)?
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Åja, hehe, det var vel mer en anbefaling til deg, men jeg burde jo tenkt meg at du allerede hadde vært borti den.

Har sett Memories of Murder og The Chaser, likte særlig sistnevnte. Den, og Bittersweet og Devil er blant de krimfilmene fra de siste ti-femten årene jeg har likt aller best. Har JSA og Taegukgi liggende, men kan sjekke ut "Friend" - den hadde jeg ikke hørt om, engang. Ut fra en beskrivelse på nettet hørtes den veldig ut som City of God.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Veldig flott omtale Thorn Selv har jeg ikke sett filmen, men du beskriver den meget godt og ikke umuig at jeg må prøvd og fått sett filmen en gang

Super førsteblogg var det også
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!