Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Selv om musikksmak er en delt og subjektiv sak, er det ikke til å stikke under en stol at noen band og artister har hatt en større påvirkningskraft på musikkbransjen enn andre. Det britiske bandet Queen er uten tvil et slikt band. Ikke bare behersket Queen en rekke sjangre og hadde en gitarist som fremdeles trekkes frem som av det 20-århundrets mest betydningsfulle (Brian Mays eksperimentering med gitar og delay er unektelig på grensen til det legendariske), men Queen skal også ha mye av æren for å ha utviklet musikkvideoen som sjanger. Bandet var store på det å lage musikkvideoer som passet overens med sangenes tema, tonalitet og motiv. Og jeg legger ikke skjul på det: Queen er blant de bandene som betyr mest for meg innenfor musikk.

I år fyller Queen 40 år som band. Men i dag markeres en annet Queen-dato av betraktelig tristere grad. I dag, 24.november, er det 20 år siden vokalisten Freddie Mercurys bortgang.

Få kan unngå å bli imponerte over å høre Freddies vokal, som med krystallklar stemme kunne spenne over mer enn fire oktaver. På diverse kåringer over rockehistoriens beste vokalister finner man alltid Freddies navn, ikke sjelden på topp eller i nærheten av toppen. Det er med andre ord en artist som fortjener å bli minnet.

For å markere denne dagen har jeg derfor samlet et lite utvalg over noen personlige Queen-favoritter, i mer eller mindre tilfeldig rekkefølge (videoklippene er stort sett hentet fra Queens egen YouTube-kanal). Jeg nevner kort Bohemian Rhapsody (1975), Another One Bites the Dust (1980), My Melancholy Blues (1977), Too Much Love Will Kill You (1988/1992), Somebody to Love (1976), The Show Must Go On (1991), og ikke minst min personlige favoritt, I Want It All (1989).

Thank you, Freddie! You're still the best!

<bild>
Har du noe forhold til Queen? Hvilken låt er din favoritt, og har noen spesielle minner knyttet til den? Fortell!
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Freddie Mercury er den beste vokalisten jeg vet om, og hans stemme kombinert med fantasisk innsats live er det få som kan overgå. Somebody to Love er kanskje favoritten min, sammen med One Vision, Another One Bites the Dust, Under Pressure og selvfølgelig Bohemian Rhapsody.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Sånn objektivt sett, så er nok Freddie Mercery kanskje tidenes beste vokalist! Selv om jeg aldri hører sånn altfor mye på Queen, har jeg alltid likt dem veldig godt. Bohemian Rhapsody er nok min favoritt sang fra dem (ganske klisje og mainstream i know...).
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Bohemian Rhapsody er og vil alltid være den beste sangen som noen gang har blitt lagd i mine øyne. Får frysninger hver gang jeg hører den.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Queen er et utrolig bra band, jeg har selv prøvd å få synge etter noen av sangene men Freddie Mercury stemme er overlegen, den er blant de beste mannlige artistene gjennom tidene!
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Freddie Mercury er en fuckings legende! Bedre vokalist finnes ikke, og vi kommer aldri til å oppleve en mann med en så stor stemme igjen. Queen er et av mine favorittband. I Want to Break Free, Don't Stop Me Now og Somebody to Love er gjengangere på stereoen.
Now I can let these dream killers kill my self esteem-or use my arrogance as steam to power my dreams.
  • 0
The King of Rock
Elvis Presley < Freddie Mercury
Hva mer kan jeg si, oppvokst med begge, men Mercury tar kaka. Skal skaffe meg sånn bart når jeg blir eldre, runner 20 kanskje
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Freddie kommer alltid til å være den beste mannlige vokalisten etter min mening
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Skal innrømme at jeg aldri hadde et spesielt forhold til Queen før jeg fikk meg Guitar Hero: Warriors of Rock. Der hørte jeg Bohemian Rhapsody for første gang og ble meget positivt overrasket. Har hørt en del på dem siden, og har litt blandede meninger ovenfor dem. En ting er derimot sikkert, at Freddie Mercury var en helt knall vokalist som fortjener å bli hedret.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Jeg er nødt til å støtte meg på NewAge. Kan ikke si det noe bedre, så hvorfor prøve?
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Husker første gangen jeg Hørte i want to break free! Det endret musikk interessen min totalt!
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Shit, er det 20 år siden... Oi, nå følte jeg meg gammel, gitt..

Digger Queen... Og Freddie var en sinnsykt god vokalist.. Mammas favoritt faktisk..
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Freddie er død, lenge leve Freddie.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!