Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Et år er omme og det er dermed tid for kåringer av årets spill, ikke bare hvilke som er best, men også hva som utmerker seg i ulike kategorier. Hvilket spill er mest innovativt? Hva skal du kjøpe til bilturen til dine søskenbarn i Bergen på nyåret? Her er kåringen av årets aller beste, og verste, spill.

Årets moroklump - Saints Row: The Third - THQ - Xbox 360, PS3 og PC
Saints Row: The Third er ikke preget av et fantastisk gameplay eller historie. Ei heller kan det skilte med en makeløs grafikk eller et majestetisk lydspor, selv om det er plukket ut en god del gode sanger som kler spillet godt. Det som gjør Saints Row The Third til et av de spillene jeg har kost meg mest med i 2011 er nettopp spillets vannvittige humor og useriøsitet. Nakne, overvektige russere, autotuneavhengige pimper og uendelige muligheter til å tilpasse sin karakters klær og kjøretøy alt etter dagsformen gjør Saints Row til en velkomponert parodi på amerikansk gjengmiljø. Det har kommet meg for øre at spillet ikke nødvendigvis er like godt som sine forgjengere, men det sier i mine øyne/ører mer om forgjengerne enn om nummer tre i rekka. Jeg prøver på ingen måte å hevde at Saints Row The Third er årets beste spill, men årets morsomste? Uten tvil!

Årets epilepsianfall - Ultimate Marvel VS. Capcom 3 - Capcom - Xbox 360/PS3
Noen mener nok at det er drøyt av Capcom å komme med en dyr "tilleggspakke" til Marvel VS. Capcom 3 allerede 7 måneder etter release, og i tillegg selge det som et nytt spill, men man kan ikke legge skjul på at Ultimate Marvel VS. Capcom er et bedre spill enn standardutgaven, med 10 ny karakterer og et par nye spillmodus. Et slossesystem som er velutviklet og beslektet med Street Fighter, samt et vanvittig høyt tempo og ildkuler større enn en amerikansk muskelbil er dette helt klart årets fightingspill. Dessuten kan man spille som Iron Man.

Årets relansering - The Legend of Zelda Ocarina of Time 3D - Nintendo - 3DS
Utallige franchiser har fått HD-renoveringer i år, men om sant skal sies er ikke spesielt mye gjort med spillene, annet enn at sola kanskje skinner litt mer i våpnene eller at en tekstur ser litt penere ut. Nintendo har derimot gjort relansering til en kunst. Ocarina of Time 3D er på sitt vis bedre enn originalen, har en fantastisk klar 3D-effekt og oser av nostalgi. Eneste grunn til at Ocarina of Time 3D ikke klarer å kapre tittelen som årets beste spill er mye takket være et annet Zelda-spill som kom ut i år, samt at Ocarina of Time strengt ble lansert i 1998, ikke 2011.

Årets tidsmaskin - L.A. Noire - Rockstar - Xbox 360 og PS3
Selv om utvikleren Team Bondi gikk konkurs etter lanseringen av spillet, og selv om ledelsen hadde pushet arbeiderne til å jobbe hardt og lenge uten søvn, kan man ikke klage på resultatet. Et spill med en herlig stemning og fantastisk stemmeskuespill, og selv om spillet kanskje ble litt repetitivt etter man var halvveis i historien, var det en så utrolig fin atmosfære i spillet. Selv om L.A. Noire, i likhet med Mafia II i fjor, var veldig lite åpent til å kunne skryte på seg en åpen verden, hadde det en makeløs følelse av at man var en politidetektiv på 40-tallet. Når spillet i tilegg serverer et upåklagelig utvalg sanger som står godt til æraen er det ingenting som står i veien for at man kan leve seg inn i fortidenes L.A. og lengte tilbake til tider før sin egen fødsel.

Årets harde nøtt - Dark Souls - From Software - Xbox 360 og PS3
Da jeg starta på Dark Souls var jeg ikke helt klar over hva jeg gikk til. Hvor mange ganger har jeg dødd hittil? Sikkert flere hundre. Og hvor langt har jeg kommet? Jeg er på vei til den andre bossen. Vanligvis tenker jeg på meg selv som en uvanlig god gamer som kan takle en hvilken som helst utfordring på hvilken som helst vanskelighetsgrad. Etter et par timer Dark Souls sitter jeg gråtende i fosterstilling og sutter på min egen tommel. Men moro var det selvfølgelig.

Årets stjerneskudd - Star Wars: The Old Republic - Bioware - PC
MMO'en som skal sørge for World of Warcrafts død og begravelse er endelig her, og selv om jeg bare så vidt har fått startet på mitt interstellare eventyr, er det ingen tvil om at dette er den beste MMo'en jeg har prøvd og godt mulig det beste Star Wars-spillet noen sinne. WoW er utdatert, utklassert og utmanøvrert av Bioware. (U)heldigvis er spillet blitt mye mer populært enn forventa, noe serverne tydeligvis ikke var helt rusta for. Derfor møter jeg mye lagg for øyeblikket, men tilstanden vil forhåpentligvis bedre seg i løpet av første måned i det nye året.

Følg med i morgen for den spennende avslutningen på Gullkloden. Da skal finne årets kuleste indiespill og dessuten det aller beste spillet utgitt i 2011. En dag igjen. Ikke glem å vær åsom.
  • 0
Elsker Oot remaken, grafikken er fantastisk!
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Veldig god blogg! Ser frem til del. 2.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Sier meg enig med at Dark Souls er årets harde nøtt. Ble så vanskelig etterhvert at jeg måtte gi opp hele spillet. Når man ved i underkant av 20 forsøk ikke kommer videre så er det noe som har gått feil et sted. Demon Souls var greit, men Dark Souls har overdrevet vanskelighetsgraden til det uspillelige.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Kakashi: Ikke si det! Selv om Dark Souls var utilgivelig vanskelig gir det en utrolig tilfredsstillende følelse når man først får til noe. Problemet er at det er jævlig sjeldent man faktisk får til noe nevneverdig.
  • 0
Dark Souls er uten tvil årets spill.
Kan fremdeles ikke tro at jeg kom meg igjennom spillet.
Gikk veldig tregt de første timene, men når jeg kom ordentlig inn i kontrollen og hvordan spillet fungerer, så gikk det straks litt lettere.
Nå er jeg snart ferdig med andre gjennomspilling og kommer antakelig til å begynne rett på tredje, for jeg klarer nesten ikke legge det fra meg.
  • 0
Fin blogg dette, gjorde nylig en slik blogg selv hvis du er interessert.

Språket ditt er veldig godt syntes jeg, så jeg ser gjerne at du tar med litt flere kåringer i neste del, f.eks årets boss/historie/soundtrack/helt
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Dr Peace: Tenkte å lage ei liste, men tror jeg får mer fokus på hvert spill på denne måten. På nyåret har jeg derimot planer om å lage ei liste over tidenes beste spill, ikke ulik GameReactors liste i nr. 90 tidligere i år.
  • 0
Beste "årets spill" bloggen jeg har lest her i år (og jeg har lest alle).

Liker at du går ikke altfor mye inn i detalj, men begrunner valgene dine godt. Kategoriene du har valgt er også kreative og morsomme i forhold til de mer tradisjonelle årets lyd, teknikk også videre også videre. Og språket ditt må jo selvfølgelig nevnes. Hvis ikke du har sekser i norsk skriftlig skal jeg personlig sende klagebrev til norsklæreren din. Oppgi navn og addresse til meg i PM.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • 192
  • 192
Helt enig med Predator! Mistet tellingen på hvor mange sånne lister jeg har lest de siste dagene, men denne var uansett den beste. Som Predator likte jeg også veldig godt kreativiteten ovenfor titlene, som gjorde det hele enda mer interessant!

Stråååålende blogg!
Get ready for a better you
  • 0
Bra valg, ville sagt det samme

Og måtte du ha en virkelig God Jul !
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Jeg er enig listen din. Har ikke spilt Dark Souls enda, men, vurderer å kjøpe det etter Jul (:
A sense of humor is a major defense against minor troubles. -Mignon McLaughlin
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!