Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva vil det egentlig si å være politisk aktiv?

Regner du deg som politisk aktiv?

Jeg har alltid ansett meg selv som, i det minste, politisk engasjert. Men nå forleden gikk jeg til det skritt å melde meg inn i et politisk ungdomsparti. Jeg skal ikke gå rundt grøten om hvilket parti det er. Det er Unge Venstre. Ja, vinglepartiet.

Det er ikke nødvendigvis av noen dyp politisk overbevisning. Ei heller var det noe jeg brått bestemte meg for. Jeg har ingen ideologisk tilknytting til Venstre, men har likevel faktisk i flere år hatt i tankene å melde meg inn. Mest av alt av håp om sjansen til et forum for å diskutere politikk.

Ja, det er sant at jeg har forsøkt å sparke igang enkelte politiske diskusjoner her på GR, men jeg har som oftest misslyktes, og faktisk også blitt gjort narr av. Men jeg gir meg ikke av den grunn. Jeg vil fremdeles forsøke å engasjere meg og dere i politiske diskusjoner som jeg finner spennende, men ikke vent noe brått skifte der jeg plutselig forfekter Venstres idealer og synspunkter.

Grunnene til at jeg ikke tidligere har meldt meg inn i et parti er mangfoldige. Latskap er langt fremme, men også en innbakt motvilje mot å stå på en liste som gir andre et slags innbilt mandat til å snakke på mine vegne. Jeg liker ikke å bli forfortalt. Av samme grunn skriver jeg aldri under på opprop, uansett hvor mye jeg støtter en sak. Sorry.

Min beslutning om å velge akkurat Unge Venstre var rett og slett pragmatisk. De har vist seg stadig å være det partiet som i mange av de sakene jeg anser som viktigst ligger nærmest opptil mitt eget synspunkt. Derfor var det naturlig at om jeg skulle støtte et politisk parti måtte det bli dem. Jeg har da også sansen for Trine Skei Grandes innfallsvinkler og jeg har også et (ufullført) historiestude på Blindern.

Men det er jo ikke morsomst å diskutere politikk med meningsfeller. Hadde det ikke vært gøy å melde seg inn i FpU bare for å kverulere ved hver eneste setning? Jo, det kunne det, men da ville jeg også fått en uønsket assosiasjon med dem.

Jeg har kun vært på ett møte så langt, og det var ikke spesielt politisk, men jeg skal la dem få en sjanse. Det skal visst handle om EU på onsdag, og jeg hører landsmøtet kommer til hit til Trondheim. Det er håp. I mellomtiden må du gjerne engasjere meg i diskusjon her på forumet. Jeg griper sjansen.

Nuvel. Venstre er ikke et folksomt parti, så jeg skal ikke spørre om her er flere medlemmer, men om det er, og du kommer til Trondheim for landsmøte så kanskje vi møtes. Eller kanskje du er medlem i et annet ungdomsparti? Rop ut. Kanskje inspirerer jeg deg med denne bloggen til å melde deg inn i et parti eller bli mer politisk interessert. Isåfall var den verdt det.

Og bare så det er sagt; stemmen min ved neste valg er ikke enda talt.
<bild>
Til slutt litt Hans Bauge for deres fornøyelse.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Kan vel ikke regne meg som hverken politisk aktiv eller politisk engasjert. Jeg støtter Venstre fordi jeg er enig i ideologien deres, at de er sosialliberalister. Dette kommer igjen av at jeg er en individualist, men mener at staten bør ha muligheten til å styre i enkelte viktige organer (da f. eks. sykehus og kollektivtransport). Dette er den eneste ideologien jeg klarer å identifisere meg med av dagens partier og jeg ser meg egentlig nødt til å enten stemme Venstre (uavhengig av hvilke saker de støtter mest) eller stemme blank/ikke stemme.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Ikke noe særlig politisk engasjert, og stemmer mer eller mindre kun basert på partiets ideologi. Holder meg på venstre siden av politikken, og kan stemme på alt fra AP til Rødt.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Skal ikke påstå at jeg er politisk inaktiv, men er ikke særlig aktiv heller. Liker godt å stå på sidelinjen og kommentere debattene.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg er interessert i politikk. Jeg følger med på debatter og kommentere. Men noe politisk parti støtter jeg ikke. Ihvertfall ikke enda. Har ikke funnet mitt parti kan man si.

Forøvrig så synes jeg hele den svartmalingen av FRP fra AP sin side er latterlig. ABB var med i frp som ungdom, betyr det at absolutt alle som støtter det partiet er massemordere og terrorister? En politiker kjøpte sex på utenlandsreise, er da greit at en ordfører som er medlem av AP kan ha sex med mindreårige og slippe unna med det?
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Jeg prøver stadig å sette meg inn i politikken for å ha et noenlunde greit bilde av hvordan landet fungerer og hva som skjer i det, men det er så hinsides uinteressant at jeg ikke får med meg noe.

Så jeg har egentlig gitt opp hele greia og overlater det til de som har interesse for det hele.

Jeg har aldri brukt stemmeretten min og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det.
For jeg har ikke den minste anelse om hva de forskjellige partiene sier og lover.

Så jeg er antakelig den minst aktive innen politikk her.
  • 0
Siterer The Heretic:
Dette er den eneste ideologien jeg klarer å identifisere meg med av dagens partier og jeg ser meg egentlig nødt til å enten stemme Venstre (uavhengig av hvilke saker de støtter mest) eller stemme blank/ikke stemme.
På min side kunne jeg godt gått for Høyre (though I never did) før de gikk inn for DLD. Jeg hater Høyre for at de forrådte demokratiet mitt og ytringsfriheten min.

Siterer Kronoz:
Skal ikke påstå at jeg er politisk inaktiv, men er ikke særlig aktiv heller. Liker godt å stå på sidelinjen og kommentere debattene.
Man kan gjøre begge deler.

Siterer gnyg:
Forøvrig så synes jeg hele den svartmalingen av FRP fra AP sin side er latterlig. ABB var med i frp som ungdom, betyr det at absolutt alle som støtter det partiet er massemordere og terrorister? En politiker kjøpte sex på utenlandsreise, er da greit at en ordfører som er medlem av AP kan ha sex med mindreårige og slippe unna med det?
Nå er vel ikke den saken med ordføreren avgjort enda, men jeg kan godt være med på at FRP får vel mye tyn akkurat for slike lite relevante saker. At det ble kjøpt sex i Riga får være hans egen sak egentlig. Rent bortsett fra at det er ulovlig etter norsk lov å kjøpe sex i utlandet og at det er av offentlig interesse når politikere ikke følger regelverket de er med på å skape.
Men min holdning til FRP har ingenting med de sakene å gjøre, og skyldes heller deres politiske program.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Selv er jeg ikke helt politisk engasjert selv om jeg er på listene til SV. Ellers så er jeg faktisk enig i at Trine S. Grande er en god politiker og faktisk som jeg også liker. Hun er unik på mange måter og veldig jordnær.

Godt valg Strategist
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Ikke veldig engasjert, men i de sakene som opptar meg, er det den blå siden som er nærmest mine meninger.

Interessant blogg.
Ja, det er meg.
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har da også sansen for Trine Skei Grandes innfallsvinkler og jeg har også et (ufullført) historiestude på Blindern.

Huff, fordrar ikke ikke Trine Skei Grande. Jeg oppfatter at hun bruker en ovenfra og ned-holdning som hersketeknikk i sammenhengene jeg har sett henne. Det er lite beundringsverdig.

Jeg interesserer meg for politikk, absolutt, og liker å debattere saker som opptar meg. Men av og til har jeg ikke helt tenkt helt gjennom hvor jeg står, men har noen synspunkter, så standpunktet finner jeg ut i løpet av debatten. Jeg prøver å ikke være så svart og hvit. Jeg kan godt bli overbevist av andres meninger i mange tilfeller. Det er mange som er for stolte til det... som alle våre kjære partiledere.

Jeg har til gode å høre/se en politisk debatt hvor en politiker svarer følgende på et argument: Du... der sier du noe! Jeg må faktisk si meg helt enig!

Siterer Strategist:
Ja, det er sant at jeg har forsøkt å sparke igang enkelte politiske diskusjoner her på GR, men jeg har som oftest misslyktes, og faktisk også blitt gjort narr av.

Synd. Forsett. Jeg synes denne typen debatter krydrer tilværelsen på GR. Men jeg er alt for sjelden på forumet for å sjekke hva som skjer. Jeg leser mest blogger. Jeg bør kanskje bli flinkere å henge på forumet.

Og "hva vil det si å være politisk aktiv"?

Jeg vil si det er å engasjere seg, ha meninger, diskutere og prøve å finne løsninger. Ikke nødvendigvis å være medlem av et parti. Det er bare en utgiftspost og en kilde til buttons. Nei, jeg synes det er nok å ha meninger og debattere. Og man trenger ike ha meninger skrevet i stein det er lov å endre mening, noe jeg gjorde i dødsstraffspørsmålet etter 22. juli. Jeg gikk fra å være for dødsstraff, til å være mot dødsstraff. Men man får kanskje ikke utrettet så mye gjennom å synse rundt på nett og i kaffeselskap. Men bør det å kunne utrette noe være et kriterium for å kunne kalle seg politisk aktiv?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Strategist:
Man kan gjøre begge deler.

Selvsagt. Er bare latskap fra min side at jeg ikke gjør det, og det faktum at det til dags dato ikke eksisterer et eneste parti jeg føler jeg er enig nok med til å identifisere meg med.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Huff, fordrar ikke ikke Trine Skei Grande. Jeg oppfatter at hun bruker en ovenfra og ned-holdning som hersketeknikk i sammenhengene jeg har sett henne. Det er lite beundringsverdig.
Det kalles politikk... Men jeg har egentlig ikke merket meg noe sånt.

Siterer Joelspeanuts:
Jeg har til gode å høre/se en politisk debatt hvor en politiker svarer følgende på et argument: Du... der sier du noe! Jeg må faktisk si meg helt enig!
Vel. Jeg kan forstå at det ikke blir sagt, men det kunne godt ha blitt gjort litt oftere. Det er noe jeg har tenkt selv også. Jeg pleier ikke selv å gjøre et poeng ut av at jeg har blitt beveget til å skifte holdning, men jeg har ikke noe imot å bli motbevist, og har endret mening i flere saker etter debatter, som regel ikke der jeg selv har deltatt.

Siterer Joelspeanuts:
Og "hva vil det si å være politisk aktiv"?

Jeg vil si det er å engasjere seg, ha meninger, diskutere og prøve å finne løsninger. Ikke nødvendigvis å være medlem av et parti.
Jeg er helt enig med deg der. Jeg ser ikke partitilhørighet som noe i nærheten av en forutsetning for å være politisk aktiv. Samtidig er det gjerne slik at det er en assosiasjon i samfunnet, og man må være medlem i en organisasjon for å regnes som ordentlig politisk aktiv. Etter min mening er selv forumdebatter om politikk gyldig grunn til å kalle seg politisk aktiv, fordi det betyr at man setter seg inn i politikk og interesserer seg for det. Ellers blir politikk en elitistisk greie, og det vil vi absolutt ikke. Det er ikke bra for demokratiet.

Siterer Joelspeanuts:
Det er bare en utgiftspost og en kilde til buttons.
Haha. Jeg kommer nok ikke til å gå med noe plagg eller gjenstand som identifiserer meg som Unge Venstre-medlem.

Siterer Joelspeanuts:
Men bør det å kunne utrette noe være et kriterium for å kunne kalle seg politisk aktiv?
Kommer vel ann på hvordan man definerer det å utrette noe. Å stemme ved valg er å utrette noe ved sin politiske deltakelse. Man er en av mange, men man bidrar til demokratiet. Det er dét det handeler om.
  • 0
Siterer Strategist:
Etter min mening er selv forumdebatter om politikk gyldig grunn til å kalle seg politisk aktiv, fordi det betyr at man setter seg inn i politikk og interesserer seg for det. Ellers blir politikk en elitistisk greie, og det vil vi absolutt ikke. Det er ikke bra for demokratiet.

Jeg synes ikke man må "sette seg inn i" politikk heller. Hva er det egentlig å forstå? Det er i grunne banalt enkelt. Som samfunnsfaglæreren vår formulerte det:

"Politikk er fordeling av goder og byrder."

Så, hva er det egentlig å sette seg inn i. Er det ikke nok å bare ha en mening om noe, forslag til hva som burde gjøres for å forbedre samfunnet, eventuelt peke ut hva som ikke gjør det bra?

Så jeg skjønner ikke hvorfor politikk forbeholdes "eliten". Alt for mange hører ordet politikk og skyr det, ser på det som noe som ikke kan gripes over, noe vanskelig og noe forbeholdt "eliten".

Jeg vil nesten gå så langt som å si at så lenge en har en mening, og forteller den til andre, kan man kalle seg politisk aktiv, i større eller mindre grad (kanksje primært mindre), enten man er bevisst på det selv eller ikke.
  • 0
Interessant tema. Når det gjelder å være politisk engasjert og aktiv så kan jeg si at jeg har hatt et ganske så nøytralt forhold til det. Jeg gjør det og setter meg inn i det fordi det er nødvendig om man vil være med på å forandre samfunnet, men ellers har jeg ikke noen spesiell tilknytning til det.

Jeg kan også si at jeg har en True Neutral livsstil/syn (fra DnD allignment), nei, jeg valgte ikke det ikke fordi jeg leste om det, likte det og tenkte "Sånn vil jeg bli!", men fordi jeg oppdaget at filosofien og tankegangen der var akkurat slik jeg tenker og lever, så gjorde det likegodt om til mitt livssyn.

Uansett, tilbake til politikk. Jeg tar avstand fra ekstreme sider/synspunkter, så jeg holder med unna den ytterste venstre- og høyresiden. Dette betyr ikke at sentrumspunket har min fulle støtte. Det jeg gjør er å se over alle partienes program og velger etter hva jeg mener høres bra ut der og da.

Som Heretic sa så er jeg en individualist, men mener at staten bør ha muligheten til å styre i enkelte viktige organer (da f. eks. sykehus og kollektivtransport). Så faktisk er Venstre, akkurat nå, det partiet jeg kunne tenkt meg å stemme på. Jeg kan også se for meg at jeg kunne stemt Høyre om jeg ville gått litt mer mot høyresiden, eller AP om jeg ville gå litt mer til venstre (Høyre er centre-right, og AP er centre-left). Disse partiene er ikke aktuelle for meg, nå.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Jeg synes ikke man må "sette seg inn i" politikk heller. Hva er det egentlig å forstå? Det er i grunne banalt enkelt. Som samfunnsfaglæreren vår formulerte det:

"Politikk er fordeling av goder og byrder."

Så, hva er det egentlig å sette seg inn i.
Altså, sette seg inn i hva som er sakene og sidene i sakene. Å ha en mening om et politikkområde er å ha satt seg inn i politikk på et visst plan.
Ideelt sett bør man også vite nok til å ta en informert posisjon, men det er ikke relevant for å være politisk aktiv.

Siterer Joelspeanuts:
Jeg vil nesten gå så langt som å si at så lenge en har en mening, og forteller den til andre, kan man kalle seg politisk aktiv, i større eller mindre grad (kanksje primært mindre), enten man er bevisst på det selv eller ikke.
Jeg kan være enig i det.

Siterer David Selnes:
Som Heretic sa så er jeg en individualist, men mener at staten bør ha muligheten til å styre i enkelte viktige organer (da f. eks. sykehus og kollektivtransport). Så faktisk er Venstre, akkurat nå, det partiet jeg kunne tenkt meg å stemme på. Jeg kan også se for meg at jeg kunne stemt Høyre om jeg ville gått litt mer mot høyresiden, eller AP om jeg ville gå litt mer til venstre (Høyre er centre-right, og AP er centre-left). Disse partiene er ikke aktuelle for meg, nå.
Jeg beveger meg i samme terreng. Problemet mitt med AP er først og fremst at de er blitt så store og tett knyttet til LO at de ser seg blinde på sin egen ideologi, og partiboken er alt som teller. Det leder til saker som Vannverksskandalen i Skedsmo. Problemet mitt med Høyre er at de stemte for DLD. Ellers er alle de partiene partier jeg identifiserer meg i nærheten av og kunne stemt på, men for tiden er altså Venstre nærmest.
  • 0
Det er gøy å diskutere politikk, men jeg er skeptisk til disse ungdomspartiene. Virker ikke som om folk tenker nytt der. De bare lærer å formulere seg politisk korrekt. Så hvis jeg skulle blitt aktiv i et parti, ville jeg gjort det på samme vis som du (Strategist) gjør det.

Regjeringen har gjort en god jobb, men de kommer ikke til å få stemmen min ved valget. Blant annet fordi jeg ikke husker hvordan det er å leve i et land styrt av (litt) konservative. Tror vi kunne hatt godt av et maktskifte til neste år.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Jeg er politisk orientert, ikke engasjert. Jeg opplever norsk politikk som markedsføring og spill. Det hadde vært artig å være en del av spillet, for det kunne potensielt ført til makt, ansvar og en karriere, men jeg har valgt en annen yrkesretning. Derfor titter jeg heller nysgjerrig inn i politikkens maktkamp fra utsiden.

Jeg må innrømme at jeg ser på personer som engasjerer seg i politikken, uten å ha et veldig mål om å oppnå makt for seg selv, som nyttige idioter. De er sikkert smarte på mange andre steder, men politikk har de ikke forstått.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Har vært medlem av Rød Ungdom i en stund, før jeg nylig meldte overgang til Ungkommunistene (NKPs ungdomsorganisasjon). Dette fordi jeg ikke lenger ser noen forskjell på Rødt og SV, og mener at begge i grunn burde slå seg sammen.

Det er flott at du har bestemt deg for å melde deg inn i et parti, har sett noe av det du har skrevet her på forumet tidligere, så det virker som at du har god peiling på hvor du selv står.

Synes du burde prøve å få i stand noe mer politikkprat her på forumet, for noen år siden var det et par veldig gode her
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Det er gøy å diskutere politikk, men jeg er skeptisk til disse ungdomspartiene. Virker ikke som om folk tenker nytt der.
Mitt inntrykk så langt er at ungdomspartiene ofte beveger moderpartiene sine. For eksempel var Unge Venstre svært tidlig ute med en uttalelse mot DLD, lenge før DLD var innført i noe land i EU, og før det var et tema i Norge. Mitt inntrykk er at ungdomspartiene er like mye om å gjøre å bevege og påvirke moderpartiene i en moderne (og idealistisk) retning, som å lære seg om politikk.

Siterer peterernoob:
Jeg må innrømme at jeg ser på personer som engasjerer seg i politikken, uten å ha et veldig mål om å oppnå makt for seg selv, som nyttige idioter. De er sikkert smarte på mange andre steder, men politikk har de ikke forstått.
Jeg har ikke noen konkrete planer om å oppnå en personlig maktposisjon, men søker jo makt til å påvirke politikken i landet selvom man fort bare blir én av mange.

Siterer Spillpwnern:
Synes du burde prøve å få i stand noe mer politikkprat her på forumet, for noen år siden var det et par veldig gode her
Ja. Jeg har hatt mange gode diskusjoner om politikk her. Dessverre endte de ofte i henhold til Godwin's lov.
  • 0
Mulig jeg er litt sent ute her, men jeg ser gjerne at det blir flere diskusjoner her på forumet. Det er noe vi alt for sjelden har her.
Selv om jeg kun er 14 år gammel vil jeg tørre å si at jeg er litt engasjert i politikk, og det hender jeg har diskutert litt om det på skolen og med enkelte venner.
Jeg er, som deg mest vendt mot Venstre, og støtter flere av deres saker.
Enkelte ting derimot, som at rusmisbrukere skal få heroin på resept, støtter jeg ikke.
Uansett, jeg vil gjerne se flere politiske diskusjoner her på forumet.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Mulig jeg er litt sent ute her, men jeg ser gjerne at det blir flere diskusjoner her på forumet. Det er noe vi alt for sjelden har her.
Det pågår konstant diskusjoner på forumet her, men det kan til tider bli langt mellom de politiske diskusjonene. Akkurat nå pågår det flere dog.

Siterer The Cookiemonster:
Enkelte ting derimot, som at rusmisbrukere skal få heroin på resept, støtter jeg ikke.
Jeg har ikke satt meg nok inn i den medisinske begrunnelsen for å innføre heroin på resept til å kunne sette meg opp en ordentlig mening, men da jeg ble spurt svarte jeg at jeg var imot det. I utgangspunktet ser jeg ikke på det som noen god løsning for avrusing.
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har ikke satt meg nok inn i den medisinske begrunnelsen for å innføre heroin på resept til å kunne sette meg opp en ordentlig mening, men da jeg ble spurt svarte jeg at jeg var imot det. I utgangspunktet ser jeg ikke på det som noen god løsning for avrusing.

Ikke jeg heller, men det vil alltid være bedre for rusavhengige å få heroin fra staten enn fra gata, både med tanke på helsemessige årsaker og miljørelaterte konsekvenser. Ved å få det fra staten vil de få mer avstand fra narkotikamiljøet som de er nødt til å oppsøke for å få narkotika. Jeg anser det som bedre at de får narkotiske stoffer fra staten til de kommer på rehabilitering.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg mener staten skylder mange rusavhengige mye, men ikke å betale for avhengigheten deres direkte. Det er helt klart riktig at staten kan lange renere og mindre farlig heroin, men det er behandling og avvenning rusavhengige trenger, ikke en ny langer.

Forøvrig er jeg for legalisering av en del av rusmidlene, noe som ville gjøre enkelte av narkotikamiljøene potensielt mindre vanskelige.
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg anser det som bedre at de får narkotiske stoffer fra staten til de kommer på rehabilitering.

Blir ikke det nøyaktig det samme argumentet som foreldrene bruker når de kjøper alkohol til 14-åringen?

Siterer Strategist:
Jeg mener staten skylder mange rusavhengige mye, men ikke å betale for avhengigheten deres direkte. Det er helt klart riktig at staten kan lange renere og mindre farlig heroin, men det er behandling og avvenning rusavhengige trenger, ikke en ny langer.

Enig i at avrusning gjennom langing høres ut som en dårlig strategi.

Og så er jeg uenig i at staten skylder rusavhengige mye. Jeg sier ikke at staten ikke skal bry seg om dem og prøve å få dem ut av rusavhengigheten, men den skylder dem det ikke.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Blir ikke det nøyaktig det samme argumentet som foreldrene bruker når de kjøper alkohol til 14-åringen?

Nei. Det dreier seg klart om to helt forskjellige miljøer (narkotikamiljøet kontra en fjortissfest), to forskjellige mål (å bli full kontra å bli avruset) og to helt forskjellige rusmidler (alkohol kontra tunge narkotiske stoffer). Når miljøet, målet og årsaken er to vidt forskjellige ting, fungerer ikke argumentene over hverandre. Jeg støtter ikke at foreldre gir drikke til fjortenåringene sine.

En korrekt kontrast til beskrivelsen din, ville være om staten hadde gitt gratis heroin til personer som ikke er rusavhengige (for vi kan anta at en fjortenåring mest sannsynlig ikke er alkoholiker), for at de skal ha det gøy med stoffet og bli sosialt aksepterte (som er målet med alkohol på en fjortissfest). Egentlig er overgangen fra foreldre til stat nesten ugyldig uansett, siden den ene parten åpenbart ikke forholder seg objektivt.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!