Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nokia Lumia 800 - Windows Phone 7

Jeg har aldri vært spesielt mobilinteressert. Mine telefoner har som oftest blitt overlatt til meg når faren min har kjøpt seg ny (han er absolutt veldig mobilinteressert). Først i fjor fikk jeg min første splitter nye mobiltelefon - Nokia N8. En flott telefon, med et helt ekstremt bra kamera, men etter ett år hadde gått ble det klart den hadde visse mangler som jeg savnet.

Problemene inkluderte ting som en dårlig nettleser, labert utvalg av apps på Ovi-butikken og sist men ikke minst: jeg trengte abonnement. Neida, sistnevnte var selvfølgelig ikke mobilens feil, men abonnement trengte jeg uansett.


Enter Nokia Lumia 800.
<bild>
Lumia 800 ligger veldig godt i hendene. Dette gikk opp for meg sekundet Daniel Guanio la en modell i hendene mine da jeg var innom Netcom-butikken han for for tiden holder til. Allerede da hadde jeg bestemt meg: dette skulle være min nye telefon.

Et par dager senere var jeg tilbake for å slenge et par lapper i fleisen på mister Guanio. Man kan si det slik at hvis jeg forelsket meg første gang jeg tok i den, var jeg nå klar for vielse. Lumia 800 er lekker. I likhet med så mange andre telefoner nå til dags har 800 et veldig enkelt design, nesten uten knapper. Alle de tre knappene mobilen har befinner seg på siden, og kan justere lyden eller ta bilder med kameraet. Foruten disse tre har vi også tre trykkfølsomme plater rett under skjermen, som lar deg gå tilbake til forrige skjerm, finne fram til hovedmenyen og åpne Bing-søkemotoren.

Telefonen kan også skryte av en veldig flott skjerm med en oppløsning på 800x400. Skjermen er skarp og touch-funksjonene fungerer perfekt. Den er ikke like flink til å tegne farger som Samsung Galaxy S2, men likevel ikke så langt ifra.

Operativsystemet mobilen kjører på kalles Windows 7.5. Brukergrensesnittet er stilfullt og ryddig, og i motsetning til veldig mange andre smarttelefoner, hvor det gjerne kan være litt vanskelig å finne fram i menyene med en gang, er Windows 7.5 såpass brukervennlig at man føler seg hjemme med en gang.

Nå var en av de store grunnene til at jeg hadde lyst på ny telefon at nettleseren på N8 ikke fungerte slik den skulle. Til tider ville skjermen hoppe frem og tilbake som om den hadde fått i seg noen ville rusmidler. Du kan da kanskje se for deg hvor skuffet jeg ble når det gikk opp for meg at Lumia leveres med Internet Explorer. Det sier seg selv egentlig, er jo Microsoft dette her... altså gjengen som nekter å innse at de har laget den absolutt verste nettleseren noensinne. Så selvfølgelig er IE med på leken.

Utrolig nok har jeg ikke hatt noen problemer - tvert imot, Internet Explorer på Windows Phone fungerer kjempebra. Jeg foretrekker faktisk den framfor Apples Safari, men jeg fikk også lastet ned en annen veldig interessant nettleser via Marketplace, noe jeg vil komme tilbake til når jeg snakker om apps litt lenger ned i bloggen.

Alt er derimot ikke gull og grønne skoger i Nokia-land. Vekkerklokken fungerer ikke alltid som den skal, og noen ganger hender det at selv om alarmen går, spiller den ikke av noe lyd. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor dette skjer, men det virker som det bare skjer hvis man har flere alarmer aktivert samtidig.

Lydkvaliteten i seg selv er veldig god, spesielt med hodetelefonene som følger med. Men telefonen har bare en voluminnstilling. Det vil si at hvis du setter den på full guffe for å høre musikk, vil ringetonen spille like høyt når den ringer. Det er litt trivielt, og det finnes apps på Marketplace som gir deg muligheten til å sette individuelle lydnivåer til de forskjellige funksjonene.

Marketplace har heller ikke et veldig stort utvalg av apps. For øyeblikket er det litt over 50000 forskjellige apps. Høres kanskje mye ut, men ifølge Wikipedia hadde App Store på iOS rundt 450000, Juni 2011, så det er en stor kontrast. Forhåpentligvis vil dette bedre seg med tiden.

Windows Phone kommer med støtte for Xbox Live. Dette er ikke bare en liten app hvor du kan sjekke achievements og sende meldinger til venner. Nei, dette er Xbox Live. En god del spill på Marketplace er kategorisert med en liten Xbox Live-logo. Spill med denne logoen har achievements du kan låse opp, støtte for nettbasert spilling og topplister. Jeg er ingen mobilspiller, men siden jeg nå kan få achievements på mobilen har jeg faktisk blitt nødt til å finne fram Angry Birds på bussen.

-- -- -- --

Marketplace

Jeg har selvfølgelig også lett meg gjennom Marketplace etter de kuleste appene, og selv med det lave antallet apps har jeg faktisk klart å finne noen reale godbiter.

Brain Cube
Pris: Gratis
Brain Cube er et lite spill som handler om å flytte to firkanter ned i et hull. Det høres simpelt ut, og det er det forsåvidt også, men vanskelighetsgraden tar seg kjapt opp, og hjernen skal virkelig få bryne seg.

The Fall og Gods
Pris: 7,00 NOK
Jeg har ikke fått brukt så mye tid på The Fall of Gods, men se for deg en blanding av Golden Sun, Zelda og Elder Scrolls-serien. Artig spill, masser av innhold. Touch-kontrollen er litt rotete, som den vanligvis er i slike spill, men spillet er absolutt spillbart likevel.

The Harvest (Xbox Live-kompatibel)
Pris: 49,00 NOK
Nok et spill jeg burde ha brukt mer tid på, og også et av de dyrere spillene på Marketplace. The Harvest er et action/eventyr/rollespill, hvor du blir satt bak spakene på en robot for å skyte i stykker horder av fiender, finne oppgraderinger til roboten din også videre. Her får man mye for pengene, og selv om spillet ikke er noen Infinity Blade 2, er det fortsatt et veldig flott spill rent visuelt. Anbefales på det sterkeste.

SurfCube 3D Browser
Pris: 14,00
Helt klart den beste appen jeg har lastet ned. SurfCube er rett og slett en nettleser, men den er rask, enkel å bruke og heter ikke Internet Explorer. Det som gjør den ekstra spennende er brukergrensesnittet. Som navnet tyder på, er dette en nettleser som bruker 3D-effekter for å gjøre seg til. Se for deg at 'skjermen' er en firkantet tredimensjonal boks. Du kan snu og vende på denne boksen. Adressefeltet er for eksempel plassert på en side av boksen, og for å få den fram drar du fingeren enkelt og greit fra toppen av skjermen. Faner og innstillinger er plassert på de andre sidene, og for å nå gjør man det på samme måte som når man skal ha adressefeltet fram, men istedet drar man fingeren fra siden(ne) av skjermen. Skal du ha deg Windows Phone må du ha denne nettleseren.

RemoteD/RemoteDesktop
Pris: 28,00/42,00 NOK
Jeg grupperte disse to sammen, med tanke på at de gjør mer eller mindre det samme. Disse appene gjør at du kan se PC-skjermen på mobilen, og kontrollere den derifra. Vil du se en film du har lagret på desktoppen? Det kan du nå. RemoteD er billigere, og fungerer derfor ikke like bra som RemoteDesktop, så hvis du planlegger å skaffe deg en slik app ville jeg heller gått for sistnevnte.

Spotify
Pris: Gratis
Vi vet alle hva Spotify er, og hvordan det fungerer, men jeg har lyst til å nevne at Spotify-appen på Windows Phone ikke er like bra som den på tilsvarende telefoner. Ikke misforstå meg, den fungerer som den skal, men den er en smule treg til tider, og av en eller annen grunn nekter lokale filer på PC-en å synkronisere seg uten at man overfører de digitale filene til mobilens eget minnekort. Veldig skuffende, men Spotify kommer helt sikkert til å ordne opp i sakene slik de pleier.

SkyDrive
Pris: Gratis
SkyDrive er et skybasert nettsted for lagring av personlige filer og dokumenter, drevet av Windows Live. Windows Phone har en egen app som kan lastes ned for å få tilgang til SkyDrive-profilen din (du kan selvfølgelig bruke nettleseren også, men denne appen gjør det å skulle laste opp filer betydelig mye lettere). Det fungerer slik du skulle tro: laster du opp et bilde eller dokument, vil du få tilgang til disse på en hvilken som helst datamaskin, så lenge den er koblet til nett. Også en veldig grei måte å overføre bilder til datamaskinen hvis man ikke gidder å styre med Zune eller USB-kabler.

Angry Birds (Xbox Live-kompatibel)
Pris: 21,00 NOK
Angry Birds, nå med achievements. Nuff said.

Need for Speed: Undercover (Xbox Live-kompatibel)
Pris: 35,00 NOK
I NFS: Undercover på mobil får vi servert et artig arkadeaktig racingspill. Målet er å nå enden av banen på førsteplass, enkelt og greit. Du kontrollerer bilen ved å svinge mobilen fra side til side, mens du bremser ved å trykke forsiktig på skjermen. Kontrollen fungerer overraskende bra, og skulle det bli litt for mye trafikk og litt for stor fart kan du sakke ned tiden i en mindre periode, slik at du kan ta det rolig mens bilen din snidder forbikjørende i saktefilm. Hot Pursuit finnes også på Marketplace, men jeg mener personlig at Undercover er et bedre spill. Grafisk er det fem ganger bedre, med stilige lyseffekter og flotte miljøer.

Sonic 4: Episode 1 (Xbox Live-kompatibel)
Pris: 49,00 NOK
Drittspill. Dette er helt forferdelig, og det er langt fra verdt en femtilapp. Jeg ville ikke engang betalt en krone for det, for dette er noe av det absolutt dårligste jeg har spilt. Og nei, det er ikke fordi jeg ikke liker Sonic generelt sett. Dette spillet er ødelagt. Kontrollen er tragisk og grafikken er direkte stygg. Dette skvipet fortjener ikke pengene til noen. Styr unna, vær så snill.

Andre anbefalte spill:

WordFeud
Survivalcraft (Minecraft kopi, overraskende bra)
Dragon's Blade (Typisk Final Fantasy-aktig spill)
Infinite Flight (Mer eller mindre en flysimulator. Ikke så god grafikk på bakken, men flyene ser ganske flotte ut, og fysikken på flyene er kjempebra)
Radiant (Gammeldags skytespill ala Space Invaders, med stilfull grafikk og en moderne vri)

Alt i alt er Nokia Lumia 800 en kjempetelefon, og jeg er absolutt fornøyd. Den har et par mangler, som for eksempel det faktum at Skype ikke er å finne på Marketplace* (noe som er helt utrolig med tanke på at Microsoft eier Skype!), men det er på vei sammen med mange andre forbedringer, så i fremtiden kan jeg se for meg at dette er en telefon som kan konkurrere med iOS og Android uten problem.

* En beta-versjon av Skype har vært tilgjengelig en liten stund, men den finner man ikke på telefonens Marketplace. Du kan laste ned appen her.
  • 0
Interessant. Har selv vurdert å skaffe meg en Windows Phone. Valget er enten Nokia Lumia 800 eller HTC Titan (svær, men sånt liker jeg). Om ikke valget av Windows Phone tilfredsstiller så går jeg for en Iphone.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Enig med deg, har selv en Lumia 800 og er kjempefornøyd! Har både hatt iOS, Andorid og Symbian iløpet av de siste årene, og syntes Windows Phone er det beste operativsystemet. Alt fungere bare. Det er også utrloig raskj, jeg har aldri opplevd noe lagg, som man stadig opplever i Android. Eneste jeg savner er litt større apputvalg, og apper som f.eks Draw Something. Men dette kommer til å komme innen kort tid.

Alt i alt anbefaler jeg alle å skaffe seg en Lumia 800, eller en annen telefon med Windows Phone!
  • 0
Har blitt ganske lei iOS så vurderer å skaffe emg Windows Phone.
  • 0
Er ganske bestemt på at jeg skal ha en mobil med Windows Phone når android-telefonen min blir ødelagt. Ikke fordi jeg ikke liker android, tvert imot, men jeg har lyst til å prøve noe nytt.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Må bare vekke til livet denne bloggen for å si at Lumia 800 er en kongetelefon! Iallefall for en som nå har sett seg lei av Android.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Har selv en 800

Knall telefon!
Aldri diskuter med idioter! De drar deg ned på sitt nivå og slår deg på erfaring
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!