Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter å ha lest den gledelige nyheten om at den norske stat fordeler 5.2 millioner kroner på norske spillutviklere, så jubler jeg i mitt stille sinn. Dette er penger som virkelig burde ha blitt gitt for mange år siden og ført Norge opp fra u-land båsen innen spillutvikling. Svenskene, danskene og finnene har ligget lysår fremfor den norske spillutviklingen.

Etter at Trond Giske sa at spill er kultur, så har den norske stat innsett at de må bruke litt penger på å skape en gnist blant norske spillutviklere og noe som de hittil har klart selv om staten nærmest kaster inn småpenger. Beløpet som denne gangen ble fordelt var 5.2 millioner kroner. Selv om det er mye i noens øyne, så er det forsvinnende lite i forhold til hva det koster å utvikle et spill og ikke minst reklamere for spillet når det er ferdig og klart til salg. Enda mer penger til spillutvikling er noe som garantert kommer til å betale seg tilbake i form av nye arbeidsplasser. Om spillet i tillegg selger godt, ja så tjener staten inn pengene og det kanskje mangedobbelt.

Derfor mener jeg at staten burde ha satset enda mer penger på spillutvikling og fått Norge opp og frem. For med Funcom og Artplant som viser vei, kan de andre utviklerne også nå ut i lyset og bli oppdaget av oss spillere. For i Norge har vi mange utrolig begavede og kreative sjeler som nærmest venter på å få sjansen til å utvikle spill. Gi dem en sjanse, sats på spillutvikling og se at Norge til slutt kan bli en stor nasjon innen spillutvikling som igjen vil generere penger tilbake til staten.

Hva mener du, satser staten for lite penger på spillutvikling eller synes du det er spot on? Om du hadde hatt muligheten, ville du ha blitt spillutvikler og hvilken sjanger ville du ha utviklet spill til?

Skjermisen stammer fra Funcoms nye online rollespill The Secret World!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Som spillinteressert ønsker jeg selvfølgelig at staten skal støtte med mer penger. Har selv tenkt å ta bachelor i spillprogrammering, noe jeg ser frem til.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Mer penger til spillutvikling hadde vært å sette pris på og med tanke på at omsetningen i industrien nå har beggynt å nå ekstreme høyder hadde det kanskje vært passende å følge etter.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Alle vil ha en del av budsjettkaka, og spill er ikke det viktigste vi kan bruke penger på i dette landet. Med det sagt mener jeg likevel at bevilgningene til spill- og filmprosjekter, spesielt spillprosjekter, i Norge er alt for lave. Det vil si, om Norge vil forbli et u-land hva angår spillutvikling så er jo disse 5,2 millionene alt for meget.

I bunn og grunn handler det jo om prioritering.

Egentlig har jeg lyst til å si "kvitt eller kvadruppelt". 5 millioner til spillutvikling er så lite at det nesten er flaut. Kravene for å få støtte er også urimelige. Enten må Den Norske Stat velge å bidra til å få utviklet en fungerende spillindustri og spytte inn penger og goodwill deretter, eller la utviklingen seile sin egen sjø og heller bruke penger på... skolemat.

En ting er sikkert. Oljen tar en dag slutt. Det kan være greit å ha noen ben og stå på. Hvorfor ikke også spillindustri?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Dette kunne jeg nok skrevet side opp og side ned om. Men å dele ut småpenger til noen marginal prosjekter ( hvor mange av disse spillene tror vi egentlig vil se dagens lys) er helt forbanna bortkastet.

Hvis jeg får høre at elever ikke har sanitær fasiliteter i orden eller at en gammel dame ikke får den sykehjemsplassen hun fortjener pga økonomi så begriper ikke jeg hvorfor det blir brukt MILLIONER av kroner på "kultur" av tvilsom sort.
Her i landet fattes det "tvilsomme vedtak på uvisse grunnlag" i for stor grad.

Dette går det an å mene selv om man er spillinteressert og ikke støtter Frp. bare sånn at det er sagt

Skulle disse pengene vært brukt til norsk spillindustri på en fornuftig måte så måtte samtlige 5.2 millionene vært brukt på ET stort spill prosjekt så en utvikler kunne utviklet og lansert en stor tittel. Det ville gavnet større og gitt rom for flere arbeidsplasser framfor at noen få får støtte av staten til å dyrke "hobbyen" sin.
The gavel corrupts
  • 0
trodde du mente at Norge generelt sett var et u-land med tanke på overskriften. Ble litt redd der.
  • 0
"Hvis jeg får høre at elever ikke har sanitær fasiliteter i orden eller at en gammel dame ikke får den sykehjemsplassen hun fortjener pga økonomi så begriper ikke jeg hvorfor det blir brukt MILLIONER av kroner på "kultur" av tvilsom sort.
Her i landet fattes det "tvilsomme vedtak på uvisse grunnlag" i for stor grad."

Det pussige er etter krigen, da Norge var et av de fattigste landene i Europa, hadde man likevel råd til å ta vare på de eldre, ha svømmeundervisning på skolen osv.. Men nå, når Norge er et av de rikeste landene i verden, står bassenger tomme, kraftige nedkjæringer i kommunen for å spare penger går ut over syke og eldre. Dårlige veier og dårlig vedlikehold på offentlige bygninger hører man stadig om.....
Men operahus og OL til Oslo vil man ha...
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Jeg vil egentlig påstå at man gir en passelig mengde penger til norske utviklere. Det å pøse inn penger her, blir som å pøse inn penger til veldedighet: Man har penger, men vet ikke helt hva man skal gjøre med de, og dermed forsvinner de på tull og vas.

Norge har heller ikke noen utpregede verdensmestere i spill-utvikling. Nå kan du så klart si at "Joda, men dette skyldes for liten støtte!". Det kan så klart ikke avskrives som et argument, men siden når ble spill en måte å tjene penger på for Norge? Jeg har heller ikke tro på at noen nordmenn vil sette Norge på verdens spillkart, utenom Funcom som, så vidt jeg vet, har sine hovedkontor i Canada.

Gi ikke mer støtte, men ta heller mindre avgifter. Skattelette kan være mye bedre enn å pøse inn penger. Det skaper et paradoks.
  • 0
Nei, jeg tror ikke at den norske spillindustrien greier å være konkurransedyktig på globalt basis, i hvertfall ikke i de neste 20+ årene. At staten investerer store summer i spillutvikling vil ikke føre til en "quick-fix". Hvis man tenker å satse på spillutvikling, så må man tenke på langsikt. I hvertfall i dette tilfellet.
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
@Zidmeyer...

Vi var ikke særlig gode på olje før vi fant den heller.

Skal vi se gode norske spill må vi først bygge opp en industri. I dag finnes den nærmest ikke, mye takket være liten støtte og strenge krav for å få støtte (tror spillene bl.a. må fremme norsk kultur eller noe sånt skitt).

Siterer Zidmeyer:
men siden når ble spill en måte å tjene penger på for Norge?

Alt som kan produseres og eksporteres til utlandet er med på å skape verdi, både i form av arbeidsplasser, utvikling, anerkjennelse og, vel, penger. Også spill, på lik linje med film, litteratur og tørrfisk,

Siterer Zidmeyer:
Jeg har heller ikke tro på at noen nordmenn vil sette Norge på verdens spillkart, utenom Funcom som, så vidt jeg vet, har sine hovedkontor i Canada.

Selvfølgelig ikke, for vi er fortsatt n00bs på området. Hadde VI laget Just Cause 2, ikke svenskene, ville nok flere satt oss på spillkartet.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!