Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Eg er ein stor fan av alle Ringenes Herre filmene og ser dem om og om igjen hele tiden, spesielt Atter En Konge. Nå ville eg sjå kva den nye filmen: Hobbiten hadde å by på.

Første gangen eg hørte at Peter Jackson og teamet hans sa at dei skulle lage ein hobbiten film, så blei eg skikkelig gira på korleis resultatet kom til å bli. Eg hadde bare hørt om boka og hadde lest igjennom historien ein gang. Men nå ville eg gå igjennom filmen og sei kvifor eg likte den og litt om filmen generelt.

Eg såg denne filmen ca. 2 - 3 ganger før eg fikk den i bursdagsgave. Etter det så har eg enda ikkje sett den. Eg likte boka veldig mykje og nå var det filmen det skulle handle om. Det begynner då som alle andre sikkert veit (visst dere har lest boka) om Bilbo Baggins og hans liv. Samt noe skumle ting som skjer rundt Midgard.

Spoiler:I denne filmen så foregår det ikkje slik som det gjorde i dei tre første filmene, fordi denne tar nemlig utgangspunkt i historien før dei andre filmene, då Bilbo Baggins var yngre og modigere. Det var slik på den tiden at Erebor (kongeriket til dvergene) under det einsomme fjellet blei angrepet av Smaug (ein ild-drage fra nord). Den ødelagt hele landsbyen Dale som låg i utkanten av Erebor. Smaug gikk deretter etter pengene og skatten som dvergene hadde liggendes i Erebor. Kong Thrór var galen etter skatt og penger at Thorin Oakenshield, som er ein av hovudpersonene i filmen og som etter kvart blir konge over dvergene etter at Thrór blir halshugd av den onde orken Azog, mistenker Thrór for at noe er gale. Dette er altså då i begynnelsen. I følge historien, filmen og boken så skal Azog være den mest blodige, største og sterkeste av alle orker. Han er deres leder og i følge boken og Wikipedia så levde han i over 300 år, han blei drept av Daín II Ironfoot i Mines Of Moria. Daín II er å sjå i filmen: Hobbiten.

Spoiler:Det skjer mange uventet ting i denne filmen og mykje er eit mysterium. Etter at Erebor blei tatt av den onde dragen Smaug, så har vennskapet mellom dvergene og alvene går i hop. Thranduil, kongen av alvene, ville ikkje risikere livet til folket hans med å hjelpe dvergene med å erobre Erebor igjen. Thorin Oakenshield er ein klok mann som står fast på å ta Erebor tilbake til å bli eit kongerike igjen. I den første kampen mellom orkene og dvergene, Azog mot Thorin så halshugger Azog kongen Thrór og kaster hodet hans mot Thorin og dermed kjemper dei to mot døden. I denne kampen mister Azog venstrehånden sin etter å ha tapt mot Thorin i kamp.

Spoiler:Azog vender tilbake, noe som Thorin ikkje hadde trudd ville skje. Azog legger ein pris på hode til Thorin for alle som klarer å kutte det av. Dvergene, Gandalf, Thorin og Bilbo drar ut på ein reise der dei møter mange farer og uventet besøk fra troll, orker og alver. Thorin har aldri hatt noe godt forhold til alvene, men når Gandalf viser sin respekt for alveriket og Elrond (som var i alle dei tre andre filmene) så får Thorin ein tanke som sier at han bør gjere det og. Dvergene og alvene fikk eit bedre vennskap nå. Azog som eg nevnte i stad er god venn av "The Goblin King" som bur under det einsomme fjellet. Der hersker han når Thorin ikkje ennå er konge. Han blir drept av Gandalf i kamp og dvergene flykter denne grotten/kongeriket til "The Goblins".

Spoiler:Bilbo møter seinare i filmen Gollum/Sméagol. Som har mistet sin "dyrebare" ring. Dei leker ein leik der Bilbo spør Gollum om kva han har i lommen og det er ringen. Gollum finner det ut til slutt, men Bilbo unnslipper han med å ta på seg ringen og bli usynlig. Når dvergene klart å unnslippe "The Goblin King" og dei andre så kommer Bilbo etter dem. Noen sekunder etter at dvergene, gandalf, thorin og bilbo har kommet seg ned til skogen så kommer Azog og ulvene. Dei prøver å drepe alle dvergene og spesielt Thorin (som har ein pris på hode sitt). Dei forsvarer seg med ildkongler som Gandalf lager og etter det så kommer Thorin i kamp med Azog. Det som er uventet er at Bilbo klarer akkurat å redde Thorin og Bilbo dreper ein ork, Azog blir rasende og dvergene angriper dermed ulvene. Etter dette så unnslipper dvergene, Gandalf, Thorin Og Bilbo fiendene med å fly unna på ørner. Etter dette så blir dei sluppet av på eit mindre fjell der Thorin takker Bilbo for å ha reddet livet hans. Då ser Thorin kongeriket sitt igjen, Erebor.

Denne filmen er laget av den samme regissøren som laget Ringenes Herre trilogien, Petter Jackson. Alle disse fire filmene blei filmet i New Zealand, fordi det er eit vakkert landskap, omgivelsene er gode og perfekt for å lage ein slik film. Jackson kommer fra New Zealand selv og det er nok ein grunn til. Eg har ikkje fortalt absolutt alt fra filmen og alle detaljene, men akkurat slik til at det dekker kva filmen dreier seg om.

Dette var både info om filmen og spoiler om handlingen og historien.
  • 0
Som en stor Ringenes Herre fan likte jeg Hobbitten svært godt, men vet at en del er uenige.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Likte greit filmen, men ble ganske skuffet, tror Jackson lett kunne klart det på 2 filmer. Og skjønner ikke helt om dette var en anmeldelse? Du forklarte jo kun hele handlingen til filmen.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
Likte greit filmen, men ble ganske skuffet, tror Jackson lett kunne klart det på 2 filmer. Og skjønner ikke helt om dette var en anmeldelse? Du forklarte jo kun hele handlingen til filmen.


Det var akkurat ingen anmeldelse, men bare kort fortalt om kva eg syns om filmen og spoiler. Skulle eg ha skrevet ein anmeldelse om filmen, så ville den ha blitt enda lengre og meir utbreitt og forståelig.
  • 0
Fin og detaljert oppsummering av filmen. Du har virkelig en stor interesse for dette universet Likte filmen veldig godt selv, så den i både 2D og 3D på kino. Gleder meg til neste del.
  • 0
Siterer Superdaniel:
Fin og detaljert oppsummering av filmen.


Tusen takk!
  • 0
Jeg synes The hobbit er helt fantastisk. Har sett den to ganger på kino i 3d og en gang på blu ray. Begge versjonene funker som f--- for min del. Jeg liker den enkle historien uten alt fokuset på kjærlighet og forhold som det var en del av i Ringenes herre. I starten var jeg skeptisk til at dette også skulle bli en trilogi, men etter å ha sett ener'n vil jeg bare ha mer av universet I tillegg så kan de ta med alt som skjer i boka, noe som er ganske kult da boka er bra.
Filmen er visuelt helt fantastisk og det er nok derfor jeg liker den så godt.
  • 0
Enig. Hobbiten er ein fantastisk film, men den er ikkje så god som Ringenes Herre: Atter En Konge. Syns det er meir spenning i den filmen, og det er slutten på trilogien. Hobbiten er liksom bare ein film, men syns personene i hobbiten er mykje meir interresante enn kva dei er i andre filmer utenom "Fellowship Of The Ring" som Sauron var med i begynnelsen.
  • 0
Hvorfor bruker du ikke de nynorske navent til Bilbo, Bilbo Skrepping?

Lagt til 2013-04-23 20:12:
Siterer JoEy_Odd:
(...) tror Jackson lett kunne klart det på 2 filmer. (...)


Hvordan kan du si noe sånt før du har sett alle tre filmene?
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
Hvorfor bruker du ikke de nynorske navent til Bilbo, Bilbo Skrepping?


Eg har alltid brukt det engelske navnet hans ein av grunn, pga det norske navnet passer bare ikkje inn i det eg skriver. Ellers så ville eg ha brukt det etternavnet ja.

Siterer simidude:
Hvordan kan du si noe sånt før du har sett alle tre filmene?


Enig. Det er nok umulig å lage film fra alle ringenes herre bøkene på 2 filmer. Eg syns det er best slik det har blitt og håper Peter Jackson og teamet hans holder på med ideer til ein ny film.

Spoiler:Det har blitt sagt at dei skal lage 2 filmer til som bærer tittelen: "The Desolation Of Smaug" og "There And Back Again. Det er nok sagt at Gandalf skal være med i begge filmene og den først nevnte kommer ut i 2013 (13. desember) og den andre kommer ut i 2014 (17. desember).
  • 0
Bra blogg! Selv digger jeg filmen
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Liker bøkene best jeg.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!