Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I dag er det fredag. En fredag, juni i år 2014. E3 nærmer seg slutten, fotball-VM har begynt og det er helg. For mange helt sikkert en veldig fin dag. Men, det er heller ikke hvilken som helst fredag. Blar du opp i kalenderen ser du nemlig at datoen i dag er fredag den 13.

Fredag den 13. er blitt kjent som en nokså uhyggelig dag her i vesten. Spesielt i England er dagen forbundet med uhell og ulykker. Denne overtroen stammer helt tilbake fra 1800-tallet, men akkurat hvordan den oppsto er ikke godt å si. Tallet 13 skal visst dog ha vært regnet som et uheldig tall så lenge noen kan huske, mens fredag skal ha vært en dag hvor mange viktige og nokså uheldige religiøse hendelser har funnet sted. I nyere tid har vi forsterket dagen fredag den 13., ved blant annet å oppkalle skrekkfilmer etter den.

Fredag den 13. er derfor en dag som sterkt relateres til overtro. Overtro defineres som: "tro på makter og årsakssammenhenger som faller utenfor vitenskapens lover og som ikke har noen fornuftig, «rasjonell» begrunnelse."
Det handler ganske enkelt om å tro på noe som nødvendigvis ikke korrelerer med virkeligheten.

Siden fredag den 13. er blitt en slik symbolsk dag, er kanskje overtroen ekstra sterk hos mange akkurat denne dagen. Noen blir kanskje redde for å gå utenfor døren i frykt for at det skal skje dem noe galt. Noen føler kanskje også de må gjøre spesielle ting denne dagen for å unngå et skjebnesvangert uhell. Overtro kan derfor nærmest virke som tvangstanker. Å ha angst for fredag den 13. kalles forsåvidt paraskavedkatriafobi.

For min egen del, har jeg sjeldent tenkt noe særlig over denne dagen. Kanskje er det fordi jeg generelt sett ofte overser datoer for ulike dager, eller kanskje er det fordi jeg i bunn og grunn ikke kan huske at det har skjedd noe muffins på denne dagen. Jeg har derfor aldri fått hjertet i halsen av å se en svart katt eller fryktet for livet av å gå under en stige på fredag den 13.

Overtroisk kan jeg dog innrømme å være på generell basis. Hendelser som at alt lyset i hele huset har slått seg av når jeg og en kompis har vært hjemme alene, har f.eks. hindret meg i avvfeie det overnaturlige og en stor fascinasjon for forhistoriske skapninger, har fått meg til å tro at det fremdeles eksisterer en skapning i Loch Ness sjøen. Jeg har også en favoritt T-skjorte som jeg tror bringer lykke og mang en gang lett etter firkløvere i hagen som barn.

Ovetro eller surrealistiske tanker tror jeg eksisterer i de fleste hoder, men jeg tviler på at det er større sannsynlighet for at noe skal skje på fredag den 13., enn hvilken som helst annen dag i året, selv hvor symbolsk denne dagen enn måtte være.

Hva er din formening om fredag den 13? Er du en overtroisk person?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Fredag den trettende er akkurat like forjævlig som resten av dagene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Klarer bare ikke å unngå nevne det til folk det er så morsomt å se reaksjonen dems.
Fredag 13 for meg har spesielt idag vært ekstremt lykkelig.
- jeg har blant annet fått et det høyeste bowlingsresultatet jeg ikke trodde var mulig å få på 2 runder.(555) I tillegg til en overaskende lett gjenomført presentasjon om Canada. (Serriøst det trodde jeg virkelig skulle gå værre ble ganske skuffet)

Så heldig ja det har vært! Jeg har til og med vært så heldig og være involvert i et nokså digert sykkelkrasj så nå vet jeg hvordan det skjer.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
  • Missing Avatar
  • MNO
Enig med thosol01, jeg trodde eksamen min idag skulle gå rett i dass. Men jeg fikk en overraskende 4+ i karakter i samfunnsfag muntlig (Den kalde krigen), ordene bare ramlet ut av kjeften min. mest vant med 2 og 3ere...
"The closer you are to death, the more alive you feel. It's a wonderful way to live. It's the only way to drive." ~ James Hunt
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Spania fikk fredag den trettende opplevelsen.


Selv bruker jeg denne dagen som en billig unnskyldning om det går noe galt.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Glorfindel:
Overtro defineres som


Hvem trenger en definisjon på det?

Siterer Glorfindel:
Jeg har derfor aldri fått hjertet i halsen av å se en svart katt eller fryktet for livet av å gå under en stige på fredag den 13.


HAR DU IKKE SETT FREDAG DEN 13. EPISODEN AV FAIRLY ODD PARENTS, DU VET JO AT FAREN TIL TIMMY REAGERER PÅ DET!

Siterer Glorfindel:
en stor fascinasjon for forhistoriske skapninger, har fått meg til å tro at det fremdeles eksisterer en skapning i Loch Ness sjøen.


Har du sett Loch Ness Terror?

Siterer Glorfindel:
Ovetro eller surrealistiske tanker tror jeg eksisterer i de fleste hoder


Hallusinasjoner.

Siterer Glorfindel:
Hva er din formening om fredag den 13?


Jeg tenker at nå er det på tide dra til nærmeste hytte med en digg venninne, ha sex og bli observert av en tvilsom type i hockeymaske
  • 0
Hvis måneden starter på en søndag vil den 13. dagen alltid være fredag. Så nå vet dere det.

Lyset slo seg av i hele huset = DET FINNES KREFTER NATURVITENSKAPEN IKKE KAN FORKLARE! Logikken i den argumentasjonen er uslåelig! All slags elektronikk er jo kjent for å aldri ha noen problemer, det er derfor vi ikke har fagfolk til å fikse hypotetiske problemer med den.

Jeg har, i motsetning til deg, flere problemer med begrepet overnaturlig. For det første gir ordet ingen mening, da det betyr at noe er ovenfor naturen. Naturen er et samlebegrep på alt som finnes i dette universet uansett om vi forstår det eller ikke. Så for lenge siden ville lynet være en uforklarlig ting, men det ville likevel være naturlig. Vi kan observere lynet og alt som kan observeres er naturlig, siden alt det som kan observeres eksisterer i universet. Vi har fortsatt ikke observert noen overnaturlige fenomen, og det vil vi aldri gjøre siden vi faktisk lever i naturen. Selv om vi observerer et spøkelse som vi ikke kan forklare vil det likevel være naturlig, siden vi observerte spøkelset i universet vi lever i.

For det andre har menneskeheten hatt en veldig god tid på seg til å bevise overnaturlighet, da vi har bestandig vært overtroisk, men det har aldri skjedd. Vitnebyrder er den laveste form for bevis, så de stoler vi ikke på selvfølgelig.

For det tredje så har vitenskapen gjort en god jobb i å forklare flere ting som før ble forklart ved overtro, så vi får bare anta at det kommer til å fortsette slik.
  • 0
Siterer Jeppzki:
For det tredje så har vitenskapen gjort en god jobb i å forklare flere ting som før ble forklart ved overtro, så vi får bare anta at det kommer til å fortsette slik.


Hvis det finnes overnaturlige eksistenser for meg, kan du ikke ta fra meg det faktum at det finnes overnaturlige eksistenser fordi de finnes for meg.

Neida, jeg bare tuller. Prøvde å være en innpåsliten postmodernist.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
remote: Liker.

Svar på det jeg skrev, Glorfindel.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Jeg har, i motsetning til deg, flere problemer med begrepet overnaturlig. For det første gir ordet ingen mening, da det betyr at noe er ovenfor naturen.


Nå kom Professor. M.M. Jeppski inn her ja. Nå sa jeg vel aldri at jeg var ekstremt overtroisk heller, men jeg gidder ikke å ovelate alt til vitenskap og forskning. Det er bare kjedelig.

Siterer Jeppzki:
Lyset slo seg av i hele huset = DET FINNES KREFTER NATURVITENSKAPEN IKKE KAN FORKLARE! Logikken i den argumentasjonen er uslåelig! All slags elektronikk er jo kjent for å aldri ha noen problemer, det er derfor vi ikke har fagfolk til å fikse hypotetiske problemer med den.


Joda, men tingen er at det var ikke strømmen som gikk den gangen. Absolutt alle lysbryterne i hele huset var slått av og lyset gikk på så fort vi slo dem på igjen. Før vi gikk inn på rommet var alt lyset på, så det kan ikke ha vært noen andre som slo det av heller.


Siterer Jeppzki:
For det tredje så har vitenskapen gjort en god jobb i å forklare flere ting som før ble forklart ved overtro, så vi får bare anta at det kommer til å fortsette slik.


Ja, men som sagt, så liker jeg å tro på litt mer enn bare det som vitenskapen kan bevise. Det er fremdeles mye vitenskapen enda ikke har gitt svar på. Universet vet vi f.eks. nesten ingenting om.

Siterer thosol01:
Så heldig ja det har vært! Jeg har til og med vært så heldig og være involvert i et nokså digert sykkelkrasj så nå vet jeg hvordan det skjer.


Siterer MNO:
Enig med thosol01, jeg trodde eksamen min idag skulle gå rett i dass. Men jeg fikk en overraskende 4+ i karakter i samfunnsfag muntlig (Den kalde krigen), ordene bare ramlet ut av kjeften min. mest vant med 2 og 3ere...


Jeg har egentlig også vært mer heldig enn uheldig på fredag den 13. Kanskje det faktisk er motsatt.

Siterer SirThomas:
Hvem trenger en definisjon på det?


Du?

Siterer remote:
Fredag den trettende er akkurat like forjævlig som resten av dagene.


Depresjon på gang?

Siterer gnyg:
Spania fikk fredag den trettende opplevelsen.


Haha, they sure did. Ironisk nok er det tirsdag den 13. som er ulykkesdagen i Spania.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå kom Professor. M.M. Jeppski inn her ja. Nå sa jeg vel aldri at jeg var ekstremt overtroisk heller, men jeg gidder ikke å ovelate alt til vitenskap og forskning. Det er bare kjedelig.


Det er bare kjedelig!? Hvis det er én ting folk som Bill Nye, Neil DeGrasse, Dawkins, Hawkings, Sagan, osv. har vist oss. Så er det vel det at en naturlig forklaring på noe kan være ekstremt mer interessant og forbløffende enn enkel overtro. Bare tenk på hvor mye Big-Bang teorien slår den evinnelige "LOL, GOD DID EEET!11!"-forklaringen.

Siterer Glorfindel:
Joda, men tingen er at det var ikke strømmen som gikk den gangen. Absolutt alle lysbryterne i hele huset var slått av og lyset gikk på så fort vi slo dem på igjen. Før vi gikk inn på rommet var alt lyset på, så det kan ikke ha vært noen andre som slo det av heller.


Jeg velger heller å tro at denne historien også har en naturlig forklaring selv om vi ikke kan umiddelbart se den. Det er lettere å tro på det enn å finne opp overnaturlige ting iallfall. Fordi en overnaturlig forklaring, er egentlig ikke en forklaring. Du forklarer ingenting ved å si at det var et gjenferd, da har du bare gitt meg enda et fenomen å forklare, nemlig gjenferd.

Siterer Glorfindel:
Ja, men som sagt, så liker jeg å tro på litt mer enn bare det som vitenskapen kan bevise. Det er fremdeles mye vitenskapen enda ikke har gitt svar på. Universet vet vi f.eks. nesten ingenting om.


Åhh nei du! Den må du lengre ut på landet med ja! Vi kan nesten ingenting om universet? Det er det dummeste jeg har hørt i hele dag! Sammenlign den kunnskapen vi har om universet i dag med den de hadde bare for 200 år siden, og du vil se at vi kan svært mye om universet. Selv om du liker å tro at det finnes noe "overnaturlig" betyr ikke det at det blir mer rasjonelt eller sant.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Jeg velger heller å tro at denne historien også har en naturlig forklaring selv om vi ikke kan umiddelbart se den. Det er lettere å tro på det enn å finne opp overnaturlige ting iallfall. Fordi en overnaturlig forklaring, er egentlig ikke en forklaring. Du forklarer ingenting ved å si at det var et gjenferd, da har du bare gitt meg enda et fenomen å forklare, nemlig gjenferd.


Jeg sier ikke bastant at det nødvendigvis er gjenferd som er forklaring på den episoden, men etter å ha opplevd det selv, så tar jeg ikke lenger for gitt at det kan finnes mer mellom himmel og jord enn det vi er klar over. Det er derfor jeg er ganske nøytral religiøst sett også. Jeg både tror og ikke tror på gud.

Siterer Jeppzki:
Åhh nei du! Den må du lengre ut på landet med ja! Vi kan nesten ingenting om universet? Det er det dummeste jeg har hørt i hele dag! Sammenlign den kunnskapen vi har om universet i dag med den de hadde bare for 200 år siden, og du vil se at vi kan svært mye om universet. Selv om du liker å tro at det finnes noe "overnaturlig" betyr ikke det at det blir mer rasjonelt eller sant.


Da har du ikke hørt mye dumt i dag tror jeg. Selv om vi vet mer enn vi gjorde for 200 år siden, så betyr fremdeles ikke det at vi vet mye. Siden universet sannsynligvis er uendelig, så vil jeg si at vi generelt sett vet fint lite om det ja.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Da har du ikke hørt mye dumt i dag tror jeg. Selv om vi vet mer enn vi gjorde for 200 år siden, så betyr fremdeles ikke det at vi vet mye. Siden universet sannsynligvis er uendelig, så vil jeg si at vi generelt sett vet fint lite om det ja.


Universet kan være uendelig = DET MÅ BETY AT VI VET INGENTING OM UNIVERSET SIDEN DET ER SÅ MYE VI ALDRI VIL KUNNE OBSERVERE!

Jeg antar du aldri har hørt om uniformitet? Selv om det sikkert er ting vi aldri vil vite, og ting vi akkurat nå ikke vet, betyr ikke det at vi vet lite om universet. Vi vet faktisk så mye at vi har problemer med fenomener som mørk materie og mørk energi, ting som ikke ville ha betydd noe for oss for 200 år siden. Det er bare en av paradoksene med å lære seg noe, man lærer også om alt det man ikke vet, og da er det lett å glemme alt man faktisk har lært.

Forøvrig så vant du diskusjonen.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Jeg antar du aldri har hørt om uniformitet? Selv om det sikkert er ting vi aldri vil vite, og ting vi akkurat nå ikke vet, betyr ikke det at vi vet lite om universet. Vi vet faktisk så mye at vi har problemer med fenomener som mørk materie og mørk energi, ting som ikke ville ha betydd noe for oss for 200 år siden. Det er bare en av paradoksene med å lære seg noe, man lærer også om alt det man ikke vet, og da er det lett å glemme alt man faktisk har lært.


Hvis du snur på det til: "Hva vi vet om ting som er mulig å finne ut av", så vet vi kanskje en del mer ja.

Men er det da slik at det som (enda) ikke er mulig å finne ut av, ikke kan være virkelig?

Siterer Jeppzki:
Forøvrig så vant du diskusjonen.


Fyrer opp fredspipen og caller uavgjort.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Aldri hengt meg opp i fredag den 13, og har ikke tenkt å begynne nå. Er vel generelt sett lite overtroende, men kan ikke garantere at jeg alltid tenker 100% rasjonelt.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Gudetro er overtro ! #Ateist.
The gavel corrupts
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!